adwords 

Wat is Google Ads?

Google Ads
google ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

is de advertentietool van Google
, waarbij je advertenties getoond worden in de Google zoekresultaten. Op het voorbeeld hieronder zie je de resultaten van een zoekopdracht op het woord 'kelderdichting' in Google. De 4 bovenste resultaten zijn betaalde advertenties, daaronder krijg je pas de organische of gratis zoekresultaten te zien. Onderaan de pagina worden vaak nog een 3-tal advertenties getoond.

Hoewel vaak wordt gedacht dat mensen bewust niet klikken op de advertenties, blijkt dat in praktijk niet te kloppen. Mensen zijn gewoon op zoek naar een oplossing en meestal kan het hen echt niet schelen of ze dat vinden via een advertentie of via een organisch (onbetaald) zoekresultaat.

 

Google Adwords vb

Waarom Google Ads gebruiken?

Bovenaan staan in de zoekresultaten kan een enorm verschil maken, onderzoek wijst uit dat slechts 5% van de bezoekers doorklikt naar de tweede pagina. 60% klikt op één van de eerste 3 resultaten.
Door te werken met Google Ads kom je onmiddellijk bovenaan in de zoekresultaten van Google. Ben je pas met een nieuwe website gestart of wil je snel resultaat halen dan is Google Ads een ideale oplossing.

Natuurlijk kan je ook hoger ranken in de zoekresultaten door aan de slag te gaan met SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

(of zoekmachineoptimalisatie) maar dan heb je al snel 6 maanden tot een jaar nodig om resultaat te zien. Dankzij Google Ads kan je letterlijk binnen enkele uren bovenaan in de zoekresultaten komen, als je er tenminste wat budget voor wil vrijmaken.

De beste resultaten haal je door naast Google Ads ook SEO toe te passen, zodat je zowel op korte als lange termijn werkt. Wie bovenaan rankt in de organische zoekresultaten én een advertentie plaatst, zou volgens onderzoek gemiddeld tot 30% meer inkomsten genereren!

Wie ziet je Google Ads advertenties?

Het grote voordeel van Google Ads is dat je advertenties alleen getoond worden aan mensen die echt op zoek zijn naar jouw dienst of product. Google Ads werkt daarvoor op basis van trefwoorden.

We starten daarom steeds met een trefwoordonderzoek om te bepalen welke trefwoorden wel en welke juist niet geschikt zijn voor jouw bedrijf. Die zoekwoorden worden opgeslagen in Google Ads en op basis daarvan maken we verschillende advertenties aan. Google Ads toont vervolgens die advertentie die het best aansluit bij de zoekopdracht.

Google Ads of Facebook advertenties?

Beide zijn uitstekende advertentietools met heel uitgebreide mogelijkheden maar ze werken op een heel andere basis. Voor je start met online adverteren is het belangrijk dat je het verschil begrijpt tussen beide tools.

In Google Ads wordt je advertentie alleen getoond aan wie echt op zoek is naar jouw dienst of product. Mensen geven een zoekopdracht in op Google omdat ze op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem. Misschien is het woord 'probleem' wat raar gekozen, maar ook als je een vakantiewoning zoekt in Toscanië ben je op zoek naar een oplossing, nl. een plaats om te verblijven. Je bereikt dus mensen precies op het moment dat ze naar jouw dienst of product op zoek zijn, waardoor de kans op conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
groter wordt.

Op Facebook daarentegen worden advertenties getoond op basis van interesses, zelfs al ben je daar op dat moment misschien niet (meer) naar op zoek. Daardoor liggen de resultaten meestal lager dan bij Google Ads.
Deze manier van adverteren kan wel in je voordeel spelen als je een nieuw, onbekend product op de markt wil brengen. Mensen zoeken immers niet via Google naar een product dat ze (nog) niet kennen.

Is Google Ads duur?

Google Ads werkt met een CPC of Cost Per Click-systeem. Dat betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. De prijs van die klik wordt bepaald door verschillende factoren, daar ga ik later dieper op in. Die bezoeker komt vervolgens op je website terecht, bij voorkeur op een specifieke landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
.

Jij bepaalt uiteraard welk budget je maandelijks wil uitgeven, dat kan 250€ zijn of 5.000€, afhankelijk van het budget dat je kan vrijmaken en de resultaten die je wil behalen. Op basis van dat bedrag wordt je budget per dag berekend en wordt je advertentie getoond tot je dagbudget op is.
Een voorbeeld: Stel dat je een budget hebt van 10 Euro per dag en elke klik kost 0,25 Euro, dan kan er per dag 40 keer op je advertentie geklikt worden, daarna wordt je advertentie niet meer getoond.
Is je dagbudget niet volledig op, dan schuift het resterende bedrag mee naar de volgende dag.

De prijs die je effectief betaalt per klik is een soort opbodsysteem waardoor de prijs per klik enorm kan verschillen, afhankelijk van de sector en de concurrentie. Google Ads hanteert daarbij een kwaliteitsscore die de kwaliteit van je advertenties weerspiegelt. Volg je je account goed op en kan je je trefwoorden en advertenties steeds verbeteren dan zal je kwaliteitsscore hoger worden en betaal je minder per klik.

Hoe werkt de kwaliteitsscore van Google Ads?

De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van een aantal factoren. Door regelmatig de statistieken te analyseren en je zoekwoorden, advertenties en landingspagina te optimaliseren kan je die kwaliteitsscore steeds verbeteren waardoor je een betere positie krijgt en minder betaalt per klik.
Dit zijn de factoren waarmee Google Ads rekening houdt:

  • De klikfrequentie van je zoekwoorden (hoe vaak wordt er geklikt)
  • Hoe zoekwoorden in het verleden hebben gepresteerd.
  • De kwaliteit van de landingspagina op je website
  • De relevantie van je zoekwoorden tov de zoekopdracht
  • De relevantie van je zoekwoorden tov de advertentietekst
  • De prestaties van je advertenties. Meer kliks zullen je score positief beïnvloeden.

De plaats van je advertentie op de pagina met de zoekresultaten wordt na elke zoekopdracht opnieuw berekend. Regelmatig optimaliseren is dus de boodschap om je resultaten te verbeteren.

Is Google Ads makkelijk op te zetten?

Persoonlijk vind ik Google Ads een fantastisch advertentiekanaal en ik haal er voor verschillende klanten geweldige resultaten mee.
De firma D&T is op enkele jaren enorm gegroeid en gebruikt daarvoor vooral Google Ads.
Ook voor sauna Bora Bora halen we maandelijks nieuwe klanten binnen door advertenties te plaatsen op Google.

Helaas is het ook een vrij ingewikkelde tool. Wat je hierboven leest is een korte samenvatting van hoe Google Ads werkt maar er zijn nog heel wat extra mogelijkheden. Zo kan je nog allerlei extra extensiesextensie

Een extensie kan verschillende betekenissen hebben.
1. domeinextensies: hier gaat het over de letters die na het laatste punt komen in de domeinnaam. Bv .be voor België of .nl voor Nederland
2. documentextensie: geeft aan wat voor soort bestand het is. Bv. .pdf of .docx
3. Google Ads extensies: zijn extensies die als doel hebben je advertentie te ondersteunen
toevoegen aan je advertenties waardoor je meer klikken kan genereren, je kan aan remarketing doen, je kan adverteren op het Google display-netwerk, op YouTube, Google Shopping, enz.

Daarom raad ik je aan om je Google Ads campagne steeds te laten opzetten door een professional die alle functionaliteiten kent en weet hoe hij de beste resultaten kan halen.
Wil je weten hoe ik je kan helpen meer klanten te bereiken dankzij Google Ads, lees dan hier verder.

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment