tools webdesign id4web


Een vraag die ik vaak krijg is welke tools en programma's wij gebruiken voor SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

en Online MarketingOnline Marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
. Ik wil dit graag met jullie delen en daarom hieronder een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen die wij gebruiken en aanraden.

Inhoud van het artikel:

👉 Tools voor webdesign

👉 Tools voor SEO

👉 Tools voor e−mailmarketing

👉 Tools voor het maken van afbeeldingen en video

👉 Tools voor het organiseren van social media

 

Tools voor webdesign

Wordpress

37% van alle websites op het internet worden gebouwd in WordPress. We kunnen dus rustig stellen dat WordPress razend populair is. Het is ook zeker één van de meest gebruiksvriendelijke CMS-systemen op de markt waardoor het voor ondernemers steeds eenvoudiger wordt hun eigen website te touwen en/of onderhouden.
Wees wel voorzichtig met de volledig gratis versie van WordPress. Het is dan wel gemakkelijk om daarmee zelf een volledige website op te zetten, helaas heeft deze versie zoveel beperkingen dat je al snel zal vastlopen als je meer wil gaan doen met online marketing of SEO.
Beter is om WordPress te installeren op je eigen hostinghosting

Webhosting is een dienst waarbij webruimte ter beschikking wordt gesteld zodat je website online kan getoond worden.
en van daaruit je website op te bouwen. Uiteraard kan je daarvoor ook bij ons terecht. We ontwerpen en bouwen je website en geven je daarna toegang zodat je zelf je website kan uitbreiden en onderhouden.

 

Joomla

Naast WordPress maken we ook gebruik van Joomla.
Joomla is ook een CMS-systeem dat het mogelijk maakt om zelf je website te onderhouden en aan te passen. Ondanks het feit dat het aantal Joomla sites niet zo sterk groeit als het aantal WordPress sites, zijn we toch ook fan van dit systeem.
Ben je gewend aan dit systeem en wil je graag een nieuwe site in Joomla of heb je ondersteuning nodig voor een bestaande Joomla site, dan kan je daarvoor steeds bij ons terecht.

Woocommerce

Wil je een webshop integreren in je Wordpress site, dan is Woocommerce meestal de beste oplossing. Het is een redelijk eenvoudig systeem dat gemakkelijk kan gekoppeld worden aan betaalmogelijkheden, boekhoudpakketten, leveringsplugins enz. Het aantal uitbreidingen is eindeloos. Bovendien kan Woocommerce volledig aangepast worden aan jouw assortiment en huisstijl.
Je onderhoudt de webshop daarna volledig zelf, laadt zelf nieuwe producten op, houdt de voorraad bij, enz.

PrestaShop

Een alternatief voor het opzetten van e-commerce is prestashop, een systeem dat niet verbonden is aan een CMS-systeem zoals WordPress of Joomla. Ook Prestashop kan volledig gepersonaliseerd worden en gekoppeld worden met betaalsystemen en allerlei functionaliteiten.
Ook met dit systeem kan je zelf aan de slag met voorraadbeheer, updaten van producten enz.

Combell

Wil je een website of webshop online zetten dan heb je een hosting nodig. Webhosting is een dienst die serverruimte ter beschikking stelt voor het plaatsen van je website zodat die toegankelijk wordt via internet. Wij werken daarvoor met Combell, een Belgisch bedrijf, dat verschillende soorten hosting aanbiedt afhankelijk van de grootte van je website.

Mollie

Wil je online gaan verkopen dan moet er een betaalsysteem gekoppeld worden aan je website. Er zijn verschillende providers op de markt maar wij hebben een voorkeur voor Mollie, een eenvoudig systeem zonder vaste kosten. Daardoor is Mollie niet alleen geschikt voor wie een volledige webshop heeft maar ook voor wie slechts af en toe online verkoopt.

Book Like a Boss

Met Book Like a Boss link je een agenda aan je website. Je bepaalt zelf wanneer bezoekers van je website een afspraak kunnen inplannen en je personaliseert de e-mailboodschappen die verstuurd worden ter bevestiging en ter herinnering.

Converbox

Convertbox is dé software waar we op zaten te wachten om echt converterende pop-upspop-ups

Dit is een klein venster dat verschijnt op een pagina van een website. Vaak gebeurt dit doordat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Pop-ups kunnen reclameboodschappen bevatten of de bezoeker aansporen tot call-to-action.
te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en de interface is heerlijk gebruiksvriendelijk.  Je leest er meer over in dit artikel.

tools seo id4web

Tools voor SEO

Als het gaat over SEO of Search Engine Optimization zijn er oneindig veel tools beschikbaar. Een heleboel van die tools zijn helaas betalend maar heel vaak hebben ze ook een beperkte gratis versie waar je al heel wat mee kan.
Het is misschien wat lastiger werken maar door een aantal gratis tools te combineren kom je ook al een heel eind. Hieronder geef ik je alvast een overzicht van de tools die ik regelmatig gebruik.

Google Analytics

Google analytics mag echt niet ontbreken in je lijstje met veelgebruikte tools. Met deze gratis tool van Google krijg je gedetailleerd inzicht in wat er gebeurt op je website zodat je ook precies weet welke mogelijkheden er zijn om je website te verbeteren.

Om van deze tool gebruik te maken, moet je éénmalig een stukje code toevoegen aan je website, daarna stromen de gegevens binnen en weet je precies hoeveel bezoekers je website heeft, hoe die bezoekers op je website terecht kwamen, welke pagina's vaak bekeken worden, enz.
Meer over Google Analytics en hoe je deze fantastische tool kan inzetten, lees je hier.

Google Search Console

Naast Google Analytics kan je ook gebruik maken van Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
. Deze tool gebruik je om inzicht te krijgen in hoe je website geïndexeerd wordt. Heel waardevol is het overzicht van de zoekwoorden waarop je website getoond wordt in combinatie met de gemiddelde positie.

Daarnaast geeft Google Search Console ook aan of er problemen zijn met je website. Dat kan gaan over beveiligingsproblemen, crawlfouten of problemen met je laadsnelheid en mobielvriendelijkheid.

Google Tag Manager

De Google Tag Manager is de derde tool in het rijtje. Je kan deze tool gebruiken om de code van Google Analytics te installeren en om verschillende marketing tools te koppelen aan je website.

Google Zoekwoordplanner

De Google zoekwoordplanner maakt deel uit van Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

en is een zeer goed hulpmiddel als je aan de slag wil gaan met trefwoordonderzoek. Je geeft de urlurl

De definitie van URL is Uniform Resource Locator. Elk item op internet heeft een eigen uniek adres in de vorm van een url waarbij de locatie op het internet wordt weergegeven. Een url kan bv zijn https://id4web.be/webdesign, waarbij verwezen wordt naar de pagina webdesign op mijn website.

van je website in en  je belangrijkste zoekterm, bv 'restaurant'. De planner geeft je vervolgens een overzicht van gerelateerde zoektermen in combinatie met het maandelijkse zoekvolume.

Helaas moet je tegenwoordig een volledig Google Ads account aanmaken én een visa kaart opgeven voor je de zoekwoordplanner kan gebruiken. De planner op zich blijft wel gratis.

Ubersuggest

Naast de Google zoekwoordplanner zijn er nog heel wat andere online tools om op zoek te gaan naar de juiste trefwoorden. Mijn favoriet is ubersuggest. Een zeer gebruiksvriendelijke tool waar je per zoekopdracht honderden suggesties en gerelateerde zoektermen kan opvragen. Daarnaast krijg je ook zicht op de concurrentie voor dat trefwoord en hoe moeilijk het wordt om zelf in de top 10 te geraken.

Ik gebruik ondertussen de betalende versie maar met de gratis versie kom je ook al een heel eind.

Google Mijn Bedrijf

Met deze gratis tool van Google beheer je hoe een lokaal bedrijf wordt weergegeven in Google Maps en in de Google zoekresultaten. De laatste jaren is Google Mijn Bedrijf steeds verder uitgebreid. Ondertussen kan je er niet alleen adresgegevens en openingsuren vermelden maar ook foto's opladen, productcategorieën aanmaken en zelfs berichten plaatsen.

Voor de meeste bedrijven een zeer geschikte tool om de online vindbaarheid te vergroten.

Google Optimize

Google Optimize is alweer een gratis tool van Google waarmee je eenvoudig  A/B testen kunt uitvoeren op je website. Op die manier kan je veranderingen op je website eerst testen alvorens ze definitief online te zetten.
A/B testen worden vooral gebruikt om kleine wijzigingen te testen die bedoeld zijn om de conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
te verhogen, bv de kleur van een knop, verschillende titels of afbeeldingen enz. Een kleine wijziging kan soms een grote invloed hebben op het gedrag van de bezoeker en dankzij de A/B test vermijd je dat je aanpassingen doet die een negatief effect hebben op de conversie.

Copyscape

Met copyscape controleer je of jouw content niet gekopieerd wordt op andere websites. Google houdt namelijk niet van duplicate content
duplicate content

Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meerdere pagina’s dezelfde of zo goed als dezelfde inhoud hebben. Het heeft enkel met de content te maken, niet met vormgeving. Wanneer verschillende pagina’s meer dan 70% identiek zijn, beschouwt Google dit als duplicate content wat nadelig kan zijn voor je ranking. Duplicate content kan voorkomen op eenzelfde domein (identieke pagina’s) of op verschillende domeinen (bv gekopieerde inhoud).

, dus het laatste wat je wil is dat anderen jouw artikelen gaan kopiëren en gebruiken.
In copyscape geef je gewoon de url van je artikel in en het programma zoekt of je tekst nog elders te vinden is.

Er is ook een betalende versie beschikbaar waarin je onder andere dit proces kan automatiseren.

Siteliner

Ook op je eigen website kan duplicate content voorkomen, vooral webshops hebben daar snel last van. Met Siteliner controleer je of dezelfde tekst op verschillende pagina's voorkomt.

Laadsnelheid testen

Bezoekers verwachten dat je pagina geladen wordt binnen de 2 seconden. Duurt het langer dan 3 seconden dan haakt 40% al af. De laadsnelheid wordt daardoor ook steeds belangrijker als rankingfactor en Google geeft dus de voorkeur aan sites die snel geladen worden.

Google analytics geeft je al een idee over de laadsnelheid maar daarnaast bestaan er nog een aantal tools die je kan gebruiken. Ik gebruik steeds verschillende tools omdat de resultaten soms behoorlijk uiteen lopen.

Enkele mogelijkheden:

https://adresults.nl/tools/website-speed-test/
https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/feature/testmysite/
https://tools.pingdom.com/
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Google Mobielvriendelijke Test

Een andere belangrijke rankingfactor is de mobielvriendelijkheid van je website. De beste manier om die te testen is nog steeds om zelf op je smartphone en tablet je website grondig te testen.

Maar er zijn tegenwoordig smartphones in zoveel verschillende formaten dat het moeilijk wordt om dat allemaal zelf te testen. Een goede methode is dan de Google Mobielvriendelijke Test waarin je gewoon je url invult. Is je website gekoppeld aan Google Search Console, dan kan je onmiddellijk een rapport opvragen voor je volledige website.

Tools voor e−mailmarketing

E-mailmarketing
E-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
is nog steeds één van de meeste converterende marketingtools maar je moet wel rekening houden met een aantal regels. In mijn blogartikel met 10 tips voor e-mailmarketing ga ik uitgebreid in op de voor- en nadelen en geef ik je de 10 basisregels voor succesvolle e-mailmarketing.

Wat je zeker nooit moet doen is nieuwsbrieven versturen vanuit je eigen mailprogramma (zoals outlook). Zodra je een grote hoeveelheid adressen gaat aanspreken vanuit je eigen mailbox, ben je aan het spammen. Niet alleen zal je mail bij veel ontvangers in de spambox terecht komen maar bovendien riskeer je dat Telenet of Belgacom je mailaccount blokkeert.

Maak daarom steeds gebruik van een e-mail service provider. Deze online diensten zijn gespecialiseerd in het versturen van mails naar grote groepen. Je mail komt niet in de spam terecht én er wordt rekening gehouden met wettelijke verplichtingen. Zo moet de ontvanger zich ten allen tijde kunnen uitschrijven.  Werk je met een e-mail service provider dan staat er automatisch een uitschrijflink onderaan je mail en het adres wordt automatisch uitgeschreven.

Bovendien worden er steeds statistieken bijgehouden waardoor je precies weet hoe vaak je mail gelezen werd en wie er doorklikte op de links in je nieuwsbrief.

Hoewel er heel veel e-mail service providers op de markt zijn, ga ik me hier beperken tot 2: Mailchimp en Active Campaign.
Beide zijn zeer bekend en bieden zeer goede mogelijkheden. Maar er zijn wel een aantal belangrijke verschillen:

Mailchimp:

Mailchimp is waarschijnlijk één van de meest gekende tools voor het versturen van nieuwsbrieven. Je kan zeer eenvoudig verschillende types mails maken, van een eenvoudig tekstmail tot aangepaste mails met beelden, kleur en allerlei ontwerpellementen.  Je kan een eigen template (laten) opmaken, volledig aangepast aan je huisstijl of je kan gebruik maken van één van de templates die Mailchimp ter beschikking stelt.

Mailchimp biedt ook heel wat functionaliteiten aan die belangrijk zijn als je meer wil doen met e-mailmarketing. Ik denk daarbij aan:

  • Aanmaken van verschillende e-maillijsten.
  • Segmenten aanmaken om nieuwsbrieven te versturen naar een deel van je lijst
  • Aanmaken van opt-in formulieren
  • Opzetten van autoresponders om automatisch een aantal mails te versturen
  • A/B testen van nieuwsbrieven
  • enz.

Voor wie Mailchimp wil testen is er een gratis versie beschikbaar. Die is zeer geschikt om de tool te verkennen en te testen maar helaas zijn er ook belangrijke beperkingen. Zo kan je bv een nieuwsbrief niet inplannen op een bepaalde datum en uur, het aantal beschikbare templates is beperkt en je kan geen beroep doen op ondersteuning.

Ga je regelmatig nieuwsbrieven versturen via Mailchimp dan raad ik je aan om over te schakelen op de betalende versie. De prijs is afhankelijk van het aantal contacten op je mailinglijst. Een nadeel van Mailchimp is wel dat je al snel dubbel betaald voor contacten die op meerdere lijsten voorkomen, wat vaak moeilijk te voorkomen is. De tarieven van Mailchimp vind je op deze link.

Active Campaign

Hoewel ik jarenlang gebruik heb gemaakt van Mailchimp ben ik ondertussen overgeschakeld op Active Campaign. Deze tool gaat nog een stapje verder dan andere e-mail marketingtools en maakt het mogelijk om volledige marketingfunnels te creëren die inspelen op het gedrag van je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
. Zo kan je, afhankelijk van de link die wordt aangeklikt in je nieuwsbrief, specifieke vervolgmails sturen. Dit wordt op een heel visuele manier weergegeven waardoor zelfs een ingewikkelde funnel toch overzichtelijk blijft.

active campaign automation

In Active Campaign kan je net als in mailchimp verschillende types mails maken en zijn er templates beschikbaar. Bovendien is de interface veel gebruiksvriendelijker. Je zet in een handomdraai opt-in formulieren op en ook het beheren van je contacten is overzichtelijker en gemakkelijker. Je kan deze tool zelfs gebruiken als CRM-systeem en opmerkingen toevoegen bij je contacten.

Bovendien kan je met Active Campaign heel gemakkelijk aan site tracking doen. Je kan dan letterlijk bekijken welke pagina's je contacten bekeken hebben en welke acties ze op je site ondernemen. Je kan dan bv enkel een mail sturen naar leads die een specifieke pagina bekeken.

Je kan Active Campaign gedurende 14 dagen gratis testen, daarna moet je overschakelen op de betalende versie. De prijs is gebaseerd op het aantal unieke contacten, je betaalt dus nooit dubbel voor een contact zoals bij mailchimp. De tarieven van Active Campaign vind je hier.

Hoe kiezen tussen Mailchimp en Active Campaign?

Zoek je enkel een tool om regelmatig een nieuwsbrief te sturen naar je contacten, dan is mailchimp de beste tool. Wil je meer gaan doen met e-mailmarketing, funnels opzetten en actief aan de slag gaan met geautomatiseerde opvolging, dan is Active Campaign de betere keuze.

Tools voor het maken van afbeeldingen en video

Afbeeldingen zoeken

De laatste jaren zijn er heel wat online beeldbanken bijgekomen waar je afbeeldingen kan zoeken en aankopen. Hoewel ik een hele lijst heb opgeslagen in mijn favorieten, merk ik dat ik toch altijd weer naar dezelfde terugkeer.
Een kort overzicht van de beeldbanken die ik het meest gebruik:

  • Pixabay.com: beelden zijn hier volledig gratis. Het aanbod is beperkt en de kwaliteit niet altijd geweldig maar afhankelijk van het onderwerp kijk ik eerst hier of er een passend beeld te vinden is.
  • Shutterstock.com: een zeer uitgebreide beeldbank met een groot aanbod foto's, illustraties en zelfs video aan zeer budgetvriendelijke prijzen.
  • Gettyimages.com: zeer kwalitatieve beelden maar ook een hoger prijskaartje.
  • Istockphoto.com: een onderafdeling van Gettyimages maar met lagere prijzen. Te vergelijken met Shutterstock.
  • Nationalebeeldbank.nl: voor afbeeldingen uit Nederland met ook een collectie Belgische beelden.

Afbeeldingen aanpassen met Canva.com

tools beeldmanipulatie id4web

Canva is een online tool waarmee je op supereenvoudige manier beelden aanpast en lay-outs maakt voor social media. De gratis versie is bovendien voor de meeste gebruikers meer dan voldoende.

Wat kan je zoal doen met Canva:

  • Afbeeldingen aanpassen aan specifieke afmetingen, bv voor social media
  • Teksten en iconen toevoegen aan je afbeeldingen
  • Collages maken van verschillende foto's
  • Filters toepassen op je foto's
  • Beelden bijsnijden en flippen
  • enz.

Bovendien kan je ook gebruik maken van een bibliotheek met afbeeldingen, video's, pictogrammen enz.

Zoek je een eenvoudige manier om afbeeldingen te maken voor social media of online advertising, dan moet je Canva zeker proberen.

Video opnemen en bewerken met ScreenFlow

tools video id4web

Enkele jaren geleden heb ik verschillende tools uitgetest en uiteindelijk heb ik gekozen voor ScreenFlow omdat die zeer gebruiksvriendelijk is en betaalbaar.

In combinatie met mijn Logitech camera neem ik snel en eenvoudig 'how to' video's op waarin ik zowel mezelf als mijn scherm laat zien. Ik maak zelf geen ingewikkelde montages maar met ScreenFlow kan ik wel op eenvoudige manier een aantal verbeteringen of extra's aanbrengen in die opnames.

Ik gebruik ScreenFlow bijvoorbeeld voor:

  • Bijsnijden van het beeld
  • Vergroten van de cursor in het beeld en het toevoegen van een klikgeluid of klikeffect
  • Toevoegen van ondertiteling
  • Combineren van verschillende opnames
  • Toevoegen van korte teksten in het beeld (bv verwijzen naar een url)
  • Toevoegen van een logo, pictogram, enz.

In het begin is het even zoeken maar het programma is best gebruiksvriendelijk en biedt nog veel meer mogelijkheden dan wat ik hierboven heb opgesomd. Op YouTube vind je heel wat tutorials met tips en tricks.

YouTube en Vimeo

Beide zijn natuurlijk ook echt kanalen op zich maar je kan ze ook gebruiken om video's op je website te  plaatsen. Een video is al snel een zwaar bestand dat je website enorm kan vertragen. Om dat te vermijden plaats je de video op YouTube of Vimeo en gebruik je de link om de video op je website te plaatsen.

Zowel op YouTube als Vimeo kan je een eigen kanaal oprichten en video's plaatsen maar toch is het verschil tussen beide behoorlijk groot.
Hieronder een korte vergelijking.

YouTube:

  • Volledig gratis platform.
  • Is eigendom van Google en YouTube video's worden mee opgenomen in de zoekresultaten wat een enorme meerwaarde kan betekenen.
  • Je kan je kanaal een eigen design geven.

Vimeo:

  • Betalend platform
  • De kwaliteit van je video's wordt behouden
  • Je kan de linken van je video's personaliseren
  • Minder bereik dan YouTube

Het grootste voordeel van YouTube is wel de vindbaarheid via Google. Bovendien worden het aantal views van je video via je website ook meegeteld. Heb je veel views op je website dan wordt je video via YouTube ook hoger gerankt in de Google zoekresultaten.
Het grootste voordeel van Vimeo is dan weer de kwaliteit.
Niets houdt je natuurlijk tegen om je video op beide kanalen te plaatsen.

Tools voor het organiseren van social media

Als laatste onderdeel in deze blog over online marketing tools, wil ik het hebben over social media.
Actief aanwezig zijn op social media is vaak tijdrovend en deze tools kunnen je helpen om tijd te besparen.
Hieronder som ik er alvast een aantal op die ik gebruik of gebruikt heb.

Studio voor makers

Studio voor makers is een tool van Facebook zelf die je kan gebruiken om berichten in te plannen op Facebook en Instagram. Je kan er zowel verhalen als berichten mee inplannen of een livestream mee starten.
Daarnaast zie je onder 'inhoudsbibliotheek' een overzicht van alle geplaatste berichten en geplande berichten. Wat leuk is, is dat je hier ook je berichten onmiddellijk kan promoten, zelfs voor ze online staan.
Je kan hier ook je inbox opvolgen en wie vaak video plaatst, kan hier de statistieken raadplegen.

Deze tool kan je vinden door vanaf je bedrijfspagina bovenaan door te klikken op 'meer > publicatietools'. Bovenaan verschijnt dan een link naar Studio voor makers.

Hootsuite

Met deze tool is het mogelijk om berichten in te plannen op verschillende social media kanalen. Voor Facebook en Instagram kan je ook Studio voor makers gebruiken maar andere kanalen, zoals LinkedIn of Twitter, hebben daar geen eigen tool voor. Hootsuite vangt dit probleem op en maakt het mogelijk om berichten in te plannen op al je kanalen.
Met de gratis versie kan je 3 social media profielen koppelen, perfect om te starten dus. De betalende versie biedt nog heel wat meer opties.

SmarterQueue

Als je gedurende een aantal jaren regelmatig post op social media dan heb je eigenlijk een gigantische schat aan content die je kan hergebruiken en re-posten. Maar die oude berichten opzoeken en opnieuw plaatsen is behoorlijk tijdrovend.
Gelukkig bestaan er ook weer tools om dit op te lossen. Ik gebruik ondertussen SmarterQueue. Telkens als je met deze tool een bericht inplant, kan je kiezen tussen éénmalig of re-que waardoor je post na publicatie opnieuw onderaan in de rij komt. Per bericht kan je bovendien meerdere beelden en meerdere teksten ingeven waardoor je niet exact hetzelfde bericht opnieuw plaatst.
Er zijn heel wat van dergelijke tools op de markt, allemaal met hun eigen opties en mogelijkheden, dus kijk zeker eerst eens rond voor je een keuze maakt. De meeste bieden een gratis trial periode aan waardoor je perfect kan testen welke je het beste ligt.

tools social media id4web

 

 Linktr.ee

Op de meeste social media kanalen kan je gemakkelijk linken in of onder je bericht posten, behalve op Instagram. Daar kan je enkel in je bio een link plaatsen.
Linktr.ee lost dit op. Met deze tool creëer je een soort landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
waarop je verschillende linken plaatst naar je website. Ook in de gratis versie kan je eenvoudig linken bijmaken, weghalen, de volgorde wijzigen enz. Met de betalende versie heb je nog een aantal extra opties, zoals het personaliseren van de look en toegang tot de statistieken.

Bitly

Bitly is een zeer handig gratis tooltje waarmee je lange url's in een handomdraai inkort. Handig voor bv Twitter waarop je maar een beperkt aantal tekens kan gebruiken.
In bitly heb je ook nog toegang tot een aantal statistieken. Die zijn niet zo uitgebreid als Google Analytics maar je kan wel zien hoe vaak een link werd aangeklikt of vanuit welke bron en land je kliks komen.
Bitly heeft trouwens ook geen invloed op je resultaten in Google Analytics. Zij gebruiken een 301 redirectredirect

Een redirect is een omleiding die gebruikt wordt wanneer een webpagina verplaatst wordt. De bezoeker wordt hierdoor automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina en ondervindt dus geen hinder van de aanpassingen. Deze techniek kan ook gebruikt worden bij het opzetten van een nieuwe website om te veel foutmeldingen te vermijden.
waardoor je resultaten perfect meetbaar blijven.

 

Heb je zelf nog een fijne tool ontdekt die je graag wil delen?
Of heb je vragen over één van bovenstaande tools?

Laat het dan even weten in de reacties!

 

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment