sussesvolle emailmarketing

Wat is e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
?

Email maakt ondertussen deel uit van ons dagelijks leven en is onmisbaar geworden als communicatietool. Aan de andere kant kan de nooit eindigende stroom inkomende mails ook voor heel wat stress zorgen. Een korte vakantie levert al snel honderden ongeopende berichten op en elke ochtend deleten we massaal inkomende mails. Vaak zijn het onderwerpen die ons niet interesseren of waar we niet om gevraagd hebben.

Het gevolg daarvan is dat veel ondernemers het nut van e-mailmarketing in twijfel trekken en er van uit gaan dat nieuwsbrieven niet meer werken. Maar is dat zo?

Uit onderzoek blijkt eerder dat e-mailmarketing nog steeds een zeer belangrijk onderdeel is van de marketingmix.

  • 97% van de bedrijven gebruikt e-mail om van bezoekers of prospecten klanten te maken

  • 72% van de mensen verkiest e-mail om promotionele content te ontvangen

  • 76% van de ontvangers heeft al gekocht na het krijgen van een e-mail

  • 55% van de bedrijven haalt meer dan 10% van hun sales uit e-mailmarketing

 

De voordelen van e-mailmarketing

E-mailmarketing is dan misschien minder sexy dan social media, toch heeft het veel voordelen:

  • Dankzij je nieuwsbrief blijf je in contact met klanten en prospecten.

  • E-mailmarketing is de eenvoudigste manier om je contacten op de hoogte te houden van promoties, evenementen, nieuwe diensten of producten.

  • E-mailmarketing leent zich uitstekend om je te expertise te tonen.

  • Je kan zeer snel inspelen op de actualiteit. Vandaag nog een promotie rond regenjassen omdat ze een hele week regen voorspellen? Met e-mailmarketing is dat geen probleem.

  • De kostprijs van een digitale nieuwsbrief is tot 75% goedkoper dan een papieren mailing!

  • Resultaten zijn constant meetbaar. Dankzij de statistieken kan je steeds opvolgen hoe vaak je mail geopend werd, welke links werden aangeklikt, wie heeft uitgeschreven enz.

  • Je kan duizenden mails versturen en toch elke mail personaliseren. Met de juiste software kan je de ontvanger aanspreken met zijn eigen naam en enkel die informatie toesturen waarin hij geïnteresseerd is.

  • E-mailmarketing is automatiseerbaar. Denk aan welkomstmails, opvolgingsmails na aankoop, verjaardagsmails, enz.

De nadelen van e-mailmarketing

Doordat e-mailmarketing vaak misbruikt wordt door spammers heeft het een slecht imago gekregen. Je wil dus zorgvuldig omgaan met je e-mailcampagnes.

Hieronder de 10 belangrijkste basisregels voor het versturen van nieuwsbrieven.

 

10 basisregels voor waardevolle e-mailmarketing.

1. Relevantie is de basis van e-mailmarketing

De allerbelangrijkste regel is deze: de inhoud van je e-mail moet relevant zijn voor je publiek. Welke onderwerpen zijn interessant voor de ontvanger? Met welke vragen zit je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
, welke problemen willen ze graag opgelost zien, welke tips helpen hen verder?

Splits je contacten op in verschillende e-mailgroepen op basis van interesses. 66% van de uitschrijvers geeft als reden dat de content niet relevant was.

Afhankelijk van de software die je gebruikt, kan je verschillende doelgroepen aanmaken door ze in verschillende lijsten te plaatsen of door tags aan te maken met interesses. Software zoals Malchimp, Active Campaign of MailBlue (de nederlandstalige tegenhanger) bieden zeer uitgebreide mogelijkheden om, volledig geautomatiseerd, bezoekers de meest relevante nieuwsbrieven te sturen.

2. Gebruik de juiste toon

Denk ook na over hoe je jouw doelpubliek best aanspreekt, welke tone of voice past bij je doelgroep?
Zijn het jongeren of heb je juist een ouder publiek? Gebruik je u of jij? Moet je het zakelijk houden of kan het wat luchtiger?
Wees ook voorzichtig met vakjargon, gebruik geen woorden die je doelgroep niet begrijpt.

3. Een korte of lange nieuwsbrief?

Er zijn geen vaste regels om de lengte van je nieuwsbrief te bepalen maar overdrijf niet met het aantal onderwerpen.
Zet geen 10 diensten of producten in je mailcampagne, de kans is groot dat er dan helemaal niet meer geklikt wordt. Je stuurt beter elke week een nieuwsbrief met één relevant onderwerp dan één nieuwsbrief per drie maanden met tien onderwerpen.

Verhalen werken vaak zeer goed. Vertel iets dat je hebt meegemaakt of vertel het verhaal van een klant en verwijs van daaruit naar een relevante dienst of product. Als de ontvanger zich herkent in jouw verhaal, zal hij gemakkelijker doorklikken om jouw aanbod te bekijken.

4. Verzorg de lay-out van je nieuwsbrief

Vaak zien we de beste resultaten bij gewone tekstmails omdat ze minder commercieel overkomen. Alles is natuurlijk afhankelijk van je aanbod en doelgroep. Verkoop je reizen, dan zullen foto's juist wel belangrijk zijn.

Zijn beelden voor jou belangrijk, kies dan voor kwalitatieve beelden die de inhoud ondersteunen en houd de lay-out steeds eenvoudig, rustig en overzichtelijk met voldoende witruimte.

Vermijd schreeuwerige kleuren of het gebruik van 10 verschillende lettertypes en gebruik zeker geen kapitalen, MENSEN ERVAREN DAT ALS SCHREEUWEN.

Zorg voor een professionele opmaak die aansluit bij je huisstijl en voorzie steeds een mobielvriendelijke
mobielvriendelijke

Een website die niet mobielvriendelijk is, wordt niet goed getoond op tablet en smartphone. Aangezien mensen steeds meer gebruik maken van mobiele toestellen om te surfen, te bestellen en te reserveren is een mobielvriendelijke website een absolute noodzaak. Ook Google houdt rekening met de mobielvriendelijkheid van je website.
versie.

5. Zorg voor een goede onderwerpregel.

De onderwerpregel is wat mensen doet beslissen om je nieuwsbrief wel of niet te lezen. In die paar woorden zal je dus de nieuwsgierigheid van je lezer moeten prikkelen. Hieronder enkele voorbeelden van onderwerpen die de aandacht trekken:

  • Speel in op het probleem, bv 'Oplossingen voor pijn veroorzaakt door reuma'

  • Gebruik een call-to-action
    call-to-action

    Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
    , bv 'Bestel nu...' 'download nu gratis....'

  • Verwijs naar een lijstje: '10 tips om....' , '15 oplossingen....'

  • Gebruik woorden die altijd werken: gratis, voordeel, superprijs, korting, .....

  • ....

6.  Link door naar je website

Nieuwsbrieven linken vaak door naar een landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
op je website
. Landingspagina's kunnen zowel blogartikels zijn als infopagina's, nieuwspagina's of verkooppagina's. Let er op dat de stijl en content van die landingspagina beantwoordt aan de verwachtingen van je lezers. Laat hetzelfde beeld terugkomen, herhaal eventueel de titel en gebruik dezelfde kleuren en huisstijl.

Je landingspagina is een belangrijk onderdeel van je campagne dus besteed er ook de nodige aandacht aan en richt die pagina in op het behalen van je doelen.

 

e mailmarketing ergernis voorkomen

7. Voorkom ergernis

Wat je wil vermijden is dat de ontvanger je mail onmiddellijk delete of zich gaat uitschrijven.
Waar hou je dan beter rekening mee:

  • Stuur je nieuwsbrieven niet naar mensen die er niet om gevraagd hebben.

  • Stuur niet enkel commerciële mails, maar geef ook info of tips waar de lezer iets aan heeft. Ga uit van de 80/20 regel.

  • Stuur je nieuwsbrieven op regelmatige basis.

8. Consistentie

Zoals bij veel online marketingstrategieën is ook in e-mailmarketing consistentie belangrijk. Ondernemers denken vaak dat het nadelig is om vaak te mailen naar klanten, leads of prospecten. Ze zijn bang dat mensen zich gaan ergeren aan de hoeveelheid mails die ze sturen.

Uit onderzoek blijkt dat het tegendeel waar is.
Een nieuwsbrief die regelmatig in onze mailbox komt, beschouwen we als normaal, die maakt deel uit van onze routine. We verwachten het waardoor we het niet als storend ervaren. Nieuwsbrieven die onregelmatig of maar enkele keren per jaar verstuurd worden, krijgen het meeste uitschrijvingen. We zijn dan vaak al vergeten dat we ons ingeschreven hadden waardoor we het wel als storend ervaren en sneller uitschrijven.

Een wekelijkse nieuwsbrief, bij voorkeur telkens op dezelfde dag en hetzelfde moment, werkt het best. Heb je niet voldoende content om wekelijks een nieuwsbrief te sturen, kies dan minimum voor één keer per maand.

Ook de keuze van dag en uur speelt een rol. Je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je mail openen en doorklikken op je links. Helaas is er niet zoiets als een beste verzendtijd. Het is afhankelijk van verschillende factoren zoals je doelgroep en het soort content dat je verstuurt. Hieronder alvast wat onderzoeksresultaten die je een richting kunnen geven. Neem dit niet zomaar over en ga testen met verschillende dagen en uren.

  • Op maandag worden nieuwsbrieven het vaakst geopend, de andere dagen laten weinig verschil zien.

  • Het aantal klikken ligt over het algemeen hoger op dinsdag en donderdag maar ook op zaterdag wordt er gemakkelijk doorgeklikt.

  • Zondag scoort zowel op openingsrate als click-trough-rate het slechtst.

  • Het beste uur om te versturen ligt tussen 12 en 17 uur of na 19 uur.

  • Om 12 en 21 uur wordt er het vaakst geklikt.

Hou rekening met feestdagen en, hoe gek het ook klinkt, kijk ook naar de weersvoorspellingen. Op een zonnige zaterdag genieten we liever van het mooie weer en zal je nieuwsbrief minder geopend en gelezen worden.

Je verstuurt je nieuwsbrieven ook beter niet 's nachts. 's Ochtends zit de mailbox vaak vol en deleten we massaal alles wat lijkt op een commerciële nieuwsbrief.

Is je mailinglijst groot genoeg dan kan je gaan A/B testen. Naar groep A stuur je je nieuwsbrief bv op een maandag om 14.00 uur en naar groep B op dinsdag om 14.00 uur. Kijk daarna in de statistieken welke groep je nieuwsbrief het meest heeft bekeken en welke groep het meest heeft doorgeklikt. Op die manier kan je verschillende dagen en uren testen.

e mailmarketing GDPR privacywet

9. Hou rekening met de wetgeving.

Verstuur nooit, jamais, never, nieuwsbrieven vanuit je mailprogramma (bv outlook of mail). Zodra je een grote hoeveelheid adressen gaat aanspreken vanuit je eigen mailbox, ben je aan het spammen. Niet alleen zal je mail bij veel ontvangers in de spambox terecht komen maar bovendien riskeer je dat Telenet of Belgacom je mailaccount blokkeert.

Maak daarom steeds gebruik van een e-mail service provider. Deze online diensten zijn gespecialiseerd in het versturen van mails naar grote groepen.  Er zijn verschillende aanbieders op de markt. Zelf maak ik liefst gebruik van Mailchimp of Active Campaign maar er zijn veel mogelijkheden, dus kijk zeker eens rond en vergelijk functionaliteiten en prijzen.

10. Voldoe aan de GDPR of privacywetgeving

Klanten mag je steeds informeren via e-mailcampagnes tot ze zich uitschrijven. Een uitschrijfknop onderaan je mail is dan ook altijd verplicht. Prospecten en leads mag je toevoegen aan je lijst als ze daar toestemming voor gegeven hebben.

Heb je nog een oude lijst, overweeg dan om die mensen eerst opnieuw toestemming te vragen.

 

Misschien ook interessant voor jou:

 

gratis ebook id4webteksten die converteren

Heb ik je geïnspireerd met dit artikel of heb je nog vragen over e-mailmarketing, laat dan hieronder even een reactie achter.

Kan je wat hulp gebruiken bij het opzetten van je online marketing, ga dan zeker eens kijken op marketingimpact.be en ontdek op welke manieren je met mij kan samenwerken.

 

 

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment