Wat is online marketingonline marketing
Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
?
Wil je als bedrijf groeien of zelfs gewoon blijven bestaan, dan zal je vroeg of laat aan de slag moeten met online marketing. Toch geraken veel ondernemers niet veel verder dan een website en het af en toe plaatsen van berichten op social media.
Dat is jammer, want internet biedt gigantisch veel mogelijkheden om constant nieuwe klanten aan te trekken.
Maar ik begrijp het ook wel. Online marketing lijkt ingewikkeld en tijdrovend en mogelijk heb je geen idee waar je moet beginnen
Als marketingexpert begeleid ik solopreneurs en KMO's bij het opzetten van een marketingstrategie die niet eindeloos energie kost maar die helpt je doelen te bereiken en gefocust te blijven.
Wat is online marketing?
Online marketing is niets meer of minder dan het promoten van producten, diensten of merken via digitale kanalen.
Gelukkig is dat minder saai dan het klinkt en kan je perfect een systeem opzetten die helemaal past bij de kennis, persoonlijkheid en kunde van jou en je team.
Wat zijn de vijf belangrijkste onderdelen van een sterke marketingstrategie?
1. Zoekmachineoptimalisatie of SEO
SEO
Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.
SEO richt zich op het optimaliseren van de website zodat je beter vindbaar bent in de zoekmachines.
2. Online adverteren
Zowel op Google als op verschillende social mediakanalen is het mogelijk online advertentiecampagnes te voeren zodat je constant nieuwe prospecten bereikt.
3. Social media
Door actief gebruik te maken van social media kun je je merkbekendheid vergroten, interactie hebben met je doelgroep
doelgroep
Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
en nieuwe klanten aantrekken.
4. E-mail marketing
E-mailmarketing
E-mailmarketing
E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
is het versturen van commerciële e-mails naar een specifieke doelgroep. Dat kunnen nieuwsbrieven zijn maar ook autoresponders waarmee je automatisch een reeks mails verstuurd.
5. Content marketing
Waardevolle en relevante content is één van de belangrijkste onderdelen van online marketing. Je hebt content nodig om beter vindbaar te worden via de zoekmachines, om berichten te schrijven op social media, om waardevolle nieuwsbrieven te versturen, enz.
Waarom is online marketing zo belangrijk?
90% van de mensen gaat regelmatig via internet op zoek naar nieuwe producten of diensten. Daarnaast ontdekken we ook constant nieuwe producten of diensten via de feed van social media, via advertentiecampagnes of via nieuwsbrieven.
Online marketing zorgt ervoor dat je goed vindbaar bent op het moment dat jouw doelgroep actief op zoek is naar jouw aanbod. Of brengt je aanbod onder de aandacht van je doelgroep.
Enkele cijfers:
- de afgelopen 15 jaar is het internet gegroeid met 800%!
- Google krijgt 3,5 miljard zoekopdrachten per dag (of meer dan 40.000 per seconde)!
- 94% van de Belgen start zijn zoekopdrachten via Google
De voordelen van online marketing
Online marketing biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele marketingkanalen:
Groter bereik:
Met online marketing kun je potentiële klanten bereiken over de hele wereld, ongeacht hun locatie. Dit in tegenstelling tot traditionele marketingkanalen zoals televisie, radio of printmedia, waarbij je meestal beperkt bent tot een bepaalde geografische regio.
Lagere kosten:
Voor kleine bedrijven met een beperkt budget heeft online marketing heel wat mogelijkheden toegevoegd. E-mailmarketing, online campagnes, bloggen, podcasts, video,... allemaal tools die het mogelijk maken een groot publiek te bereiken met een beperkt budget.
Betere targeting:
Waar televisie, radio en tijdschriften steeds richt naar een groot publiek, biedt online advertising de mogelijkheid om heel scherp je doelgroep te bepalen.
Meetbaarheid:
Het grootste voordeel van online marketing is de meetbaarheid. Dankzij tools zoals google analytics kunnen we op elk moment je inspanningen meten. Hoeveel bezoekers heb je op je website, van waar komen die bezoekers, hoe komen ze op je website en welke acties ondernemen ze.
Heb je online advertentiecampagnes lopen, dan geven de statistieken constant inzicht in de resultaten. Je ziet hoeveel mensen op een advertentie hebben geklikt, hoeveel mensen een formulier hebben ingevuld of hoeveel mensen een product hebben gekocht na het zien van je advertentie. Je weet dus perfect welke marketinginspanningen werken en welke niet en je kan daar op elk moment op inspelen.
Interactie:
Online marketing biedt de mogelijkheid om interactie te hebben met je doelgroep. Je kan vragen stellen of beantwoorden via sociale media, reacties vragen op je blogartikelen, warme contacten opbouwen via e-mail, enz.
Kortom, online marketing biedt veel voordelen ten opzichte van traditionele marketingkanalen. Door de juiste kanalen te kiezen en de resultaten te blijven opvolgen en optimaliseren kun je meer potentiële klanten bereiken, kosten besparen en je marketinginspanningen beter afstemmen op je doelgroep.
Wanneer start je met online marketing?
Mond-aan-mondreklame mag dan een zeer waardevolle manier zijn om nieuwe klanten te krijgen, het is geen systeem dat zekerheid biedt.
Want wat als mond-aan-mond morgen niet meer werkt voor je? Ik heb het zelf meegemaakt dus ik weet ook hoe snel het fout kan gaan. Mijn verhaal kan je lezen op de pagina 'over Martine'.
Wacht dus niet met online marketing tot het water je aan de lippen staat. Lopen de zaken prima? Heb je veel werk en voldoende klanten?
Super! Dat is een uitstekend moment om te starten met online marketing. Je hebt dan tijd om een goede strategie op te zetten en die te laten groeien.
Heb je dringend nieuwe klanten nodig?
Weet dan dat er geen wonderformule bestaat. Laat je helpen door een expert zodat je op korte termijn een strategie en een systeem kan opzetten dat voor je werkt zodat je ook sneller resultaten haalt.
Hoe haal je resultaat met online marketing?
Je website als basis.
Je website is absoluut de basis van je internet marketing. Is je website niet meer dan een online visitekaartje dan zal je daar weinig of geen resultaat mee bereiken. De conversieconversie
Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief. gebeurt namelijk meestal op je website. Het bouwen of optimaliseren van je website is daarom meestal de eerste stap. Vervolgens kan je verschillende kanalen inzetten om meer verkeer naar je website te organiseren. Denk aan sociale media, online advertising of e-mailmarketing.
Is het onmogelijk om zonder website met online marketing aan de slag te gaan?
Nee, zeker niet. Je kan heel veel doen via social media. Maar wat als je volgers morgen massaal verhuizen naar een ander of nieuw kanaal? Of wat als een kanaal zoals Facebook morgen zijn algoritme verandert of gewoon verdwijnt?
Al die kanalen zijn zeer waardevol maar je bent er geen eigenaar van, je hebt geen invloed op hun businessplan en dus wil je er ook niet afhankelijk van zijn. Je website daarentegen is helemaal van jou en jij alleen bepaalt wat daar gebeurt. Dat is een enorm voordeel!
Richt je op de juiste doelgroep
Belangrijk is dat je weet wie jouw ideale klant is. Een doelgroep zoals 'ieder klein bedrijf' of 'elke vrouw tussen 20 en 40' is niet voldoende. Je wil echt een duidelijk beeld hebben van wie er tot jouw doelgroep behoort.
Een goede basis is een lijst van de kenmerken die eigen zijn aan jouw doelgroep, zoals:
- gender
- leeftijdscategorie
- regio waarin ze wonen of werken
- opleiding
- functie
- interesses, hobby's, ....
- situatie, omstandigheden, ...
- dromen, verlangens, doelen, ....
- levensvisie
- ....
Heb je een goed beeld van jouw ideale klant dan wordt het gemakkelijker om te weten hoe je die kan aanspreken, op welke kanalen je hem kan vinden en hoe jij die persoon best kan helpen.
Weet wat je onderscheid van de concurrent.
Net zo belangrijk als weten wie je ideale klant is, is weten hoe jij je onderscheid van je concurrent. Dat hoeven geen gigantische verschillen te zijn. Vaak zijn het juist de kleine dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn, die voor je klant het grote verschil maken.
Enkel voorbeelden zijn:
-
stiptheid
-
hoge kwaliteit
-
materiaalkennis en ervaring
-
klantgerichtheid
-
resultaatgerichtheid
-
persoonlijk contact
-
service
-
creativiteit
-
......
Vind je het moeilijk om je eigen unieke eigenschappen te ontdekken? Vraag je klanten wat ze het meest waarderen aan de samenwerking. Wedden dat je heel fijne, verrassende antwoorden krijgt die je perfect kan gebruiken?
Bouw een strategie
Wat vaak ontbreekt is een systeem dat alle onderdelen verbind. Veel ondernemers zetten wel verschillende kanalen in, maar verliezen de samenhang tussen de kanalen uit het oog.
Ook ik ben ooit in die valkuil getrapt waardoor de resultaten niet echt top waren. Op het moment dat ik meer samenhang ging creëren en mijn kanalen gericht ging inzetten om mijn doelen te bereiken, ging het echt stromen.
Een sterke marketingstrategie zorgt niet alleen voor meer resultaat maar bespaart je ook tijd en zorgt voor rust in je hoofd én in je bedrijf.
De customer journey is de ideale basis voor het uitschrijven van die marketingstrategie. Daarbij wordt de reis van prospect tot klant in kaart gebracht. Een verkoop komt immers zelden tot stand na één adverentie of één bezoek aan je website. Over het algemeen zijn er meerdere contactmomenten nodig. Elk contactmoment wordt uitgelicht en gecombineerd met het juiste kanaal en de juiste content.
Heb je nog geen sterke marketingstrategie lees dan zeker mijn artikel over de customer journey.
Je marketingstrategie is maar zo sterk als de zwakste schakel.
De uitdrukking 'de ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel' ken je waarschijnlijk wel. Maar heb je er ooit bij stil gestaan dat dit ook geldt voor je online marketing? Het maakt niet uit hoe goed je strategie is, als er een zwakke plek zit in je systeem, zal dat je prestaties beïnvloeden.
Een voorbeeld:
Je hebt een advertentiecampagne lopen op Google Ads
Google Ads
Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.
.
Ann klikt via smartphone op je advertentie en komt op je website terecht.
Het laden van die pagina gaat traag. Ann geraakt geïrriteerd, gaat terug naar Google en klikt door naar je concurrent. Daar vind ze het product dat ze zocht en ze plaatst een bestelling.
Een ander voorbeeld:
Lucas ontdekt via een online advertentie je gratis e-boek. Hij vult zijn naam en e-mailadres in en download je boek.
Op het moment dat hij wil beginnen lezen gaat zijn telefoon. Lucas plaatst je e-boek in de map 'voor later' en vergeet het.
Je e-mailsysteem volgt je downloads niet verder op waardoor de communicatie met Lucas stilvalt.
Je online advertentie leverde dus niets op.
In deze twee voorbeelden zie je hoe één zwakke schakel heel je strategie ondermijnt. Misschien lijkt de laadtijd
laadtijd
Dit is de snelheid waarmee een website geladen wordt. Laadt je website te traag, dan haken je bezoekers af en gaan op zoek naar een ander site. Ook Google weet dit waardoor de laadsnelheid ook een belangrijke rankingfactor is. Controleer dus regelmatig de snelheid van je website en onderneem actie wanneer je belangrijke vertragingen opmerkt.
van je webite niet zo belangrijk of ga je er van uit dat iemand die je e-boek download het ook leest. Maar is dat wel zo?
Volg daarom steeds actief je resultaten op. Meet wat wel en niet werkt. Spoor de saboteurs in je marketingstrategie op en optimaliseer je systeem.
Marketing is geen nice tot have maar een must have
Wil je de groei of zelfs het voortbestaan van je bedrijf verzekeren dan zal je online marketing moeten inzetten.
Benieuwd hoe ik jou daarbij kan helpen?
Op marketingimpact vertel ik je meer over mijn visie op online marketing en hoe je met mij kan samenwerken om een constante stroom waardevolle leads en klanten op gang te brengen.
Ga je liever zelf aan de slag?
Download dan hier mijn e-boek 'Online marketing voor Solopreneurs en KMO's'.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment