tijd website 1

Slecht nieuws! Je website is nooit helemaal af.

Een website op maat is vaak een flinke investering. Naast de financiële kant heb je er waarschijnlijk ook veel tijd en energie in gestoken. Een uitstekende investering, want je website is de kern van je online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
. Het is de plek waar prospecten je beter leren kennen, contact met je opnemen of iets kopen. Een investering die, als alles goed gaat, zichzelf terugverdient.

 

Juist daarom wil je ook dat je website up-to-date blijft. Al te vaak zie ik dat een nieuwe website online gaat en daarna niet meer wordt opgevolgd. Er worden geen nieuwsberichten of referenties meer toegevoegd, en de laatste update is al snel een half jaar oud.

Ik begrijp dat wel. Er zijn zoveel dingen die onze aandacht vragen, en die website was toch goed toen hij online ging, dus waarom er iets aan veranderen, toch?

Helaas, zo werkt het niet. Je website is eigenlijk nooit af. Ondernemen is in beweging zijn, veranderen, en mee evolueren met de tijd en je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
. Ook je website moet mee bewegen en mee evolueren. Het updaten van je website moet onderdeel zijn van je marketing.

 

3 redenen waarom het updaten van je website belangrijk is:

1. Hou je klanten up-to-date

Je website is een uitstekend kanaal om je klanten te informeren over je nieuwste producten of diensten, om je expertise in de kijker te zetten en om relevante informatie te delen.

Ondernemers beseffen vaak zelf niet hoeveel ze te vertellen hebben tot je echt een lijst gaat maken met mogelijke onderwerpen.
Vergelijk het met een receptie waar je nieuwe contacten legt. Iemand vraagt wat je doet en wil er graag meer over weten. Ik ben er van overtuigd dat je dan urenlang enthousiast kan vertellen over je bedrijf, je dienst of je product.

 


tijd website 2

Dat zijn de verhalen die je ook op je website kwijt kan!
Dat zijn de verhalen die mensen graag horen!

Er is altijd wel iets te vertellen:

  • Een nieuw product of dienst.

  • Een actie, korting of promotie.

  • Een nieuwe machine of een nieuwe tool die je nu gebruikt

  • Een nieuwe collega of een nieuwe samenwerking

  • Deelname aan een beurs

  • Een opleiding die je volgt (of geeft).

  • Media-aandacht in de vorm van een artikel, interview,....

  • Diepgaande artikelen of podcasts over jouw vakgebied

  • Getuigenissen van tevreden klanten

  • ...

Heb je geen inspiratie voor het updaten van je website? Een goede bron van inspiratie zijn de vragen van je klanten. Noteer de vragen die vaak terugkeren en je hebt al inspiratie voor een aantal relevante artikelen.

Deel je content

Loggen je klanten regelmatig in op je website of zoeken ze specifieke informatie dan is dat een extra reden om er voor te zorgen dat die klant regelmatig iets nieuws te zien krijgt.

Hebben je klanten weinig reden om je website regelmatig te bezoeken dan kan je nieuwe content delen via je nieuwsbrief. Deel niet het volledige artikel in je nieuwsbrief maar maak ze nieuwsgierig met een korte tekst en verwijs vervolgens door naar je website om het volledige artikel te lezen.

Hetzelfde doe je op social media, ook daar prikkel je de nieuwsgierigheid en verwijs je door naar je website. Pas je deze techniek goed toe, dan gaat je website echt functioneren als centrum van je online marketing en steeds meer bezoekers aantrekken.

2. Updaten van je website met het oog op nieuwe bezoekers

Slechts 3 tot 5% van je websitebezoekers ondernemen actie op je website en worden klant of nemen contact met je op. Dat gebeurt zelden al bij het eerste bezoek. Die bezoeker kent je op dat moment nog niet en is niet zeker of jij wel de expert bent die hij nodig heeft. Je zal dus eerst zijn vertrouwen moeten winnen.

Dat kan je doen met de juiste content, beelden, video of weggevers. Welke aanpak je ook kiest, je website zal in de eerste plaats up-to-date moeten zijn. Staat er op je homepage een eindejaarspromotie terwijl het buiten 30 graden is, dan gaat je bezoeker er al snel van uit dat alle info op jouw website verouderd is. Weg is dan het vertrouwen en voor je het weet, bestelt hij bij je concurrent.

 

tijd website 3

 

3. Google houdt niet van verouderde websites.

Ook zoekmachineoptimalisatie is geen éénmalige actie. Hoe goed je site ook geoptimaliseerd werd, als je de inhoud van je website nooit aanvult of aanpast, zal je onherroepelijk dalen in de resultaten van Google.

Net zoals die nieuwe bezoeker niet graag een eindejaarspromotie ziet verschijnen in juli, zal ook Google niet overtuigd zijn van je site als je nooit een update plaatst.

Wil je meer weten over SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

of zoekmachineoptimalisatie, lees dan zeker mijn artikel 'hoger scoren in de Google zoekresultaten'.


Staat je website al even stil, onderneem dan nu actie.

Is het een half jaar of langer geleden dat je nog eens naar je website hebt gekeken, dan is het tijd om actie te ondernemen.

  • Controleer of al je content nog actueel is.

  • Verwijder verouderde content of geef het artikel een update.

  • Schrijf regelmatig nieuwe content in de vorm van een blogartikel, case study of referentie.

  • Heb je eigen foto's op je website, dan wil je ook die af en toe updaten.

  • Vergeet niet dat ook de software up-to-date moet blijven

  • ...

Neem de volgende stap

Je website is de kern van je online marketing, de plaats waar jij je expertise en aanbod in de kijker zet. Je wil veel bezoekers op je website maar je wil ook dat die bezoekers actie ondernemen zodat jij je doel bereikt.

Maar hoe krijg je meer bezoekers op je website en hoe richt je je website in op het behalen van je doelen?

Dat is de stap waar ik je graag bij help. Op marketingimpact.be vertel ik je graag meer over mijn visie en op welke manier we kunnen samenwerken.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment