SEO spinnenweb

Wat is interne linkbuilding?

Spreken we over linkbuilding dan denken we op de eerste plaats aan het organiseren van links van andere websites naar onze eigen website.
Maar daarnaast bestaat er ook zoiets als interne linkbuilding of het leggen van linken binnen je eigen website.
Er zijn twee redenen om met interne linkbuilding aan de slag te gaan:

  1. interne linkbuilding verbindt de content binnen je website en geeft Google een duidelijk beeld van de structuur.
  2. hoe meer links een pagina krijgt, hoe meer waarde die pagina krijgt voor Google. Ook interne links werken daaraan mee.

Interne linkbuilding en SEO

Google bekijkt elke pagina van je website afzonderlijk maar gaat ook kijken naar de samenhang van al die pagina's. In een fysiek boek zou je die samenhang duidelijk maken door vooraan een index te plaatsen.  Op de website vervangen we de index door een soort spinnenweb dat je over je website legt en waarmee je alle pagina's met elkaar verbindt. In bovenstaand beeld zie je een grafische weergave van zo'n intern spinnenweb.

De pagina's die verbonden zijn aan je menu, zoals home, contact, diensten, over ons, ed zullen automatisch het meeste waarde toegekend krijgen door Google. Door een sterke interne linkstructuur te gebruiken, snapt Google de structuur van je website beter waardoor je ook onderliggende pagina's zoals blogartikelen of referenties meer waarde kan geven.

Voordelen van interne linkbuilding voor je bezoekers

Niet alleen voor Google maar ook voor je lezer is een goede linkstructuur een meerwaarde. Zo moet ik in mijn blogartikelen bv niet elke keer uitleggen wat mobielvriendelijkheid is omdat ik daarover een apart blogartikel heb geschreven waarnaar ik simpelweg kan verwijzen.

Door consequent te verwijzen naar gerelateerde artikelen, maak je het bezoekers ook makkelijker om de juiste informatie te vinden. Iemand die op mijn site op zoek gaat naar SEO tips, zal waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in mijn SEO-checklist. Door onderaan mijn blog onmiddellijk een link te leggen naar de SEO-checklist maak ik het bezoekers gemakkelijker een volgende stap te zetten.

Hoe kan je interne linkbuilding opbouwen?

Broodkruimels gebruiken

Een broodkruimel is een handige aanvulling op je navigatie en geeft aan waar de bezoeker zich bevindt.

SEO broodkruimel

Een broodkruimel maakt  het voor een bezoeker eenvoudiger om te navigeren en bv terug te gaan naar een hoofdcategorie maar daarnaast heeft het ook een SEO-waarde omdat het steeds een interne link is.

Linken leggen in je tekst

Eén van de beste manieren om aan interne linkbuilding te doen is om in je tekst linken te leggen naar andere, verwante artikelen. Je kan daarmee verwijzen naar aanverwante diensten, naar artikelen die een bepaald woord verklaren of naar een relevante casestudie. Overdrijf daarin niet, een tekst die vol linken staat leest niet meer prettig en geeft bezoekers het gevoel dat het allemaal heel ingewikkeld is. Vind je het belangrijk dat mensen de tekst volledig lezen, plaats je linken dan pas op het einde van de tekst zodat ze niet al in het begin doorklikken naar een andere pagina.

Gerelateerde artikelen gebruiken

Zeker voor blogartikelen is het nuttig om gebruik te maken van 'gerelateerde artikelen'. Onderaan je artikel verwijs je dan naar artikelen die verwant zijn met het onderwerp. Gebruik daarvoor een afbeelding + een tekst om maximaal te optimaliseren. Leg zowel onder de tekst als onder het beeld een link en optimaliseer je afbeeldingen door een goede bestandsnaam te gebruiken en een alt tag toe te voegen.

Inhoudsopgave voor lange artikelen

SEO anchorlinks

Heb je een lang blogartikel geschreven van 1000 woorden of meer, plaats dan bovenaan het artikel een inhoudsopgave met anchorlinks naar de juiste paragraaf.  Een anchorlink is dus niet meer dan een link die doorverwijst naar een ander stuk tekst binnen dezelfde pagina.


Google kan op die manier segmenten van je artikel indexeren en bovendien worden die anchorlinks ook vaak gebruikt als sitelinks onderaan je metadescription waardoor je nog beter opvalt in de zoekresultaten.

SEO anchorlinks metadata

Lijst met aangeraden artikelen

Heb je een aantal keywords die heel belangrijk voor je zijn en waar je best veel concurrentie op hebt, overweeg dan om in je zijbalk of in je footer een lijstje te plaatsen met 'aangeraden artikelen'. Op die manier organiseer je constant verkeer naar die artikelen. Ga je daarbovenop vanuit nieuwe content ook regelmatig linken naar die teksten dan zal je zien hoe die steeds beter gaan scoren in de zoekresultaten.

Tot zover hoe je aan de slag gaat met interne linkbuilding. Wil je meer weten over SEO, lees dan mijn artikel met de 10 beste SEO-tips of download hieronder mijn SEO-checklist.

SEO tipsSEO checklist


We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 




 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment