SEO 2018

 

Is je website goed vindbaar in de zoekmachines dan is het een pak goedkoper én makkelijker om constant nieuwe prospecten te bereiken.
Bovendien is SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

niet zo ingewikkeld als veel ondernemers denken. In dit artikel geef ik je alvast de 10 belangrijkste rankingfactoren.

Wil je graag een uitgebreid overzicht van alle onderdelen van SEO, download dan hier mijn handige SEO-checklist. Je krijgt daarin een duidelijk overzicht van alle belangrijke rankingfactoren met linken naar waardevolle informatie waar je mee aan de slag kan.

Voor je verder leest, is het belangrijk dat je begrijpt wat Google echt wil. Eens je dat doorhebt, wordt het makkelijker om de SEO regels te begrijpen en correct toe te passen.

Bekijk daarom eerst even onderstaand filmpje, het duurt nog geen 3 minuten maar geeft je wel zeer waardevolle informatie.

 

SEO tip 1: Een logische structuur is de basis

Het kan verleidelijk zijn om een speciale website te maken die afwijkt van de standaardstructuur maar de kans is groot dat mensen daardoor in de war raken en op zoek gaan naar een site die ze beter 'begrijpen'. Je logo links boven en een overzichtelijke menu die start met 'home' en eindigt met 'contact' maakt het je bezoekers gemakkelijk om de weg te vinden.

Je menubalk moet onmiddellijk duidelijk maken waar je website over gaat dus laat je trefwoorden terugkeren in de menu-items. Algemene woorden zoals 'diensten' vermijd je dan ook beter. Gebruik liever trefwoorden die onmiddellijk duidelijk maken wat je diensten zijn.

Trefwoorden zijn belangrijk, ze vormen de basis van je website en zorgen er voor dat Google precies weet waar je pagina's over gaan. Enkele tips voor het gebruik van trefwoorden:

  • Maak een lijst van de trefwoorden die belangrijk zijn voor jouw dienst of product.
  • Laat je trefwoorden terugkomen in je menubalk.
  • Voorzie per belangrijk trefwoord een afzonderlijke pagina.
  • Gebruik je trefwoorden en synoniemen in je teksten.
  • Verwerk je trefwoord in titels en tussentitels.
  • Schrijf per pagina sterke metadata.

 

SEO tip 2: Mobielvriendelijkheid is een absolute noodzaak

Mobielvriendelijkheid is een absolute noodzaak om goed te scoren in de zoekresultaten. 60% van de Belgische bevolking gebruikt mobiel internet, je website moet dus ook op mobiele toestellen gebruiksvriendelijk zijn.

Is je website nog steeds niet mobielvriendelijk dan zal Google je niet meer tonen in de zoekresultaten op smartphones en tablets. Ook op desktop wordt er rekening gehouden met de mobielvriendelijkheid van je site waardoor je lager zal ranken.
Niet zeker of je website aangepast is voor mobiele toestellen? Lees dan hier mijn artikel over mobielvriendelijkheid.

 

SEO tip 3: Content is king

Waardevolle content blijft het belangrijkste. Zorg voor interessante informatie waar de bezoeker iets aan heeft. Google ziet hoe lang een bezoeker op je website blijft, of hij doorklikt naar andere pagina's, hoeveel pagina's hij bezoekt enz. Blijven bezoekers lang op je website dan is dat voor Google een teken dat je website interessant is en dat zal Google belonen met een hogere ranking.

Maak je teksten lang genoeg. Google spreekt nergens over een minimum tekstlengte maar ik raad je aan teksten van min. 400 woorden te voorzien waarin je trefwoorden 1 à 2 keer per 100 woorden terugkomen.

De uitspraak 'mensen lezen niet op internet' is trouwens al lang voorbij gestreefd. Mensen lezen wel op internet maar op een andere manier. Op een scherm zullen mensen teksten eerst 'scannen'. Dat wil zeggen dat ze heel snel op zoek gaan naar de paragrafen die voor hen interessant zijn ipv dat ze de volledige tekst lezen. Hou daar rekening mee in de opmaak van je tekst en help je bezoekers snel de juiste informatie te vinden door je teksten schermvriendelijk op te maken.

 

SEO tip 4: Breng je lokale SEOlokale SEO

Hiermee maakt een bedrijf zich zichtbaar binnen een bepaalde regio. Op die manier wordt je als bedrijf gemakkelijker gevonden wanneer iemand online zoekt op locatie. Google Mijn Bedrijf, een gratis tool van Google, speelt hierin een belangrijke rol. Door je hier aan te melden verbeter je je online vindbaarheid in Google en Google maps.
in orde

google mijn bedrijf

Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf, het versterkt je vindbaarheid in Google en op Google maps. Je kan beelden toevoegen, openingstijden en contactinformatie. Klanten kunnen recensies en beoordelingen indienen, Je kan hier zelfs updates, aanbiedingen of producten plaatsen.

Controleren of je al aangemeld bent, doe je door de naam van je bedrijf in te geven in de zoekbalk van Google. Meestal zie je dan een kader verschijnen aan de rechterkant. Heb je je nog niet aangemeld, klik dan op 'Ben je eigenaar van dit bedrijf' en volg de stappen om je locatie te claimen.


 

 

SEO tip 5: Laadsnelheid verbeteren

Ook de laadsnelheid van je website is een belangrijke rankingfactor. Bezoekers hebben namelijk steeds minder geduld en willen niet wachten tot een website opgeladen is. Op mobiele toestellen is de laadsnelheid nog belangrijker. Ook voor webshops blijkt snelheid een beslissende factor te zijn in het aankoopproces.  Gaat het proces te traag dan haken mensen af.

In mijn artikel 'De Snelheid van je website testen' lees je meer over het belang van laadsnelheid en hoe je die kan meten. Is de snelheid te laag, vraag dan aan je websitebouwer te bekijken hoe dat komt. Vaak zijn te grote beelden of overbodige plug-ins de oorzaak.

 

SEO tip 6: Video

Video is online alsmaar prominenter aanwezig. Niet zo vreemd nu je met bijna elke smartphone eenvoudig filmpjes kan maken én bekijken. YouTube biedt een uitstekend platform om ze eenvoudig online te zetten en is bovendien de tweede grootste zoekmachine na Google.

Lukt het je om regelmatig waardevolle video's te maken, start dan je eigen YouTube kanaal en verhoog zo je vindbaarheid in de zoekmachines. Deel vervolgens je video's ook op je website en op social media om je bereik verder te vergroten.

 

SEO tip 7: Verhoog je online zichtbaarheid dankzij social media

social media

Hoe groter je online zichtbaarheid, hoe interessanter je bent voor Google en daarin spelen ook social media een rol. Het effect van Facebook op SEO wordt voorlopig niet door Google bevestigd maar algemeen gaan we er vanuit dat je populariteit op Facebook bijdraagt aan een hogere ranking.
Heb je een LinkedIn profiel dan is de kans groot dat die hoog in de zoekresultaten verschijnt als iemand zoekt op jouw naam. Het is trouwens een goed idee om af en toe eens te Googelen op je eigen naam en te controleren wat er dan zoals verschijnt.

 

SEO tip 8: Interne en externe linkbuildinglinkbuilding

Het doel van link building is om meer bezoekers op de website te krijgen door relevante links op andere sites die naar de eigen site verwijzen. Hoe meer links op andere sites naar de eigen website verwijzen, hoe interessanter die is volgens Google. Daardoor komt hij ook hoger te staan in de ranking.

Interne linkbuilding is niets meer dan linken leggen tussen de verschillende pagina's op je eigen website. Doe je dit op een goede manier, dan maak je het makkelijker voor de klant om te navigeren. Bovendien zal je bezoeker daardoor meer tijd op je site doorbrengen wat dan weer goed is voor de zoekmachines.

Over externe linkbuilding hoor je zeer uiteenlopende meningen. Sommigen zweren er bij, anderen doen er weinig mee. De beste tactiek is uiteindelijk om het organisch te laten groeien. Plaats jij regelmatig interessante content op je website, heb je een goede blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
en zet je sociale media in op een professionele manier? Dan is de kans groot dat anderen gaan linken naar jouw content en dat je externe links groeien zonder dat je er echt op focust.
Wil je toch actief aan linkbuilding doen, dan is er één gouden regel: zorg ervoor dat je links relevant zijn. Waar het vroeger vooral ging over de hoeveelheid links, gaat het nu vooral over kwalitatieve links. Het is dus beter om 15 waardevolle links te krijgen dan 150 links die niet relevant zijn.

 

SEO tip 9: Help de zoekmachines met een sitemap
sitemap

Dit is een overzicht van alle pagina’s binnen een website, te vergelijken met een inhoudsopgave in een boek. Naast een sitemap voor de bezoeker, die vaak in de footer staat, kan je ook een sitemap indien bij Google om je website sneller te laten indexeen.
.

Een XML sitemap helpt zoekmachines met het indexerenindexeren

Waneer de zoekmachines je websitepagina’s indexeren, nemen ze die pagina’s op in hun database zodat die kunnen getoond worden als er een relevante zoekopdracht wordt geplaatst.


van jouw website. Je kan het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek maar dan wel enkel voor Google. Je bezoekers zullen dit niet zien.
Je kan de sitemap eenvoudig zelf en gratis aanmaken via deze website.

Heb je een sitemap aangemaakt dan kan je die indienen bij Google. Daarvoor ga je naar Google Webmaster Tools. Meld je aan met je Google account en klik op 'Add a site'. Vul vervolgens de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van je site in en verifieer dat jij de eigenaar bent. Het toevoegen van de XML sitemap gebeurt in het Dashboard bij 'Submit a sitemap'.

 

Tip 10: Gebruikerservaring wordt alsmaar belangrijker

Page Experience of Gebruikerservaring is dé nieuwe rankingfactor. Natuurlijk zitten daarin ook bovenstaande factoren, zoals mobielvriendelijkheid en laadtijd
laadtijd

Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
. Daarnaast is ook de stabiliteit van je content tijdens het laden steeds belangrijker.

Stabiliteit is misschien een wat vage term maar je hebt vast ook wel eens een website bezocht waarbij tijdens het laden onverwacht onderdelen ‘versprongen’. Heel vervelend.

In Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
zien we nu onder Site-vitaliteit twee nieuwe termen opduiken: LCP en CLS.
Die kunnen je helpen met het meten van die gebruikerservaring. Ik leg ze hieronder kort uit:

LCP staat voor Largest Contentful Paint. Daarin meet Google de laadtijd van het grootste element op je pagina. Het gaat hierbij enkel over elementen die zichtbaar zijn voor je gaat scrollen.

CLS staat voor Cumulatieve Lay-out Shift en daarin evalueert Google of er onverwachte verschuivingen gebeuren tijdens het laden en hoe groot die zijn.

SEO gebruikerservaring websites

e krijgt voor beide termen 3 categorieën te zien: slecht, verbetering nodig of goed. Daaronder kan je steeds doorklikken naar de url’s waarover het gaat.
Heb je verbetering aangebracht dan kan je via Google Search Console een validatie aanvragen.

 

Bonustip: Hou rekening met Voice Search

Wat is Voice Search?

Voice Search – of spraakgestuurd zoeken – is een technologie waarmee gebruikers een zoekopdracht uitvoeren met hun stem. Dit doen ze via hun smartphone, computer, smart-speaker of een ander ‘slim apparaat’. Zelf zeg ik nu vaak 'Hey Siri' tegen mijn Iphone om te zoeken naar een nummer of om een zoekopdracht uit te voeren. Heb je dat nog nooit gedaan, speel er dan eens mee. Vraag Siri bv maar eens om te beatboxen, echt heel grappig. Heb je een Samsung dan kan je die aanspreken met Bixby.

voice search

Hoe belangrijk is Voice Search?

Wereldwijd gebruikt al 27% van de internetgebruiker Voice Search op hun telefoon en 48% gebruikt zijn stem voor algemene zoekopdrachten. Bij ons ligt dat nog een pak lager maar we verwachten daar toch de komende jaren een grote stijging.

Wat is de invloed van Voice Search op SEO?

Een vraag die uitgesproken wordt is meestal langer dan een vraag die je typt. Zo zal je bv 'italiaans restaurant Gent' typen maar je zal zeggen 'hey Siri (of Bixby), zoek een Italiaans restaurant in het centrum van Gent'

Wil je daarop vindbaar zijn dan is het belangrijk dat de vragen die je bezoeker stelt en de antwoorden terug te vinden zijn in je teksten. Een FAQ's pagina kan een goede oplossing zijn, juist omdat de opbouw vraag en antwoord volgt.
Daarnaast wordt er steeds vaker gezocht op locatie en daarvoor verwijs ik opnieuw naar het belang van Google Mijn Bedrijf, zie tip 4.

 

Met deze 11 tips kan je alvast aan de slag om je website beter vindbaar te maken in Google.
Wil je nog een stapje verder gaan, download dat mijn SEO-checklist met nog een hoop extra rankingfactoren én handige tips en info.

 

download SEO checklist

Heb je nog vragen bij één van bovenstaande punten of heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website, laat het me dan gerust weten via mail of bel me op 0495/164 799, ik help je graag verder!

 

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment