social media kiezen

Waarom social media belangrijk zijn voor je bedrijf

Over het algemeen is je website je belangrijkste tool als het gaat over online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
. Op je website gebeurt immers de conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
, of het nu gaat over een online aankoop of over het leggen van contacten. Bovendien is je website een kanaal dat je volledig in eigen handen hebt, jij bepaalt de inhoud, de look en hoe je je website inzet.
Social media zijn dus geen doel op zich, maar wel een middel om je online marketing te versterken en je online zichtbaarheid te vergroten.
Het opzetten en onderhouden van social media kanalen kan echter ook tijdrovend zijn. Daarom is het belangrijk je energie en tijd te besteden aan de kanalen die het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf.

 

Social media en SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

Social media verhogen uiteraard je online zichtbaarheid maar je online populariteit kan ook je positie in de Google zoekresultaten versterken.

Sommige kanalen worden vaak getoond in de zoekresultaten, denk bv aan LinkedIn en YouTube. Andere kanalen, zoals facebook en Instagram, verschijnen minder of niet in de zoekresultaten maar zijn wel belangrijk voor je online populariteit. Heb je veel volgers en is er veel interactie op die kanalen dan wordt dat ook opgepikt door Google waardoor het je kan helpen beter te ranken.

Hoe kies je de juiste kanalen?

Om te bepalen welke kanalen je gaat gebruiken zijn er twee belangrijke vragen:

  1. Waar zit jouw doelgroep
    doelgroep

    Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
    ?

    Uiteraard wil je die kanalen gebruiken waar ook jouw doelgroep aanwezig is. Zijn jouw potentiële klanten jongeren, dan zal je nu met Instagram aan de slag moeten. Heb jij vooral b-to-b klanten, dan kan je LinkedIn inzetten om nieuwe contacten te leggen.

  2. Welk doel wil je bereiken.
    Door het bepalen van een doel, wordt het makkelijker om een strategie op te zetten en je resultaten te meten.
    Mogelijke doelen zijn oa:

  • naamsbekendheid creëren
  • meer traffic naar je website
  • klantenservice
  • meer verkoop verwezenlijken
  • SEO

Op hoeveel social media kanalen moet je aanwezig zijn?

Het onderhouden van verschillende kanalen kan zeer tijdrovend zijn waardoor de tijd of mankracht die je beschikbaar hebt al bepaald hoeveel kanalen je inzet.

Voor grote bedrijven met een eigen marketingafdeling zal het vanzelfsprekend zijn om op alle belangrijke kanalen aanwezig te zijn. Voor een freelancer die alleen werkt, zal het onmogelijk zijn om al die kanalen goed te onderhouden.

Wat je situatie ook is, het is altijd beter om op een professionele manier gebruik te maken van 1 of 2 kanalen dan op 7 kanalen af en toe een bericht te posten.

Bepaal dus eerst wat voor jou het belangrijkste kanaal is. Leer dat kanaal echt kennen en zet het professioneel in. Plaats consequent berichten, gebruik de statistieken om je resultaat te verbeteren en bouw een relevant publiek op.
Schakel pas daarna een tweede kanaal in.

Elk kanaal heeft zijn eigen taal

Hou er rekening mee dat elk kanaal zijn eigen taal, doelgroep en sfeer heeft waardoor het over het algemeen geen goed idee is om hetzelfde bericht te posten op verschillende kanalen. Dat betekent niet dat je voor alle kanalen totaal verschillende content moet verzinnen. Over het algemeen kan je vertrekken vanuit dezelfde boodschap en is het voldoende om het taalgebruik aan te passen.

Gebruik eventueel ook specifieke beelden voor de verschillende kanalen en vergeet zeker niet het formaat aan te passen. Enkel door rekening te houden met specifieke afmetingen voor de beelden, ben je zeker dat je bericht goed getoond wordt op alle soorten toestellen.

Daarnaast heeft elk kanaal nog specifieke functionaliteiten. Op Facebook gebruik je bv beter geen hashtags, op Instagram moet je ze juist wel gebruiken om nieuwe volgers aan te trekken.

Overzicht van de belangrijkste social media kanalen

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste kanalen en hun specifieke kenmerken. Uiteraard zijn er daarnaast nog tientallen andere kanalen, vaak gericht op een heel specifieke niche. Het beeld hieronder geeft je een indruk van hoeveel social media kanalen er bestaan.

smprism

 

Zit jouw doelgroep op zo’n specifiek kanaal, maak daar dan zeker gebruik van.
Is dat niet het geval, start dan met een keuze uit onderstaande kanalen.

Facebook

  • zeer geschikt om te communiceren met klanten en prospecten
  • geschikt om je expertise in de markt te zetten. 
  • beschikt over een uitstekende en uitgebreide advertentietool
  • populariteit op Facebook ondersteunt je ranking in Google

Instagram

  • vooral gericht op beelden
  • bij jongeren tot 25 jaar populairder dan Facebook
  • minder mogelijkheden om links te plaatsen naar je website
  • is eigendom van Facebook, adverteren is mogelijk via de FB advertentietool

Twitter

  • korte boodschappen, vaak nieuwsgerelateerd
  • vooral geschikt voor zeer specifieke doelgroepen

LinkedIn

  • vooral BtoB een zeer belangrijk kanaal
  • geschikt voor recruting
  • uitstekend kanaal om je expertise in de markt te zetten
  • verschijnt in de Google zoekresultaten
  • heeft een eigen advertentietool

Pinterest

  • vooral gericht op beelden, is vooral een visueel prikbord
  • er wordt minder doorgeklikt naar websites
  • minder invloed op je vindbaarheid in zoekmachines

YouTube

  • zeer geschikt voor naamsbekendheid en het in de markt zetten van je expertise
  • eigendom van Google en de tweede grootste zoekmachine
  • adverteren op YouTube is mogelijk via Google Ads
    Google Ads

    Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

Professioneel gebruiken van social media

Of je nu één of meerdere kanalen gebruikt, zorg er steeds voor dat je ze professioneel en consequent inzet:

  • post regelmatig nieuwe berichten
  • plaats goede en relevante content
  • reageer op berichten
  • deel berichten van anderen
  • houd rekening met de sfeer, eigenheid en taal van elk specifieke kanaal
  • gebruik sterk beeldmateriaal
  • gebruik per kanaal het juiste beeldformaat
  • houd rekening met specifieke functies zoals hashtags

Hulpmiddelen

Het inzetten van social media kan zeer tijdrovend zijn, gelukkig zijn er wel wat tools voorhanden die het eenvoudiger maken om de verschillende kanalen op te volgen.

Hootsuite of Buffer om te plannen

Om niet alle dagen tijd te moeten besteden aan social media, maak je best één keer per week tijd vrij om je berichten in te plannen.
Facebook maakt het ons makkelijk met een eigen planningstool maar voor andere kanalen zal je gebruik moeten maken van een extra tool. Zelf gebruik ik Hootsuite voor het inplannen van mijn berichten op Instagram en LinkedIn. Ook met buffer kan dit perfect.

Linken verkorten

Ben je actief op twitter dan is het handig om je linken in te korten. Dit kan heel eenvoudig op bit.ly waar je bovendien ook toegang krijgt tot statistieken met een overzicht van het aantal klikken op je links.

Afbeeldingen aanpassen

Met canva maak je op eenvoudig wijze mooie afbeeldingen. Je voegt eigen beelden toe aan een template, zet tekst op je afbeeldingen en exporteert ze in een geschikt formaat.

Landscape helpt je dan weer met het optimaliseren van je afbeeldingen voor de verschillende kanalen zodat je steeds de juiste afmetingen hebt. Je kies heel eenvoudig voor welke kanalen je de afmetingen wil aanpassen en op het einde download je een zip-file.

Automatiseren

Meet edgar automatiseert je werk door je beste posts opnieuw in te plannen en automatisch berichten te schrijven op basis van je blogs
blogs

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
en artikelen. Een knappe tool, maar helaas niet gratis.

Gebruik een contentplanning
contentplanning

Een contentplanning is een digitale kalender die structuur brengt in de online marketingstrategie van een onderneming. Het is een zeer handig hulpmiddel bij het inplannen van blogartikelen, social media en e-mailmarketing en geeft inzicht in wie welke taken behoort uit te voeren.
.

Het onderhouden van social media vraagt vooral een consequente inspanning en daar wringt vaak het schoentje. Ik zie ondernemers vaak enthousiast starten maar volhouden is vaak moeilijk, de inspiratie ontbreekt of er komt een drukke periode aan waardoor er te weinig tijd beschikbaar is. Helaas bouw je online populariteit niet op door om de drie weken 5 berichten te plaatsen en dan weer 14 dagen niets.

Met een contentplanning maak je een overzicht per jaar of per maand van alle social media kanalen en hoe je ze gaat gebruiken.

Wat kan er in je contentplanning staan:

  • belangrijke momenten (bv een beurs, een opendeurdag, een promotie, enz)
  • welke kanalen je gaat onderhouden
  • hoe vaak je berichten gaat plaatsen/per kanaal
  • welke onderwerpen aan bod kunnen komen
  • wie wat gaat doen

Zelf voorzie ik in mijn contentplanning ook welke blogartikelen ik ga schrijven of welke video’s ik ga maken omdat die vaak de basis zijn van mijn berichten.

Op Google zijn een heleboel voorbeelden van contentplanningen vindbaar, dus kijk daar zeker eens rond naar een model dat best aansluit bij de noden van jouw bedrijf en maak op basis daarvan een eigen versie.

Een contentplanning geeft je een houvast en overzicht waardoor het veel makkelijker wordt om consequent te werken aan je social media strategie.

Niet te snel opgeven

Succes halen met social media zal niet lukken op een weekend tijd. Zie het als een langetermijnstrategie en blijf consequent doorwerken, ook al heb je misschien de eerste tijd het gevoel dat het weinig opbrengt. Gebruik de statistieken om te zien wat wel of niet werkt. Test dingen uit, stuur bij wat niet werkt en herhaal wat wel werkt.

En vooral… houd vol!

Heb je nog vragen over het gebruik van social media of ben je op zoek naar een opleiding op maat van jouw bedrijf, geef me dan een seintje. We bespreken dan binnenkort de verschillende mogelijkheden.

SEO tipsSEO checklist


We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 




 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment