google my business logo

Google Mijn Bedrijf is ontzettend belangrijk voor iedereen die aan de slag wil met lokale SEOlokale SEO

Hiermee maakt een bedrijf zich zichtbaar binnen een bepaalde regio. Op die manier wordt je als bedrijf gemakkelijker gevonden wanneer iemand online zoekt op locatie. Google Mijn Bedrijf, een gratis tool van Google, speelt hierin een belangrijke rol. Door je hier aan te melden verbeter je je online vindbaarheid in Google en Google maps.
.
Dankzij deze gratis tool van Google kan je heel opvallend getoond worden aan de rechterkant van de zoekresultaten én ben je beter vindbaar in Google maps.
Zoek maar eens naar 'Drankenpaleis Lier' in Google en je ziet onmiddellijk hoe Google Mijn Bedrijf alle nuttige informatie laat zien en een groot deel van de pagina inneemt.

Wat is Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een unieke en persoonlijke bedrijfspagina binnen Google, enkel voor bedrijven. Op deze pagina worden je belangrijke bedrijfsgegevens weergegeven, zoals een omschrijving van de activiteiten, je locatie, openingstijden en recensies. Zelfs als je dit nooit hebt geactiveerd, is het goed mogelijk dat ook voor jouw bedrijf deze vermelding toch al bestaat. Door het zelf in handen te nemen, zorg je ervoor dat alle informatie correct is en dat je bedrijf zo goed mogelijk wordt gepresenteerd.

 

Controleer je vermelding

De vermelding op Google Mijn bedrijf is gratis en je hebt maar 5 minuutjes nodig om het op te zetten.
Geef eerst je bedrijfsnaam in bij Google en bekijk of er al een vermelding bestaat.
Zie je de vermelding 'Bent u eigenaar van dit bedrijf?' dan heb je je vermelding nog niet geclaimd.
Klik dan op 'ben je eigenaar van dit bedrijf' of op 'claim het nu' en volg de stappen die Google aangeeft.
Zie je nog geen vermelding, ga dan naar Google.com/business en start met het ingeven van de juiste informatie.

Na aanmelding stuurt Google je een verificatiecode toe op het opgegeven adres. Met die code moet je aanmelden zodat Google zeker weet dat jij de officiële eigenaar bent. Tegenwoordig is het vaak ook mogelijk via SMS of via e-mail.
Je wordt pas zichtbaar in de resultaten nadat je account werd geverifieerd.

Welke informatie kan je delen via Google Mijn Bedrijf?

Uiteraard kan je al je basisinformatie delen, zoals je website, adresgegevens en telefoonnummer. Daarnaast heeft Google nog een aantal andere interessante functies toegevoegd:

Openingsuren

Het toevoegen van openingsuren is een belangrijk onderdeel van Google Mijn Bedrijf en helpt bezoekers om onmiddellijk te zien wanneer ze bij je terecht kunnen.
Bovendien kan je heel gemakkelijk aangepaste uren ingeven voor feestdagen, brugdagen en vakantieperiodes.


foto's

Google geeft je ook de mogelijkheid om beelden te tonen. Zijn foto's belangrijk voor jouw dienst of product neem dan zeker de tijd om een aantal professionele foto's op te laden. Ik denk hierbij spontaan aan restaurants, hotels, B&B's, winkels, enz. maar bijna elk bedrijf kan van deze functie profiteren.
Ook anderen kunnen beelden opladen. Wil je een uitgebreide fotogalerij ontwikkelen dan is het een goed idee om je klanten te vragen een aantal mooie foto's toe te voegen.

Virtuele rondleiding op Google Mijn Bedrijf

Met een virtuele rondleiding geef je bezoekers de mogelijkheid om in jouw zaak rond te kijken vanuit hun luie zetel. Vanuit één of meerdere startpunten kunnen bezoekers je zaak verkennen zodat ze een goed beeld krijgen van de sfeer en je aanbod. Zo'n virtuele rondleiding kan gemakkelijk gekoppeld worden aan Google Mijn Bedrijf.
Meer info over virtuele rondeidingen en een mooi voorbeeld vind je in dit artikel.

posts mijnbedrijfPosts plaatsen op Google Mijn Bedrijf

Een redelijk nieuwe functie op dit platform is het toevoegen van posts. Ze blijven steeds 7 dagen zichtbaar in Google Zoeken en zorgen ervoor dat je nog meer opvalt in de zoekresultaten. Een post bestaat uit een afbeelding (400 x 300 pixels) en een tekst van 100 à 300 woorden. Daarna kan je van je post een evenement maken of je kan er een knop aan toevoegen, zoals 'meer informatie' of 'registreren'. Je kan één post aanmaken of je kan verschillende berichten tegelijk plaatsen, die dan worden weergegeven in een carroussel.  Op de afbeelding zie je hoe een carroussel met posts wordt weergegeven.

Links naar speciale acties

Afhankelijk van je bedrijfscategorie is het soms mogelijk specifieke links toe te voegen. Restaurants kunnen bv een link plaatsen naar hun menu of naar een reservatiepagina. Controleer of er voor jouw bedrijf extra links mogelijk zijn door te klikken op informatie en daarna  door te klikken op het urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

-gedeelte.

Vragen stellen via Google Mijn Bedrijf

Indien bezoekers je vermelding bekijken op Google maps via de app of via android telefoon, kunnen ze via Google Mijn Bedrijf een vraag stellen. Stelt iemand een vraag dan krijg je daarvan melding in je mailbox.
Let op: iedereen kan die vragen zien en beantwoorden!

 

 

 

Recensies via mijn Google Mijn Bedrijf

Iedereen die je vermelding ziet kan een recensie plaatsen. Die persoon geeft je daarbij een aantal sterren en kan daarbij ook een tekst toevoegen. Goede recensies zijn de mond-aan-mond reclame van het digitale tijdperk en kunnen nieuwe bezoekers over de streep trekken om contact op te nemen en klant te worden. Ze zijn dus een enorme meerwaarde voor je bedrijf.
Maar je kan natuurlijk ook te maken krijgen met slechte recensies en dat brengt ons dan naadloos bij het enige nadeel van Google Mijn Bedrijf: een ontevreden klant kan gemakkelijk een slechte commentaar toevoegen en je kan die niet verwijderen!
recensies mijnbedrijf

Wat doe je met slechte recensies?

Een slechte recensie krijgen op Google met bv één ster bovenaan is echt niet fijn. Bovendien kan je ze niet verwijderen en moet je dus een manier vinden om hier professioneel mee om te gaan.
Mijn belangrijkste advies: reageer NOOIT emotioneel! Dat klinkt eenvoudig en logisch maar zeker voor kleine bedrijven en zelfstandigen is dat de grootste valkuil. De betrokkenheid met je zaak, je dienst of product is enorm groot en kritiek voelt dan al snel aan als een persoonlijke aanval. Vanuit dat gevoel gaan reageren maakt de zaak gegarandeerd alleen maar erger.

Wat doe je wel?

Stap 1: Vraag jezelf af of een reactie noodzakelijk is. Staat er gewoon 1 ster zonder commentaar of staat er iets heel algemeens, laat het dan voor wat het is. Dit soort recensies worden door bezoekers minder serieus genomen en zijn dus niet belangrijk.

Stap 2:  Is de commentaar belangrijk genoeg om te reageren, neem dan eerst wat afstand. Loop een eindje om met de hond, slaap er een nachtje over of praat er eerst over met iemand die wat minder betrokken is.

Stap 3: Start je antwoord steeds met begrip te tonen voor de ander. Deze stap roept waarschijnlijk een hoop weerstand bij je op, maar het is wel superbelangrijk. Als iemand voelt dat je begrip hebt voor zijn situatie wordt het al een pak moeilijker om agressief te blijven. Begrip tonen is uiteraard niet hetzelfde als gelijk geven, ik geef een aantal voorbeelden van zinnen waarin je begrip toont zonder akkoord te gaan met de kritiek:
• Ik begrijp dat dit voor u een frustrerende situatie is, maar ....
• Uiteraard is het jammer dat u hinder ondervond van ....., echter....
• Wij vinden het zeer jammer dat er een misverstand ontstond rond ....
• Wij hebben begrip voor uw standpunt, maar....

Stap 4: Bekijk zo objectief mogelijk of de feiten kloppen. Stel dat iemand beweert dat er schade werd aangericht of dat een levering te laat was, klopt dat dan? Indien de feiten niet stroken met de waarheid, weerleg die dan op een rustige manier, ga daarbij niet in de aanval. In dit deel is het vooral belangrijk dat andere lezers (die de situatie niet kennen) een idee krijg van hoe relevant de klacht is. We weten allemaal dat er mensen zijn niet nooit tevreden zijn en altijd wat te zeuren hebben, dat soort klagers herkennen we ook redelijk snel. Wat mensen eigenlijk willen zien, is dat jij als mens bereikbaar bent, dat je betrokken bent bij je klanten en dat je bereid bent om een oplossing te zoeken als er iets fout loopt. In deze stap kan je van een slechte recensie gebruik maken om een goede service aan te tonen. Tenslotte loopt er overal wel eens iets fout, we zijn tenslotte allemaal maar mensen. Hoe jij met fouten en problemen omgaat, kan het verschil maken.

Stap 5: Haal de discussie weg van het inernet: Bel de klant op als dat mogelijk is, nodig hem uit tot een persoonlijk gesprek of stuur een mail als je geen telefoonnummer hebt. Vermijd op die manier dat de discussie verder online wordt uitgevochten, daar heeft niemand iets aan en je riskeert alleen dat het verder escaleert.

De statistieken van Google Mijn Bedrijf

Zoals elke goede online tool, biedt ook Google Mijn Bedrijf een aantal zeer nuttige statistieken. Onder 'Insights' vind je oa volgende gegevens terug:

  • zochten bezoekers op je bedrijfsnaam of op een categorie, product of service
  • werd je vermelding getoond op Google Zoeken of op Google Maps
  • welke acties werden vervolgens ondernomen, bv je website bezoeken of de route bekijken
  • hoe populair zijn je foto's, in vergelijking met gelijkaardige bedrijven

Tot slot

Laat je niet afschrikken door bovenstaande alinea over slechte recensies. Google Mijn Bedrijf is een prachtige tool die je kan helpen om je online zichtbaarheid te vergroten. Bovendien kan je de vermelding niet vermijden, zelfs als je hier niet zelf mee aan de slag gaat, kan de vermelding toch actief worden en kunnen mensen recensies gaan ingeven.

Mogelijk zijn deze artikelen ook interessant voor jou:

SEO tipswebsite teksten

Reacties mogelijk gemaakt door CComment