SEO 2018

 

Met een website die hoog geïndexeerd wordt door de zoekmachines wordt het een pak goedkoper én makkelijker om constant nieuwe prospecten te bereiken via je online marketing. Bovendien is SEO niet zo ingewikkeld als veel ondernemers denken. In dit artikel geef ik je alvast de 10 belangrijkste basisregels om mee aan de slag te gaan.

Voor je verder leest, is het belangrijk dat je begrijpt wat Google echt wil. Eens je dat doorhebt, wordt het makkelijker om de SEO regels te begrijpen en correct toe te passen.
Bekijk daarom eerst even onderstaand filmpje, het duurt nog geen 3 minuten maar geeft je wel zeer waardevolle informatie.


 

1. Een logische structuur is de basis van SEO

De algemene lay-out van je website moet eerst en vooral voldoen aan wat mensen verwachten, dwz. je logo links bovenaan, daaronder je menubalk en onderaan een footer met je sitemap en adresgegevens. Het kan verleidelijk zijn om af te wijken van deze standaard maar de kans is groot dat mensen daardoor in de war geraken en op zoek gaan naar een site die ze beter 'begrijpen'.
Je menubalk moet onmiddellijk duidelijk maken waar je website over gaat dus laat je trefwoorden terugkeren in de menu-items. Algemene woorden zoals 'diensten' vermijd je beter, gebruik liever trefwoorden die onmiddellijk duidelijk maken wat die diensten zijn. Je merkt het al, trefwoorden zijn belangrijk, ze vormen de basis van je website en zorgen er voor dat Google precies weet waar je pagina's over gaan.
Een aantal tips voor het gebruik van trefwoorden:

  • maak een lijst van de trefwoorden die belangrijk zijn voor jouw dienst of product
  • laat je trefwoorden terugkomen in je menubalk
  • voorzie per belangrijk trefwoord een afzonderlijke pagina
  • gebruik je trefwoorden en synoniemen in je teksten
  • verwerk je trefwoord in titels en tussentitels
  • schrijf per pagina sterke metadata

 

2. Mobielvriendelijkheid is een absolute noodzaak

Mobielvriendelijkheid is één van de belangrijkste rankingfactoren om goed te scoren in de zoekresultaten. Als je weet dat meer dan 60% van de Belgische bevolking gebruik maakt van mobiel internet is het verbazingwekkend dat er nog steeds zo veel sites niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen.
Is je website nog steeds niet responsive dan zal Google je niet meer tonen in de zoekresultaten op smartphones en tablets. Ook op desktop wordt er rekening gehouden met de mobielvriendelijkheid van je site waardoor je lager zal ranken.
Niet zeker of je website goed getoond wordt op mobiele toestellen? Lees dan hier mijn artikel over mobielvriendelijkheid.

3. Content is king

Waardevolle content blijft ook dit jaar het belangrijkste. Zorg voor interessante informatie waar de bezoeker iets aan heeft. Google ziet hoe lang een bezoeker op je website blijft, of hij doorklikt naar andere pagina's, hoeveel pagina's hij bezoekt enz. Aan de hand van die informatie zal Google beslissen of je website wel of niet interessant is voor je bezoekers en dat heeft invloed op je ranking.
Zorg er daarom voor dat je voldoende informatie aanbiedt en dat je teksten lang genoeg zijn. Hoewel Google nergens spreekt over een minimum tekstlengte, raad ik je toch aan teksten van min. 400 woorden te voorzien waarin je je trefwoorden 1 à 2 keer per 100 woorden laat terugkomen.
Daarnaast is het voor je bezoekers belangrijk dat je je teksten schermvriendelijk opmaakt. Op een scherm zullen mensen teksten eerst 'scannen', wat wil zeggen dat ze heel snel op zoek gaan naar de paragrafen die voor hen interessant zijn ipv dat ze de volledige tekst lezen. Hou daar rekening mee in de opmaak van je tekst en help je bezoekers snel de juiste informatie te vinden.

4. Breng je lokale SEO in orde

google mijn bedrijfMeld je aan bij Google Mijn Bedrijf, het versterkt je vindbaarheid in Google, Google maps en Google+. Je kan hier beelden toevoegen, openingstijden en contactinformatie. Klanten kunnen recensies en beoordelingen indienen waardoor je gemakkelijker nieuwe klanten aantrekt. Je kan hier zelfs updates plaatsen waardoor je bv ook een opendeurdag, koopzondag of actie kan aankondigen. Zo'n update blijft 7 dagen online en verdwijnt dan vanzelf.
Controleren of je al aangemeld bent, doe je door de naam van je bedrijf in te geven in de zoekbalk van Google. Meestal zie je dan een kader verschijnen aan de rechterkant. Heb je je nog niet aangemeld, klik dan op 'Ben je eigenaar van dit bedrijf' en volg de stappen om je locatie te claimen.

 

5. Snelheid is belangrijk

Ook de laadsnelheid van je website is een belangrijke rankingfactor. Bezoekers hebben immers steeds minder geduld en willen niet wachten tot een website opgeladen is, zeker op mobiele toestellen. Ook voor webshops blijkt snelheid een beslissende factor te zijn in het aankoopproces, gaat het proces te traag dan haken mensen sneller af.
Je kan de snelheid van je website controleren in Google Analytics of je kan gebruik maken van deze gratis online tool van Google om de snelheid van je website te testen. Is de snelheid te laag, vraag dan aan je websitebouwer te bekijken wat de oorzaak is en hoe dit kan verbeterd worden. Veel voorkomende problemen zijn te grote beelden of overbodige plug-ins.

6. Video

Video is online alsmaar prominenter aanwezig. Niet zo vreemd nu je met bijna elke smartphone eenvoudig filmpjes kan maken én bekijken. YouTube biedt een uitstekend platform om ze eenvoudig online te zetten en is bovendien de tweede grootste zoekmachine na Google. Zie je mogelijkheden om regelmatig waardevolle video's te maken, start dan je eigen YouTube kanaal en verhoog zo je vindbaarheid in de zoekmachines.
Daarnaast kan je die video's ook delen op je website en op sociale media zoals Facebook, ook daar zal video je bereik enorm vergroten.

7. Verhoog je online zichtbaarheid dankzij sociale media

Hoe groter je online zichtbaarheid, hoe interessanter je wordt voor Google en daar komen de sociale media opduiken. Uiteraard kan je vanuit sociale media meer verkeer organiseren naar je website maar bovendien komen Google+ en LinkedIn profielen ook in de zoekresultaten terecht wat je organisch verkeer ten goede komt. Het effect van Facebook op SEO wordt voorlopig niet door Google bevestigd maar algemeen wordt er vanuit gegaan dat je populariteit op Facebook bijdraagt aan een hogere ranking.

8. Interne en externe linkbuilding

Interne linkbuilding is niets meer dan linken leggen tussen je verschillende webpagina's. Doe je dit op een goede manier, dan maak je het makkelijker voor de klant om te navigeren en zal hij meer tijd op je site doorbrengen wat dan weer goed is voor de zoekmachines. Dankzij interne linkbuilding leg je als het ware een spinnenweb over je website dat alle inhoud met mekaar verbindt.

Over externe linkbuilding hoor je zeer uiteenlopende meningen, sommigen zweren er bij, anderen doen er weinig mee. De beste tactiek is uiteindelijk om het organisch te laten groeien. Plaats jij regelmatig interessante content op je website, heb je een goede blog en zet je sociale media in op een professionele manier, dan is de kans groot dat anderen gaan linken naar jouw content en dat je externe links groeien zonder dat je er echt op focust.
Wil je toch actief aan linkbuilding doen, dan is er één gouden regel: zorg ervoor dat je links relevant zijn. Waar het vroeger vooral ging over de hoeveelheid links, gaat het nu vooral over kwalitatieve links. Het is dus beter om 15 waardevolle links te krijgen dan 150 links die niet relevant zijn.

9. Help de zoekmachines met een sitemap.

Een XML sitemap helpt zoekmachines met het indexeren van jouw website. Je kan het vergelijken met de inhoudsopgave van een boek maar dan wel enkel voor Google, je bezoekers zullen dit niet zien.
Je kan de sitemap eenvoudig zelf en gratis aanmaken via deze website.
Heb je een sitemap aangemaakt dan moet je die wel nog indienen bij Google. Daarvoor ga je naar Google Webmaster Tools. Meld je aan met je Google account en klik op 'Add a site'. Vul vervolgens de url van je site in en verifieer dat jij de eigenaar bent. Het toevoegen van de XML sitemap gebeurt in het Dashboard bij 'Submit a sitemap'.

10. Kies voor https.

SSL is een gecodeerde verbinding tussen server en bezoeker en beschermt de gegevens van je bezoekers en klanten. Je herkent de beveiliging aan de s achter de http in je url en het groene slotje dat  getoond wordt juist voor je url. Zoekmachines hechten veel belang aan beveiliging en juiste daarom is het SSL-certificaat ook een rankingfactor. Er zijn verschillende gradaties voor een SSL-certificaat waarbij de validatie van je domein voor de meeste websites voldoende is. Bij sommige hostingbedrijven is die beveiliging ondertussen gratis, bij andere moet je een klein jaarlijks bedrag betalen. Wil je meer weten over de verschillende mogelijkheden, lees dan hier mijn artikel over het SSL-certificaat.

Dit waren mijn 10 belangrijkste SEO-tips. Hieronder kan je nog een checklist downloaden met alle belangrijke SEO-onderdelen, zodat je precies weet waar nog werk is aan jouw website.

Heb je nog vragen bij één van bovenstaande punten of heb je hulp nodig met het optimaliseren van je website, laat het me dan gerust weten via mail of bel me op 0495/164 799, ik help je graag verder!

 SEO checklist

Reacties mogelijk gemaakt door CComment