wordle metadata

Wat zijn nu eigenlijk metadata?

Metadata krijg je te zien als je een zoekopdracht ingeeft in Google. Hieronder zie je een resultaat van mijn zoekopdracht 'restaurant in Gent'. De bovenste (blauwe) regel is de meta title, daaronder zie je de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van de pagina en de twee onderste tekstlijnen is de meta descriptionmeta description

Dit is een omschrijving die in het kort samenvat waar je webpagina over gaat en wordt getoond in de Google zoekresultaten. Een goede meta description verleidt de bezoeker om door te klikken naar je website. Is de description niet ingevuld dan kiest Google zelf en stuk tekst uit je website.
. Dit voorbeeld maakt onmiddellijk duidelijk wat de metadata eigenlijk doen: ze geven namelijk de bezoeker 'zin' om door te klikken. Geef toe, deze tekst spreekt aan en geeft je zin om door te klikken naar de website van het restaurant.
metadata goed


Bovenstaand restaurant heeft dus zeer goed begrepen hoe metadata werken en ze zeer goed ingevuld. Zijn de metadata op jouw website niet ingevuld dan gaat Google zelf een tekst kiezen om hier te tonen.

 
 
Op onderstaand voorbeeld zie je wat er dan kan gebeuren.

metadata slecht

Als je beide bovenstaande voorbeelden vergelijkt dan denk ik dat het heel duidelijk is waarom het belangrijk is goede metadata in te geven. De eerste verleidt de bezoeker door te klikken naar de website dankzij deze enkele zinnetjes, de onderste doet dat niet. Klikken mensen vaak door dan concludeert Google dat je website interessant is voor de ingegeven zoekwoorden waardoor je gaat stijgen in de zoekresultaten.

Metadata en trefwoorden

Bij het invullen van de metadata zal je ook de mogelijkheid krijgen om trefwoorden in te geven. Vroeger was dit zeer belangrijk omdat de zoekmachines die trefwoorden gebruikten om je pagina te indexerenindexeren

Waneer de zoekmachines je websitepagina’s indexeren, nemen ze die pagina’s op in hun database zodat die kunnen getoond worden als er een relevante zoekopdracht wordt geplaatst.


. Ondertussen kunnen de zoekmachines echter zonder deze hulp je pagina scannen en bepalen waarover je pagina gaat.
Zelf gebruik ik de trefwoorden nog als een geheugensteuntje voor mezelf maar je hoeft ze dus echt niet in te vullen. Wat wel belangrijk is, is dat je je voornaamste trefwoord(en) gebruikt in je title en description.

Hoe schrijf je goede metadata?

De lengte van de tekst in metadata is beperkt, de title beperk je best tot 55 à 70 tekens, de description wordt afgekapt op ongeveer 155 tekens. Met deze korte tekst zal je dus moeten proberen de bezoeker naar je website te lokken.
Laat je belangrijkste trefwoord zeker terugkomen in je title, zo weet de bezoeker dat jouw website nauw aansluit bij zijn zoekopdracht. Met de meta description ga je vervolgens de klant 'verleiden'. Dat kan zoals hierboven met een sfeervolle omschrijving, maar je kan ook één van je belangrijkste USP's vermelden, bv. 'Levering binnen 24 uur' of 'ruime keuze'... Kijk eerst en vooral naar je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
en schrijf dan wat kernwoorden op die er voor zullen zorgen dat mensen gaan doorklikken. Op basis van die kernwoorden schrijf je je meta data.

Metadata in relatie tot je landingspagina!

Elke pagina van je website moet eigen, unieke metadata krijgen. Wanneer de bezoeker dankzij een goede title en description doorklikt naar jouw pagina is het zeer belangrijk dat de pagina waarop hij terecht komt (dit noemen we de landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
), beantwoordt aan zijn verwachtingen. Zeg je in de description dat je een ruime keuze hebt, toon die dan ook op je landingspagina. Vertel je dat het kader gezellig en warm is, toon dit dan ook op je landingspagina.
Beantwoordt die pagina niet aan de verwachtingen van je bezoeker dan zal die je site waarschijnlijk onmiddellijk weer verlaten. Daaruit trekt Google dan weer de conclusie dat jouw website blijkbaar niet interessant is, waardoor je dan weer zal zakken in de zoekresultaten.


Waarop letten als je metadata gaat schrijven?

  1. Gebruik geen hoofdletters voor je title, hoofdletters worden op het scherm ervaren als schreeuwen

  2. Houd rekening met het aantal lettertekens dat getoond wordt, max. 70 tekens voor je title en max. 155 voor je description

  3. Zorg dat title en description elkaar aanvullen, val niet in herhaling

  4. Geeft elke pagina zijn eigen unieke metadata

  5. Gebruik je trefwoorden en zet ze zoveel mogelijk vooraan

  6. Spreek je doelgroep aan

  7. Wees gerust commercieel, heb je de laagste prijs, zeg dat dan

  8. Heb je een meertalige website, vergeet dan niet de metadata mee te vertalen

  9. Controleer of je landingspagina aansluit bij je metadata

  10. Gebruik eventueel een call-to-action
    call-to-action

    Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
    in je description

Metadata en hoger scoren in Google

Hoewel metadata dus niet rechtstreeks zullen zorgen voor hogere ranking in Google, zullen ze onrechtstreeks toch van groot belang zijn. Hoe vaker mensen immers vanuit de zoekresultaten doorklikken naar jouw website (en daar wat tijd doorbrengen), hoe meer Google jouw website zal beschouwen als relevant en hoe hoger je in de ranking zal komen.

Wil je meer tips over hoger scoren in Google, lees dan dit artikel waarin ik een hoop tips geef om beter te ranken in de zoekmachines.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment