link building

Is linkbuildinglinkbuilding

Het doel van link building is om meer bezoekers op de website te krijgen door relevante links op andere sites die naar de eigen site verwijzen. Hoe meer links op andere sites naar de eigen website verwijzen, hoe interessanter die is volgens Google. Daardoor komt hij ook hoger te staan in de ranking.
nog belangrijk?

Over het belang van linkbuilding vind je tegenwoordig heel uiteenlopende opinies. De één zweert er bij, de ander doet er niks mee.

Sowieso is het belang van backlinksbacklinks

Dit zijn links op andere websites die naar jouw site doorverwijzen. Waardevolle backlinks dragen nog steeds bij aan je populariteit en ranking in de zoekmachines al zijn ze niet meer zo belangrijk als in de begindagen van Google. Een backlink is momenteel alleen nog waardevol als het verband tussen de beide sites relevant is.

de voorbije jaren enorm gedaald waardoor externe linkbuilding zeker niet meer bovenaan je lijstje moet staan als het gaat over SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

.

De eerste jaren telde Google immer het aantal backlinks naar je website om je site te beoordelen. Ondertussen is de kwaliteit van je backlinks belangrijker geworden dan de kwantiteit.

Linkbuilding en linkjuice
linkjuice

Link Juice ontstaat door het leggen van linken tussen webpagina’s, waarbij via de link steeds wat waarde wordt doorgegeven naar de gelinkte pagina. Wanneer steeds wat link juice wordt doorgegeven naar een bepaalde pagina, kan je die pagina meer autoriteit geven en zo hoger ranken in de zoekresultaten.

Linkjuice is een term die aangeeft hoeveel SEO-punten een pagina heeft opgebouwd en is altijd gelinkt aan de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van een bepaalde pagina. Linkjuice wordt ook altijd doorgegeven van pagina naar pagina.

linkjuice

Een voorbeeld: Als je op je homepage 5 linken hebt staan naar 5 andere pagina's, lekt je homepage linkjuice naar die 5 onderliggende pagina's. Die pagina's linken mogelijk weer door naar andere pagina's en geven daarmee opnieuw linkjuice door. Je krijgt dus het effect van een champagnetoren.

Pagina's waar de meest linkjuice naar doorsijpelt, krijgen daardoor de meeste waarde toegekend. In dit voorbeeld gaat het over interne linksinterne links

Dat zijn links die verwijzen naar pagina’s binnen dezelfde website. Ze helpen bezoekers bij het navigeren maar maken het ook makkelijker voor de zoekmachines om je site beter te begrijpen. Interne likbuilding zou steeds deel moeten uitmaken van je zoekmachineoptimalisatie.
maar linkjuice van een externe link is nog krachtiger en geeft meer waarde. Google ziet dit immers als een aanbeveling van een externe partij.

In die zin zijn backlinks dus nog steeds belangrijk en hoe meer waardevolle links je verzamelt, hoe groter de kans dat je beter scoort in de Google zoekresultaten.

Hoeveel waarde heeft een backlink?

De exacte waarde van links is niet bekend en kan je ook niet opzoeken. Wat ik je wel kan vertellen is dat de waarde enorm kan variëren van bijna niets tot een serieuze boost voor je site.

Onderstaande factoren zijn bepalend voor de waarde van je link:

  • interne links hebben een lagere waarde dan externe links
  • linken ruilen heeft minder waarde dan een link die slechts in één richting gaat
  • een backlink van een pagina die enkel naar jouw pagina gaat, heeft meer waarde dan wanneer er vanuit die pagina 10 links vertrekken naar verschillende sites
  • relevante externe linken hebben een hogere waarde dan een link van een bedrijf dat niets met jouw branche te maken heeft
  • linken van een website met hoge autoriteit krijgen meer waarde toegkend

De bron van waaruit je backlinks komen is dus heel belangrijk. Een pagina met hoge autoriteit, zoals Wikipedia of online kranten zal meer impact hebben op je ranking dan een link van een pagina met weinig waarde.

Daarnaast is ook de relevantie belangrijk. Een link van een marketingbureau naar een blogartikel over SEO is relevant, een link van je tuinier naar je blogartikel over SEO is al veel minder waardevol.

Tips voor waardevolle linkbuilding

Wil je aan de slag gaan met linkbuilding dan zal je dus vooral rekening moeten houden met de autoriteit van de websites waar je een link vraagt en met de relevantie van die website voor jouw branche.

Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die bijdragen aan de waarde van je linkbuilding:

  • Google kijkt ook naar de anchortekst (tekst in je link), dus vermijd links zoals 'klik hier' maar kies voor een relevante omschrijving
  • Zorg ook voor afwisseling in anchorteksten zodat het er natuurlijk blijft uitzien
  • Belangrijk is ook dat Google de backlink mag volgen. Elke link kan ingesteld worden op follow of no follow. Google negeert de link als die ingesteld is op no follow, waardoor er dus ook geen waarde wordt doorgegeven.

Hoe verzamel je backlinks?

Je kan op twee manieren omgaan met linkbuilding, je kan er actief mee aan de slag gaan of je kan waardevolle content delen op je website waardoor er een zeer natuurlijke linkbuilding ontstaat van sites die spontaan doorverwijzen naar jouw blogartikelen. De tweede manier heeft zeker mijn voorkeur omdat ze zeer natuurlijk en waardevol is voor Google.

Duurt dat je te lang en wil je toch liever actief aan de slag, dan zijn dit een aantal mogelijkheden:

  • Zoek naar de meest toonaangevende websites in jouw branche en vraag hen om een link te plaatsen. Vaak wordt er wel een linkje terug verwacht
  • Ga op zoek naar startpagina's en directories en doe een aanvraag om bijgevoegd te worden. De waarde van deze links is uiteraard beperkt.
  • Schrijf gastblogsgastblogs

    Een gastblog is een blogartikel dat je schrijft voor een andere website dan de jouwe. Het gaat meestal over jouw eigen ervaring of (vak)kennis. Je kan hiermee je publiek uitbreiden en meer potentiële klanten bereiken. Het is het meest interessant wanneer de site waarop jouw gastblog verschijnt bij jou of jouw product past.
    op een website met een hoge autoriteit in jouw branche
  • Schrijf een persbericht en verstuur die naar een aantal online kranten
  • Zoek online kanalen waar je je blogberichten kan promoten, bv sociale media, fora, online groepen, enz.

Gebruik Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.

Google Search Console is een gratis en superhandige tool van Google die je een hoop tools aanbiedt om het zoekverkeer en de prestaties van je website op te volgen. Als het gaat over linkbuilding, kan je in deze tool perfect controleren welke van je pagina's de meeste links krijgen en van welke websites je de meeste backlinks ontvangt.

Ook interne linken kan je hier controleren, wat een handig hulpmiddel is om te werken aan je interne linkbuilding.

Wat je vooral niet moet doen!

Hoewel verschillende bedrijven pakketten aanbieden om backlinks te kopen, is dat een absolute afrader! Die pakketten doen vaak meer kwaad dan goed. In veel gevallen zie je eerst een enorme stijging in Google waarna je in sneltempo weer terugzakt en soms zelfs helemaal verdwijnt uit de zoekresultaten. Google houdt namelijk niet van aangekochte backlinks en je riskeert dus om afgestraft te worden.

Ik ben benieuwd of je na het lezen van dit artikel actief met linkbuilding aan de slag gaat? Zelf kies ik eerder voor het delen van waardevolle content en geloof ik meer in een natuurlijke groei van backlinks.

Heb je hier nog vragen of bedenkingen bij, laat het me dan hieronder even weten, ik ben benieuwd hoe jij omgaat met linkbuilding!

SEO tipsSEO checklist

 


 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment