zoekwoorden 

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Wil je meer resultaat halen met je online marketing, dan is het absoluut zinvol om eerst te onderzoeken wat de beste zoekwoorden zijn voor jouw dienst of product. Die zoekwoorden vormen de basis voor de structuur en teksten op je website maar zijn bovendien ook een handig hulpmiddel bij het schrijven van blogartikelen, berichten op sociale media, nieuwsbrieven en zelfs bij het optimaliseren van je afbeeldingen.
In dit artikel leg ik het verschil uit tussen droomzoekwoorden, contentzoekwoorden en longtailzoekwoorden en waarom je ze alledrie nodig hebt.

 

Op welke zoekwoorden wordt je graag gevonden?

Een trefwoordonderzoek begin je steeds vanuit je droomzoekwoorden. Droomzoekwoorden zijn zoekwoorden waar je heel graag op gevonden wil worden maar waar meestal ook heel veel concurrentie op is. Vaak is het dan ook zo goed als onmogelijk om met die droomzoekwoorden bovenaan te ranken in de zoekresultaten zonder te adverteren. Dat zijn woorden zoals fiets, restaurant, loodgieter, webdesigner, enz.

Een voorbeeld:

Stel dat je een Italiaans restaurant uitbaat in het centrum van Gent, dan zal je waarschijnlijk graag gevonden worden op het woord 'restaurant'. Maar als je 'restaurant' ingeeft in Google krijg je 6.780.000.000 resultaten. Niet eenvoudig dus om daarop bovenaan te ranken.

Al zal het moeilijk zijn om er goed op gevonden te worden, droomzoekwoorden vormen de basis van je trefwoordonderzoek. Maak een excel-document met in de eerste kolom je droomzoekwoorden.

Kies relevante contentzoekwoorden

Gevonden worden op je droomzoekwoord is dus een bijna onmogelijke opdracht maar dat is ook niet erg want meestal zijn die droomzoekwoorden veel te algemeen.

We merken ook dat mensen steeds minder zoeken op één specifiek woord en steeds meer gebruik maken van een combinatie van woorden. Iemand die een Italiaans restaurant zoekt in Gent, zal in Google niet 'restaurant' ingeven, maar wel 'Italiaans restaurant Gent'. Dat is logisch want alleen door de zoekopdracht specifieker te maken, krijg je de beste resultaten te zien.

Gebruiken we hetzelfde voorbeeld en geven we 'Italiaans restaurant Gent' in als zoekopdracht ,dan krijgen we nu 6.580.000 zoekresultaten. Nog steeds veel concurrentie maar toch al drie nullen minder.

Naast je kolom met droomzoekwoorden kan je nu in je excel-file een kolom maken met per droomzoekwoord een aantal relevante contentzoekwoorden, zoals in onderstaand voorbeeld.

excel zoekwoorden

Longtailzoekwoorden voor het beste resultaat

Gevonden worden op contentzoekwoorden, die bestaan uit een combinatie van 2 of 3 zoekwoorden, zal nog steeds moeilijk zijn omdat de concurrentie nog heel hoog is. Toch zijn ze belangrijk en zal je ze zeker kunnen inzetten binnen je website en sociale media.

Nog belangrijker zijn Longtailzoekwoorden, combinaties van 4 woorden en langer, want daar zitten de echte mogelijkheden. Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe minder concurrentie en hoe gemakkelijker het wordt om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Bovendien bestaan zoekopdrachten steeds meer uit combinaties van 4 woorden en meer. In onderstaande grafiek zie je dat nog slechts 30 % van de zoekopdrachten bestaat uit contentzoekwoorden en 70% bestaat uit longtailzoekwoorden. Met de juiste woordcombinaties kan je dus heel wat resultaat boeken. Vooral voor het schrijven van blogartikelen zijn longtailzoekwoorden een goede basis.

Ga dus per droomzoekwoord op zoek naar goede longtailcombinaties en vul daarmee je excel-lijst aan.

longtail zoekwoorden google

Tools voor keywordonderzoek

Ik raad je aan om je lijst met zoekwoorden vooral te maken vanuit je gezond verstand en ervaring. Het oplijsten van je droomzoekwoorden zal waarschijnlijk niet echt moeilijk zijn. Voor langere zoekopdrachten maak je gebruik van extra woorden die verwijzen naar bv je omgeving, service, specialiteiten, usp's, enz. Denk ook eens aan de vragen die klanten vaak stellen, vaak is dat een goede basis voor longtailzoekopdrachten.

Kan je wat extra hulp gebruiken, dan kan je één van onderstaande tools inzetten:

Google suggest

Eén van de gemakkelijkste tools is Google Suggest. Deze functie kent iedereen want het is niet meer dan de suggesties die Google je geeft als je start met typen in de zoekbalk.

(beeld google suggest)

Google zoekwoordplanner

Een andere tool van Google is de Google zoekwoordplanner. Die maakt deel uit van Google Ads maar kan je ook afzonderlijk gebruiken zodra je een account hebt aangemaakt (adverteren is daarvoor niet noodzakelijk). Je vindt hierin suggesties voor contentzoekwoorden en je kan zien hoe vaak een zoekopdracht maandelijks in Google wordt ingevoerd.

Uber Suggest

In uber suggest geef je je trefwoord in en kies je het juiste land. Vervolgens krijg je te zien hoeveel zoekopdrachten er maandelijks op dat woord zijn en hoe moeilijk het zal zijn om daarmee hoog te scoren in de zoekmachines. Daarnaast krijg je ook een aantal ideeën te zien voor verwante zoekopdrachten.

Hoewel bovenstaande tools zeker handig zijn, geven ze weinig tot geen informatie over longtail-zoekopdrachten. Kruip daarvoor in de huid van je doelgroep, met welke verlangens of problemen zitten ze en welke vragen kan je daaraan koppelen. Ook woorden zoals tips, checklist, hoe werkt.., handleiding, voorbeeld of uitleg doen het vaak goed. Is je locatie belangrijk, neem die dan zeker op in je longtail-zoekopdracht, maar ook jaartallen of merken kunnen belangrijk zijn.

Is je lijst klaar, gebruik die dan als basis voor je online marketinginspanningen. Door consequent dezelfde trefwoorden te gebruiken in je blogartikelen en op sociale media zal je je online populariteit op die woorden verhogen en steeds beter vindbaar worden voor je doelpubliek.

Veel succes me je zoekwoorden! Ik ben trouwens benieuwd wat jouw droomzoekwoord is, dus laat het zeker even weten in de commentaren.

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tipsSEO checklist

We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 




 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment