trefwoorden sleutelposities

 

Zijn trefwoorden echt de gouden sleutel?

Wil je beter gevonden worden in de Google zoekresultaten dan spelen je trefwoorden inderdaad een zeer belangrijke rol.
Eerst en vooral moet je natuurlijk weten wat jouw belangrijkste trefwoorden zijn. Daarover schreef ik eerder al een blogartikel 'De juiste zoekwoorden kiezen'.

Maar net zo belangrijk als het kiezen van de juiste trefwoorden, is het verwerken van die trefwoorden in je website. Bij elke zoekopdracht moet Google namelijk gaan zoeken welke webpagina’s het beste antwoord geven en moet hij die pagina’s gaan rangschikken.

Door je zoekwoorden op de juiste posities te plaatsen, weet Google sneller waar je pagina over gaat, waardoor je beter geïndexeerd wordt.

 

 

Zoekwoorddichtheid

De volgende vraag is hoe vaak je trefwoord in je tekst moet voorkomen. Wij noemen dit zoekwoorddichtheid en dat is het percentage dat aangeeft hoe vaak een trefwoord voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden.

Je zou kunnen denken dat het een goed idee is om je trefwoord 100 keer te laten terugkomen in je tekst. Het tegendeel is waar.  Google weet ondertussen dat een tekst die volgepropt is met trefwoorden niet aangenaam leest en zal je daarvoor eerder afstraffen.

Streef daarom naar een zoekwoorddichtheid van 2 tot 5% en ga echt niet boven de 6%. Het is belangrijker om je trefwoord te laten terugkomen op de juiste plaatsen dan om je tekst vol trefwoorden te stoppen.
Daarom geef ik je hieronder de 10 plaatsen waar je je trefwoord zeker moet gebruiken.

Trefwoorden op 10 sleutelposities verwerken:

Er zijn 10 sleutelposities waar jouw zoekwoorden moeten voorkomen en die je kan toepassen op elke pagina van je website:

1. teksten

Het allerbelangrijkste is dat je trefwoorden verwerkt worden in je teksten. Focus op 1 trefwoord per pagina zodat het voor de zoekmachine 100% duidelijk is waarover elke pagina gaat. Heb je bv een restaurant met feestzaal, dan maak je een aparte pagina voor je restaurant en een aparte pagina voor je feestzaal.

Laat je zoekwoord op verschillende plaatsen terugkomen in je tekst maar ga niet aan keyword
keyword

Keywords zijn trefwoorden waarmee op een zoekmachine een zoekopdracht ingegeven wordt. De zoekmachine zal vervolgens de meest relevante resultaten tonen. Wil je goed scoren in de Google zoekresultaten dan is het kiezen en verwerken van de juiste trefwoorden in je website een belangrijke basis.
spammen doen. Als je je tekst volpropt met trefwoorden dan zal dat ten koste gaan van de leesbaarheid en de gebruikerservaring. Google is ondertussen ook slim genoeg om keyword spamming te herkennen en je zal er op afgestraft worden.

Schrijf daarom steeds je tekst in de functie van de bezoeker, geef waarde en maak je teksten vlot leesbaar. Kijk daarna aan de hand van deze checklist of je de tekst nog kan optimaliseren.

Mijn tip: Ben je klaar met schrijven, lees je tekst dan even hardop. Haper je ergens bij het lezen, herbekijk dan die zin. Heb jij het gevoel dat je trefwoord vervelend vaak terugkomt, verwijder het dan een aantal keer uit je tekst.

 

2. De titel

Elke pagina met 1 hoofdtitel krijgen en daarin moet je trefwoord zeker verwerkt worden.
Is je website correct opgebouwd dan wordt die hoofdtitel in de code aangegeven met <h1>. Google kent meer waarde toe aan de hoofdtitel en de woorden die hierin gebruikt worden.


checklist sleutelposities trefwoorden

3. Tussentitels

Verdeel je tekst in verschillende korte alinea's en plaats boven elk blokje een tussentitel met daarin je zoekwoord.

Google kijkt eerst naar de titels om te begrijpen waar je tekst over gaat. Door in de code de titels aan te duiden met <H2> en <H3> laat je Google weten welke stukjes tekst de titels zijn.

4. Meta Title

De meta title wordt getoond als titel in de zoekresultaten. Door je trefwoord hierin te verwerken weet de bezoekers zeker dat jouw pagina relevant is voor zijn zoekopdracht. Lees hier meer over metadata.

5. Meta Description

De meta descriptionmeta description

Dit is een omschrijving die in het kort samenvat waar je webpagina over gaat en wordt getoond in de Google zoekresultaten. Een goede meta description verleidt de bezoeker om door te klikken naar je website. Is de description niet ingevuld dan kiest Google zelf en stuk tekst uit je website.
wordt onder de link getoond in de zoekresultaten en vat in het kort samen waar je webpagina over gaat. Zorg dus voor een aantrekkelijke tekst zodat de bezoeker doorklikt naar jouw website. Lees hier meer over metadata.

6. Bestandsnaam van je afbeeldingen

Google ziet je afbeeldingen niet en heeft dus niets aan een bestandsnaam zoals img_56471.jpg. Door je bestand een zinvolle naam te geven, liefst met je trefwoord, laat je Google weten waar je afbeelding over gaat.

7. Alt tag van je afbeeldingen

Naast de bestandsnaam kan je ook nog info doorgeven in de alt tag van je afbeelding om Google te laten weten waarover je beeld gaat. Die alt tag is trouwens niet alleen belangrijk voor Google maar wordt ook gebruikt door mensen met een visuele beperking. De apparatuur die zij gebruiken leest ook de alt tag om info te geven over de afbeelding.

8. pagina url

Gebruik seo
seo

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

-vriendelijke url's en laat ook daar je trefwoord terugkomen.

9. Broodkruimels gebruiken

Broodkruimels helpen de bezoeker om gemakkelijk te navigeren en zijn dus zeker voor grotere websites een belangrijk hulpmiddel. Ook in de broodkruimel kan je eenvoudig je trefwoorden laten terugkomen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een broodkruimel op coolblue. Vooral voor webshops en grote websites met veel content is het een belangrijk onderdeel in de gebruiksvriendelijkheid.

website broodkruimel

10. Video

Video is ideaal om je content rijker en waardevoller maken. Plaats je video op YouTube en leg vervolgens op je website een link naar de juist url. Op die manier wordt je ook vindbaar via YouTube, de tweede grootste zoekmachine.
In je video kan je opnieuw je trefwoorden verwerken in de titel, de beschrijving, tags en in het .srt-bestand met de ondertiteling.


Wat moet je vooral niet doen!

 black hat SEO

In tegenstelling tot White Hat SEOWhite Hat SEO

Dit is Search Engine Optimization volgens volgens de richtlijnen van Google, denk bv aan het schrijven van goede, unieke en interessante content voor een website. Google vindt dit soort SEO betrouwbaar en waardevol en laat de website bijgevolg hoger ranken op de zoekpagina’s.

is Black Hat SEOBlack Hat SEO

we spreken over black hat SEO als er misleidende trucs gebruikt worden om hoger te scoren in de Google zoekresultaten. Een voorbeeld daarvan zijn verborgen zoekwoorden of onnatuurlijke linkbuilding. Als Google black hat SEO ontdekt is de kans groot dat je een penalty krijgt waardoor je juiste slecht vindbaar wordt in de zoekresultaten.
er op gericht Google te misleiden
om hoger te ranken in de zoekresultaten.
In de beginjaren van Google kwam je daar nog mee weg maar ondertussen heeft Google de middelen om die praktijken op te sporen. Je wordt er voor afgestraft en riskeert helemaal uit de ranking te verdwijnen.

Dit doe je dus beter niet:

  • Keyword Spamming: je tekst zo vol trefwoorden steken dat het irritant is voor de lezer.

  • Duplicate content
    Duplicate content

    Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meerdere pagina’s dezelfde of zo goed als dezelfde inhoud hebben. Het heeft enkel met de content te maken, niet met vormgeving. Wanneer verschillende pagina’s meer dan 70% identiek zijn, beschouwt Google dit als duplicate content wat nadelig kan zijn voor je ranking. Duplicate content kan voorkomen op eenzelfde domein (identieke pagina’s) of op verschillende domeinen (bv gekopieerde inhoud).

    gebruiken: Content copy-pasten van andere websites. Ook binnen je eigen website gebruik je overigens beter niet meerdere keren dezelfde tekst. Meer over duplicate content lees je in hier.

  • Verborgen tekst of linken gebruiken: Denk aan het plaatsen van witte tekst op een witte ondergrond. Deze techniek werd vroeger gebruikt om trefwoorden te plaatsen die de bezoeker niet kon zien maar die wel gelezen werden door de Google crawler. Ondertussen kom je daar echt niet meer mee weg.

Ga vooral voor waardevolle en relevante content. Optimaliseer die met de 10 tips die je in dit blogartikel kan lezen en je hebt ook helemaal geen Black Hat SEO nodig om je vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren.

Nog één gouden tip:

Hoe meer je zoekwoord vooraan staat, hoe meer waarde het van Google krijgt.
Dat is zowel geldig voor je titels als voor je volledige tekst, begin dus steeds bovenaan met optimaliseren.

Op mijn pagina met gratis weggevers kan je de checklist met sleutelposities voor je trefwoorden gratis downloaden.

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment