adwords 

 

Wat is Google Ads?

Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

(vroeger Google Adwords) is de advertentietool van Google
, waarbij advertenties getoond worden in de Google zoekresultaten.

De meest bekende versie van Google ads zijn tekstadvertenties zoals in het voorbeeld hieronder.

 01 tekstadvertenties vb

Maar tekstadvertenties zijn niet de enige vorm van adverteren via Google.
Andere opties zijn:

  • Display campagnes, waarmee je adverteert op websites binnen het Google netwerk.

  • Shopping campagnes: ideaal voor webshops. De advertenties bevatten foto, titel, prijs en winkelnaam. Je klant klikt onmiddellijk door naar je webshop.

  • Videocampagnes op YouTube.

  • Remarketing op mensen die eerder je website bezochten.

Ondernemers denken vaak dat mensen bewust niet klikken op de tekstadvertenties maar dat blijkt in praktijk niet te kloppen. Mensen zijn gewoon op zoek naar een oplossing en meestal kan het hen echt niet schelen of ze dat vinden via een advertentie of via een organisch (onbetaald) zoekresultaat.

Liever luisteren dan lezen?

Klik hieronder op de video.


Waarom Google Ads onmisbaar is voor veel bedrijven.

Bovenaan staan in de zoekresultaten kan een enorm verschil maken. Onderzoek wijst uit dat slechts 5% van de bezoekers doorklikt naar de tweede pagina. 60% klikt op één van de eerste 3 resultaten.
Door te werken met Google Ads kom je onmiddellijk bovenaan in de zoekresultaten van Google. Ben je pas met een nieuwe website gestart of wil je snel resultaat halen dan is Google Ads een ideale oplossing.

Natuurlijk kan je ook hoger ranken in de zoekresultaten door aan de slag te gaan met SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

(of zoekmachineoptimalisatie). Je hebt dan al snel 6 maanden tot een jaar nodig om resultaat te zien. Dankzij Google Ads kan je letterlijk binnen enkele uren bovenaan in de zoekresultaten komen.


Wat zijn de voordelen van Google Ads:

  • Google is voor veel mensen hét startpunt van hun zoektocht naar een product of dienst.

  • Google Ads is een bijzonder rendabel marketingkanaal.

  • Google Ads is niet alleen geschikt voor grote bedrijven maar ook voor KMO's of solopreneurs met een beperkt budget.

  • Dankzij de uitgebreide statistieken kan je de resultaten gemakkelijk opvolgen en verbeteren.

  • Het is een zeer flexibel systeem waardoor het perfect mogelijk is om in te spelen op seizoenen, promoties en actualiteit.


De beste resultaten haal je door naast Google Ads ook SEO toe te passen, zodat je zowel op korte als lange termijn werkt. Wie bovenaan rankt in de organische zoekresultaten én een advertentie plaatst, zou volgens onderzoek gemiddeld tot 30% meer inkomsten genereren!


Hoe werkt Google Ads?

Trefwoorden vormen de basis, alles start dus met een grondige trefwoordanalyse.
Die trefwoorden verzamelen we in verschillende campagnes en sets waar we advertenties en extensiesextensies

Een extensie kan verschillende betekenissen hebben.
1. domeinextensies: hier gaat het over de letters die na het laatste punt komen in de domeinnaam. Bv .be voor België of .nl voor Nederland
2. documentextensie: geeft aan wat voor soort bestand het is. Bv. .pdf of .docx
3. Google Ads extensies: zijn extensies die als doel hebben je advertentie te ondersteunen
aan koppelen.

Het advertentiesysteem is een soort veilingsysteem waarbij je betaalt als iemand op je advertentie klikt. Er zijn verschillende mogelijkheden om de prijs per klik te beheren. Vaak zal de manier waarop we bieden in de loop van de campagnetijd mee evoluren.

Google geeft je ook steeds een kwaliteitsscore mee. Hoe beter en relevanter je advertenties, hoe groter je succes, hoe hoger je kwaliteitsscore. Ook de kwaliteit van je website en de landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
('s) spelen een rol in die kwaliteitsscore.

Zo is het dus best mogelijk dat je als klein bedrijf een betere kwaliteitsscore krijgt dan een grote concurrent. Jouw advertenties worden dan beter getoond en je betaalt minder per klik.

02 google ads statistieken

De resultaten van je advertenties kan je continu meten en opvolgen via uitgebreide statistieken.
Zo kan je constant zien:

  • Welke trefwoorden/advertenties het meest getoond worden.

  • Welke trefwoorden/advertenties de meeste conversiesconversies

    Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
    Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
    opleveren.

  • In welke regio je het beste resultaat haalt.

  • In welke leeftijdscategorie je leads zitten en of het mannen of vrouwen zijn.

  • Of ze zoeken via desktop, tablet of smartphone.

  • Op welke dagen en uren je advertenties het meest getoond worden en het beste resultaat opleveren.

  • En nog veel meer....

Al die informatie maakt het mogelijk om constant te optimaliseren zodat je het beste resultaat haalt uit je budget.


Wie ziet je Google Ads advertenties?

Het grote voordeel van de tekstadvertenties is dat ze alleen getoond worden aan mensen die een relevante zoekopdracht ingeven. Je bereikt dus jouw doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
op het moment dat ze ook echt op zoek zijn naar jouw product of dienst.

De display advertenties of YouTube campagnes werken met trefwoorden en doelgroepen en zijn vaak meer geschikt om te werken op merkbekendheid.


Hoe snel mag je resultaat verwachten?

Veel is afhankelijk van jouw aanbod. Bied je een product of dienst aan waar mensen dringend naar op zoek zijn of snel over beslissen? Dan zal je sneller resultaat halen. Ben je een slotenmaker of loodgieter, dan is de kans groot dat je mensen bereikt die jou heel dringend nodig hebben. Je zal dan op korte tijd de effecten zien van Google Ads. Ben je een coach, een marketeer of installeer je nieuwe keukens of zonnepanelen dan duurt het meestal wat langer voor mensen een beslissing nemen.

Geef nooit te snel op, ook al zie je niet onmiddellijk het gehoopte resultaat. Google Ads is een programma dat werkt met artificiële intelligentie en dat heeft tijd nodig. Hoe geduldiger je bent, hoe beter je advertenties worden, hoe beter de resultaten die je behaalt. Blijven werken aan je kwaliteitsscore, je resultaten constant analiseren en verbeteren is de boodschap.

In mijn Gratis e-boek over Google ads toon ik concrete voorbeelden en een stappenplan om te berekenen wat Google Ads jou kan opbrengen.

ebook google ads

Leg ook niet al je eieren in één mand.
Bekijk welke mogelijkheden er nog zijn om nieuwe klanten te bereiken. Kan je gebruik maken van social media, ben je al actief met e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
bezig, kan je actief contacten leggen met interessante partners, enz.


Adverteren op Google of op Facebook/Instagram?

Beide zijn uitstekende advertentietools met heel uitgebreide mogelijkheden maar ze werken op een heel andere basis. Voor je start met online adverteren is het belangrijk dat je het verschil begrijpt tussen beide tools.

In Google Ads wordt je advertentie getoond op het juiste moment aan de juiste persoon.
Iemand die 'slotenmaker Antwerpen' ingeeft op Google is ook echt op zoek naar een slotenmaker. Je bereikt dus mensen precies op het moment dat ze naar jouw dienst of product op zoek zijn, waardoor de kans op conversie groter is.

Op Facebook of Instagram daarentegen worden advertenties getoond op basis van interesses.
Heb je al eerder interesse getoond in weekendjes in de Ardennen, dan zal Facebook je advertenties tonen van hotels in de ardennen, zelfs al ben je daar op dat moment misschien niet (meer) naar op zoek.
Deze manier van adverteren kan in je voordeel spelen als je een nieuw, onbekend product op de markt brengt. Mensen zoeken namelijk niet via Google naar een product dat ze (nog) niet kennen.

Zoeken mensen wél online naar jouw aanbod, wat voor de meeste bedrijven zo is, dan zal je meer resultaat halen via Google ads.


Is Google Ads duur?

Google Ads werkt met een CPC of Cost Per Click-systeem. Dat betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt.
De prijs die je effectief betaalt per klik is een soort opbodsysteem. Die prijs kan enorm verschillen, afhankelijk van de sector en de concurrentie. Google Ads hanteert daarbij een kwaliteitsscore die de kwaliteit van je advertenties weerspiegelt. Volg je je account goed op en kan je je trefwoorden en advertenties steeds verbeteren, dan verhoogt je kwaliteitsscore en betaal je minder per klik.

Is Google Ads ook geschikt voor kleine bedrijven met een beperkt budget?

03 google ads succes

Absoluut!
Google ads werkt met een dagbudget en jij bepaalt hoeveel je bereid bent te investeren. Stel dat je een budget hebt van 10 Euro per dag en elke klik kost 0,5 Euro, dan kan er per dag 20 keer op je advertentie geklikt worden. Dat zijn 20 bezoekers per dag of 600 per maand die interesse hebben in jouw aanbod. Gemiddeld 3% daarvan onderneemt actie en zal dus kopen of bv een offerte aanvragen.

Grote bedrijven besteden tot €50 miljoen per jaar aan Google Ads! Dat zouden ze niet doen als het niet werkt, toch?
Een Belgische KMO besteedt gemiddeld €1.500 per maand aan online advertenties op Google. De kleinste campagnes starten bij €300 per maand.

Google Ads is dan ook geen 'kost' maar eerder een 'investering' in de groei van je onderneming en het verhogen van je omzet.

Is Google Ads geschikt voor elk type bedrijf?

Neen, soms is Google Ads niet de beste oplossing. Veel hangt af van je aanbod, de brutomarge op je verkopen en de online concurrentie.
Twijfel je? Neem dan gerust contact op of plan een kennismakingsgeprek in en ik kijk met je mee wat de beste aanpak is.


Is Google Ads makkelijk op te zetten?

Google Ads is echt een fantastisch advertentiekanaal maar het is ook een vrij ingewikkelde tool. Het correct opzetten van een account, nieuwe campagnes en alle bijbehorende google ads settings vraagt behoorlijk wat expertise. Ken je de verschillende mogelijkheden niet dan mis je gegarandeert belangrijke functionaliteiten. Daardoor wordt je advertentie mogelijk getoond op foute trefwoorden of betaal je te veel per klik.

Zoals je eerder in dit artikel kon lezen maakt Google Ads gebruik van een veilingsysteem. Wil je niet de verliezer zijn in dat veilingsysteem dan is het belangrijk om alert te blijven en tijdig in te spelen op veranderingen en nieuwigheden.

Optimaliseren van Google Ads is dan ook een doorlopend proces met als doel de prestaties te verbeteren en meer resultaat te halen uit je budget.
Adverteerders die hun account verwaarlozen, verliezen van de adverteerders die wel investeren in optimalisatie.Investeer je in Google Ads, dan is die optimalisatie en een goed beheer dus een echte noodzaak. En optimaliseren vereist tijd, aandacht en bovenal expertise en praktijkervaring.

04 google ads expert martine

 

Kan je zelf Google ads expert worden?

Ben je bereid te investeren in opleidingen en kan je de tijd en het budget vrijmaken om te testen en te experimenteren, dan is dat zeker een optie. De afgelopen jaren volgde ik een 5-tal opleidingen van basic tot expert om deze tool écht te beheersen. Bovendien brengt Google continu wijzigingen aan waardoor ik ook regelmatig moet bijscholen.

Is het beter een Google Ads Specialist onder de arm te nemen?

Waarschijnlijk wel. Als Google Ads Expert zet ik jouw campagne op korte tijd professioneel online. Ik volg de resultaten op, optimaliseer je campagnes en geef je advies op basis van je doelstellingen.

Ben je op zoek naar een Google Ads Expert?

Lees dan meer over mijn werkwijze of plan hier een kennismakingsgesprek in. Ik kijk dan volledig vrijblijvend mee naar de mogelijkheden voor jouw aanbod en geef je mijn eerlijk advies.

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment