blogging 1

Waarom je een blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
moet schrijven

Ik kan heel wat redenen bedenken waarom je een succesvolle blog zou moeten schrijven maar de belangrijkste reden is dat je blog een fantastische manier is om je expertise te tonen. Door regelmatig te schrijven over onderwerpen die je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
interesseren, toon je dat jij de specialist bent en win je het vertrouwen van je bezoekers zodat ze ook sneller klant bij je worden.
Bovendien helpt een blog je om beter gevonden te worden in Google. Bij het schrijven van een nieuw blogartikel maak je dan ook best een lijstje van trefwoorden waarop je wil gevonden worden en die je kan verwerken in je blog.
Maar hoe schrijf je een succesvolle blog? Hieronder geef ik je alvast 10 basistips:

10 tips voor het schrijven van een succesvolle blog.

  • Een goede blog levert uiteraard de content die je bezoekers zoeken en graag willen lezen. Start je net met een blog of vind je het moeilijk om de juiste onderwerpen te vinden, bekijk dan eens welke vragen klanten je stellen. Noteer de vragen die steeds weer terugkomen en beantwoord die in je blog.
  • Schrijf tekst die gemakkelijk leest en wees voorzichtig met het gebruik van moeilijke termen en vakjargon. Schrijven voor een blog of website is iets helemaal anders dan een tekst schrijven voor een brochure. Lees zeker mijn artikel webteksten schrijven in 15 stappen, daarin vind je een heleboel tips om je blogteksten beter leesbaar te maken.
  • Maak je tekst lang genoeg. De uitspraak 'mensen lezen niet op het internet' klopt niet. Mensen lezen wél als ze de inhoud interessant vinden en als jij je tekst schermvriendelijk opmaakt. Onderzoek heeft uitgewezen dat 1500 à 2000 woorden ideaal is en dat lange artikelen vaker worden gedeeld en geliked.
  • Geef bezoekers de mogelijkheid om te reageren op je artikel. Dankzij die reacties krijg je heel wat informatie terug en bovendien kan je inpikken op vragen en opmerkingen. Ook Google zal interactie oppikken, concluderen dat je artikel interessant is waardoor je beter scoort in de ranking.
  • Vul je blogartikel aan met foto's, films, illustraties of grafieken. Beelden trekken altijd als eerste de aandacht van de bezoeker. Een goed gekozen beeld in combinatie met een prikkelende titel zal dan ook aanzetten tot verder lezen. Een lang artikel onderbreek je ook best een aantal keer met een beeld of illustratie en een grafiek kan je tekst visueel ondersteunen. Waarom zou je ook niet een deel van je blogartikel in een filmpje verwerken? Misschien kan je daarin een bepaalde functionaliteit tonen of laten zien hoe iets werkt?
  • Schrijf je regelmatig een nieuw blogartikel dan krijg je al snel een aantal teksten bij elkaar. Maak het je bezoeker gemakkelijker door een zoekveld toe te voegen aan je website zodat ze op basis van een trefwoord op zoek kunnen gaan naar de juiste informatie.
  • Overweeg om je blog te integreren in je website. Op die manier zullen bezoekers die via je blog binnen komen sneller doorklikken naar andere pagina's op je website.
  • Natuurlijk heb je liefst dat bezoekers niet slechts 1 artikel lezen maar ook doorklikken naar andere teksten. Leg daarom in elk blogartikel ook linken naar andere artikelen. Dat is trouwens niet alleen goed om bezoekers langer op je website te houden, ook Google houdt er van dat je verbanden legt tussen de verschillende pagina's op je site.
  • Regelmatig een nieuw artikel schrijven is de basis van een succesvolle blog. Uiteraard zal de frequente afhangen van hoeveel tijd je daarvoor kan vrijmaken maar ik raad je toch aan om een minimum aan te houden van 2 x per maand, wekelijks is nog beter. Denk niet te snel dat mensen het irritant gaan vinden, zolang jij waardevolle content biedt, is er geen enkel probleem.
  • Werk je alleen of met een klein team dan kan je in een blog je persoonlijkheid tonen. Laat zien wie je bent, waar je van houdt en waar je passie ligt. Bezoekers leren je op die manier al een beetje komen en als ze je sympathiek vinden zullen ze sneller geneigd zijn om zaken met je te doen.

Breng je blog onder de aandacht

Het werk stopt niet als je blogartikel geschreven is. Wil je dat hij ook gelezen wordt, dan zal je een manier moeten vinden om je artikels onder de aandacht te brengen van je klanten en prospecten. Bestaande contacten bereik je door regelmatig een nieuwsbrief te sturen waarin je met een intrigerende titel en enkel inleidende regels verwijst naar je blog. Gebruik steeds een mailserverprovider om je nieuwsbrieven te versturen, zo kan je achteraf bekijken wie je artikel gelezen heeft. Meer info over het versturen van nieuwsbrieven vind je in dit artikel.
Gebruik ook sociale media om je blogartikel te promoten, op Facebook kan je gemakkelijk een link plaatsen maar ook LinkedIn leent zich uitstekend om te bloggen, daarover lees je meer in het artikel 'Blog je al via LinkedIn?'
Ook op je blog zelf kan je bezoekers stimuleren je artikel te delen met anderen door het toevoegen van een social sharebalk. Iemand die je artikel interessant vond, kan dat dan heel eenvoudig delen op bv Facebook, LinkedIn of Twitter.

Hoe vaak wordt je blog gelezen?

Je hebt een hoop informatie gegeven in je artikel, je hebt er uren aan gewerkt om een vlot leesbare tekst te schrijven en dus hoop je dat je artikel ook vaak gelezen wordt. Maar wat is realistisch?
Heb je een nieuwsbrief verstuurd dan kan je heel gemakkelijk controleren hoeveel mensen je blog ook echt gelezen hebben. Heeft 35% van de mensen die je nieuwsbrief hebben ontvangen ook werkelijk doorgeklikt op de link, dan hebt je echt fantastisch gescoord. Hou er ook rekening mee dat niet steeds dezelfde mensen doorklikken. We worden allemaal overstelpt door informatie en we klikken dus enkel door naar wat ons echt interesseert.
Ga je pas van start met een blog dat zal je ook wat geduld moeten oefenen, naargelang je contacten merken dat je artikelen een toegevoegde waarde bieden, zullen ze ook vaker gelezen worden.

blogging 2

Schrijf je zelf je blogartikel of laat je dat extern doen?

Kan je de nodige tijd vrijmaken en vind je het leuk om te schrijven, dan raad ik je aan om zelf aan de slag te gaan. Niemand kan immers met jouw kennis en enthousiasme vertellen over de diensten of producten die je aanbiedt.
Voel je je niet geroepen om zelf je blogartikel te schrijven dan kan je ook een beroep doen op een copywriter. Uiteraard zal je nog steeds bereid moeten zijn om wat tijd te investeren en de copywriter de nodige informatie te bezorgen maar het schrijven zelf gebeurt dan door iemand die daar dagelijks mee bezig is.
Let er wel op dat je een copywriter kiest die ervaring heeft in het schrijven voor internet
Hoewel ik mijn eigen blogartikelen graag zelf schrijf, werk ik ook regelmatig samen met copywriters. Ilse en Cristina zijn twee ervaren copywriters die er steeds weer in slagen teksten te schrijven die de aandacht trekken van de bezoeker én goed scoren in Google. Zin om met hen te gaan samenwerken? Geef me gewoon een seintje via het contactformulier of bel me even op 0495/164 799.
Ook als je zelf wil schrijven maar wat hulp nodig hebt bij het opzetten, opstarten of integreren van je blog in je website mag je me steeds contacteren, ik help je graag verder.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment