gevaar

Beveilig je website en je bezoekers

Om je website veilig, snel en betrouwbaar te houden is het belangrijk je website goed te onderhouden. Je beschermt daarmee niet alleen je website maar ook je bezoekers. Hackers zijn er immers bedreven in websites te injecteren met software zonder dat je dit als eigenaar beseft waardoor je ook je bezoekers ongewild in gevaar brengt.

Vergelijk het met onderhoud van je auto. Na de aankoop zal je ook je wagen zo goed mogelijk willen onderhouden om te zorgen dat jijzelf en je passagiers veilig zitten en om de levensduur van je auto te verlengen. Eigenlijk geldt net hetzelfde voor je website.

Beveiliging en hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.

Een professioneel hostingbedrijf zal veel belang hechten aan de veiligheid van de servers en verwachten dat de websites die zij hosten steeds volledig virusvrij zijn. Zij willen immers niet het risico lopen dat de servers en/of andere websites besmet worden. Ondervinden zij problemen op jouw website, dat hebben zij het ten allen tijde het recht je website (en bijhorende e-mailadressen) te blokkeren tot de problemen opgelost zijn.

Cms en veiligheid

Werd je website gebouwd met een cms-systeem zoals Wordpress of Joomla dan zijn er ook regelmatig updates beschikbaar, zowel voor het systeem zelf als voor de extensiesextensies

Een extensie kan verschillende betekenissen hebben.
1. domeinextensies: hier gaat het over de letters die na het laatste punt komen in de domeinnaam. Bv .be voor België of .nl voor Nederland
2. documentextensie: geeft aan wat voor soort bestand het is. Bv. .pdf of .docx
3. Google Ads extensies: zijn extensies die als doel hebben je advertentie te ondersteunen
of plug-ins die gebruikt werden. Die updates gebeuren helaas niet automatisch maar zijn wel belangrijk voor de beveiliging van je website. Bij het grootste deel van de sites die gehackt worden gaat het immers om websites die niet onderhouden zijn en waarop verouderde functionaliteiten in gebruik zijn.

Door gebruik te maken van een onderhoudsabonnement zorgt je er voor dat je website steeds up-to-date blijft, zowel wat betreft functionaliteit als bescherming tegen gekende hackingmethodes.

Heb je nooit een update of migratie laten uitvoeren op je website dan gaat het vroeg of laat waarschijnlijk fout lopen. Je website wordt gehackt, je provider blokkeert alles en dan blijkt dat je versie zo oud is dat updaten of migratie geen optie meer is. Een volledig nieuwe website met alle bijhorende kosten zal dan de enige oplossing blijken.
Maw: je hebt je auto niet onderhouden en nu is hij pertotal.

Onderhoud website en prijzen

Het is moeilijk om een vaste prijs te geven voor onderhoud.
De prijs van een onderhoudsabonnement is immer afhankelijk van verschillende factoren, zoals:

  • Is je website eerder eenvoudig of juist zeer complex?
  • Maak je gebruik van een webshop met betaalsysteem?
  • Hoveel plugins worden er gebruikt?
  • Is er extra programmatie op maat voorzien?
  • Gaat je voorkeur uit naar maandelijks onderhoud of is per kwartaal of zelfs jaarlijks voldoende?

Aangezien onderhoud steeds belangrijker wordt, doen wij bij het ontwikkelen van een nieuwe website automatisch een voorstel voor onderhoud.
Werd je website niet door ons gemaakt, vraag je webdesigner dan om een voorstel te maken zodat je niet voor onprettige verrassingen komt te staan.
Heb je je website zelf gemaakt en ben je technisch handig, dan kan je het mogelijk ook zelf doen. Vergeet het niet in te plannen zodat onderhoud regelmatig op de agenda blijft staan.

 

Schrijf reactie (0 Reacties)

Laat ons eerlijk zijn, webformulieren zijn vaak een bron van ergernis, te lang of onduidelijk of er worden gegevens gevraagd die je niet onmiddellijk bij de hand hebt.... Iedereen heeft het waarschijnlijk al wel eens opgegeven en een bestelling niet geplaatst omdat het formulier echt niet gebruiksvriendelijk was.

 

toetsenbord help

 

Wat kan je dan doen om het bestelformulier op je eigen webshop of bestelpagina wel gemakkelijk te maken voor de gebruiker?


Hierbij geef ik je alvast 15 basistips mee:

  1. Vraag niet meer gegevens dan nodig voor de bestelling. Eventueel kan je achteraf nog vragen aan je klant om zijn account gegevens aan te vullen zodat je hem een betere service kan verlenen.
  2. Vraag eerst de gemakkelijkste gegevens, zoals naam, adres, e-mail. Verschuif de privacygevoelige of lastige gegevens naar een tweede stap. Wie al gestart is, zal immers minder snel afhaken.
  3. Maak duidelijke veldnamen die geen vragen oproepen.
  4. Geef, indien mogelijk, de keuze tussen een account aanmaken of een snelle bestelling plaatsen zonder account aan te maken.
  5. Laat duidelijk zien uit hoeveel stappen het bestelproces bestaat. De beste methode is bovenaan een balk te tonen waar de klant op elk moment kan zien in welke fase van het bestelproces hij zich bevindt.
  6. Zijn er speciale gegevens nodig, bv. een klantennummer, laat dat dan duidelijk op voorhand weten.
  7. Laat bij de start duidelijk weten wat de betaalmogelijkheden zijn.
  8. Indien er iets geprint moet worden, geef dat dan duidelijk op voorhand aan en voorzie een 'print-later' knop, waarbij bv een pdf wordt doorgestuurd naar een e-mailadres.
  9. Toon constant je telefoonnummer, dat geeft vertrouwen.
  10. Vertel duidelijk wat er gebeurt nadat de bestelling geplaatst werd. Wanneer mag de klant zijn bestelling verwachten? Kan hij nog annuleren of de bestelling terugsturen? Hoe kan hij een factuur bekomen? Krijgt hij een garantie(bewijs)? …. Geef al deze informatie telkens op de plaats waar die relevant is.
  11. Opgepast met foutmeldingen in het formulier! Blijf vriendelijk en gebruik eerder omschrijvingen als 'controleer aub uw e-mailadres' in plaats van 'uw e-mailadres is fout'.
  12. Gebruik alleen help-teksten als het echt nodig is en maak ze kort en duidelijk.
  13. Vergeet de bedankpagina niet. Bedank de klant steeds voor zijn bestelling en laat nog even weten wat er nu gebeurt, bv. u ontvangt zo dadelijk uw bevestiging via e-mail.
  14. Stuur steeds een bevestigingsmail waarin de belangrijkste info herhaald wordt.
  15. Een bestelproces moet snel werken, controleer de laadtijd
    laadtijd

    Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
    van je pagina's via Google analytics en Google pagespeed-tool.

 

Lees hier mijn artikel met 10 tips voor een succesvolle webshop!

Hulp nodig bij het optimaliseren van uw webshop of bestelproces? Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Deze week heb ik het weer maar eens meegemaakt. Een bedrijf heeft een nieuwe website nodig, de bestaande website is verouderd en wordt niet meer onderhouden. Bovendien is de persoon die hem ooit gemaakt heeft gestopt met webdesign en hebben ze geen ondersteuning meer.

Er zal een nieuwe hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
moeten opgestart worden en dat willen we graag samenhouden met de domeinnaam
domeinnaam

Een domeinnaam is de omschrijving van een IP-adres en is meestal opgebouwd uit een subdomein (www), de eigenlijke naam (domein) en de extensie (.be). De keuze van een domeinnaam is belangrijk en kan zowel een trefwoord bevatten als bv de naam van je bedrijf. Kies steeds een domeinnaam die gemakkelijk te onthouden is en goed leesbaar is.
dus voor alle zekerheid check ik even op dns of de domeinnaam wel degelijk op naam van mijn klant staat.

En daar loopt het fout, de vorige webdesigner heeft de domeinnaam op zijn eigen naam laten zetten en is dus officieel eigenaar (tot grote verbazing van mijn klant). Het is een praktijk waar ik nooit heb aan willen meedoen en het verbaast me steeds weer hoe vaak dit gebeurt.

En dan begint het: eerst maar eens vriendelijk vragen of de domeinnaam mag overgezet worden en hopen dat de andere partij niet moeilijk gaat doen. Moest het zover komen dat de klant een klacht moet indienen, dan zal hij dat waarschijnlijk wel winnen, maar wat een gedoe.....

 

http

 

Dus... misschien tijd om een te checken of je domeinnaam wel op jouw naam is gereserveerd:

Ga naar dns.be

Geef in het vak 'is uw gewenste domeinnaam nog vrij?' je domeinnaam in (zonder .be) en klik op het pijltje.

Bij resultaten zie je nu dat je domeinnaam niet meer vrij is.

Klik nu achter je domeinnaam op whois en ga akkoord met de voorwaarden.

In het volgende scherm kan je zien wie domeinnaamhouder is.

 

Ontvang je graag regelmatig onze tips? Schrijf dan in op onze nieuwsbrief, we houden u graag op de hoogte.

Schrijf reactie (0 Reacties)