webteksten schrijven

 

Waarom de tekst op je website zo belangrijk is.

1. Beter scoren in de zoekresultaten.

Google werd opgericht in 1997 en heeft intussen een lange weg afgelegd. In de beginjaren kon je nog hoog ranken in de zoekresultaten met een aantal trucjes maar dat werkt ondertussen (gelukkig) niet meer. Wil je nu goed scoren in de zoekmachines dan zal je vooral zeer goede teksten moeten schrijven. Die teksten moeten zeker je trefwoorden bevatten maar moet vooral ook relevant zijn voor je doelpubliek.

 

2. Je potentiële klant overtuigen

Goed scoren in de zoekresultaten zal alleen lukken als je content brengt die relevant is voor jouw potentiële klant. Ga je aan de slag met het schrijven van teksten, vraag je dan eerst af naar welke informatie je doelpubliek op zoek is, met welke problemen hij zit en welke vragen hij heeft.
Ga vervolgens eens kijken hoe jij die bezoeker kan ondersteunen en hoe je hem kan overtuigen van jouw expertise. Kan je de bezoeker er van overtuigen dat jij de juiste persoon bent om te helpen, dan zal hij ook sneller voor jou kiezen.

10 tips voor het schrijven van goede website teksten?

 

1. Bepaal welk doel je wil bereiken met je tekst.

Wat wil je dat je bezoeker doet? Moet hij  je e-book downloaden, contact met je opnemen, doorklikken naar een andere pagina, zich inschrijven voor een workshop of een aankoop doen? Het doel zal voor elke website, zelfs elke pagina, anders zijn.  Belangrijk is dat jij je tekst schrijft met een duidelijk doel voor ogen. Uiteindelijk wil je resultaat bereiken met je website en dat kan alleen als je zeer goed weet wat je wil dat de bezoeker doet.

2. Vraag je steeds af voor wie je schrijft.


Wie is jouw ideale klant? Wat zijn de vragen of problemen waar hij of zij mee worstelt en waar kan je hem mee helpen? 
Hoe beter je weet wie je wil bereiken en hoe je die persoon kan helpen, hoe gemakkelijker het wordt om relevante teksten te schrijven en de juiste taal te gebruiken. Maak een lijstje van de vragen en problemen waar jouw klanten tegenaan lopen en bekijk hoe je die kan verwerken in je teksten.

3. Zorg voor een pakkende titel.

Een sterke titel zorgt er voor dat mensen je artikel gaan lezen. Zelf maak ik meestal eerst een lijst met mogelijke titels, geschreven vanuit verschillende uitgangspunten, vooraleer ik een definitieve keuze maak.
Enkele mogelijke uitgangspunten:
  • Focus op de voordelen van je dienst of product
  • Omschrijf welk probleem je oplost
  • Stel de vraag waar de lezer mee zit
  • Maak nieuwsgierig

4. Gebruik de juiste trefwoorden


Elke pagina op je website moet gebaseerd zijn op een specifiek zoekwoord. Daardoor weten de zoekmachines perfect voor welk zoekwoord jouw pagina kan getoond worden en de bezoekers krijgen precies de informatie die ze zoeken.
Ik geef een voorbeeld:
Stel dat je een restaurant met feestzaal uitbaat, dan voorzie je op je website een pagina die gaat over het restaurant en een tweede pagina waarin je meer info geeft over de feestzaal. Zoekt iemand een feestzaal voor een huwelijk tot 100 personen, dan zal Google je pagina 'onze feestzaal' tonen met precies die info die je potentiële klant zoekt.
Zet je alles samen op één pagina dan is het voor Google een pak minder duidelijk waarover je pagina precies gaat, met als gevolg dat ze niet getoond wordt voor die zoekopdracht naar een feestzaal. Ook voor je potentiële klant is één pagina met alle informatie minder relevant, hij is namelijk niet geïnteresseerd in info over het restaurant want hij zoek enkel een feestzaal.


5. Maak je website teksten schermvriendelijk.


Op een scherm lezen we helemaal anders dan op papier, we gaan de tekst namelijk eerst 'scannen' en lezen vervolgens enkel die stukken tekst die ons echt interesseren. Door je bezoekers te helpen met het scannen van je website teksten, zal hij gemakkelijker de info vinden die hij nodig heeft.
Enkele tips om een tekst schermvriendelijk te maken:
  • verdeel je teksten in korte paragrafen
  • maak in de eerste paragraaf duidelijk waarover je tekst gaat
  • zet boven elke paragraaf een korte titel
  • zet na elke paragraaf een witregel
  • gebruik opsommingen en bullets
  • zet belangrijke woorden in bold

6. Schrijf actieve teksten


Vermijd bij het schrijven van je teksten de passieve of lijdende vorm. Ook twijfelwoorden zoals kunnen, misschien of wellicht, gebruik je beter niet, het mist kracht. Let ook op met wollige formuleringen en overbodige details.
Een voorbeeld van actief schrijven:
Een zin als 'Voor het maken van een afspraak met onze medewerker kunt u bellen naar...' vervang je beter door 'Maak een afspraak met onze medewerker op nummer ...'.

7. Gebruik positieve formuleringen.


Zelfs negatieve informatie kan je vaak toch nog positief presenteren. Stel dat je je winkel gaat verbouwen, dan geeft dat waarschijnlijk tijdelijk wat hinder voor je klanten. In plaats van je te excuseren voor de hinder kan je ook schrijven 'Onze winkel wordt nog mooier'. De nadruk ligt dan niet meer op de hinder maar wel op het resultaat achteraf.

8. Maak je teksten lang genoeg.


Nog heel vaak hoor ik ondernemers zeggen dat er niet te veel tekst moet op hun website, want 'mensen lezen toch niet'.
Dat uitgangspunt is volledig voorbij gestreefd. Mensen lezen wél als jij je teksten schermvriendelijk opmaakt (zie punt 5).

Bovendien wordt het in een korte tekst een stuk moeilijk om je zoekwoorden goed te verwerken waardoor korte website teksten ook minder goed geïndexeerd worden door Google. Schrijf daarom teksten die minimum 400 à 500 woorden lang zijn, zodat de zoekmachines over voldoende informatie beschikken om je tekst goed te indexeren.
Een goede blogpost mag trouwens gerust 1000 à 1500 woorden bevatten. Zorg dan wel voor voldoende afwisseling in je tekst door  het gebruik van beelden, infographics of video.

9. Spreek de taal van je doelgroep


Wees steeds voorzichtig met gebruik van vakjargon. Voor jou zijn is die vaktaal misschien vanzelfsprekend maar daarom niet voor je potentiële klant. Enkel als je website teksten schrijft voor een professioneel publiek kan je vaktaal gebruiken. Moet je in je tekst toch een vakterm gebruiken, verklaar die dan of verwijs naar een artikel waarin de term wordt uitgelegd.

9. Gebruik consequent jij of u.

Jarenlang was het vanzelfsprekend om in zakelijke teksten de lezer met u aan te spreken. Tegenwoordig worden we op internet echter steeds meer met je en jij aangesproken, waardoor je de afstand tot je lezer verkleint. Zit je in een meer formele context of denk je dat jouw doelgroep zich prettiger voelt bij de u-vorm, dan is dat nog steeds een uitstekende keuze maar vermijd het om jij en u door elkaar te gebruiken, dat schept enkel verwarring bij je lezer.

10. Eindig met een duidelijke call-to-action.


Laat je website pagina's niet doodlopen maar eindig elke pagina steeds met een duidelijke call-to-action.  Heeft een bezoeker je tekst gelezen, dan wil je dat hij ook de volgende stap neemt en bv contact met je opneemt. Door een duidelijke button onderaan je pagina te plaatsen met de tekst 'Neem nu contact op', help je de bezoeker met het nemen van die stap.
Eindig je de tekst zonder call-to-action, dan is de kans groot dat je bezoeker je website ook gewoon verlaat zonder enige actie te ondernemen en dan heb je veel moeite gedaan voor niets.
Hou bij het bepalen van je call-to-action, steeds voor ogen wat het doel is van je artikel (zie punt 1).

11. Extra tip: vergeet je metadata niet


Het ingeven van je meta title en descripiton zal je niet meteen een betere ranking opleveren maar zorgt er wel voor dat mensen sneller doorklikken naar jouw website. Over metatdata valt heel wat te vertellen daarom schreef ik er een apart artikel over dat je hier kan vinden: 'Waarom Metadata belangrijk zijn en hoe je ze schrijft.'
 
Misschien ook interessant voor jou:
 
teksten schrijven die converterenduplicate content is slecht voor je ranking in Google

 
We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 


Reacties mogelijk gemaakt door CComment