laadsnelheid

Het belang van een goede vindbaarheid in Google hoef ik je niet meer uit te leggen. Elk bedrijf weet inmiddels dat goede vindbaarheid waardevolle bezoekers oplevert.

Content speelt een cruciale rol in je vindbaarheid. Zonder waardevolle, relevante content kom je er niet. Maar ook de technische kant mogen we niet over het hoofd zien.

Laadsnelheid is een van die technische aspecten die écht in orde moet zijn. Mensen hebben nu eenmaal geen geduld; we houden niet van wachten. Of het nu in de file is, bij de dokter, of in de rij om binnen te komen, wachten is saai en vervelend. Dat geldt ook online.

Bezoekers verwachten dat je website supersnel geladen wordt. Als dat niet zo is, haken ze af en zoeken ze via Google naar je concurrent.

Hieronder wat cijfers rond laadsnelheid:

  • 50% van de websitebezoekers verwacht dat de pagina geladen wordt binnen de 2 seconden!

  • 40% haakt af als de laadsnelheid meer is dan 3 seconden.

  • 25% stopt met shoppen als de webshop niet snel laadt.

  • 80% van de bezoekers komt niet terug na een slechte ervaring maar koopt bij de concurrent!

Een laadtijd
laadtijd

Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
van 2 seconden is dus het doel.
Dat geldt trouwens niet alleen op desktop maar ook op mobiele toestellen waar de bezoeker zo mogelijk nog minder geduld heeft.

De snelheid van je website is dus een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie en belangrijk voor een positieve bezoekerservaring. Uit onderzoek blijkt dat een trage website of webshop één van de grootste frustraties is van websitebezoekers. Bovendien is de concurrentie groot. Beantwoord een website niet aan onze verwachtingen, zowel technische als wat betreft gebruiksvriendelijkheid en inhoud, dan gaan we eenvoudig op zoek naar een andere, betere website.

Google beloont je voor snelheid

Google wil steeds het beste zoekresultaat tonen voor een zoekopdracht. Daarbij gaat het niet alleen over de beste inhoud maar ook over gebruikservaring, waar snelheid dus deel van uitmaakt.

Een snelle website is niet alleen aangenamer voor de bezoeker maar levert je dus ook een hogere positie op in de Google zoekresultaten. Dat geldt trouwens niet enkel voor organische zoekresultaten maar ook voor Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

.
 De laadsnelheid van je landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
beïnvloedt namelijk ook de kwaliteitsscore van je Google Ads campagne. Ik ga in dit artikel niet dieper ingaan op Google Ads maar belangrijk om weten is dat een hoge kwaliteitsscore je een betere positie oplevert maar ook je prijs per klik positief beïnvloedt.

De laadtijd van je website verbeteren, levert je dus belangrijke voordelen op:

  • Betere ranking in Google,

  • bezoekers blijven langer op je website hangen en bekijken meer pagina's,

  • bezoekers gaan sneller over tot conversieconversie

    Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
    Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
    of aankoop.

  • Heb je google ads campagnes lopen, dan krijg je een betere kwaliteitsscore en gunstigere prijs per klik.

Hoe kan je de laadsnelheid van je website testen?

Google Analytics of Page Speed Insights

In de vorige versie van Google Analytics was laadsnelheid een standaardrapport dat je gemakkelijk kon terugvinden onder de statistieken gedrag. In de nieuwe GA4 is laadsnelheid helaas geen standaard rapport meer en zal je dit handmatig moeten toevoegen.

Ben je thuis in Google Tag Manager en schrikt het je niet af om een aangepaste definitie te maken in GA4, dan kan je dat perfect zelf doen. Hoor je het nu in Keulen donderen, dan vraag je dit best aan een specialist.

Opgelet, in Google analytics meet je enkel het laden van je volledig pagina. Dat is natuurlijke waardevolle informatie maar is niet altijd het belangrijkste. Je bezoeker wil vooral niet eerst secondenlang zitten staren naar een leeg scherm, die wil al iets zien en al iets kunnen lezen. Die eerste content bovenaan moet er dus heel snel staan. Ondertussen kan de rest van je pagina verder opladen, daar heeft je bezoeker geen last van. Die informatie haal je helaas niet uit Google Analytics.

Een tool die dieper inzicht geeft in de laadsnelheid is Page Speed Insights. Deze tool is voor iedereen toegankelijk en volledig gratis. Geef bovenaan de url van je website in en je krijgt onmiddellijk een rapport met alle gegevens van je laadsnelheid, zowel op desktop als mobiel.

01 laadsnelheid testen

Onder die resultaten krijg je een volledig detail van mogelijke verbeterpunten. Die informatie is behoorlijk specialistisch maar een webdesigner weet daar wel weg mee.

Wat kan je zelf doen om je laadtijd te verbeteren?

Beelden optimaliseren

In veel gevallen zijn beelden de grootste boosdoeners. Vaak worden ze te groot en te zwaar opgeladen waardoor de laadtijd enorm vertraagt. Door de beelden te optimaliseren zie je vaak al een positief verschil in de laadtijd..

Kies een goede hostingpartner

Daarnaast is ook je hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
belangrijk. Is je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
voornamelijk Belgisch, kies dan geen hosting in Amerika, dat zal de laadtijd in België vertragen. Een goede hosting kies je trouwens beter niet op prijs, de goedkoopste hosting zal waarschijnlijk niet de snelste zijn. Mogelijk kan je 100 Euro per jaar besparen door een goedkopere provider te kiezen maar een website die traag laadt en je potentiële klanten wegjaagt zal je heel meer kosten dan 100 Euro.

Javascripts en plugins

Controleer of alle plugins op je website nodig zijn en verwijder wat overbodig is. Zelfs plugins die niet actief zijn, kunnen een negatieve invloed hebben op je laadsnelheid. Verwijder die overbodige ballast.

Groeit je website mee met je bedrijf en plaats je regelmatig nieuwe updates, herhaal dan deze oefening op regelmatige basis om zeker te zijn dat je snelheid onder die 2 seconden blijft.

Neem de volgende stap

Je website is de kern van je online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
, daar gebeurt over het algemeen de actie en kom je in contact met je prospecten. Je wil veel bezoekers op je website en je wil voor kwalitatieve bezoekers, potentiële klanten aantrekken.

Laadsnelheid is belangrijks maar is natuurlijk iet het enige. Wil je hoger in de ranking komen dan verwacht Google dat je website ook een mooi aantal bezoekers heeft. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe meer Google overtuigd geraakt van de waarde van je website.

Maar hoe geraak je aan meer bezoekers als je niet goed vindbaar bent op Google?
Dat is de stap waar ik je graag bij help. Op marketingimpact.be laat ik je zien hoe ik je daarbij kan helpen en op welke manier we kunnen samenwerken.


 

We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
voor je klaarstaat:

E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 

 




 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment