websucces 1

De enorme groei van internet heeft de voorbije jaren op gebied van marketing heel wat extra mogelijkheden veroorzaakt. Het inzetten van een website, bloggen, het gebruik van social media, online advertising en e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
, er zijn talloze opties om je online zichtbaarheid als bedrijf te vergroten en constant nieuwe prospecten aan te spreken.

Toch blijkt dat het nog steeds voor veel bedrijven een grote uitdaging is om effectief nieuwe klanten te winnen via hun website. Een klacht die ik vaak hoor is dat er heel wat tijd en/of geld geïnvesteerd werd in de website maar dat er weinig resultaat uit komt.

Wat me opvalt is dat er een aantal oorzaken zijn die steeds weer terugkeren.
Herken je jezelf hierin en wil je ook meer resultaat halen uit je website, dan geef ik je hieronder de 6 meest voorkomende valkuilen en hoe je ze kan vermijden

Je hebt geen doelen gesteld voor je website

Bij het ontwikkelen van een website zijn we vaak zo hard bezig met het bepalen van waardevolle inhoud voor de bezoeker dat we het doel van de website vaak uit het oog verliezen.

In de meeste gevallen is er een commerciële doelstelling en wordt de website opgezet om onmiddellijk verkoop te realiseren of om nieuwe prospecten aan te trekken. Maar werd je website ook zo gebouwd dat je die doelstelling bereikt?
Is het voor je bezoeker duidelijk welke stappen hij kan ondernemen op je website en ondersteunen die stappen ook jouw doel?
Het bepalen van jouw doel is de eerste stap naar een succesvolle website.

Je website is niet ingericht op het aantrekken van meer klanten.

Heb je éénmaal je doel bepaald, bekijk dan welke stappen je moet opzetten om je bezoeker naar dat doel te leiden.

Stel dat je een restaurant hebt en je wil dat bezoekers reserveren. Een nieuwe bezoeker zal waarschijnlijk eerst je menu bekijken en waarschijnlijk ook je fotogalerij. Zet dus op beide pagina's een knop naar de reservatiepagina zodat bezoekers dat als een logische volgende stap zien. Vergeet ook je vaste klanten niet en zet ook een reservatieknop op je homepage.

Wil je dat bezoekers zich inschrijven voor een workshop of opleiding, vermeld dan de cursus al op je homepage en laat hen daar doorklikken naar een pagina waarop ze alle informatie kunnen vinden. Op de info-pagina plaats je dan een link naar het inschrijfformulier.
Je zorgt er dus voor dat bezoekers in een aantal logische stappen uitkomen bij jouw doel.

Maar hoe doe je dat als je vooral op zoek bent naar nieuwe prospecten en klanten? Het is niet voldoende veel bezoekers op je website te krijgen want je weet niet wie die mensen zijn. Je wil dus eigenlijk contactgegevens van de bezoeker, zodat je hem kan aanspreken. Een formule die al veel gebruikt wordt maar nog steeds heel goed werkt is die van de gratis weggever. Je geeft je bezoeker iets waardevol en vraagt daarvoor in ruil zijn emailadres. Wat die weggever is, zal afhangen van jouw dienst of product, dat kan een e-boek zijn, een download, een trial versie, enz. Op die manier bouw je een e-maillijst met mensen die al hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Die prospecten kan je vervolgens aanspreken en overtuigen van je expertise zodat ze ook klant bij je worden.
Je leest meer over weggevers en het opbouwen van een e-maillijst in dit artikel.


Bezoekers kijken niet verder dan je homepage.

Bezoekers beslissen binnen een 3-tal seconde of ze op je website blijven of niet. Binnen die enkele seconden zal je op de homepage van je website deze drie vragen van je bezoeker moeten beantwoorden:
wat is dit voor een site, wat hebben ze hier? Maw welk product of dienst bied je aan?
wat kan ik doen op deze site? Kan je bezoeker kopen, reserveren, inschrijven, ....
waarom moet ik hier zijn en niet bij de concurrent? Maw waarin onderscheid jij je van de concurrentie?
Op basis van die informatie zal een bezoeker beslissen of hij verder rondkijkt op je website of verder gaat naar je concurrent. Kijk dus eens kritisch naar je homepage: zijn bovenstaande 3 vragen voldoende beantwoord?

In dit artikel vertel ik je meer over het bouwen van een waardevolle homepage.

Bezoekers houden niet van je website.

Een website moet aangepast zijn aan de doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
die je wil aanspreken. Een website die gericht is naar 18-jarigen zal er nu eenmaal anders uitzien dan een website voor vijftigplussers. Je hebt het vast ook al meegemaakt dat je een winkel binnenstapt en na 3 stappen beslist om terug buiten te gaan omdat je voelt dat je daar niet op de juiste plaats bent. Hetzelfde kan gebeuren met een website. Zorg er dus voor dat de sfeer en toon van de teksten past bij jouw doelgroep.

Daarboven zijn er een aantal regels die voor alle websites gelden:
• gebruik kwalitatieve beelden die relevant zijn voor je website
• zorg voor een duidelijke en eenvoudige menustructuur
• zorg voor schermvriendelijke teksten
• geeft voldoende info, maak je teksten niet te kort
• vermeld op elke pagina je contactgegevens, bv in de header of footer
• controleer of je website mobielvriendelijk
mobielvriendelijk

Een website die niet mobielvriendelijk is, wordt niet goed getoond op tablet en smartphone. Aangezien mensen steeds meer gebruik maken van mobiele toestellen om te surfen, te bestellen en te reserveren is een mobielvriendelijke website een absolute noodzaak. Ook Google houdt rekening met de mobielvriendelijkheid van je website.
is


Je pagina's lopen dood

Maak het je bezoekers steeds zo gemakkelijk mogelijk en geef op elke pagina duidelijk aan wat de volgende stap is. Kijken we opnieuw naar het voorbeeld waarbij je wil dat bezoekers zich inschrijven voor een workshop. Op de homepage vermeld je dat je een workshop organiseert en daarbij plaats je een duidelijke knop naar de infopagina. Op de infopagina geef je alle informatie over je workshop, waarover gaat het, wanneer vindt die plaats, waar, hoe laat, prijs, enz. Onderaan de pagina zet je een knop 'schrijf hier in' die rechtstreeks naar het inschrijfformulier gaat.
Stel dat die knop er niet staat, dan heeft die bezoeker geen idee welke volgende stap hij kan nemen. Moet hij bellen, een mail sturen, op zoek gaan naar een inschrijfformulier,.... pffff... te veel moeite... en voor je het weet gaat hij de workshop volgen bij je concurrent.
Elke pagina moet dus een call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
button hebben die de bezoeker duidelijk maakt welke volgende stap hij kan nemen.

Mensen vinden je site niet

Hoe goed je website ook is, als niemand hem vindt,  kan je ook geen resultaat behalen. Om te controleren hoeveel bezoekers je website heeft, heb je Google Analytics nodig. In de statistieken kan je onmiddellijk zien hoeveel bezoekers je website bezocht hebben, welke pagina's ze bekeken hebben en zelfs hoe ze op je site zijn terecht gekomen.
Merk je dat je bezoekersaantal zeer laag ligt dan zal je in actie moeten schieten en er voor moeten zorgen dat je website beter vindbaar wordt.
Optimaliseer je website voor Google. Hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers je krijgt op je website.
Uiteraard wil je niet enkel afhangen van zoekmachines. Stel dat Google morgen iets verandert aan zijn algoritme waardoor jij plots zakt in de zoekresultaten dan wil je nog andere kanalen ter beschikking hebben.
Maak daarom ook gebruik van sociale media en overweeg wat budget vrij te maken voor online advertising.
Maw bepaal een strategie die op lange termijn werkt en constant nieuwe bezoekers naar je website trekt.
De resultaten kan je weer opvolgen in Google Analytics zodat je constant weet welke kanalen het best werken en waar je inspanningen het best renderen.

Wat ga je nu doen?

In dit artikel kreeg je van mij de 6 meest voorkomende redenen waarom je geen resultaten haalt met je website. Mogelijk heb je hier al één of meerdere oorzaken ontdekt waar je mee aan de slag kan.
Wil je meer weten over het optimaliseren van je website zodat je beter vindbaar wordt in Google, dan raad ik je aan om hieronder mijn SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

-checklist te downloaden
, je krijgt daarin een overzicht van de voornaamste rankingfactoren van Google met achter elk punt op de checklist een artikel met uitgebreide info.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel, zet ze dan even hieronder, ik help je graag verder.

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tipsSEO checklist

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment