Wat is er nieuw op Facebook?

Wie regelmatig gebruik maakt van Facebook, regelmatig berichten of advertenties plaatst, heeft vast al gemerkt hoe vaak er wijzigingen zijn. Soms zijn dat kleinigheden maar regelmatig komen er nieuwe functionaliteiten bij of wordt een manier van werken plots helemaal omgegooid.

In dit artikel geef ik je regelmatig een overzicht van wat nieuw is op Facebook. Vaak worden nieuwe functionaliteiten en wijzigingen niet overal tegelijk uitgerold. Mogelijk zie je hier dus regelmatig nieuwe functies verschijnen die je zelf nog niet hebt. Geduld is dan de enige oplossing.

Facebook nieuws juni 2020

Facebook shops

 facebook shops 2


Meer dan ooit is het duidelijk geworden dat ook voor kleine winkels een eigen webshop alsmaar belangrijker wordt. Tijdens de lockdown van de voorbije maanden zijn mensen massaal via internet gaan kopen, vaak omdat ze weinig keuze hadden. Ook mensen die dat eerder niet deden, hebben nu het gemak van online winkelen ontdekt en ze zullen er dan ook gebruik van blijven maken.

Een eigen webshop is natuurlijk ideaal maar voor retailers die dat (voorlopig) niet zien zitten, komt Facebook met een mooie alternatief, de Facebook webshop.

 

Helemaal nieuw is dat niet. Met Facebook shopping kan je nu al je producten promoten en via Facebook in de kijker zetten, eventueel met een link naar je webshop.
Maar nu biedt Facebook ook de optie om je producten direct te verkopen via het platform. Je eigen e-commerce dus op je Facebook-pagina waar bezoekers producten kunnen bekijken én kopen. Bovendien zal je de look van je shop voor een groot deel kunnen personaliseren met je logo, huisstijlkleuren enz.

Persoonlijk vind ik niet dat je onderneming afhankelijk moet zijn van Facebook. Stel dat je hier een zeer mooie verkoop haalt en Facebook verandert plots de regels, dan zie je mogelijk je verkoop helemaal instorten.  Een eigen webshop is altijd de betere oplossing, die is immers helemaal van jou, die ziet er uit zoals jij het wil en je hebt ten allen tijde de touwtjes in handen.
Maar wil je snel starten met een webshop of testen of een webshop voor jou wel een toegevoegde waarde is, dan is Facebook Shops de perfecte oplossing.

Wat moet je weten over Facebook Shops

  • goed voor de verkoop van fysieke producten of tickets
  • op je pagina komt een knop 'winkel bekijken'
  • je shop kan ook gelinkt worden aan je Instagram-account
  • op stories kan je een swipe-up installeren die rechtstreeks naar je shop gaat
  • remarketing op wat bezoekers bekeken hebben wordt nog makkelijker
  • het gebruik van de functie is gratis maar bij elke aankoop betaal je 5% aan Facebook, met een min. van 0,40 €

Google Shops wordt momenteel wereldwijd uitgerold, maar de kans is groot dat je hem nog niet kan gebruiken. Wil je zo snel mogelijk toegang hebben, dan is het goed om nu al een aantal producten toe te voegen aan Facebook shopping (je moet daarvoor geen webshop hebben). Je ontvangt dan automatisch een bericht zodra de nieuwe Google Shops voor jou beschikbaar is.

Facebook kiest voor een nieuwe look

facebook nieuwe layout

Al van in 2019 kondigt Facebook een nieuw design aan maar nu zien we het ook stilaan overal verschijnen.

Wat is er verandert?

  • navigatie: vooral het navigatiemenu is gewijzigd en overzichtelijker geworden. Boven je nieuwsfeed komt er een nieuwe balk met verschillende snelkoppelingen.
  • Facebook stories: ze worden alsmaar populairder en krijgen in de nieuwe lay-out bovenaan een prominente plaats
  • Facebook heeft nu ook een donkere modus, die verbruikt minder energie en biedt de ogen meer rust
  • Via de 'meer'-knop kunnen bezoekers doorklikken naar je andere kanalen zoals Pinterest, Instagram, YouTube, enz.
  • Video wordt nog belangrijker met Facebook Watch, de ‘video on demand’ dienst van Facebook.
  • facebook groepen krijgen meer aandacht, met een eigen feed waar je door recente berichten van je verschillende groepen kan scrollen zonder daadwerkelijk naar de specifieke groep te gaan.

Geen echt grote wijzigingen dus, deze update is vooral gericht op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en het overzichtelijker en rustiger maken van de interface. Hoewel het toch weer even zoeken zal zijn in het begin, denk ik toch dat ze daar in geslaagd zijn.

Heb je nog steeds de oude lay-out en wil je weten of je al kan overschakelen?

Klik in de blauwe balk bovenaan uiterst rechts op het pijltje. Zie je onderaan 'overschakelen naar de nieuwe lay-out', dan heb je geluk en kan je de nieuwe lay-out gebruiken.

Andere wijzigingen?

Heb jij nog een wijziging ontdekt waar je iets over wil vertellen of waar je een vraag over hebt, laat het me hieronder even weten en ik neem het mee op in dit artikel.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment