social media kiezen

Waarom social media gebruiken?

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook op professioneel vlak mag je de impact ervan zeker niet onderschatten. Sociale media zijn immers ideaal voor het creëren van interactie met klanten en prospecten.
Bovendien zijn verschillende social media kanalen ook geschikt om te adverteren. Facebook is momenteel op dat vlak zeker koploper met zeer uitgebreide mogelijkheden om je doel te bepalen én de juiste doelgroep te bereiken.  Via Facebook advertentiebeheer kan je trouwens ook adverteren op Instagram. Maar ook LinkedIn en Pinterest bieden advertentiemogelijkheden.

Wat haal je eruit?

Social media zijn ideaal om je online populariteit te vergroten en je expertise in de markt te zetten. Dat wel niet zeggen dat je op alle kanalen tegelijk aanwezig moet zijn. Het is beter om één of twee kanalen consequent en professioneel in te zetten dan op 5 kanalen af en toe een bericht te plaatsen.

Start dus met de kanalen die voor jou het belangrijkste zijn en bouw daar een publiek op. Lopen die kanalen goed dan kan je een extra kanaal opzetten en opbouwen.

Hoe kies je het juiste kanaal?

Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, YouTube,… elk kanaal heeft zijn eigen taal, doelgroep en sfeer. Om te weten welk kanaal het interessantste is voor jouw bedrijf is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van jouw doel en doelgroep.

  • Instagram en Pinterest zijn goede kanalen om je bedrijf vooral visueel te profileren.
  • LinkedIn is vooral een professioneel kanaal waarop je een online netwerk kan uitbouwen
  • Facebook is wellicht het kanaal met de meeste mogelijkheden. Je kan er makkelijk je expertise in de verf zetten, adverteren, eenvoudig communiceren met klanten, werken in groepen, enz.
  • YouTube is de tweede grootste zoekmachine en kan je positie in de zoekmachines dus sterk ondersteunen.

Welk kanaal je ook kiest, deze regels gelden altijd: optimaliseer je pagina, ga er consequent mee aan de slag en zorg ervoor dat je de functionaliteiten onder de knie hebt.

 

Verwante artikels:

Welke social media inzetten voor je bedrijf?   
Social media zijn geen doel op zich, maar wel een middel om je online marketing te versterken en je online zichtbaarheid te vergroten. Kies voor één of meerdere kanalen die het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf.

 

Wat is er nieuw?

Wie vaak gebruik maakt van social media heeft al gemerkt dat die platformen regelmatig wijzigingen doorvoeren. In onderstaande artikeln vind je een overzicht van de meest recente wijzigingen


1. FACEBOOK

Enquêtes maken op Facebook.   
Het is mogelijk om een poll te starten op je Facebook bedrijfspagina of in een groep. Lees hier over de verschillende mogelijkheden.

Je Facebookpagina beheren in meerdere talen?
Het is niet meer nodig om per taal een nieuwe bedrijfspagina op te starten op Facebook. Er bestaat een tool waarmee je één pagina in meerdere talen kan beheren. In een video laten we je zien hoe het in zijn werk gaat.

Facebook algoritme, hoe moeilijk is dat voor bedrijven?
Facebook gebruikt een algoritme om te beslissen welke berichten men te zien krijgt. Daarbij legt men de nadruk op sociale interacties. Om als bedrijfspagina zichtbaar te blijven is het belangrijk om je te focussen op de basis van dit algoritme.

Tips voor een goede Facebook advertentie.
Wil je starten met Facebook advertenties dan is het belangrijk te weten dat er verschillende mogelijkheden zijn. In dit artikel geef ik je 15 tips voor een goede Facebook campagne.

De 20% tekst regel voor Facebook advertenties
Facebook houdt niet van afbeeldingen met veel tekst en straft dit af door je advertentie minder goed te tonen. Hoe meer tekst, hoe lager je bereik en hoe hoger de kost per klik. Lees hier hoe Facebook omgaat met tekst op je afbeelding.

Tips om beter gebruik te maken van video op Facebook.
Video’s zijn heel populair geworden op Facebook, dus maak er ook met je bedrijfspagina gebruik van. Je berichten en advertenties zullen een groter bereik hebben en de kost per klik zal lager zijn dan bij de gewone standaard beelden. Je hoeft trouwens niet altijd te filmen, want ook een diavoorstelling wordt door Facebook als video beschouwd.

Je Facebook recensies meer onder de aandacht brengen.
Recensies op Facebook verschijnen onder een afzonderlijke rubriek waardoor ze niet zichtbaar zijn op de tijdlijn van je fans. We tonen in een video hoe je een goede recensie toch onder de aandacht van je volgers te brengen.

De juiste doelgroep bereiken met je Facebook advertenties.
Facebook advertenties kunnen enorm effectief zijn maar alles staat of valt met het bepalen van de juiste doelgroep. De tools die Facebook daarvoor heeft zijn zeer uitgebreid. Hoe zet je alle mogelijkheden doeltreffend in en hoe haal je het maximum uit je advertentiebudget?

Hoe een goede Facebook wedstrijd organiseren?
Facebook heeft zeer duidelijke regels opgesteld waarmee je rekening moet houden als je een wedstrijd opzet. Doe je dat niet, kan Facebook je pagina en profiel zonder waarschuwing afsluiten. Los daarvan moet je ook rekening houden met de Belgische wetgeving.

10 redenen om als bedrijf actief te zijn op Facebook.
Met een bedrijfspagina biedt Facebook heel wat mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken en om in contact te blijven met bestaande klanten. In dit artikel geef ik je alvast 10 redenen waarom je als bedrijf actief moet zijn op Facebook.

De invloed van de relevantiescore op je Facebook advertentie.
Aan elke advertentie wordt ook een relevantiescore toegevoegd die zichtbaar is in de statistieken. Lees hier meer over hoe de relevantiescore werkt en welke invloed die heeft op de kost per klik.

Waarom je video moet gebruiken op Facebook.
Lees hier waarom video op Facebook belangrijk is en wat het verschil is met youTube.

Hoe maak je Facebook advertenties met meerdere foto’s?
Met een carrousel kan je verschillende foto's tegelijk tonen. Het is een eenvoudige manier om een aantrekkelijk beeld weer te geven van je bedrijf of dienst. Een carrousel kan tot maximum vijf foto’s bevatten en je kan elke foto apart voorzien van een unieke omschrijving en bestemmingspagina.

Facebook posts opslaan!
Je kan elke foto, video of tekst die op Facebook verschijnt opslaan om later te (her)bekijken. Dat kan op een heel eenvoudige manier en hier lees je hoe.

 

2. LINKEDIN

Hoe verwijder je een LinkedIn contact?
Lees hier hoe je een connectie verbreekt op internet en waar je op moet letten.

10 tips voor een perfect profiel op LinkedIn.
LinkedIn is een sociaal netwerk voor professionals. Als gebruiker kan je een profiel opstellen met al je referenties en expertises. Hoe beter je profiel werd ingevuld, hoe gemakkelijker je zal gevonden worden bij zoekopdrachten naar jouw expertise.

De kracht van LinkedIn.
Netwerken gebeurt steeds meer online.  LinkedIn is een ideaal platform om nieuwe zakelijke contacten te leggen. Het account is een digitaal visitekaartje waarop je rustig elkaars expertise en interesses kan bekijken voordat je contact opneemt.

LinkedIn contacten downloaden voor je e-mail lijst.
LinkedIn biedt de mogelijkheid om je contacten te downloaden maar wees steeds voorzichtig met het toevoegen van die adressen aan je e-maillijst, je hebt daar immers geen toestemming voor gekregen. Hoe dat downloaden gebeurt zie je in een video.

Adverteren op LinkedIn, hoe doe je dat?
Adverteren op LinkedIn, hoe begin je er aan en wat zijn de kosten?

3.PINTEREST

18 Pinterest tips voor bedrijven!
Als het tonen van beelden relevant is voor de promotie van je dienst of product of als je een webshop hebt, is Pinterest voor jou een belangrijk kanaal. Cijfers wijzen aan dat "pins" aanzetten tot kopen. Het opzetten van een account is zeer eenvoudig en je kan meteen beginnen met het aanmaken van "borden" (verzameling van pins). In dit artikel enkele tips waar je best rekening mee houdt voor je begint.

4. YOUTUBE

Hoe je YouTube kanaal optimaliseren?
YouTube is eigendom van Google en de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Het is dus belangrijk om je video’s te optimaliseren wil je dat ze hoog in de ranking verschijnen. In dit artikel geef ik je 7 stappen om je YouTube kanaal te optimaliseren.