nieuwsbrieven

Wat is e-mailmarketing?

Waarschijnlijk klinkt de term "nieuwsbrief" je bekender in de oren, maar dat woord heeft helaas een negatieve ondertoon gekregen door al de spam die we dagelijks ontvangen. Nochtans is e-mailmarketing nog steeds een zeer krachtige tool om contact te houden met bestaande klanten en om een relatie op te bouwen met leads. Bovendien is e-mailmarketing goedkoper dan mailings via de post waar kosten voor drukwerk en portkosten hoog kunnen oplopen.

Waarom is e-mailmarketing zo belangrijk?

Onderzoek wijst uit dat e-mailmarketing nog steeds de tool is die het meeste conversie oplevert maar je moet er wel op een doordachte manier mee omgaan. Stuur je constant commerciële boodschappen naar je contacten, dan zal dat snel ervaren worden als spam.

Kies daarom steeds voor een slimme en doordachte strategie om je e-mail campagne op te bouwen:

  • wie is je doelgroep?
  • welke info is relevant voor je doelgroep?
  • op welk moment verzend je je nieuwsbrief?

Het grootste voordeel van e-mailmarketing is de meetbaarheid. De statistieken van de mailserverproviders geven je inzicht in hoeveel ontvangers je mail geopend hebben en hoeveel klikken je links gegenereerd hebben. Zeer waardevolle informatie om je e-mailmarketing constant te verbeteren.

Toon je expertise

Het doel van e-mailmarketing is meestal de verkoop van een service of een product, maar wanneer de mails telkens alleen maar commercieel zijn opgebouwd, heeft de lezer er snel genoeg van. Prop daarom niet elke e-mail vol met commerciële praatjes, maar zet er gratis informatie in, tips en tricks waarmee je een vertrouwensband met de lezer opbouwt. Ga uit van de 80-20 regel, 80% tips en informatie, 20% verkoop, dan heb je een goede basis.

Bouw een mailinglijst op

Een mailinglijst krijgt pas echt waarde als hij opgebouwd is uit 'warme' contacten of mensen die al eerder interesse hebben getoond in jouw dienst of product. Mailinglijsten kopen, raden we daarom in de meeste gevallen ook af.

Een goede manier om een relevante mailingslijst op te bouwen is het plaatsen van een opt-in formulier op je website waarbij je iets weggeeft in ruil voor een naam en e-mailadres. Dat kan bv een e-boek zijn, een korte video-cursus, een trialversie of zelfs een kortingbon voor je webshop. Je weggever moet iets zijn dat je doelgroep echt graag wil, zodat hij met plezier zijn e-mailadres achterlaat.

Do's en dont's

Met de komst van de nieuwe privacywet (GDPR) zijn de regels voor e-mailmarketing strenger geworden. Je mag niet zomaar e-mailadressen verzamelen van websites of sociale media en die vervolgens op je mailinglijst zetten.

Wat mag wel:

  • algemene adressen zoals info@ mag je aanspreken via mail. Helaas zijn dat vaak de minder goede adressen en belandt je mail vaak niet bij de juiste persoon.
  • klanten mag je steeds aanspreken via mail tenzij ze hebben aangegeven geen mails (meer) te willen ontvangen
  • mensen die expliciet toestemming hebben gegeven om mails te ontvangen (bv via je opt-in formulier) mag je toevoegen aan je lijst tot ze eventueel opnieuw uitschrijven.

Stuur nooit een e-mail campagne uit via je eigen mailbox (bv Outlook) dan ben je aan het spammen en loopt je het risico dat je provider je mailadres gaat blokkeren met een hoop miserie als gevolg. Bovendien komt je mail bij heel wat ontvangers dan automatisch in de spam terecht waardoor je inspanningen verloren gaan. Door gebruik te maken van een mailserprovider kan je veilig grote hoeveelheden mails versturen en beschik je bovendien over statistieken die het mogelijk maken de resultaten van je e-mailmarketing te analyseren en bij te sturen.

Er zijn heel wat tools op de markt voor het versturen van nieuwsbrieven. Eén van de meest bekende is waarschijnlijk Mailchimp, maar de laatste jaren is vooral Active Campaign of de Nederlandstalige tegenhanger Mailblue steeds populairder geworden.

 

Verwante artikels:

e-mailmarketing, 10 tips naar meer succes!
Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met je e-mailmarketing, zodat ze niet als spam aanzien worden. Hier de 10 belangrijkste basisregels voor het succesvol versturen van je nieuwsbrieven.

Hoe je dankzij een opt-in formulier een e-maillijst uitbouwt
Je wil dat bezoekers op je website hun e-mailadres achterlaten zodat je hen daarna kan contacteren. De beste manier om dit te bereiken is met een weggever. Je 'geeft' de bezoeker dus iets in ruil voor hun e-mailadres. In dit artikel ga ik dieper in op het uitbouwen van een mailinglijst op basis van een opt-in formulier.