ranking google 1

Je échte positie in Google controleren

Heb je ook al eens gegoogeld naar je eigen website?
Waarschijnlijk wel, want natuurlijk wil je graag weten of je een hoge positie in Google hebt, toch?

Maar wist je dat Google rekening houdt met jouw voorkeuren waardoor websites die jij vaak bezoekt hoger getoond worden in de zoekresultaten?

Het resultaat daarvan is dat het perfect mogelijk is dat je website bij jou op de eerste pagina staat terwijl die over het algemeen pas getoond wordt op pagina 10.

Zelf Googelen op je bedrijfsnaam of je belangrijkste trefwoorden geeft dus helemaal geen objectief resultaat weer van je echte ranking in Google?

 

Je bedrijfsnaam of je trefwoorden in Google?

Goed gevonden worden op je bedrijfsnaam is voor de meeste bedrijven niet zo moeilijk. Je bedrijfsnaam is immers over het algemeen uniek waardoor het voor de zoekmachines meestal heel duidelijk is welk resultaat er moet getoond worden.

Maar goed gevonden worden op je bedrijfsnaam is niet voldoende want wie daarop zoekt, kent je bedrijf al.  Veel belangrijker is het om goed gevonden te worden op je belangrijkste trefwoorden, zodat je ook constant een nieuwe doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
bereikt.

Maar hoe weet je op welke trefwoorden je wel een hoge positie in Google hebt en op welke niet?

Je positie in google controleren dankzij Search Console

Een uitstekende tool om te weten op welke trefwoorden je al geïndexeerd wordt, is Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
.

Deze tool is volledig gratis en is naast Google Analytics een absolute must voor iedere onderneming die meer resultaat wil halen met zijn website. Google search console is een tool die je heel actief kan gebruiken om je sitemap
sitemap

Dit is een overzicht van alle pagina’s binnen een website, te vergelijken met een inhoudsopgave in een boek. Naast een sitemap voor de bezoeker, die vaak in de footer staat, kan je ook een sitemap indien bij Google om je website sneller te laten indexeen.
in te dienen, om url's te inspecteren en om fouten op te sporen.

Daarnaast kan je ook een lijst downloaden van alle trefwoorden waarop Google je website indexeert. Naast een lijst van trefwoorden zie je ook nog volgende informatie;

  • aantal klikken: aantal klikken naar je website
  • vertoningen: aantal vertoningen in de zoekresultaten
  • CTR: click trough rate of het percentage dat doorgeklikt heeft naar je website
  • positie: je positie in Google voor die zoekopdracht

Ga je de lijst rangschikken op positie, dan weet je nu perfect op welke trefwoorden je bovenaan in de ranking van Google staat. Alle woorden met een positie tussen 1 en 10 doen het zeer goed in de ranking. Woorden met een positie tussen 10 en 20 bieden de beste opportuniteiten om hoger te komen in de ranking. Woorden met een lagere positie dan 20 zullen meer inspanning vragen.

Andere online tools gebruiken.

Uiteraard is Google Search Console niet de enige tool om je website te controleren. Online zijn er heel wat tools beschikbaar, vaak met zeer uitgebreide mogelijkheden om  actief met SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

aan de slag te gaan. Helaas zijn de meeste betalend (en meestal niet goedkoop) waardoor ze vooral geschikt zijn voor professionele marketeers.

Wil je toch graag met zo'n tool aan de slag, probeer dan Rank Tracker, een tool met heel wat mogelijkheden die ook een gratis versie heeft. De gratis versie heeft natuurlijk een aantal beperkingen, zo kan je bv de resultaten niet bewaren of exporteren, maar laat je daar vooral niet door tegenhouden.

Hoe werkt Rank Tracker?

Start met het maken van een excel file waarin je een lijst maakt van je belangrijkste trefwoorden. Vervolgens download je de gratis versie van Rank Tracker. In een eerste stap geef je de url van je website in en koppel je Rank Tracker met Google analytics .
Rank Tracker zal ook daar gegevens uithalen waarmee je je zoekwoordenlijst nog kan aanvullen.  De zoekwoorden uit je excel-file voeg je gewoon toe via copy-paste.

In het volgende scherm kies je welke zoekmachine je wil controleren. Google is momenteel de belangrijkste zoekmachine, maar je kan ook bv Bing checken. Belangrijk is ook dat je niet alleen Google.be aanvinkt maar ook de mobiele versie en eventueel maps als lokale resultaten voor jou belangrijk zijn. Werk je in verschillende landen, voeg dan per land de juiste zoekmachine toe.


ranking google 2

Rank tracker gaat vervolgens voor jou de ranking  controleren in de verschillende zoekmachines en overzichtelijk tonen in een tabel. Je kan de verschillende kolommen daarna nog versmallen en verschuiven zoals jij wil.

ranking google 3
Gebruik je de gratis versie, neem dan even een schermafbeelding van de tabel of zet de resultaten manueel over in je exel file zodat je die volgende keer kan hergebruiken. Heb je de betalende versie dan kan je de resultaten online bewaren en volgende keer je ranking opnieuw controleren.

Aan de slag met je resultaten.

Nu je beschikt over de juiste gegevens, kan je daar mee aan de slag om je resultaten te verbeteren.
Hieronder alvast een aantal acties om je vindbaarheid in Google te verbeteren:

  • Welke trefwoorden zijn voor jouw dienst of product echt belangrijk maar scoren niet goed in de zoekmachines?
    Noteer die en ga daarop werken:
  • Scoren je trefwoorden opvallend slechter in de mobiele resultaten, dan is je website waarschijnlijk nog niet responsive of mobielvriendelijk
    mobielvriendelijk

    Een website die niet mobielvriendelijk is, wordt niet goed getoond op tablet en smartphone. Aangezien mensen steeds meer gebruik maken van mobiele toestellen om te surfen, te bestellen en te reserveren is een mobielvriendelijke website een absolute noodzaak. Ook Google houdt rekening met de mobielvriendelijkheid van je website.
    . Aangezien Google hier zeer veel belang aan hecht, raad ik je aan om dit zo snel mogelijk in orde te brengen.
  • Controleer regelmatig of je resultaten verbeteren, plan bv 1 x per maand in om deze controle te doen en evalueer telkens het resultaat zodat je steeds doelgericht weet aan welk trefwoord je extra aandacht moet besteden.

Valt je ranking in Google tegen en wil je graag professionele hulp om dit op korte tijd te verbeteren?
Bel me op 0495/164 799 of stuur me een bericht. We zitten dan binnenkort samen om te bekijken hoe ik je best kan helpen om online beter vindbaar te worden.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment