veelvolk

De basis: een goede website!

Online marketing start absoluut met een goede website. Een succesvolle website brengt jouw kernboodschap duidelijk naar voren, biedt de bezoeker waardevolle content binnen een gebruiksvriendelijke structuur en zorgt er voor dat jij regelmatig nieuwe klanten of prospecten wint.

Maar zelfs al voldoet je website aan alle punten dan nog zal je bezoekers naar je website moeten lokken. Momenteel zijn er al zeker 800 miljoen websites online en jaarlijks komen er miljoenen bij. Je moet er dus voor zorgen dat je potentiële klanten jouw website ook vinden in dat enorme aanbod!

 

Zitten wachten tot het allemaal vanzelf gaat, zal helaas weinig opbrengen. Heb je een webshop dan zal je zo snel mogelijk verkoop willen genereren maar daarvoor moet je eerst veel bezoekers hebben. Een conversie van 3 tot 5 % op een webshop is al een zeer goed resultaat, dwz dat 3 tot 5 van de 100 bezoekers ook werkelijk overgaan tot een aankoop en dat is dan al een best case scenario. Heb je geen webshop dan zal je toch contacten, inschrijvingen of offerte-aanvragen willen ontvangen via je website. Ook dan zal je dus een behoorlijk aantal bezoekers moeten hebben om die gegevens voldoende binnen te krijgen.

Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden om meer bezoekers op je website te krijgen. Met dit korte overzicht wil ik je alvast een start geven:

Hoog ranken in zoekmachines

Een hoge ranking in Google en andere zoekmachines is één van de belangrijkste factoren om veel bezoekers te krijgen. Staat je nieuwe website online, dan zal je nog een aantal weken geduld moeten hebben voor Google je gevonden heeft en de website gaan indexeren. Vervolgens zal je de website moeten onderhouden, optimaliseren en regelmatig van een update moeten voorzien om goed te scoren in de resultaten.

Laat je ook niet misleiden door de ranking van je website op je eigen computer, Google weet immers dat je in die site geïnteresseerd bent en zal die dan ook hoog tonen in je zoekresultaten. Kijk liever eens van op een andere computer of gebruik een tool die je neutrale resultaten toont. Wil je kijken hoe je scoort in de ranking geef dan niet de naam van je bedrijf in, maar geef de trefwoorden in waarop je graag gevonden wil worden.

SEO of Search Engine Optimalisation

Het optimaliseren van je website en de inhoud is nodig om goed te scoren in de zoekmachines. Momenteel zijn er een 265 factoren die je ranking in Google bepalen. Uiteraard zijn ze niet allemaal even belangrijk en is het voldoende om de meest belangrijke factoren te gaan optimaliseren. Vanaf 2016 geef ik regelmatig webinars over SEO. Wil je graag tijdig verwittigd worden, dan kan je alvast een bericht achterlaten op de contactpagina.

Google analytics als onmisbare tool

Google analytics zal je niet rechtstreeks meer bezoekers opleveren maar is wel dé tool bij uitstek om informatie te krijgen over je bezoekers en de zoektermen die ze gebruiken. Op basis van die gegevens kan je dan je website verder optimaliseren. Google analytics implementeren in je website kan zeer eenvoudig door een klein stukje code te installeren.

Adwords om te adverteren in de belangrijkste zoekmachine.

Google Adwords is de advertentietool van Google en bij uitstek geschikt om meer klikken te krijgen naar je website. In mijn artikel over Google Adwords vind je meer info over hoe het werkt en wat de kosten hiervan zijn.

Sociale media om je potentiële klanten te bereiken

Sociale media zijn nog steeds een uitstekende manier om bezoekers naar je website te leiden. Dat betekent niet dat je alle sociale media moet gaan inschakelen die er bestaan, dat zou immers al een full-time job op zich betekenen. Het is voldoende om er 3 of 4 uit te kiezen die het best bij jouw en je business passen en die consequent en professioneel te gebruiken. In onderstaand e-book geef ik een overzicht van de verschillende sociale media, welke doelgroep je ermee kan bereiken, of ze advertentiemogelijkheden bieden enz.

 sociale media cover groot

Je kan dit e-book hier gratis downloaden!

 

Online advertising

Online adverteren biedt heel wat voordelen tov het klassieke adverteren in magazines. Eens je advertentie in een krant of reclameblad gedrukt is, kan je niet alleen niets meer wijzigen maar je hebt ook geen idee hoeveel mensen er echt naar gekeken hebben. Met online adverteren heb je al die mogelijkheden wel, je kan verschillende advertenties gaan testen, bekijken welke advertentie het best loopt, eventueel bijstellen op gebied van budget, doelgroep, inhoud enz. Bovendien beschik je constant over statistieken zodat je weet of het gebruikte budget ook werkelijk iets heeft opgebracht.

Facebook heeft op dit gebied mijn absolute voorkeur, je kan verschillende doelstellingen ingeven, zeer precies je doelgroep bepalen en bovendien kan je starten met een beperkt budget.

Lees hier alvast mijn 13 tips voor een goede Facebookadvertentie.

Toch liever hulp met het opzetten van een goede Facebookcampagne? Dat kan natuurlijk ook. Laat je gegevens achter op mijn contactpagina of stuur me een mailtje en we zitten binnenkort samen.

Bloggen om volgers te verzamelen

Bloggen is een zeer goede manier om je expertise te delen en vertrouwen te creëren. Heb je een product of dienst waarover je regelmatig iets kan vertellen of tips kan delen, overweeg dan zeker het opstarten van een blog. Zeker voor webshops is dit een toegevoegde waarde. Een webshop heeft namelijk het nadeel dat er minder teksten aanwezig zijn, zodat er minder mogelijkheden zijn voor SEO. Door het opstarten van een blog kan je dit probleem perfect opvangen en vanuit je blog kan je eenvoudig meer bezoekers doorsturen naar je website.

Nieuwsbrieven om onder de aandacht van je klanten en fans te blijven

Het is niet omdat iemand een aankoop bij je heeft gedaan of interessante informatie vond op je site of blog dat hij voor een (volgende) aankoop automatisch terug bij jouw terecht komt. We worden allemaal bedolven onder informatie en vaak vergeten we dan die leverancier waar we een éénmalige aankoop deden al waren we misschien wel tevreden. Door regelmatig nieuwsbrieven te sturen naar je klanten en prospecten blijf je onder de aandacht en zal die persoon sneller opnieuw aan je denken als hij je dienst of product (opnieuw) nodig heeft.

E-mail handtekeningen worden nog vaak vergeten

We sturen en ontvangen allemaal tientallen mails per dag, een uitstekend medium dus om even te verwijzen naar je website. Je kan dit doen door het plaatsten van je logo met de gegevens maar het kan net zo goed met een eenvoudige tekst met link naar je website onderaan je e-mail.

Vermeld je website ook op alle drukwerk

Het lijkt evident maar toch wordt het af en toe nog vergeten. Controleer dus even of je drukwerk wel je url vermeldt. Denk daarbij aan briefhoofden, offertes, brochures, flyers, affiches, gedrukte advertenties, spandoeken, reclameborden, enz.

 

Voor je van start gaat met bovenstaande middelen om meer bezoekers naar je site te lokken, is het goed eerst je website nog eens kritisch te bekijken. Al die bezoekers moeten namelijk op jouw website ook de informatie vinden die ze zoeken. Google zal namelijk ook in het oog houden hoe veel tijd bezoekers op je website doorbrengen. Zijn ze onmiddellijk weer weg, zonder zelfs een tweede pagina te bezoeken, dan gaat je bounce rate omhoog en zal je toch weer zakken in de resultaten ondanks al je inspanningen.

 

Wil je meer informatie of een helpende hand om bovenstaande middelen met succes in te zetten, laat dan hier je gegevens achter en we zitten binnenkort samen om één en ander te bespreken.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment