doelen website bepalen

Veel bezoekers betekent niks...

Als ik met ondernemers praat over hun website en SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

dan ligt de focus vaak op het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers naar de website. Het lijkt logisch, hoe meer bezoekers, hoe meer resultaat. Maar is dat wel zo?

Want wat als die bezoekers massaal je website weer verlaten zonder iets te doen? Dan was het allemaal verspilde moeite, toch? Je hebt dan wel veel bezoekers, maar je bent geen stap vooruit geraakt en je hebt niks verdiend!

 

Wat is belangrijker dan het aantal bezoekers?

Wat je eigenlijk wil is dat de bezoekers op je website actie ondernemen. Je hebt dus een bepaald doel voor ogen. Mogelijk is dat meer verkoop via je webshop, meer offerte-aanvragen of meer potentiële klanten bereiken.

Je website is geen doel op zich en moet dus meer zijn dan een online visitekaartje. Je website moet een echt marketinginstrument zijn dat je helpt met het bereiken van je doelen.

Om te scoren heb je een doel nodig.

Naast verkoop is het aanleggen van een e-maillijst met potentiële klanten één van de meest gebruikte doelstellingen. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Ter inspiratie geef ik je hieronder een lijst met mogelijke doelstellingen.

Verkoop

Heb je een webshop, dan wil je vooral verkopen. Toch kan je de doelstelling verkoop nog verder verfijnen.

  • Hoger orderbedrag per klant.
  • Hoger conversiepercentage.
  • Minder kosten per conversie.
  • Meer herhaalaankopen.
  • Optimaliseren koopproces, zodat er minder uitval is.

Opbouwen e-maillijst met leads

Het opbouwen van een e-maillijst is voor veel bedrijven een belangrijk doel. Zodra je weet wie je bezoekers zijn, kan je immers actief contact opnemen. Specifiekere doelstellingen zijn:

  • Meer inschrijvingen op je nieuwsbrief.
  • Meer downloads van je weggever(s) (bv je e-boek of checklist).
  • Meer ingevulde offerteformulieren.
  • Meer ingevulde contactformulieren.

Informeren van klanten of bezoekers

Een website kan ook ingericht zijn op het informeren van zijn klanten en bezoekers. De meest bekende site is waarschijnlijk Wikipedia, maar ook websites van de overheid of bv van je sociaal secretariaat zijn ingericht op het verstrekken van informatie. Mogelijke doelstellingen in deze categorie zijn:

  • Bezoekers langer op je website houden.
  • Bezoekers meer pagina's per sessie laten bekijken.
  • Verlagen van het bouncepercentagebouncepercentage

    Is het percentage bezoekers dat op je website landt maar weer vertrekt zonder te klikken of een andere pagina te bekijken. Een hoog bouncepercentage is nadelig voor je ranking op Google.
    .
  • Het aantal terugkerende bezoekers vergroten.

Klantenservice

Een goede klantenservice is belangrijk maar niet altijd vanzelfsprekend. Zeker snel groeiende bedrijven lopen wel eens vast op dit onderdeel. Je website kan echter een uitstekend hulpmiddel zijn om volgende doelstellingen te bereiken:

  • Het verhogen van de klantentevredenheid.
  • Het verlagen van het aantal openstaande klachten.
  • Het sneller opvolgen van binnenkomende klachten.
  • Het vereenvoudigen van de interne verwerking rond klachten.

Vacatures vullen

Je website is ook de ideale tool om nieuwe medewerkers aan te trekken. Op externe sites ben je vaak beperkt in welke informatie je kan delen. Op je eigen website kan je gemakkelijk foto of video inzetten om te laten zien wat de job inhoudt en in welke omgeving en team de kandidaat terecht komt. Doelstellingen voor vacatures kunnen zijn:

  • Meer sollicitaties ontvangen.
  • Betere kandidaten aantrekken.

SEO

SEO is misschien geen doel op zich maar zoekmachineoptimalisatie kan wel als basis dienen voor een aantal doelstellingen. Ik denk daarbij aan:

  • Meer bezoekers krijgen via Google.
  • Beter vindbaar worden op je belangrijkste zoekwoorden.
  • Op de eerste pagina staan voor specifieke zoektermen.

De 5 meest gemaakte fouten

Heb je het doel van je website bepaald, dan is het belangrijk dat je website daarop ingericht is. Het doel bepaalt de structuur, inrichting en inhoud van je website.

De fouten die ik het vaakst tegenkom:

  • Websites waar de klant geen laagdrempelige actie kan ondernemen. Bezoekers zullen zelden bij het eerste bezoek al contact opnemen, kopen of een offerte aanvragen. Door hen iets laagdrempelig aan te bieden, zoals het downloaden van een e-boek of checklist, laat je bezoeker alvast zijn naam en e-mailadres achter, waardoor je hem makkelijker verder kan opvolgen.
  • Pagina's laten doodlopen. Dit is waarschijnlijk één van de meest voorkomende fouten: een interessante webpagina met waardevolle informatie die onderaan gewoon doodloopt; waardoor de bezoeker de website verlaat zonder actie te ondernemen. Plaats daarom onderaan steeds een call-to-action
    call-to-action

    Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
    die je bezoeker helpt de volgende stap te nemen.
  • Je weggever (bv een e-boek, checklist of trial versie) niet voldoende promoten op je website en via andere kanalen.
  • Opt-in formulieren niet opvolgen. Heeft je bezoeker zijn naam en e-mailadres achtergelaten in ruil voor je weggever dan wil je hem niet zomaar op je e-maillijst zetten. Via een autoresponder kan je hem de dagen na de download volledig automatisch een reeks mails doorsturen waarin je de lead verder laat kennis maken met je expertise en aanbod. Meer over het uitbouwen van e-maillijsten via opt-informulieren lees je in de artikel.
  • Je resultaten niet meten. Wil je op 6 maanden tijd het aantal bezoekers op je website verdubbelen, controleer dan maandelijks of je op de goede weg bent. Meet je pas na 6 maanden het resultaat dan is het te laat, meet je maandelijks dan kan je acties bijsturen waar nodig.

Hoe stel je doelen voor je website?

Start met het bepalen van jouw belangrijkste hoofddoel. In de lijst hierboven kan je inspiratie opdoen.
Daarnaast kan je nog een aantal secundaire doelen bepalen. Maak geen te lange lijst, beperk je tot een stuk of vier.

Mijn hoofddoel is bv het opbouwen van een e-maillijst met warme leads.
Mijn secundaire doelen zijn:

  • Mijn bezoekers langer op mijn website houden.
  • Meer bezoekers krijgen via Google.
  • Beter gevonden worden op mijn belangrijkste trefwoorden.

Bekijk vervolgens welke middelen je kan inzetten om die doelen te bereiken. Enkele voorbeelden:

  • SEO
  • Waardevolle weggever(s)
  • WebinarsWebinars

    Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.
  • Online advertising
  • Social Media
  • ....

Heb je die lijst klaar dan kan je gaan integreren in je website.
Verlies daarbij nooit je klant uit het oog. Wat is zijn probleem, naar welke info is hij op zoek en hoe kan je hem best helpen?
Vergeet niet dat je bezoeker maar met één gedachte op jouw website zit: 'What's in it for me?'.
Zo zal de tekst 'Schrijf in op onze nieuwsbrief' niet erg effectief meer zijn. Geen mens heeft immers nog zin in meer nieuwsbrieven. Maar geef je iets waardevol in ruil voor zijn naam en e-mailadres, dan zal die bezoeker wel graag zijn gegevens achterlaten.

Meten is weten

smart goals

Om de doelen op je website meetbaar te maken, kan je vertrekken vanuit de SMART-methode.
SMART staat voor:

  • Specifiek:  Groei is geen specifiek doel. Beter is te stellen dat de omzet met 10% moet groeien of dat er 2 nieuwe medewerkers bij moeten komen om het team te versterken.
  • Meetbaar: Meer omzet is te vaag. Een omzetstijging van 10% is concreter en beter meetbaar.
  • Aanvaardbaar /haalbaar: Misschien is het voor je verkoopteam haalbaar om de verkoop komende maanden te verdubbelen maar als productie dat onmogelijk kan volgen is dat geen aanvaardbaar doel.
  • Realistisch: Heb je nu 10 bezoekers op je website, dan zal je niet op een maand tijd naar 10.000 kunnen gaan tenzij je een gigantisch advertentiebudget hebt. Een realistisch doel wil niet zeggen dan je jezelf niet wat mag uitdagen natuurlijk.
  • Tijdsgebonden: Een lijst met 1000 leads uitbouwen is een mooi doel maar tegen wanneer? Volgende maand of binnen 10 jaar?

Een doelstelling die voldoet aan het SMART-principe is bv:
Op 6 maanden tijd het aantal leads op je e-maillijst verdubbelen.

Heb je duidelijke doelen gesteld, zorg er dan voor dat je de cijfers op een eenvoudige manier regelmatig kan verzamelen. Google analytics is een belangrijke tool als het gaat over het meten van resultaten via de website. Deze gratis tool van Google kan je gebruiken door het installeren van een stukje code op je website.

Aan de slag

Ik heb hierboven mijn doelen met je gedeeld maar wat zijn jouw doelen?
Wat wil jij bereiken met je website en lukt het om je website daarop in te richten?
Ik ben heel benieuwd en zou het fijn vinden als je het hieronder even met me deelt!
Heb je nog een vraag over dit onderwerp, zet ze dan hieronder in de commentaar.

 

Misschien vind je dit ook interessant:


SEO checklistSEO tips

Reacties mogelijk gemaakt door CComment