websucces 1

Wist je dat de eerste website alweer dateert van 1991? Die allereerste site werd gelanceerd door Tim Berners-Lee, een Britse informaticus en diende als een eenvoudige manier om informatie te delen over het World Wide Web-project zelf.

Ondertussen worden er elke seconde 99.000 zoekopdrachten in Google ingevoerd. Dat komt neer op zo'n 8,5 miljard per dag!
Internet is niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan en voor bedrijven is online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
de belangrijkste manier geworden om hun doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
te bereiken.

Toch blijkt dat het nog steeds voor veel bedrijven een uitdaging is om effectief nieuwe klanten te winnen via internet en hun website.

Nog steeds hoor ik veel ondernemers zeggen dat ze veel tijd en/of geld investeerden in hun website maar dat er weinig resultaat uit komt. Tijdens de trajecten die ik met mijn klanten doe, viel het me op dat dezelfde vijf fouten steeds weer terugkomen.

Hieronder geef ik je de vijf meest voorkomende redenen waarom je website geen nieuwe klanten oplevert:

 

 

1. Je website is niet ingericht op het behalen van doelen.

Elke website heeft een specifiek doel. Voor de meeste websites is die doelstelling commercieel, je wil dat bezoekers kopen, een offerte aanvragen of contact met je opnemen. Is je doelstelling niet commercieel dan wil je mogelijk je bezoekers informeren of inspireren.

Bij het ontwikkelen van een website verliezen we dat doel vaak uit het oog waardoor we wel bezoekers aantrekken maar geen resultaten boeken. Er gaat vaak heel veel aandacht naar de look van de website maar even belangrijk is dat je website ingericht is op het behalen van je doelen.

Zorg er daarom voor dat het voor jou helder is wat het belangrijkste doel is van je website en ga je website vervolgens daar op inrichten.

Stel dat je een restaurant hebt en je wil dat bezoekers reserveren. Een nieuwe bezoeker zal waarschijnlijk eerst je menu bekijken en waarschijnlijk ook je fotogalerij. Door op beide pagina's een knop naar de reservatiepagina toe te voegen, help je de bezoeker de volgende stap te nemen. Vergeet ook je vaste klanten niet en zet ook een reservatieknop op je homepage.

Wil je dat bezoekers zich inschrijven voor een workshop of opleiding? Vermeld dan de cursus al op je homepage en laat hen daar doorklikken naar een pagina waarop ze alle informatie kunnen vinden. Op die info-pagina plaats je dan een link naar het inschrijfformulier. Door telkens de volgende stap duidelijk te maken help je de bezoeker en bereik je gemakkelijker jouw doelen.

Maar hoe doe je dat als je vooral op zoek bent naar nieuwe prospecten en klanten? Het is niet voldoende veel bezoekers op je website te krijgen want je weet niet wie die mensen zijn. Je wil dus eigenlijk contactgegevens van de bezoeker, zodat je hem kan aanspreken. Een goede oplossing is die van de gratis weggever. Je geeft je bezoeker iets waardevol en vraagt daarvoor in ruil zijn e-mailadres. Wat die weggever is, zal afhangen van jouw dienst of product, dat kan een e-boek zijn, een download, een trial versie of iets anders dat past bij jouw aanbod. Op die manier bouw je aan een e-maillijst met mensen die al hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. Die prospecten kan je vervolgens aanspreken via mail en overtuigen van je expertise zodat ze ook klant bij je worden.
Meer over weggevers en het opbouwen van een e-maillijst lees in dit artikel.

2. Je pagina's lopen dood

Sluit elke pagina op je website af met een duidelijke call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
zodat het voor de bezoeker duidelijk is wat de volgende stap is. Doe je dat niet dan loopt je pagina dood en is de kans groot dat de bezoeker je website verlaat zonder actie te ondernemen.

Doe dit niet enkel op je homepage of op je verkoop- en productpagina's. Ook op je over ons-pagina of op je blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
kan je mensen aanzetten om een volgende stap te nemen. Elke pagina die doodloopt is een gemiste kans om van je bezoeker een lead of klant te maken.


3. Bezoekers kijken niet verder dan je homepage.

Bezoekers beslissen binnen een 3-tal seconden of ze op je website blijven of niet. Je hebt dus niet veel tijd om de bezoeker ervan te overtuigen dat jij het juiste aanbod of de juiste expertise hebt.

Onbewust stelt elke bezoeker zich drie vragen op je homepage. Vind hij daarop binnen die drie seconden het antwoord, dan is de kans groter dat hij op je website blijft. Dit zijn de drie cruciale vragen die jij wil beantwoorden:

  • Waarover gaat het hier? Welk product of dienst wordt hier aangeboden? Het lijkt logisch maar nog steeds zie ik website waarop dit niet echt duidelijk is.

  • Wat kan ik doen op deze site? Kan je bezoeker kopen, reserveren, zich inschrijven, iets downloaden? Zorg ervoor dat snel duidelijk is welke actie je bezoeker kan ondernemen.

  • Waarom moet ik hier zijn en niet bij de concurrent? Je bezoeker wil snel weten of hij bij jou aan het juiste adres is. Geef dus duidelijk aan wat jou anders maakt dan je concurrent. Dat kan prijs zijn, kwaliteit of service. Er kan een groot verschil zijn maar evengoed kan het in de details zitten. Er is altijd een reden waarom je klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Dat verschil moet al duidelijk zijn op je homepage.

Kijk nu eens kritisch naar je homepage: beantwoord jij deze drie cruciale vragen?

In dit artikel vertel ik je meer over het bouwen van een waardevolle homepage.

4. Bezoekers houden niet van je website.

Een website moet aangepast zijn aan de doelgroep die je wil aanspreken. Een website die gericht is naar 18-jarigen zal er nu eenmaal anders uitzien dan een website voor vijftigplussers. Je hebt het vast ook al meegemaakt dat je een winkel binnenstapt en na 3 seconden beslist om terug buiten te gaan omdat je voelt dat je daar niet op de juiste plaats bent. Hetzelfde kan gebeuren met een website. Zorg er dus voor dat de sfeer en toon van je website past bij jouw doelgroep.

Daarboven zijn er enkele regels die voor alle websites gelden:

• gebruik kwalitatieve beelden die relevant zijn voor je website
• zorg voor een duidelijke en eenvoudige menustructuur
• zorg voor schermvriendelijke teksten
• geef voldoende info zodat de vragen van je bezoeker beantwoord worden
• vermeld op elke pagina je contactgegevens, bv in de header of footer
• controleer of je website mobielvriendelijk
mobielvriendelijk

Een website die niet mobielvriendelijk is, wordt niet goed getoond op tablet en smartphone. Aangezien mensen steeds meer gebruik maken van mobiele toestellen om te surfen, te bestellen en te reserveren is een mobielvriendelijke website een absolute noodzaak. Ook Google houdt rekening met de mobielvriendelijkheid van je website.
is
• controleer de laadsnelheid van je website.


5. Mensen vinden je website niet

Hoe goed je website ook is, als niemand hem vindt,  kan je ook geen resultaat behalen. Om te controleren hoeveel bezoekers je website heeft, heb je Google Analytics nodig. In de statistieken kan je onmiddellijk zien hoeveel bezoekers je website bezocht hebben, welke pagina's ze bekeken hebben en zelfs hoe ze op je site zijn terecht gekomen.

Merk je dat je bezoekersaantal zeer laag ligt dan wordt je website waarschijnlijk niet goed gevonden in de zoekmachines. Ontdek hier hoe je je website kan optimaliseren voor Google. Hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers je krijgt op je website.

Optimaliseren voor Google is voor elk bedrijf zinvol maar het vraagt tijd en geduld. Wil je op korte tijd meer bezoekers naar je website trekken dan zal je andere kanalen moeten inzetten, zoals social media of online advertising.

In dit artikel over online marketing lees je meer over online marketing en hoe je er resultaat mee haalt.

Wat ga je nu doen?

In dit artikel kreeg je van mij de vijf meest voorkomende redenen waarom je geen resultaten haalt met je website. Mogelijk heb je hier al één of enkele oorzaken ontdekt waar je mee aan de slag kan.

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel, zet ze dan even hieronder, ik help je graag.

Wil je aan de slag met online marketing en kan je daarbij mijn hulp gebruiken? Dan ontdek je via deze link de verschillende manieren om met mij samen te werken.

 

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tipsSEO checklist

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment