websucces 1

Ben jij een ondernemer die serieus heeft geïnvesteerd in een website maar nu tot de conclusie komt dat die je eigenlijk niets oplevert?
Heb jij ook geen idee waar het fout loopt en hoe je van je website een succesvolle marketingtool kan maken?
Lees dan nu wat de meest voorkomende fouten zijn en hoe je die kan oplossen!

Stel doelen voor je website

Je website moet meer zijn dan een online visitekaartje. Meer nog, elke ondernemer zou duidelijk moeten weten welk doel hij wil bereiken met zijn site. Er zijn heel wat doelstellingen mogelijk, afhankelijk van jouw dienst of product, maar dit zijn alvast de meest voorkomende:

• nieuwe prospecten en klanten aantrekken
verkoop via je webshop
• bezoekers laten inschrijven, registreren of reserveren
• klanten informeren

Mogelijk heb je meer dan één doel, ook dat is helemaal ok maar bepaal steeds wat je belangrijkste doel is en concentreer je daarop.
Is je website niet meer dan een online visitekaartje dan zal het moeilijk zijn om ook resultaten te halen met je website. Zelfs al heb je veel bezoekers, als die mensen geen contact met je opnemen, heb je daar niets aan en win je geen nieuwe klanten.

Richt je website in op je doel

Heb je je doel bepaald, bekijk dan welke stappen je moet opzetten om je bezoeker naar dat doel te leiden.
Enkele voorbeelden:

Voor een restaurant zal het belangrijkste doel zijn dat bezoekers reserveren. Nieuwe bezoekers zullen eerst de menupagina en de fotogalerij bekijken. Door op beide pagina's een knop 'nu reserveren' te zetten maak je het de bezoeker eenvoudig om de volgende stap te nemen. Een bestaande klant maak je het gemakkelijk door ook op de homepage al een link te voorzien naar het reservatieformulier.

Een bedrijf dat opleidingen geeft, voorziet best op de homepage al een duidelijke link naar een overzichtspagina met alle opleidingen. Per training zal een specifieke landingspagina moeten opgezet worden met onderaan de call-to-action die naar de volgende stap leidt, bv. 'reserveer nu je plaats'.

Je zorgt er dus voor dat bezoekers in een aantal logische stappen uitkomen bij jouw doel.

Maar wat je vooral op zoek bent naar nieuwe prospecten en klanten?
Aangezien je niet weet wie je website bezoekt, moet je een manier vinden om de bezoeker zijn gegevens te krijgen. Een knop met 'inschrijven nieuwsbrief' zal de klus niet klaren, mensen worden daar stilaan allergisch voor en schrijven zich daar nog zelden spontaan op in. Wat wel werkt is de gratis weggever. Je geeft je bezoeker gratis iets waardevol en vraagt daarvoor in ruil zijn e-mailadres.
Wat voor jou een goede weggever is, zal afhangen van jouw dienst of product. Dat kan een e-boek zijn, een download, een testversie of een videoreeks. Bedenk een weggever die perfect past bij jouw aanbod en die je de mogelijkheid geeft op eenvoudige wijze waarde te geven aan je bezoeker. Met elke inschrijving op je gratis weggever bouw je aan een e-maillijst met waardevolle contacten.
Wil je nog meer resultaat halen uit je gratis weggever, dan kan je bij elke nieuwe aanmelding een aantal mails sturen met waardevolle informatie waardoor je prospect overtuigd geraakt van je expertise. Het uiteindelijke doel van dergelijke funnel is om van die koude bezoeker een warme prospect te maken die uiteindelijk ook klant wordt.
Dit proces kan volledig geautomatiseerd worden zodat inschrijvingen op de juiste e-maillijst terrecht komen en er automatisch een aantal e-mails gestuurd worden. Belangrijk daarbij is om waardevolle informatie te geven zodat de ontvanger je mails graag ziet binnenkomen en zich niet gaat uitschrijven.

websucces 2

Maak een sterke homepage

Bezoekers beslissen binnen 3 seconden of ze op je website blijven of niet. Binnen die enkele seconden zal je op de homepage van je website deze drie vragen van je bezoeker moeten beantwoorden:
wat is dit voor een site, wat hebben ze hier? Maw welk product of dienst bied je aan?
wat kan ik doen op deze site? Kan je bezoeker kopen, reserveren, inschrijven, ....
waarom moet ik hier zijn en niet bij de concurrent? Maw waarin onderscheid jij je van de concurrentie?
Op basis van die informatie zal een bezoeker beslissen of hij verder rondkijkt op je website of je site weer verlaat. Kijk dus eens kritisch naar je homepage: zijn bovenstaande 3 vragen voldoende beantwoord?

Zorg voor een sterke website die aangepast is aan je doelgroep

Een website moet aangepast zijn aan de doelgroep die je wil aanspreken. Een website die gericht is naar 18-jarigen zal er nu eenmaal anders uitzien en een andere taal gebruiken dan een website voor vijftig-plussers. Vergelijk het met een winkel waar je binnenstapt en onmiddellijk aan de sfeer en inrichting voelt dat jij daar niet op je plaats bent, daar ga je ook snel weer naar buiten. Hetzelfde kan gebeuren met een website. Zorg er dus voor dat de sfeer (kleur en beeld) en de toon van je teksten past bij jouw doelgroep.

Waar moet je op letten?

  • gebruik kwalitatieve beelden die je boodschap ondersteunen en herkenbaar zijn voor je doelgroep
  • zorg voor een duidelijke menustructuur
  • maak je teksten schermvriendelijk zodat ze gemakkelijk leesbaar zijn
  • geef voldoende info, zodat de bezoeker vindt wat hij nodig heeft
  • verwerk je trefwoorden in de teksten zodat Google je website makkelijk kan indexeren
  • spreek je bezoeker aan met u of jij maar gebruik ze niet door elkaar
  • wees voorzichtig met vakjargon tenzij jouw doelgroep daar vertrouwd mee is
  • controleer of je website mobielvriendelijk is en goed getoond wordt op smartphone en tablet

Laat je pagina's niet doodlopen

Elke pagina zou moeten eindigen met een call-to-action die de bezoeker duidelijk maakt wat de volgende stap is. Een pagina zonder call-to-action loopt dood waardoor er meer kans is dat de bezoeker je website afsluit zonder actie te ondernemen.
Denk daarbij goed na over de volgende stap die je bezoeker moet ondernemen. Wil je dat hij zich inschrijft, iets download, contact opneemt of eerst nog een andere pagina leest, het kan allemaal een goede call-to-action zijn, zolang het jouw doel maar ondersteunt.

Wordt beter online vindbaar

Hoe goed je website ook is, als je niet voldoende bezoekers hebt, kan je ook geen resultaten halen. Om te controleren hoeveel bezoekers je website heeft, heb je Google Analytics nodig. In de statistieken kan je onmiddellijk zien hoeveel bezoekers je website bezocht hebben, welke pagina's ze bekeken hebben en zelfs hoe ze op je site zijn terecht gekomen.
Ben je tevreden met je bezoekersaantal, controleer dan ook hoe relevant die bezoekers zijn. Als je verkoop gericht is op Vlaanderen, heb je immers niets aan bezoekers uit Nederland.
Is het aantal bezoekers aan de lage kant,  dan zal je in actie moeten schieten en er voor moeten zorgen dat je website beter vindbaar wordt.
Ga zeker aan de slag met SEO of Search Engine Optimization. Een goede ranking in de zoekmachines zorgt immers voor meer gratis verkeer naar je website. SEO is helaas steeds een werk van lange adem, je zal geduld en doorzettingsvermogen nodig hebben als je resultaat wil halen.
Wil je ook resultaat op korte termijn, dan zal je ook andere kanalen moeten inzetten. Bekijk welke sociale media het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf en maak wat budget vrij voor online advertising. Facebook heeft enorm veel mogelijkheden om met advertenties jouw doelpubliek te bereiken en ook Google AdWords, de advertentietool van Google, kan zeer goede resultaten geven op korte termijn.

Je hebt nu een overzicht van de meest voorkomende redenen waarom websites geen resultaten opleveren.
Mogelijk heb je ook ontdekt waar het zwakke punt is van jouw website en kan je nu actie ondernemen.

ebook download 300

 

 

Kan je nog wat extra tips gebruiken om meer resultaat te halen met je online marketing, download dan hier mijn e-book 'Haal meer uit je Online Marketing in minder tijd'.

 

 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment