Google Adwords

Wat is Google Ads?

Google Ads (het vroegere Adwords) is het betalende advertentieplatform van Google dat advertenties toont in de Google zoekresultaten. Meestal staan er bovenaan de pagina 4 advertenties, daaronder krijg je de organische of gratis zoekresultaten te zien en onderaan de pagina staan opnieuw een drietal advertenties. Los van de vermelding “Adv.” vallen die betaalde zoekresultaten nauwelijks van de organische te onderscheiden.

Hoe werkt Google Ads?

Bij elke zoekopdracht die wordt ingegeven, wil Google de meest relevante resultaten tonen, zowel organische als betaald. Trefwoorden vormen dus de basis van je Google Ads campagne. Bij het opzetten van een nieuwe campagne, kan je gebruik maken van de Google zoekwoordplanner voor de selectie van trefwoorden, synoniemen en zoekwoordcombinaties die relevant zijn voor jouw dienst of product. In Google Ads ga je die trefwoorden rangschikken in verschillende advertentiegroepen waar je vervolgens advertenties aan koppelt.

Telkens wanneer er iemand op je advertentie klikt, wordt er een bedrag in rekening gebracht, dat bedrag vertalen we in een cost-per-click (CPC). Die CPC zal voor elk trefwoord en elke sector verschillend zijn en is afhankelijk van verschillende factoren.

Google hanteert daarbij een kwaliteitsscore die kijkt naar de kwaliteit van je zoekwoord, advertentie en landingspagina. Daarnaast zal ook de concurrentie binnen je sector bepalend zijn voor de prijs die je betaalt per klik.

Dat betekent echter niet dat het hoogste budget altijd wint. Google beloont adverteerders die hun campagnes constant optimaliseren waardoor je zelfs hoger kan getoond worden dan die concurrent die veel meer budget spendeert.
Met een goed geoptimaliseerde advertentie zal je minder betalen voor een beter resultaat.

Waarom Google Ads?

  • Iedereen wil zijn website bovenaan in de zoekresultaten zien verschijnen. Helaas is de concurrentie vaak zo groot dat het moeilijk is om nog hoog te scoren via organische weg.
  • Cijfers tonen aan dat de meeste gebruikers niet verder kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten. 60% klikt op één van de eerste drie zoekresultaten.
  • Met Google Ads wordt je bovenaan getoond in de zoekresultaten en trek je bezoekers aan die actief op zoek zijn naar jouw dienst of product. Daardoor is Google Ads een uitstekende tool om op korte tijd meer resultaat te behalen.

Waar let je best op?

Een sterke website is de basis van alles wat je wil ondernemen met je bedrijf. Ook de resultaten van je Google Ads vallen of staan met de kwaliteit van je website. De kwaliteit van je landingspagina telt immers mee voor het bepalen van je kwaliteitsscore maar daarnaast moet die pagina ook voldoen aan de verwachtingen van je bezoeker. Je advertentie mag nog zo goed zijn en goed getoond worden, als je bezoekers zich niet aangesproken voelt op je website, zal je weinig resultaat boeken.Zorg er dus voor dat je website altijd up-to-date is en goed geoptimaliseerd.

 

 

Verwante artikels:

Wat is Google Ads en welke kosten kan ik verwachten?
In dit artikel vind je meer informatie over het gebruik van Google Ads en het interpreteren van de kwaliteitsscore. Ook budget en kosten van Google Ads komen hierin aan bod.

Online adverteren, Facebook of Adwords?
Vergeleken met drukwerk, biedt online adverteren heel wat belangrijke voordelen. Maar op welk kanaal gebruik je best,

Remarketing: meer resultaat met online advertenties.
Met remarketing bereik je mensen die jouw website eerder al bezochten. Die ga je aanspreken en uitnodigen om je website opnieuw te bezoeken.