Voor grotere bedrijven is het maken van een marketingplan meestal vanzelfsprekend. KMO's en solopreneurs zijn daar over het algemeen minder mee bezig. Marketing wordt al snel iets dat ze tussendoor doen, als het even wat stiller is of als het aantal opdrachten dreigt stil te vallen.

Dat is jammer want een goed marketingplan geeft je heel wat voordelen:

  • Je hebt een tool die je helpt je doelstellingen te bereiken.
  • Je weet wat je moet doen om de juiste doelgroep
    doelgroep

    Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
    aan te spreken.
  • Je bouwt aan een lijst met warme leads.
  • Je zet leads sneller om in klanten.
  • Je verbetert de klantenrelaties en klantentevredenheid.
  • Je gaat efficiënter en gerichter om met je marketingbudget waardoor je uit hetzelfde budget meer resultaat haalt.
  • Je hebt een beter overzicht van je online en offline inspanningen waardoor je gerichter actie kan ondernemen.
  • Je ervaart minder ups en downs in de omzet van je bedrijf.

Het grootste voordeel van een goed marketingplan staat misschien nog niet in het lijstje hierboven en dat is: rust in je hoofd.
Je weet namelijk constant precies wat je moet doen om contact te houden met bestaande klanten én om nieuwe leads en klanten aan te trekken.

marketingplan maken

 

Een marketingplan, hoe begin je er aan?


Een goed marketingplan schud je niet zomaar eventjes uit je mouw, dat vraagt wat tijd en focus.
Hieronder vind je alvast een stappenplan waar je mee aan de slag kan.

 

Bekijk de huidige situatie

Wat is je aanbod? Welke producten of diensten verkoop je?
Het is belangrijk dat jij zelf je aanbod duidelijk ziet en kort en helder kan uitleggen. Als het voor jou niet duidelijk is, hoe kan het dan voor je prospect helder zijn?

Welke kanalen zet je nu al in en wat is het resultaat daarvan?
Vaak worden er heel wat inspanningen gedaan: berichten plaatsen op social media, versturen van nieuwsbrieven en misschien lopen er ook nog enkele advertentiecampagnes. Maar evalueer je die inspanningen wel? Door eens grondig naar je cijfers te kijken, wordt het duidelijk welke inspanningen het waard zijn om te blijven volhouden en welke kanalen je los kan laten.

 

In welke niche zit je?


Heb je een restaurant in het centrum van de stad waarin je focust op vegetarische gerechten, dan is je niche en hoe je je onderscheid van andere restaurants in de buurt heel duidelijk. Mogelijk ligt het voor jou minder voor de hand. Veel ondernemers hebben zelfs het gevoel dat ze helemaal niks speciaals doen. Ze hebben geen flauw idee wat hen anders maakt dan de concurrent.

Toch zijn er altijd dingen die jouw onderscheiden van je concurrent. Dat kan de prijs zijn of een betere kwaliteit. Maar het kan ook een kleinigheid zijn, een service die voor jou heel logisch lijkt, maar die voor je klant juist heel waardevol is.
Kom je er echt niet uit, vraag dan eens aan je klanten waarom ze voor jou kiezen. Mogelijk krijg je heel verrassende antwoorden waar je zelf niet aan zou denken.

Wat zijn de zwaktes en sterktes van je bedrijf?

zwaktes sterktes bedrijf

Wat is de sterkte van jou en eventueel je team?
Dat kan heel uiteenlopend zijn. Van vakkennis, tot de manier waarop je producten gemaakt worden, naamsbekendheid, persoonlijke opvolging, prijs enz.

Kijk ook eens waar je zwaktes liggen?
Misschien heb je concurrentie van grote bedrijven of riskeer je ingehaald te worden door nieuwe innovaties.

 

Waar liggen jouw kansen en bedreigingen?


Kansen en bedreigingen sluiten vaak nauw aan bij de zwaktes en sterktes van je bedrijf.
Maar misschien kan je een zwakte veranderen in een sterkte?
Gaan jouw concurrenten bv steeds meer online verkopen en heb jij daar nog geen mogelijkheid toe dan kan je overwegen om daar iets aan te veranderen.

Wat zijn de bedreigingen voor je bedrijf?
Is er bv een concurrent bijgekomen op de hoek van je straat of vergrijzen je klanten in snel tempo?

Door eerlijk te kijken naar je zwaktes en bedreigingen, krijg je inzicht in de stappen die je moet ondernemen.
De sterktes en kansen kunnen je helpen met het ontdekken van hoe jij je onderscheid van je concurrent.

 

Wie behoort er tot jouw doelgroep?

doelgroep
Hoe scherper je beeld van je ideale doelgroep, hoe makkelijker het wordt om die te bereiken. Is je doelgroep te breed en te vaag dan gaat ook je communicatie vaag zijn. Daardoor voelt niemand zich echt aangesproken. Met de juiste taal, trek je ook de juiste doelgroep aan.

Misschien vind je het moeilijk om die doelgroep heel scherp te stellen. Misschien ben je bang dat je doelgroep dan te klein wordt en dat je te weinig prospecten zal aanspreken?
Dat snap ik, ik dacht dat vroeger ook maar het klopt niet. Ik geef je een voorbeeld:
Eén van mijn klanten richt zich op haar website en in al haar communicatie heel duidelijk op vrouwelijke ondernemers. Maar bij de eerste 8 klanten waren er wel 3 mannen! Die mannen voelden zich aangesproken door haar communicatie en namen gewoon spontaan contact op met de vraag of ze bij haar terecht konden.

Durf dus gerust je doelgroep heel scherp te stellen. Het helpt je op de juiste manier te communiceren en beperkt je minder dan je denkt.

Heb je nog geen duidelijk beeld van je doelgroep, begin dan alvast eens met het opschrijven van een aantal kenmerken:

  • Welke leeftijd heeft je doelgroep?
  • Zijn het mannen/vrouwen of speelt gender geen rol?
  • Welke functie hebben ze?
  • Welke behoefte of wel probleem heeft die doelgroep?
  • Waar zijn ze naar op zoek?
  • ....


Moeilijk?
Denk dan eens aan die ene geweldige klant. Die klant waarvan je blij wordt als hij (of zij) belt. En hou die als voorbeeld in je hoofd om een omschrijving te maken van je ideale doelgroep. Wedden dat dat helpt!

 

Bepaal de doelstellingen van jouw marketingstrategie


Wat is jouw doelstelling, waar wil jij de komende jaren naartoe?

  • Meer omzet en/of winst,
  • meer naamsbekendheid,
  • groeien naar meer medewerkers,
  • ....


Wees concreet bij het bepalen van je doelstelling. 'Ik wil meer omzet' is geen duidelijk doel. 1 Euro meer dan vorig jaar is ook meer omzet maar dat is waarschijnlijk niet wat je in gedachte hebt. 'Ik wil binnen het jaar mijn omzet verhogen met 20%' is wel concreet en maakt het meetbaar.


Welke reis legt jouw klant af?

klantenreis

We staan er nooit bij stil maar ook in ons dagelijkse leven leggen we bij elke aankoop een klantenreis af.
Die start bij het moment waarop we iets nodig hebben, een oplossing zoeken voor een probleem of gewoon iets zien dat we graag zouden hebben. Vervolgens vergelijken we de verschillende alternatieven en overwegen we wat de beste aankoop is. Tenslotte gaan we over tot aankoop (of niet).

Die klantenreis leggen we af als we een broodje willen kopen voor de lunch maar ook als we een nieuwe auto kopen. Uiteraard zal die reis wat langer duren bij een grote aankoop dan bij een kleine aankoop.

Jouw doelgroep legt die reis dus ook af voor hij met jouw in zee gaat. Door de klantenreis of customer journey volledig in kaart te brengen, krijg je een goed inzicht in waar en hoe je je prospect kan bereiken en welke informatie of content je daarbij kan gebruiken.

Wil je daar meer over weten, lees dan hier mijn blogartikel over de customer journey.


Is je website een degelijk marketinginstrument?


Voor de meeste bedrijven is de website de kern van hun online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
. Mogelijk is dat voor jou niet anders.
Veel van de inspanningen die we doen, verwijzen immers naar onze website. Denk maar aan advertentiecampagnes, posts op social media of e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
. Zelfs mond-aan-mondreklame wordt gesteund door je website. Als vrienden me een restaurant aanbevelen, zal ik altijd eerst de website checken voor ik reserveer. Jij toch ook?

Je website moet dus voldoen aan bepaalde standaarden:

  • Je website moet een weerspiegeling zijn van je bedrijf. Een verouderde website bij een innovatief bedrijf, dat klopt niet.
  • Op je website moet duidelijk zijn hoe jij je onderscheid van je concurrent.
  • Je website moet de informatie bevatten waar je doelgroep naar zoekt.
  • Je website moet jouw doelen ondersteunen.
  • Je website moet goed gevonden worden in Google op de juiste trefwoorden.

 

Geen marketingplan zonder plan van aanpak

plan van aanpak
Heb je bovenstaande allemaal aangepakt dan heb je nu heel wat notities liggen. Super! Maar zonder plan van aanpak zal er niet veel gebeuren.
Deze laatste stap is dus ontzettend belangrijk:
Maak een lijst van al wat er te doen is en rangschik die volgens prioriteit.
Wat ga je eerst aanpakken, wat kan er wachten?
Plak daar ook een timing op en plan wekelijks tijd in je agenda om aan je marketing te werken.

Naast de éénmalige taken zullen er ook taken zijn die regelmatig terugkeren, bv blogs schrijven, een podcast maken, nieuwsbrieven sturen of je social media onderhouden. Maak een checklist met maandelijkse en wekelijkse taken en gebruik een marketingkalender om ze op te volgen. Op mijn pagina 'gratis' kan je een voorbeeld downloaden van een marketingkalender, helemaal gratis dus.


Evalueer en stuur bij.


Ben je aan de slag gegaan met je marketingstrategie dan wil je ook weten wat de resultaten zijn van je inspanningen. Meer nog, je moét het weten want alleen dan kan je bijsturen en finetunen. Marketing is geen exacte wetenschap, het is altijd een proces van trial en error. En dat is prima, dat maakt het leuk en zorgt ervoor dat het nooit saai wordt.

Je wil natuurlijk niet elke maand urenlang zitten snuffelen in statistieken en cijfers van allerlei verschillende kanalen. Dat is niet alleen tijdrovend maar ook vervelend. Gelukkig zijn er tools voorhanden die het mogelijk maken om automatisch gegevens te verzamelen uit bv Google analytics, Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

, je mailprogramma enz. Looker Studio van Google is bv zo'n gratis tool waarmee je dat perfect kan doen.

Maak een overzicht van je belangrijkste cijfers en controleer minstens 1 keer per maand je resultaten. Wat werkt er en wat werkt er niet? Waar kan je de inspanningen verhogen en wat kan je loslaten? Wat kan je bijsturen of verbeteren om nog meer resultaat te halen?
Door dit regelmatig te doen wordt je marketingstrategie alsmaar sterker en stabieler. Dat geef meer rust in je bedrijf maar ook in je hoofd.


Wat dit heel veel informatie?

Martine van der perren id4web 01

Ja klopt, het is veel. Bij mij zijn er heel wat opleidingen en boeken aan te pas gekomen om heel dit proces te doorgronden.

Wat zou je er van denken om gebruik te maken van mijn expertise?
Ik heb een uniek 7-stappenplan liggen waarmee we stap voor stap jouw persoonlijk marketingplan opzetten. Tijdens dat proces neem ik je blinde vlekken weg en laat ik je zien waar de mogelijkheden voor jou liggen. Ik beloof je een aantal AHA-momenten.

Bovendien ga je naar huis met een concreet plan van aanpak zodat je precies weet wat je moet doen om jouw doelen te bereiken.
Heb je bij het uitvoeren van jouw plan mijn praktisch hulp nodig, dan sta ik graag voor je klaar.

Klinkt dat goed?
Lees dan verder op mijn pagina over online marketing of plan hier een kennismakingsgesprek in en ontdek welke kansen ik zie voor jouw marketingstrategie.

Tot snel?

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment