online zichtbaarheid 1

 

Realistische verwachtingen bij de start

Uiteraard verwacht je resultaten als je start met online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
maar zijn je verwachtingen wel realistisch?

Online marketing gaat uiteindelijk over het opbouwen van je online zichtbaarheid en dat vraagt tijd. Een eerste Facebookcampagne van enkele dagen zal geen 20 nieuwe klanten opleveren, je nieuwe website zal niet onmiddellijk hoog scoren in Google.

In het begin zal je tevreden moeten zijn met kleine successen, een aantal extra likes, nieuwe adressen op je e-maillijst of een blogartikel dat vaak gedeeld wordt. Maar als je het de tijd geeft om te groeien, kan je een stabiele basis uitbouwen die je steeds nieuwe klanten oplevert.

Op welke termijn verwacht je resultaten?

Welk resultaat je haalt op welke termijn zal samenhangen met de kwaliteit van je product of dienst en hoe jij het in de markt zet. Maar onderschat ook het belang niet van je marketingstrategie.

Een goed beeld van je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
ligt aan de basis.
Wat hebben ze nodig, wat zijn hun problemen en hoe kan jij ze helpen?

Hou er ook rekening mee dat mensen zelden kopen bij een eerste contact. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen gemiddeld 7 aanspreek-momenten nodig hebben alvorens ze overgaan tot een aankoop. Een like op je Facebookpagina is zo'n contactmoment en daarom ook waardevol, zelfs al heeft het je misschien nu nog niets opgebracht. Wie weet wordt die persoon die nu je pagina liket ooit wel je beste klant!

 

De aanhouder wint

Ga je als bedrijf volop voor online marketing dan zal je na een aantal maanden ook willen evalueren.

Door bij de start een aantal doelstellingen op papier te zetten, wordt het makkelijker om objectief te evalueren. Over het opzetten van doelen voor je website (en je online marketing), lees je meer in dit artikel.

Vallen de resultaten tegen, gooi dan nog niet onmiddellijk de handdoek in de ring. Marketing is geen exacte wetenschap, maar is altijd een proces van trial en error, zelfs voor doorwinterde marketeers.
Beslis je op zo'n moment om te stoppen dan gooi je ook de inspanningen van de voorbije maanden in de vuilnisbak. Het opbouwen van je online zichtbaarheid is een groeiproces van evaluatie en optimalisatie.

Online marketing stopt nooit

Online marketing is geen checklist die je kan afwerken binnen een bepaalde tijdsspanne, online marketing is een continue proces, waarbij je de strategie constant evalueert en bijstuurt.

Eerst analyseer je welke kanalen best passen bij jouw product of dienst, daarna ga je de verschillende kanalen opzetten en laten groeien. Wil je het zelf doen, dan raad ik je aan om niet alles tegelijk op te starten. Start met het belangrijkste kanaal, leer dat echt kennen zodat je het professioneel kan gebruiken en schakel pas daarna het volgende kanaal in. Het is altijd beter om op 2 kanalen regelmatig kwaliteit te bieden dan op 5 kanalen sporadisch iets te posten.

Wil je sneller werken, zet dan een helpende hand in. Werk samen met een online marketing specialist en laat je helpen in het bepalen en opzetten van je strategie. Daarna kan je beslissen of je een opleiding wil om zelf verder aan de slag te gaan of dat je de opvolging en invulling liever extern laat.

Vaak is een gedeelde inspanning de beste oplossing, jij kent jouw bedrijf als geen ander waardoor je sommige dingen sneller en beter zelf doet. Anderzijds zal een specialist veel beter op de hoogte zijn van alle mogelijkheden waardoor het vaak beter is sommige onderdelen, zoals bv adverteren, uit te besteden.

 

online zichtbaarheid 2

 

Hoeveel budget heb je nodig?

Op deze vraag is helaas geen eenduidig antwoord mogelijk, marketingbudgetten variëren van 3 tot 20% van de omzet, afhankelijk van bv jouw winstmarge, kosten, enz.

Je marketingbudget verdeel je vervolgens nog over offline, online en advertentiebudget. Advertenties zijn belangrijk om een nieuw publiek aan te trekken maar ook om remarketing te doen. Voorzie daarvoor ongeveer 55% van je budget.

Het budget voor SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

, e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
en andere online inspanning kan je ongeveer 30% toekennen. De resterende 15% gaat naar offline zoals brochures, leaflets, ed.

Heb je een budget bepaald voor je online marketing, houd er dan rekening mee dat je dat waarschijnlijk niet de eerste week zal terugverdienen. In eerste instantie zal je een band moeten opbouwen met je publiek. Toon dat jij de expert bent, geef waarde en schep vertrouwen. Geef het de kans om te groeien en je geduld zal beloond worden.

Zelf doen of uitbesteden?

Is je budget beperkt dan kan je beslissen om veel zelf te doen.
Belangrijk is dat je een eenvoudige strategie hebt om mee te starten.
Simpele stappen die je keer op keer kan herhalen om je business te doen groeien.
Een strategie die je niet eindeloos energie kost maar je helpt je doelen te bereiken en gefocust te blijven.

In mijn 1-op1 coachingprogramma pakken we stap voor stap elk onderdeel van je marketingstrategie aan.
We selecteren de juiste tools om processen te vereenvoudigen en meer resultaat te halen in minder tijd. Zodat jij meer tijd en ruimte hebt om te focussen op je core business.

Lees hier meer over mijn aanpak en werkwijze en ontdek wat mijn klanten er van vinden.

Heb je zin om te gaan samenwerken, boek dan hier je gratis kennismakingsgesprek.

 

 

 

 

 

 

 


Reacties mogelijk gemaakt door CComment