SEO kleine bedrijven


Google SEO is echt niet alleen weggelegd voor grote multinationals, integendeel zelfs. Het woord SEO of Search Engine Optimization klinkt voor veel ondernemers als iets dat te moeilijk is om zelf te doen en te duur om uit te besteden. Maar is dat wel zo?

Waarom ik van SEO hou!

Toen ik heel wat jaren geleden startte met webdesign, hechtte ik vooral veel belang aan een mooie website. Vanuit mijn opleiding als grafisch vormgever was dat logisch en bovendien was ik daar ook goed in.
Zo maakte ik ook mijn eigen eerste website en al zeg ik het zelf, die was best mooi.
Maar helaas, veel bezoekers kreeg die niet en ik haalde er al helemaal geen nieuwe klanten uit.
Ik besefte dan ook al snel dat een website meer moet zijn dan mooi. Een goede website is zodanig opgezet dat hij je helpt je doelen te bereiken. Goede content is daarbij noodzakelijk maar hij moet ook goed scoren in de zoekmachines en daarvoor is SEO een belangrijke factor. Je wil immers gemakkelijk online gevonden worden op het moment dat iemand op zoek gaat naar jouw dienst of product.

Vervolgens begon ik mij te verdiepen in SEO of Search Engine Optimization. Ik volgde een aantal opleidingen, las een heleboel boeken en ging experimenteren met mijn eigen website.

De voorbije jaren heb ik Google enorm zien evolueren en die evolutie is zeker in het voordeel van kleine ondernemingen.
Als je weet wie je klant is en je slaagt er in om content te brengen die interessant is voor je bezoeker dan ben je al een heel eind op weg.


Wat is Google SEO dan eigenlijk?

SEO is een proces waarbij je je website of webshop optimaliseert om hoger te ranken in de zoekresultaten.
Een deel daarvan is technisch en mogelijk is het zinvol om dat deel uit te besteden aan een expert, tenzij je zelf IT'er bent natuurlijk. Een expert kan je website verbeteren op snelheid en mobielvriendelijkheid, kan er voor zorgen dat er een sitemap wordt ingediend en dat je SSL-certificaat in orde is. Die basis is belangrijk.

Maar daarnaast gaat SEO vooral over inhoud of interessante content die inspeelt op de vragen en problemen van je bezoeker. Heb je een goed beeld van wie je potentiële klant is en waar hij van wakker ligt, dan heb je de basis van je website.
Schrijf je graag en vlot dan kan je zelf aan de slag met het schrijven van je teksten.

Voor die teksten zijn wel wat regels. Je zal rekening moeten houden met een min. lengte voor goede indexeerbaarheid, je moet er je trefwoorden in verwerken (zonder te overdrijven) en ze moeten schermvriendelijk opgemaakt worden zodat ze vlot leesbaar zijn voor je bezoeker. Aan jou de keuze of je je gaat verdiepen in die regels of dat je hier gaat samenwerken met een expert die jouw teksten optimaliseert voor Google en voor het internet.

Hoe je als klein bedrijf wint van de multinational

Het mooie aan Google SEO is dat het voor een klein bedrijf mogelijk is om de competitie aan te gaan met de grote mulitnationals, budget is immers van ondergeschikt belang.
Google wil immers de zoekresultaten tonen die het meest relevante antwoord geven op een zoekopdracht. De inhoud van je website is dus de belangrijkste factor. Is de content van jouw website beter dan die van je concurrent dan zal Google jouw website hoger ranken, los van de grootte van je bedrijf.
In onderstaande korte video leg ik je uit wat Google eigenlijk wil. Eens je dat begrijpt, wordt het een pak makkelijker om te weten hoe je je website kan optimaliseren.

Meer klanten dankzij Google SEO.

Hoe hoger je website scoort in de Google zoekresultaten, hoe gemakkelijker het wordt om een goede online marketing structuur op te zetten die je helpt de juiste bezoekers aan te spreken en om van die bezoekers ook klanten te maken.
Met een goede online marketing tactiek bouw je aan een systeem dat echt voor je werkt. Je website wordt dan meer dan een online visitekaartje maar wordt een werkinstrument dat je constant nieuwe potentiële klanten bezorgt waardoor je bedrijf kan groeien en bloeien.

De kern van een dergelijk marketingsysteem is altijd je website en SEO. Is je website geoptimaliseerd voor de zoekmachines en is de inhoud geoptimaliseerd voor je bezoeker dan kan je de volgende stap nemen en een online marketing systeem opzetten waarmee je bezoekers gaat omzetten in klanten. Wil je meer weten over zo'n systeem, download dan hier mijn Gratis e-boek 'Haal meer uit je Online Marketing in minder tijd'.

Hoe starten met Google SEO?

Hopelijk kon ik je met dit artikel overtuigen van de kracht van SEO en de mogelijkheden voor freelancers en kleine bedrijven. Maar hoe ga je nu van start?
Een eerste mogelijkheid is zeker dat je hier nog een aantal blogartikelen gaat lezen. Je vindt daarin een hoop gratis tips en tricks  waar je alvast mee aan de slag kan.
Heb je niet zoveel zin om alles zelf uit te zoeken maar wil je wel zelf aan de slag dan kan je steeds bij mij terecht voor een opleiding. Ik leer je hoe je zelf met SEO aan de slag kan en hoe je ervoor zorgt dat je website beter geïndexeerd wordt. Heb je geen zin in het technische gedeelte, dan neem ik dat graag van je over.
Geen tijd om zelf aan de slag te gaan? Laten we dan gaan samenwerken zodat jij je tijd kan besteden aan wat je echt graag doet terwijl ik er voor zorg dat je website beter gevonden wordt in de Google zoekresultaten.

Wat is voor jou de beste werkwijze?
Niets doen is eigenlijk geen optie toch? Je geeft je concurrent ondertussen alleen maar meer voorsprong terwijl je weet dat online marketing alsmaar belangrijker wordt om jouw doelgroep te bereiken.
Twijfel je wat voor jou de beste manier is? Neem dat contact met me op via mijn contactpagina of bel me op 0495/164 799 zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken in functie van jouw bedrijf, budget en beschikbare tijd.
Even bellen kost je niks, dus neem alvast die eerste stap om van je website je beste werkinstrument te maken.

Tot binnenkort?

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tips 2018SEO checklist

Reacties mogelijk gemaakt door CComment