homepage optimaliseren

Waarom is een goede homepage zo belangrijk?

Je homepage is eigenlijk je digitale inkomdeur. Heel vaak komen bezoekers je website binnen via je homepage en is dat de pagina waar ze een eerste indruk van je bedrijf krijgen en waar ze ontdekken wat je te bieden hebt.
Maar ook bezoekers die op andere pagina's binnenkomen, omdat ze bv een link hebben aangeklikt op sociale media, zullen vaak toch nog een kijkje nemen op je homepage.

Je homepage is dan ook vaak de meest bezochte pagina van je website en onbewust zoekt de bezoeker op die pagina antwoord op een aantal vragen. Blijven die vragen onbeantwoord, dan heb je een kans gemist om die bezoeker zijn interesse te wekken.

 

Op welke vragen moet je homepage een antwoord bieden:

Vraag 1: Waarover gaat deze website?

Het lijkt vanzelfsprekend maar toch wordt deze zeer eenvoudige vraag vaak niet beantwoord op de homepage waardoor de klant niet zeker is of hij op jouw website zal vinden wat hij zoekt. De kans is dan ook groot dat die bezoeker je website onmiddellijk weer verlaat en op zoek gaat naar een andere website waar het aanbod wel duidelijk is.
Hoe kan je ervoor zorgen dat die vraag beantwoord wordt:

  • gebruik een tagline waarin je kort uitlegt wat je doet
  • gebruik je belangrijkste zoekwoorden in je tagline
  • zet die tagline in de buurt van je logo
  • gebruik informatief en ondersteunend beeldmateriaal

Let op, een tagline is niet hetzelfde als een slogan. 'Mannen weten waarom' is een slogan, 'syndicus te Antwerpen' is een tagline.

Vraag 2: wat maakt jouw uniek tov je concurrent?

Geef in Google een trefwoord in en je zal duizenden resultaten krijgen. Klikt een bezoeker vanuit die zoekresultaten door naar jouw website, dan is het belangrijk dat je toont hoe jij je onderscheidt van de concurrent en waarom die bezoeker bij jou aan het juiste adres is.  Veel ondernemers vinden dit een moeilijke vraag dus mogelijk jij ook. Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen:

  • waarover krijg jij complimenten van je klanten?
  • wat vertellen je klanten in reviews?
  • wat doe jij beter of anders?
  • welke specifieke eigenschappen heeft jouw product of dienst?
  • is je locatie bijzonder of uniek?
  • bied je exclusiviteit?
  • ben je goedkoper?
  • heb je meer ervaring en expertise?
  • Bied te andere voorwaarden?
  • ....

Vraag 3: wat kan ik doen op deze website?

Is de bezoeker geïnteresseerd in jouw dienst of product, dan wil hij ook actie ondernemen. Zorg er dus voor dat het voor je bezoeker duidelijk en vooral gemakkelijk is om een volgende stap te zetten.
Maak eerst een lijst van alle mogelijke acties die je bezoeker op je website kan ondernemen, bv een e-book downloaden, contact opnemen, een offerte-aanvraag invullen, inschrijven voor een opleiding, enz.
Bepaal vervolgens wat de voornaamste acties zijn en houd daarbij rekening met je eigen doelstelling. Wat wil jij bereiken met je website en welke taken zijn daar het best op ingericht? Wil je bv leads verzamelen, dan zal het downloaden van je e-book een belangrijke actie zijn. Wil je vooral verkoop, dan wil je meer aandacht trekken naar het shopgedeelte.
Wat jouw doelstelling ook is, zorg ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is wat hij op jouw website kan doen om dat doel te bereiken.
Heb je meer dan één button op je homepage, zorg er dan voor dat de belangrijkste het meest opvalt.

Hoe help je de bezoeker een volgende stap te nemen?

  • maak duidelijke startpunten voor de belangrijkste acties
  • vermijd keuzestress, plaats maximum 2 of 3 taken op je homepage
  • kies 1 toptaak, iets wat jij graag wil dat je bezoeker doet en zorg dat die het meest opvalt

De structuur van je homepage optimaliseren

Met een goede structuur houd je je website eenvoudig en overzichtelijk. Natuurlijk zal elke homepage anders zijn omdat elk bedrijf anders is, maar er zijn wel een aantal regels waar je beter rekening mee houdt:

  • laat in je menu trefwoorden terugkomen die informatief zijn. 'Diensten' is een heel algemeen woord dat weinig vertelt, probeer specifieker te zijn.
  • zet links bovenaan je logo en tagline
  • gebruik je logo als link naar de homepage
  • vermijd sliders in de header, onderzoek wijst uit dat ze vaak irriteren en zelfs de conversie verlagen
  • maak gebruik van kleine tekstblokjes waarin je belangrijke punten of taken onder de aandacht brengt
  • plaats een duidelijke sitemap in de footer
  • vermeld duidelijk je contactgegevens

Door aan die verwachtingen te voldoen maak je je website gebruiksvriendelijk en weten bezoekers instinctief hoe ze jouw website kunnen gebruiken. Websites die te veel afwijken van die verwachtingen omdat ze origineel willen zijn, scheppen vooral verwarring en zien hun conversie verlagen.

Plaats een opt-in formulier op je homepage

Mensen zullen zelden bij het eerste bezoek op je website al kopen of contact opnemen, dus moet je er voor zorgen dat ze nog een tweede en derde keer terugkomen. Maar hoe doe je dat als je niet weet wie die bezoeker is?
Uiteraard kan je via Facebook of Google Ads een remarketing-campagne opzetten waarbij advertenties getoond worden aan mensen die je website al bezocht hebben. Je moet er wat budget voor vrijmaken maar over het algemeen werkt dit zeer goed en is het een tactiek die de conversie verhoogt.

Maar je kan ook actie ondernemen op je website zelf door te werken met een opt-in formulier waar mensen hun naam en e-mail kunnen achterlaten. Op die manier leg je een zeer waardevolle e-maillijst aan van warme contacten.
Wil je dat bezoekers jouw opt-in formulier vaak invullen, dan zal je hen moeten overtuigen van de meerwaarde. 'Inschrijven op de nieuwsbrief' werkt vandaag nog nauwelijks om de eenvoudige reden dat mensen al overstelpt worden door nieuwsbrieven en er niet nog meer willen ontvangen.
Je moet dus wat creatiever zijn. Beloof bv tips en tricks of bied hen iets waardevol aan in ruil voor hun e-mailadres. We spreken dan van een weggever, gekoppeld aan een opt-in formulier. Jij geeft dus iets (gratis) weg dat je bezoeker graag wil. In ruil daarvoor laat hij zijn naam en e-mailadres achter. Jij weet nu wie je bezoeker is en vanaf hier kan je je relatie met die bezoeker verder opvolgen via mail.

Enkele voorbeelden van weggevers:

  • een interessant e-boek
  • een korte training
  • een demonstratie
  • een download of trial
  • een korting of extra cadeautje bij aankoop
  • ....

Kan zo'n weggever jouw doelstelling dienen, maak er dan zeker gebruik van. Een goede e-maillijst is nog steeds één van de beste manieren om van een bezoeker een klant te maken.

Voorbeeld bekijken?

Om af te sluiten toon ik je in onderstaand filmpje twee voorbeelden van een goede homepage.



Heb je dit blogartikel gelezen en de video hierboven bekeken, kijk dan eens kritisch naar je eigen homepage:

  • geeft jouw homepage antwoord op de drie belangrijke vragen?
  • heeft jouw website en homepage een eenvoudige structuur?
  • heb jij een opt-in formulier zodat je een waardevolle e-maillijst kan opbouwen?

 

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tipsSEO checklist

Reacties mogelijk gemaakt door CComment