webteksten schrijven

 

2 redenen waarom tekst op je website zo belangrijk is.

Nog steeds hoor ik ondernemers vaak zeggen dat ze niet te veel tekst op hun website willen. De meest voorkomende reden daarvoor is de overtuiging dat mensen toch niet lezen. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet klopt. Iemand die via Google op zoek gaat naar informatie en zo op je website terecht komt, gaat je tekst echt wel lezen. Het zou toch wel vreemd zijn dat hij eerst informatie zoekt, ze vervolgens vindt en dan toch niet leest, niet?
Maar.... Mensen lezen wel anders op een scherm dan op papier en daar hou je maar beter rekening mee. Hieronder vertel ik je daar meer over.

Maar voor ik je mijn 10 tips geven voor het schrijven van betere webteksten, eerst nog 2 redenen waarom je teksten zo ontzettend belangrijk zijn.

 

1. Beter scoren in de zoekresultaten.

Google werd opgericht in 1997 en heeft intussen een lange weg afgelegd. In de beginjaren kon je nog hoog ranken in de zoekresultaten door een aantal trucjes toe te passen maar dat werkt ondertussen (gelukkig) niet meer.
Wil je nu goed scoren in de zoekmachines dan moet je website technisch in orde zijn maar nog belangrijker is de kwalteit van je teksten. Google 'kijkt' immers niet naar je website, Google 'leest' je website. Hij heeft dus voldoende tekst nodig om te weten waarover je pagina gaat zodat hij die kan indexerenindexeren

Waneer de zoekmachines je websitepagina’s indexeren, nemen ze die pagina’s op in hun database zodat die kunnen getoond worden als er een relevante zoekopdracht wordt geplaatst.


op de juiste trefwoorden.

2. Je potentiële klant overtuigen

Uit voorgaande zou je kunnen afleiden dat je dan vooral teksten moet schrijven voor Google en dat je die best vol trefwoorden stopt. Niets is minder waar. Vroeger werkte dat trucje wel, maar ondertussen heeft Google door dat je tekst daardoor minder waardevol wordt voor je bezoeker. Je trefwoorden moeten natuurlijk wel voorkomen in je tekst maar zeker geen 100 keer. Goed scoren in de zoekresultaten zal alleen lukken als je content brengt die interessant is voor jouw potentiële klant.
Schrijf je teksten dus in de eerste plaats voor je bezoeker. Ga daarna kijken of je de tekst nog kan optimaliseren voor Google.

10 tips voor het schrijven van betere webteksten:

 

1. Structureer je website op basis van je trefwoorden


Als we kijken naar de inhoud of structuur van een website dan zijn er vaak meerdere belangrijke trefwoorden. In de ideale structuur maak je per hoofdtrefwoord een aparte pagina. Google weet dan preces waarop je pagina moet getoond worden en je bezoeker krijgt geen overbodige informatie.

Ik geef een voorbeeld:
Stel dat je een restaurant met feestzaal uitbaat, dan voorzie je op je website een pagina die gaat over het restaurant en een tweede pagina met info over de feestzaal. Zoekt iemand een feestzaal voor een huwelijk, dan zal Google je pagina 'onze feestzaal' tonen en krijgt je potentiële klant precies de juiste informatie te zien.
Zet je alles samen op één pagina dan is het voor Google een pak minder duidelijk waarover je pagina precies gaat, met als gevolg dat ze niet getoond wordt voor die zoekopdracht naar een feestzaal. Ook voor je potentiële klant is één pagina met alle informatie minder relevant, hij is namelijk op dat moment niet geïnteresseerd in info over het restaurant.

2. Bepaal welk doel je wil bereiken met je tekst.

Wat wil je dat je bezoeker doet? Moet hij  je e-book
e-book

Een e-book is een digitaal boek en kan een gedigitaliseerde versie van een bestaand boek zijn of een nieuw geschreven boek dat niet in papiervorm verschijnt. E-books worden op een e-reader gelezen, maar ook op gewone computerschermen, tablets of smartphones, afhankelijk van het bestandsformaat.

downloaden, contact met je opnemen, doorklikken naar een andere pagina, zich inschrijven voor een workshop of een aankoop doen? Het doel zal voor elke website, zelfs elke pagina, anders zijn.  Belangrijk is dat jij je tekst schrijft met een duidelijk doel voor ogen. Uiteindelijk wil je resultaat bereiken met je website en dat kan alleen als je zeer goed weet wat je wil dat de bezoeker doet.

3. Vraag je steeds af voor wie je schrijft.

 

doelgroepWat is jouw doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
?
Wat zijn de vragen of problemen waar hij of zij mee worstelt en waar kan je hem mee helpen? 
Hoe beter je weet wie je wil bereiken en hoe je die persoon kan helpen, hoe gemakkelijker het wordt om relevante teksten te schrijven.
Wil je een blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
beginnen maar vind je het moeilijk om onderwerpen te vinden? Maak eens een lijstje met de vragen die jouw klanten het meest stellen. Hoogst waarschijnlijk is dat ook precies wat ze online zoeken en waar jij dus perfect op kan antwoorden in je blogartikel.

4. Gebruik titels en tussentitels.

Geef elke pagina een titel die duidelijk omschrijft wat er op die pagina te lezen is. Gebruik daarin bij voorkeur ook je belangrijkste trefwoord, dan weet ook Google waarover je pagina gaat.
Je titel moet natuurlijk passen bij de inhoud. Op een productpagina kan je een omschrijvende titel gebruiken, boven een blogartikel wil je misschien eerder nieuwsgierigheid wekken.

Zelf maak ik meestal eerst een lijst met mogelijke titels, geschreven vanuit verschillende uitgangspunten.
Enkele mogelijke uitgangspunten:
  • Focus op de voordelen van je dienst of product
  • Omschrijf welk probleem je oplost
  • Stel de vraag waar de lezer mee zit
  • Maak nieuwsgierig

Maak ook gebruik van tussentitels. Ze maken het voor Google gemakkelijker om de essentie van je tekst te begrijpen. Je bezoeker gebruikt de tussentitels om sneller dat stukje informatie te vinden dat hij zocht.

5. Maak je webteksten schermvriendelijk.


Op een scherm lezen we helemaal anders dan op papier, we gaan de tekst namelijk eerst 'scannen' en lezen vervolgens enkel die stukken tekst die ons echt interesseren. Door je bezoekers te helpen bij dat scannen, zal hij gemakkelijker de info vinden die hij nodig heeft.

Enkele tips om een tekst schermvriendelijk te maken:
  • verdeel je teksten in korte paragrafen
  • maak in de eerste paragraaf duidelijk waarover je tekst gaat
  • zet boven elke paragraaf een korte titel
  • zet na elke paragraaf een witregel
  • gebruik opsommingen en bullets
  • zet belangrijke woorden in bold

6. Schrijf actieve teksten


Vermijd bij het schrijven van je teksten de passieve of lijdende vorm. Ook twijfelwoorden zoals kunnen, misschien of wellicht, gebruik je beter niet, het mist kracht. Let ook op met wollige formuleringen en overbodige details.
Een voorbeeld van actief schrijven:
Een zin als 'Voor het maken van een afspraak met onze medewerker kunt u bellen naar...' vervang je beter door 'Maak een afspraak met onze medewerker op nummer ...'.
 

7. Gebruik positieve formuleringen.


Zelfs negatieve informatie kan je vaak toch nog positief presenteren. Stel dat je je winkel gaat verbouwen, dan geeft dat waarschijnlijk tijdelijk wat hinder voor je klanten. In plaats van je te excuseren voor de hinder kan je ook schrijven 'Onze winkel wordt nog mooier'. De nadruk ligt dan niet meer op de hinder maar wel op het resultaat achteraf.

8. Maak je teksten lang genoeg.

 
Er zijn 2 redenen waarom pagina's met twee lijnen tekst niet voldoen:

  1. Google heeft voldoende tekst nodig om te ontdekken waar je pagina over gaat. Een pagina met 10 grote beelden en 2 lijnen tekst kan misschien heel mooi zijn maar de zoekrobot heeft er niks aan en je pagina zal niet vindbaar zijn via de zoekmachines. Wil je een pagina goed indexeerbaar maken, ga dan uit van min. 400 woorden. Gebruik per pagina ook altijd één hoofdtitel en verschillende tussentitels. Die titels zijn voor Google zeer waardevol om de kern van je tekst te begrijpen.
    Schrijf je regelmatig blogs, schrijf dan gerust artikelen van 1000 woorden of meer. Ook monsterartikelen van 3000 woorden over zeer specifieke onderwerpen doen het vaak zeer goed in Google.

  2. Je bezoeker is de tweede reden dat je voldoende tekst moet voorzien. Je wil die bezoeker immers alle informatie geven waar hij naar op zoek is. Dat wil niet zeggen dat die bezoeker de volledige tekst gaat lezen. Hij zal eerder je pagina 'scannen', op zoek naar specifieke informatie. Daarbij kan je hem helpen door te werken met korte paragrafen en tussentitels. Zorg ook voor voldoende afwisseling door het gebruik van beelden en video.

9. Spreek de taal van je doelgroep


Wees voorzichtig met vakjargon. Voor jou is die vaktaal misschien vanzelfsprekend maar daarom niet voor je potentiële klant. Enkel als je website teksten schrijft voor een professioneel publiek kan je vaktaal gebruiken. Moet je in je tekst toch een vakterm gebruiken, verklaar die dan of verwijs naar een artikel waarin de term wordt uitgelegd.

9. Gebruik consequent jij of u.

Jarenlang was het vanzelfsprekend om in zakelijke teksten de lezer met u aan te spreken. Tegenwoordig worden we op internet echter steeds meer met je en jij aangesproken, waardoor je de afstand tot je lezer verkleint. Zit je in een meer formele context en spreek je zelf je klanten aan met u dan is dat nog steeds een uitstekende keuze.  Zeg je gemakkelijker je of jij, dan kan je dat ook op je website doen. Vermijd het om jij en u door elkaar te gebruiken, dat schept enkel verwarring bij je lezer.

10. Eindig met een duidelijke call-to-action.


Laat je website pagina's niet doodlopen maar eindig elke pagina met een duidelijke call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
Heeft een bezoeker je tekst gelezen, dan wil je dat hij ook de volgende stap neemt en bv contact met je opneemt. Door een duidelijke button onderaan je pagina te plaatsen met de tekst 'Neem nu contact op', help je de bezoeker met het nemen van die stap.

Eindig je de tekst zonder call-to-action, dan is de kans groot dat je bezoeker je website ook gewoon verlaat zonder een volgende stap te nemen en dan heb je veel moeite gedaan voor niets.
Hou bij het bepalen van je call-to-action, steeds voor ogen wat het doel is van je artikel (zie punt 2).

11. Extra tip: vergeet je metadata niet


Het ingeven van je meta title en descripiton zal je niet meteen een betere ranking opleveren maar zorgt er wel voor dat mensen sneller doorklikken naar jouw website. Over metatdata valt heel wat te vertellen daarom schreef ik er een apart artikel over dat je hier kan vinden: 'Waarom Metadata belangrijk zijn en hoe je ze schrijft.'
 
Misschien ook interessant voor jou:
 
teksten schrijven die converterenduplicate content is slecht voor je ranking in Google

 
We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 


We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment