onlinemarketing id4web

Wat is online marketing?

Online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
of internet marketing is een systeem om marketing doelen te bereiken via internet. Vaak wordt daarbij onmiddellijk gedacht aan online verkoop of e-commerce maar online marketing is veel meer dan dat.

Ook voor bedrijven die diensten aanbieden of die niet online verkopen is online marketing een waardevolle strategie. shorttail keywords

Dit zijn korte zoekwoorden waarop wel veel op gezocht wordt, bv restaurant. Vaak is het moeilijk om goed gevonden te worden op die trefwoorden aangezien de concurrentie gigantisch is.
(Search Engine Optimization), online adverteren, het inzetten van sociale media en e-mailcampagnes zijn ook voor die bedrijven de belangrijkste kanalen om te groeien via internet.

 

Waarom is online marketing zo belangrijk?

90% van de mensen gaat regelmatig via internet op zoek naar nieuwe producten of diensten. De kans is dus groot dat ze ook googelen op jouw dienst of product. Wordt je op dat moment gemakkelijk gevonden, dan trek je dus constant een nieuwe stroom potentiële klanten. aan.

Enkele cijfers:

  • de afgelopen 15 jaar is het internet gegroeid met 800%!
  • Google krijgt 3,5 miljard zoekopdrachten per dag (of meer dan 40.000 per seconde)!
  • 94% van de Belgen start zijn zoekopdrachten via Google

Wil je als ondernemer of bedrijf blijven groeien, of zelfs blijven bestaan, dan kan je internet niet langer negeren en zal je met online marketing aan de slag moeten.

Bovendien heeft online marketing heel wat voordelen:

  • ook met een klein budget kan je aan de slag
  • online marketing is een prima medium om je te profileren als expert
  • je kan stoppen met koude prospectie
  • al je inspanningen zijn meetbaar
  • elke strategie is constant aanpasbaar

Laat me duidelijk zijn: online marketing is géén wondermiddel om snel geld te verdienen! Het is vooral een langetermijnstrategie waar continue aan gewerkt wordt. Maar met een goed plan haal je wel steeds betere resultaten in minder tijd.

Wanneer start je met online marketing?

Ben je nog niet bezig met online marketing, dan is het 'nu' de goeie moment om te starten, ook als je genoeg verkoop hebt en als mond-aan-mond reklame voor jou uitstekend werkt.

Want wat als mond-aan-mond morgen niet meer werkt voor je? Ik heb het zelf meegemaakt dus ik weet ook hoe snel het fout kan gaan. Toen ik op minder dan een half jaar mijn drie grootste klanten verloor, was mond-aan-mond reklame echt niet voldoende om dat op korte termijn te compenseren. Ik had het ook niet zien aankomen want bij alle drie waren externe omstandigheden de oorzaak. Een overname, een verhuis en een reorganisatie binnen het bedrijf. Ze waren alle drie tevreden van mijn diensten maar de samenwerking liep helaas ten einde, ik werd hartelijk bedankt voor de fijne samenwerking.

Als er op zo'n moment meer dan 40% van je omzet wegvalt, heb je natuurlijk plots veel tijd, dus ik bouwde een nieuwe website voor mezelf en ging voor het eerst aan de slag met online marketing. Ik heb op dat moment heel veel zelf uitgezocht, ben cursussen gaan volgen en stapels boeken gaan lezen. Ik heb enorm veel bijgeleerd maar zoals je al doorhebt, het heeft een tijd geduurd voor ik er ook resultaten mee behaalde en ja, dat heeft me slapeloze nachten bezorgd. Dus....

Lopen de zaken prima? Heb je veel werk en voldoende klanten?
Super! Een betere moment om te starten met online marketing is er niet. Je hebt dan tijd om het te laten groeien.

Heb je dringend nieuwe klanten nodig?
Weet dan dat online marketing geen wondermiddel is dat je op enkele dagen opzet. Laat je helpen door een expert zodat je op korte termijn een strategie en een systeem kan opzetten dat voor je werkt zodat je ook sneller resultaten haalt.

Hoe haal je resultaat met online marketing?

Je website als basis.

Je website is absoluut de basis van je internet marketing. Is je website niet meer dan een online visitekaartje dan zal je daar weinig of geen resultaat mee bereiken. De conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
gebeurt immers meestal op je website. Het bouwen of optimaliseren van je website is daarom meestal de eerste stap. Vervolgens kan je verschillende kanalen inzetten om meer verkeer naar je website te organiseren,  denk aan sociale media, online advertising of e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
.

Is het onmogelijk om zonder website met online marketing aan de slag te gaan?
Nee, zeker niet. Je kan heel veel doen via sociale media. Maar wat als je volgers morgen massaal verhuizen naar een ander of nieuw kanaal? Of wat als Facebook morgen zijn algoritme verandert waardoor je bereik plots instort tenzij je veel budget gaat uitgeven aan advertenties?
Al die kanalen zijn zeer waardevol maar je bent er geen eigenaar van, je hebt geen invloed op hun businessplan en dus wil je er ook niet volledig afhankelijk van zijn. Je website is helemaal van jou en jij alleen bepaalt wat daar gebeurt. Dat is een enorm voordeel!

Bouw een systeem

Wat vaak ontbreekt is een systeem waarbij alle onderdelen op elkaar zijn afgestemd. Veel ondernemers doen vanalles op verschillende kanalen maar vergeten er voor te zorgen dat er een samenhang is en dat er een systeem achter zit.

Ook ik ben ooit in die valkuil getrapt met treurige resultaten als gevolg. Pas toen ik doorhad dat ik voor samenhang moest zorgen en dat al die kanalen een zelfde doel moesten dienen kwamen de resultaten op gang.

Samenhang kan je op veel manieren creëren. Een goed voorbeeld van een systeem is gebaseerd op het onderhouden van een blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
. Schrijf je een blogartikel, dan deel je dat op Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook via mail breng je klanten en prospecten op de hoogte van je nieuwe artikel.  Dankzij je blogartikel creëer je dus meer verkeer naar je website en word je beter gevonden op specifieke zoekwoorden. Een Online Sales Funnelfunnel

Een funnel is een marketingterm die verwijst naar een denkbeeldige trechter waarin eerst zoveel mogelijk bezoekers naar je website getrokken worden en vervolgens in een aantal stappen worden omgezet naar klanten. Een goed uitgewerkte funnel is cruciaal om meer resultaat te halen uit je online marketing.
helpt je om van die nieuwe bezoekers leads te maken, die je vervolgens omzet naar klanten.

marketingfunnel id4web def

 

Aan de slag met een Online Sales Funnel

Het doel van een Online Sales Funnel is om van de bezoekers op je website eerst leads te maken en vervolgen klanten. Door gebruik te maken van een opt-in formulier maken we van die anonieme bezoeker op je website een lead die we vervolgens  opvolgen  met e-mailmarketing.

Een opt-in formulier is een eenvoudig formulier waarop de bezoeker zijn naam en e-mail achterlaat in ruil voor een waardevolle weggever. Dat kan een e-boek zijn of een trialversie van je product of een korting bij de eerste aankoop, zolang je weggever voor je potentiële klant maar een meerwaarde is.

Zo'n online funnel bestaat dus uit:

  • meer bezoekers naar je website trekken
  • leads verzamelen dankzij één of meerdere weggevers
  • via e-mailmarketing je lead overtuigen van je expertise of van de kwaliteit van je product
  • je lead omzetten naar klant

Natuurlijk zal niet elke lead ook op korte termijn klant worden. Bij sommigen gaat dat snel, anderen hebben er een jaar of langer voor nodig en een deel zal nooit klant worden. Ook dat is prima, je funnel zorgt er immers voor dat je continu nieuwe prospecten aantrekt.

 

E-mailmarketing inzetten

E-mailmarketing blijft een belangrijk onderdeel van online marketing en hoewel de meeste ondernemers bang zijn irritatie op te wekken als ze regelmatig mailen, blijkt e-mailmarketing nog steeds de hoogste conversie op te leveren. Straffer nog, uit onderzoek blijkt dat bedrijven die vaak mailen minder irritatie opwekken dan een bedrijf dat maar 1 keer om de drie maanden een nieuwsbrief stuurt.

E-mailmarketing heeft heel wat mogelijkheden en er bestaan tegenwoordig systemen waarbij je heel gericht de juiste mails kan sturen op basis van de interesses van je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
. Je kan e-mailmarketing dus heel eenvoudig houden of je kan een ingewikkeld systeem opzetten met specifieke mailings naar specifieke doelgroepen.

Om het eenvoudig te houden, onderscheid ik hier 2 grote groepen:

1. Leads die via een opt-informulier op je lijst komen

Leads zijn mensen die hun e-mailadres hebben achtergelaten in ruil voor je weggever, er is dus duidelijk interesse in jouw dienst of product maar ze hebben nog niets gekocht. In deze fase in het belangrijk om contact te houden, te laten zien we je bent en de lead te overtuigen van je kennis en expertise.
Hiervoor zetten we een autoresponder in, een systeem waarbij volledig automatisch een aantal mails verstuurd worden zodra een nieuwe lead zijn gegevens achterlaat. Daarna verhuist de lead naar je algemene mailingslijst.

2. Bestaande contacten en klanten

Daarnaast is e-mailmarketing zeer geschikt om contact te houden met je bestaande klanten en prospecten. Dit doe je niet door constant verkoopmails te sturen, maar wel door veel waarde te sturen in de vorm van tips en tricks, interessante artikelen of informatie eigen aan de sector. Een goede verdeling is 80% mails met waarde en 20% waarin je je product of dienst promoot. Met een e-maillijst die blijft groeien, heb je constant een waardevolle lijst van potentiële klanten ter beschikking.

Enthousiaste klanten zijn de beste marketing

Hier komen we terug bij de mond-aan-mond reklame die in het begin van dit artikel al ter sprake kwam, maar dan in een online jasje. Niets is zo sterk om nieuwe leads over de streep te trekken als een recensie van een tevreden klant.
Je kan ze integreren in je website maar ook op sociale media en via Google Mijn Bedrijf kunnen recensies zeer waardevol zijn.
Bedrijven al Booking.com bewijzen het succes van reviews. Maak er dus gebruik van en laat bezoekers van je website kennis maken met je tevreden klanten.

 

Vond je dit informatie interessant en wil je meer weten over online marketing, dan raad ik je aan om mijn Gratis E-boek nu te downloaden.
Ik ga daar uitgebreid in op:

  • de 7 redenen om te starten met online marketing
  • het uitbouwen van je Online Sales Funnel:
    • Meer bezoekers op je website dankzij SEO, sociale media, advertising en bloggen
    • Leads verzamelen via je website
    • Leads omzetten naar klanten
    • Van klant naar ambassadeur
    • Lifecyclemarketing.

gratis ebook id4web

Heb je nog vragen bij dit artikel of bij mijn e-boek, laat ze dan gerust hieronder achter of neem contact op via martine@id4web.be. Ik beantwoord graag al je vragen.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment