meer bezoekers op je webite

Of het nu gaat om een website, een webshop of een blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
, iedereen wil meer bezoekers op zijn website, liefst véél meer.

Maar hoe doe je dat?
Er is helaas geen good for all antwoord en daarom geef ik je hieronder mijn 25 beste manieren, zodat je kan kiezen wat best past bij jouw aanbod.

Inhoudstafel:

 

Word actief op social media

socia media

Social media zijn ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige marketing-tool. Het is dan ook belangrijk dat je daar, als ondernemer, handig gebruik van maakt. Je mag dan wel op regelmatige basis voor nieuwe content op je website zorgen, als niemand weet dat die erop staat, kom je geen steek verder. Laat de wereld dus weten dat jij de expert bent en deel je content via social media. Afhankelijk van je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
zijn Facebook, Instagram en LinkedIn daar de ideale kanalen voor, maar elk kanaal heeft ook zijn specifieke doelgroep en regels

 

Facebook

Als ondernemer kan je bijna niet zonder bedrijfspagina op Facebook. Post regelmatig berichten om je expertise te tonen en je zichtbaarheid te vergroten. Stijgt het aantal volgers, vergeet dan niet die fans ook regelmatig te laten doorklikken naar je website. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe blog of artikel op je website gepubliceerd, zet dan een link naar dat artikel op je Facebookpagina met een aantrekkelijke teaser erbij. Wie de volledige tekst wil lezen komt zo automatisch op je website terecht.

Zorg hierbij voor een gezonde mix van berichten met en zonder doorverwijzing naar je website. Facebook wil graag dat bezoekers op Facebook blijven, dus als je constant links plaatst, dan zal Facebook je bereik verminderen.  Vermijden dus!

Instagram

Ook via Instagram kan je je bedrijf en expertise regelmatig in de kijker zetten. Instagram is nog meer gebaseerd op beelden dan Facebook, maar je ziet toch meer en meer ook lange teksten verschijnen. Een nieuw blogartikel in de kijker zetten is dus perfect mogelijk.

linktree id4web

Het plaatsen van een link naar je artikel is hier iets omslachtiger: in principe kan je maar één link in je bio plaatsen, wat zou betekenen dat je die telkens moet aanpassen.
Er bestaan gelukkig tools om dit probleem op te lossen. Mijn favoriet is Linktr.ee, een tool waarmee je telkens nieuwe links naar je website kan plaatsen zonder dat je de link in je Instagram bio hoeft aan te passen. Via de link kan je bezoeker doorklikken naar meedere pagina's op je website. Een superhandige tool dus met een uitgebreide gratis versie.

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal netwerk dat gericht is op professionelen. Op LinkedIn plaats je geen luchtige tekstjes over je vakantie, je kinderen of je kookkunsten maar deel je eerder je vakkennis en professionele berichten. Het is een fantastisch kanaal om je professioneel netwerk uit te breiden en potentiële klanten te bereiken.

Net als op Facebook kan je hier de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van je blogartikelen delen of je kan artikelen gaan schrijven op LinkedIn zelf waarin je één of meerdere links naar je website verwerkt.

In dit artikel lees je welke toon en taalgebruik je op elk van deze kanalen toepast en kom je meer te weten over het correct plaatsen van beelden.

Adverteer op social media

Het wordt alsmaar moeilijker om op social media veel mensen te bereiken zonder te adverteren. Zelfs je volgers zullen niet al je berichten zien. Op Facebook ziet ongeveer 5 tot 10% van je fans al je berichten en dat zijn diegenen die vaak reageren of je berichten liken.
Wil je meer bereik op social media, dan is het interessant om regelmatig te adverteren.

Adverteren op Facebook

Je kan op Facebook een bericht promoten of je kan de advertentietool gebruiken. En bericht promoten is de meest eenvoudige manier van adverteren, binnen enkele minuten staat je advertentie online.

Toch gebruik je beter de advertentietool waarin je veel preciezer de juiste doelgroep kan bepalen en waar je veel meer keuzemogelijkheden hebt wat betreft doelstellingen en plaatsingen.

In dit blogartikel lees je meer over de voordelen van advertentiebeheer.

Advertenties op Instagram

Instagram advertenties worden opgezet via dezelfde advertentietool als Facebook. Wie wil adverteren op Instagram zal dus eerst een Facebook advertentieaccount moeten opzetten. Ook op dit kanaal kan je kiezen tussen het promoten van een bericht of gebruik maken van de meer uitgebreide Facebook advertentietool.

LinkedIn

Voor wie in de B-to-B sector zit, is LinkedIn mogelijk nog geschikter voor het plaatsen van een advertentiecampagne. Het selecteren van de juiste doelgroep gebeurt hier op basis van meer professionele criteria zoals branche, bedrijfsgrootte, opleiding, werkervaring, enz. De prijzen voor adverteren liggen hier wel hoger en de tool is nog lang niet zo gebruiksvriendelijk als die van Facebook.

Pinterest

Vooral voor eigenaren van een webshop kan Pinterest heel interessant zijn om te adverteren. Met de Pinterest Ads Manager kan je een campagne opstarten door doelgroep, looptijd van de advertentie en budget te bepalen. Pinterest is zeker niet voor elke branche geschikt maar met wereldwijd zo'n 250 miljoen actieve gebruikers per maand is het toch mogelijk toch de moeite waard om het eens uit te proberen.

Gebruik Google Ads

google ads

 

 

Het is niet de meest eenvoudige advertentietool, maar toch is het gebruik van Google Ads voor veel bedrijven de beste manier om online nieuwe klanten te bereiken.

De belangrijkste voordelen van Google Ads zijn:

          • je advertenties worden getoond bovenaan de Google zoekresultaten
          • je advertenties worden enkel getoond aan mensen die op dat moment echt op zoek zijn naar jouw dienst of product
          • de conversieconversie

            Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
            Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
            van Google Ads ligt over het algemeen hoger dan die van advertentiecampagnes op social media.

Hoewel je bij adverteren op social media perfect je doelgroep kan bepalen, blijft de kans groot dat je advertentie ook getoond wordt aan mensen die op dat moment geen interesse hebben in jouw aanbod. Met Google Ads vertrek je niet vanuit een doelgroep maar vanuit de zoekwoorden waarop jij wil gevonden worden. Je advertenties worden vervolgens enkel getoond aan mensen die één of meerdere specifieke zoekwoorden ingeven en dus echt op zoek zijn naar jouw dienst of product. Omdat je je doelgroep bereikt op het juiste moment ligt de conversie van Google Ads meestal hoger dan van advertentiecampagnes op social media.

In dit artikel geeft ik je 7 winstgevende tips om meer resultaat te halen met Google Ads.

Maak gebruik van video

We kijken allemaal graag naar filmpjes op internet. Geen wonder dus dat Youtube, na Google, de belangrijkste zoekmachine is.
Het is dus zeker interessant om ook een Youtube-kanaal op te starten om je bedrijf extra in de kijker te zetten.
Net als bij andere social media kan zo'n kanaal een mooi aantal volgers opleveren.

YouTube is uitermate geschikt om wat moeilijkere materie op een eenvoudige manier uit te leggen of om de werking en mogelijkheden van je product te tonen. Beelden spreken nu eenmaal duidelijkere taal dan geschreven teksten.
Bezoekers en dan vooral smartphone gebruikers, zijn trouwens snel geneigd om op een video te reageren, hem te liken, te delen of op door te klikken. Zorg dus steeds voor een goed zichtbare link naar je website!

Start een podcast

podcast

Ook podcasts zijn zeer geschikt om je expertise in de verf te zetten. Praat met passie over een specifiek onderwerp of organiseer eens een interview met een klant of collega. Door in te spelen op vragen of problemen van je doelgroep krijgt je luisteraar niet alleen interessante informatie, maar toon je ook je expertise en maak je de luisteraar nieuwsgierig naar je aanbod. Verwijs dus steeds door naar je website voor meer informatie.

Spreek een zo groot mogelijke doelgroep aan door je podscast niet alleen op je eigen website te plaatsen maar ook te delen via de belangrijkste platformen.

Geef cadeautjes aan je bezoekers

Gratis weggevers

Een gratis weggever is een uitstekende manier om meer bezoekers naar je website te trekken en tegelijkertijd een e-maillijst op te bouwen.

Zo'n weggever kan een e-book
e-book

Een e-book is een digitaal boek en kan een gedigitaliseerde versie van een bestaand boek zijn of een nieuw geschreven boek dat niet in papiervorm verschijnt. E-books worden op een e-reader gelezen, maar ook op gewone computerschermen, tablets of smartphones, afhankelijk van het bestandsformaat.

zijn, een videoreeks, een trial of een korting. Alles is mogelijk zolang het maar waardevol genoeg is voor de bezoeker om in ruil zijn naam en e-mailadres achter te laten. Lees hier meer over het uitbouwen van je e-maillijst dankzij een weggever en opt-in formulier.

Wedstrijd

Een online actiecampagne is niet alleen interessant om je product onder de aandacht te brengen, het is ook een uitstekende manier om bezoekers op je website te krijgen.

Je start bijvoorbeeld een wedstrijd rond een nieuw product, waarbij dat product te winnen valt. Het antwoord op de prijsvraag vindt de deelnemer terug op je website, waar hij meteen ook zijn adresgegevens achterlaat. Zo krijg je niet alleen meer bezoekers op je website of in je webshop, maar laat je ook je mailinglijst groeien.

Optimaliseer je metadata

metdata

De kracht van metadata wordt wel eens onderschat. Nochtans bepalen zij of iemand, die op zoek is naar een bepaald product of dienst, naar jouw website doorklikt vanuit Google of voor die van een concurrent kiest.

Goedgeschreven metadata vertellen in het kort waarover je webpagina gaat en geven de bezoeker goesting om door te klikken.
Alvorens je aan de slag gaat, lees eerst hier waar je op moet letten om geslaagde metadata te schrijven.

Schrijf goede content

Het schrijven van waardevolle content is de beste manier om meer bezoekers naar je website te trekken.  Google zal sterke content hoger ranken in de zoekresultaten waardoor je website beter vindbaar wordt. Bezoekers blijven ook langer op je website hangen en zullen vaker doorklikken wat voor Google opnieuw een bevestiging is dat de inhoud waardevol is.

Om te bepalen wat waardevol is voor jouw doelgroep, raad ik je aan om goed te luisteren naar de vragen die jouw klanten stellen. Maak een lijst van de problemen waar zij het vaakst tegenaan lopen en toon dat jij de expert bent die hen een oplossing kan bieden.

Optimaliseer je website voor een hogere ranking in Google.

SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

of zoekmachine optimalisatiezoekmachine optimalisatie

Is hetzelfde als SEO en staat voor een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.
heeft als doel een hogere ranking in zoekmachines te verkrijgen.

SEO-copywriting

Goed geschreven content is een absolute must en daarbij is het belangrijk dat je teksten niet te kort zijn. Google heeft namelijk een minimum aantal woorden nodig om te kunnen indexerenindexeren

Waneer de zoekmachines je websitepagina’s indexeren, nemen ze die pagina’s op in hun database zodat die kunnen getoond worden als er een relevante zoekopdracht wordt geplaatst.


op de juiste trefwoorden.

Daarnaast wil je ook dat die teksten leesbaar blijven voor de bezoeker door de opmaak schermvriendelijk te maken met korte alinea's, tussentitels en voldoende witruimte. Zorg ook voor afwisseling door gebruik te maken van beelden en video.

Technische SEO

SEO checklist id4web

Naast content moet ook de structuur en de techniek van je website in orde zijn.
De belangrijkste factoren zijn alvast:

          • mobielvriendelijkheid
          • laadsnelheid
          • schone code
          • SSLSSL

            SSL staat voor beveiliging van de internetverbinding en zorgt ervoor dat de informatie op de website beveiligd is en niet leesbaar is voor derden. Je herkent het aan het hangslotje voor de URL. De nieuwe privacy wetgeving (GDPR) verplicht het gebruik van deze beveiliging.
            -certificaat

Een website die niet mobielvriendelijk is of traag laadt, zal niet hoog gerankt worden in de Google zoekresultaten, hoe goed je content ook is. Zorg dus steeds eerst voor een goede technische basis en ga daarna aan de slag met je content.

Google gebruikt meer dan 250 factoren om de ranking van je website te bepalen. Wil je meer weten over SEO, download dan hier mijn SEO-checklist.

 

Begin te bloggen

Bloggen op je eigen website

De beste manier om waardevolle content te schrijven is het starten van een blog. In blogartikels kan je schrijven over één specifiek onderwerp binnen jouw branche waardoor je op korte tijd een hogere ranking kan verdienen op zeer specifieke trefwoorden.

Bovendien lenen blogartikels zich uitstekend om interne linken te leggen tussen verschillende artikelen waardoor bezoekers gemakkelijker doorklikken naar andere pagina's en langer op je website blijven.

Gastbloggen

Voor veel bloggers is het interessant om regelmatig artikels te schrijven op externe blogs die dagelijks veel bezoekers aantrekken. Op die manier krijgt je blog op korte tijd een veel groter bereik en trek je een hoop nieuwe bezoekers naar je website. Kies uiteraard een blog binnen dezelfde interessesfeer die mikt op dezelfde doelgroep.  Je kan het natuurlijk ook omdraaien en gastbloggers aantrekken voor je eigen website.

 

Maak je content deelbaar voor je bezoekers

Content delen blijft de boodschap als je meer bezoekers naar je website wil halen. Daarom is het interessant om onderaan elk artikel of blog een deelknop voor social media te plaatsen. Daarmee maak je het de lezer gemakkelijker om te delen waardoor je bereik vergroot wordt.

Neem deel aan forums

Ook forums zijn in sommige branches een interessante manier om expertise te delen. De vormgeving is vaak niet de meest aantrekkelijke en het kan behoorlijk tijdrovend zijn, maar kies je de juiste forums dan bereik je wel de juiste doelgroep.

Wil je succesvol deelnemen aan één of meerdere forums, maak dan een degelijk profiel, laat regelmatig van je horen door te reageren op vragen en start zelf af en toe een nieuw gesprek.  Je kan daarbij gerust regelmatig doorverwijzen naar je website maar wees voorzichtig dat je niet te commercieel overkomt.

Maak gebruik van affiliate marketing

Affiliate marketing kan je kort samenvatten als een samenwerking tussen de verkoper (jij) en de affiliater, iemand die jouw aanbod wil promoten. Het kan dus interessant zijn om jouw product of dienst op zoveel mogelijk websites van affiliaters te laten verschijnen.

Dat kan via influencersinfluencers

Dat is een persoon die heel actief is op sociale media en op die manier zijn (meestal vele) volgers beïnvloedt. Zonder dat zij het echt merken maakt de influencer reclame voor zichzelf of voor het product of de dienst die hij wil verkopen. Dat kan van hem/haar zelf zijn, maar ook van bedrijven die de influencer betalen om hun merk via sociale media te verspreiden.
die in een blogartikel jouw aanbod aanprijzen of via advertentiebanners op gerelateerde websites.

De affiliater krijgt uiteraard een deeltje van de koek. Afhankelijk van het aanbod zijn er veschillende formules mogelijk. Ben je geïnteresseerd in affiliate marketing, lees dan hier meer over de mogelijkheden.

Start met e-mailmarketing

E-mailmarketing is nog steeds één van de best converterende marketingtools en kan je zowel succesvol inzetten naar je bestaande klanten als je lijst met prospecten.

Contact houden met bestaande klanten.

Via e-mailmarketing hou je op een heel persoonlijke manier contact met je bestaande klanten. Door regelmatig een mail te sturen blijf je onder de aandacht en kan je je klanten op de hoogte houden van nieuwe producten of diensten, events of promoties.

Schrijf je regelmatig interessante blogartikelen gebruik dan e-mailmarketing om er voor te zorgen dan je bestaande klanten die interessante informatie niet missen.

Overtuig je leads

Eerder hadden we het in dit artikel al over het opbouwen van een mailinglijst met potentiële klanten door gebruik te maken van een weggever. Het grote voordeel van die e-maillijst is dat je die mensen niet meer via dure advertentiecampagnes moet aanspreken maar dat je ze via e-mail kan bereiken.

Door regelmatig een mail te sturen met relevante informatie overtuig je die leads van je expertise zodat ze sneller klant bij je worden. Zorg daarbij steeds voor een goede mix tussen nuttige informatie en commerciële boodschappen.

Vergeet offline marketing niet

Ook al is online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
de laatste jaren enorm belangrijk geworden, onderschat zeker de kracht van offline marketing niet.  Een sterke huisstijl, de belettering van je camionette, sponsoring of een beursstand zijn allemaal momenten waarop je meer bezoekers naar je website kan trekken.

Huisstijl en promomateriaal

Een huisstijl start vaak met een logo, visitekaartje, briefhoofd of presentatiemap. Maar ook je brochure, je verpakkingen of de belettering van je wagen moeten je huisstijl ondersteunen. Door zowel online als offline dezelfde stijl, kleuren en fonts te gebruiken vergroot je de herkenbaarheid van je bedrijf. Plaats de url van je website steeds op een opvallende plaats en motiveer mensen om je website te bezoeken met een duidelijke call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
.
Ben je toe aan een nieuwe huisstijl of brochure, kijk dan op id-advertising.be hoe wij je kunnen helpen.

Sponsoring

Sponsoring is in veel branches een uitstekende manier om naamsbekendheid te creëren. Op gesponsorde kledij zal het plaatsen van een url misschien moeilijk zijn maar spandoeken, advertenties of onderleggers lenen zich daar uitstekend toe.

E-mails

Maak gebruik van een automatische handtekening onderaan je e-mails, waarbij je standaard een link naar je website voorziet. Die handtekening kan je uiteraard ook gebruiken om een aanbieding of event te promoten.

 

Wat doe jij nog om meer bezoekers te krijgen op je website?

Tot hier mijn 25 manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Ik ben altijd benieuwd wat andere ondernemers doen om hun website meer in de kijker te zetten, dus heb jij nog een andere manier die niet in mijn lijstje staat, laat het dan hieronder even weten, ik ben oprecht nieuwsgierig.

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment