Consistente marketing, wat betekent dat?

Consistentie in marketing betekent simpelweg dat je op een uniforme manier communiceert, zowel online als offline. Maar wat houdt dat nu precies in?

Het betekent:

• Samenhang realiseren tussen verschillende kanalen,

• zorgen dat je boodschap en branding altijd consistent zijn,

• en regelmaat hanteren in je communicatie.

Misschien denk je nu, "Mooi gezegd Martine, maar hoe doe ik dat?"

Lees dan zeker verder, want jouw online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
werkt pas echt als je deze consistentie toepast.

conistentie

Wat levert Consistentie in Marketing je op?

Stijging van je Omzet:

Onderzoek wijst uit dat meer consistentie bedrijven 23 tot 33% meer omzet oplevert! Dit klinkt misschien vreemd, want het verandert niets aan je aanbod, expertise, of prijs. Wat het wel verandert, is je expertstatus en de betrokkenheid en loyaliteit van je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
.

Besparing van Tijd en Geld:

Eerlijk is eerlijk: in het begin vergt het implementeren van een consistente marketing wel wat extra moeite. Maar al snel bespaar je tijd en geld. Consistentie betekent namelijk dat je een herhaalbare en schaalbare strategie opzet. Daarbij weet je steeds precies welke boodschap je wil brengen, welke doelgroep je wil bereiken en welke kanalen je daarvoor kan inzetten. Niet alleen bespaart dat je tijd maar je krijgt ook meer rust in je hoofd omdat je precies weet wat je moet doen om je doelen te bereiken.

Een consistente aanpak is ook beter meetbaar. Je weet wat je inspanningen opleveren, hoe kanalen bijdragen aan je succes, en waar je aandacht en budget naartoe moeten voor maximaal resultaat.

Consistentie in Branding en Visuele Identiteit:

Branding zorgt dat je herkenbaar bent over verschillende kanalen, zowel online als offline. Denk aan je logo, kleuren, lettertypes, en het type beelden dat je gebruikt. Ook je boodschap en tone of Voice maakt deel uit van je branding.

Het is geen overbodige luxe om een huisstijlhandboek te hebben, zoals grote bedrijven dat doen. Ook als klein bedrijf wil je duidelijke richtlijnen hebben,. Handig voor jezelf maar ook voor externe partners zoals grafisch vormgevers of marketeers. Je logo is niet zomaar blauw maar wel een specifieke kleur blauw. Geef je geen duidelijke richtlijnen, dan riskeer je dat je visitekaartjes plots een heel andere kleur blauw hebben dan je brochure of website.

Grote bedrijven zoals Apple, coca-cola of Ikea zijn zeer sterk in branding. Kijk maar eens naar de foto hieronder. Enkel door het kleurgebruik is het al duidelijk over welk merk het gaat, toch?

 

huisstijl consistentie

 

Maar ook als klein bedrijf is consistentie in branding essentieel. Stel, je zoekt een badkamerspecialist en ziet een moderne camionette met een mooi logo en de slogan 'jouw badkamerspecialist'. Je bezoekt hun website en ontdekt een verouderde look met andere kleuren en vooral focus op loodgieterij. Het verhaal klopt niet waardoor de kans dat je contact opneemt aanzienlijk kleiner wordt. Een consistent verhaal en boodschap zijn cruciaal over alle kanalen heen.

Consistentie in branding gaat dus verder dan logo en kleurstelling. Ook je verhaal en boodschap moeten kloppen over alle kanalen om verwarring bij je prospect te voorkomen.

Verbinding Tussen Contactmomenten

Ben je slotenmaker dan nemen klanten waarschijnlijk al snel contact op, vooral als ze thuis niet meer binnen raken (emoticon). Voor de meeste ondernemers is het een uitdaging. Over het algemeen zijn minimaal 7 contactmomenten nodig voordat een prospect besluit contact met je op te nemen.

Onlangs las ik een studie waarin zelfs sprake was van 11 contactmomenten, 7 uur tijd, en 4 platformen. Een prospect zou dus minstens 11 keer met je in contact moeten komen, waarbij hij minstens 7 uur besteedt aan het consumeren van content. Deze contacten moeten ook nog eens verspreid zijn over 4 verschillende platformen.

Een voorbeeld van zo'n cross-channel opvolging:

Iemand maakt voor het eerst kennis met je aanbod via een advertentie op social media (platform 1), bezoekt vervolgens je website (platform 2) en schrijft zich in voor een gratis videoreeks (platform 3). Tenslotte volg je die prospect verder op via e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
(platform 4).

cross chanel

Maak je geen zorgen; dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dit type klantenreis wordt zo opgezet dat deze volledig automatisch verloopt. Eenmaal opgezet hoef je er geen persoonlijke tijd meer in te steken. Volledig automatisch verhoog je het aantal platformen en contactmomenten met je prospect. De videoreeks zorgt er ook nog eens voor dat de prospect meer tijd besteedt aan je content.

Natuurlijk is de 11-7-4 regel niet voor elk bedrijf van toepassing, en niet elke onderneming heeft zulke automatisering nodig. Maar zelfs in een eenvoudigere benadering van de klantenreis wil je dat je stijl en boodschap over de verschillende platformen hetzelfde zijn. Je wilt verwarring voorkomen over wie je bent en wat je aanbiedt.

Consistentie in Visie en Missie

your why

Elk bedrijf, hoe klein ook, heeft een visie en missie. Misschien klinkt dit voor een klein bedrijf of solopreneur hoogdravend, maar het is simpelweg een beschrijving van waar jij voor staat.

Waarom doe jij wat je doet? In welke behoefte van je klant voorzie je? Wat wil je betekenen en voor wie? Waar wil jij naartoe met je bedrijf?

 

 

Hieronder twee concrete voorbeelden van de visie en missie van bekende bedrijven met een consistente marketing:

Dove:

Missie: Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, vooral jonge meisjes, positief te beïnvloeden en hen te inspireren om het beste uit hun leven te halen.

Visie: Een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst.

Ikea:

Missie: Een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden tegen zo laag mogelijke prijzen, zodat zo veel mogelijk mensen ze kunnen betalen.

Visie: Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.

Misschien heb je zelf nooit echt stilgestaan bij jouw visie en missie, maar besef je nu dat je die wel degelijk in je hoofd hebt. Het is tijd om ze op papier te zetten en ze mee te nemen in je communicatie.

Een heldere visie en missie helpen je de juiste doelgroep aan te trekken omdat de juiste mensen zich aangesproken zullen voelen door jouw waarden. Je doelgroep zal bovendien meer verbondenheid met je voelen, waardoor je meer loyaliteit creëert. Die loyaliteit zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zijn je aan te bevelen bij familie en vrienden, waardoor je meer resultaat haalt uit mond-aan-mondreclame.

Ook Apple is daarvan een goed voorbeeld. Een gebruiker van Apple zal meer emotionele betrokkenheid voelen, dat kan ik zelf bevestigen (emoticon) Apple staat ook voor iets, voor waarden waar gebruikers zich bij betrokken voelen.

Natuurlijk zijn Dove, Ikea en Apple grote bedrijven, maar ook kleinere bedrijven zoals Rituals of Odettes Lunettes slagen er in om een grote betrokkenheid te creëren met hun doelgroep. De eerste stap daar naartoe ligt in het uitschrijven van je visie en missie.

Consistente Marketing en de Verwachtingen van je Doelgroep

Het lijkt misschien geen voor de hand liggende combinatie, maar het is cruciaal: jouw doelgroep verwacht consistentie en nauwkeurigheid in de informatie die je via verschillende kanalen deelt.

Tegenstrijdige of verouderde informatie zorgt voor verwarring en schaadt het vertrouwen, vooral online waar vertrouwen niet vanzelfsprekend is. Waarom zou een prospect die jouw website bezoekt je zomaar vertrouwen? Hij kent je niet, weet niet of de informatie klopt en of jij waarmaakt wat je belooft.

 

consistentie marketing

 

Voorbeelden van verwarrende content:

• Je geeft opleidingen voor kleine groepjes, maar op je website staat een foto van een opleiding met bijna 100 deelnemers.

• Je hebt een persoonlijke aanpak, maar de toon op je website is afstandelijk met 'u' en 'uw', en veel vaktaal. Er is zelfs geen foto van jou te vinden.

• Het is 30 graden buiten, maar op je homepage staat een eindejaarsactie (Tenzij je in Dubai woont natuurlijk 😉).

• Op Facebook en Instagram toon je resultaten van kleine renovatiewerken, maar op je website spreek je alleen over totaalrenovaties.

Dergelijke voorbeelden brengen je bezoeker in verwarring, wat het vertrouwen ondermijnt. Door je content waardevol, up-to-date en relevant te maken, zal je prospect je sneller vertrouwen en verhoog je je expertstatus.

Consistentie en Frequentie

Af en toe iets posten op Facebook of Instagram, om de 14 dagen iets plaatsen op Instagram en 2 nieuwsbrieven per jaar is geen consistente marketing. Consistente marketing betekent regelmaat brengen in je communicatie, de aandacht vasthouden en constant werken aan betrokkenheid met je doelgroep.

Dat betekent niet dat je elke dag moet posten op social media of dagelijks moet mailen naar je doelgroep. De frequentie hangt af van jouw aanbod, jouw doelgroep en de marketingstrategie die je hebt opgezet.

Vergelijk het met naar de fitness gaan. Sommigen gaan dagelijks, anderen wekelijks. Beide zijn prima, afhankelijk van jouw beschikbare tijd en doel. Maar als je slechts één keer per drie maanden naar de fitness gaat, zal je weinig bereiken, toch?

7 stappen naar Consistente Marketing

Zijn de voordelen van consistentie in je marketing duidelijk dan is de vraag ‘hoe begin je eraan?’

  1. Ken je visie en missie. Weet wat jou anders maakt dan je concurrent en neem dit consistent mee in je communicatie.

  2. Ken je doelgroep. Hoe scherper je doelgroep omschreven is, hoe makkelijker het wordt om ze op de juiste manier aan te spreken. Wil je iedereen aanspreken, dan wordt je communicatie heel algemeen en voelt waarschijnlijk niemand zicht echt aangesproken.

  3. Ken je klantenreis. De klantenreis of customer journey omschrijft hoe je nieuwe prospecten kan bereiken, op welke kanalen je ze kan aanspreken, welke informatie ze zoeken en wat ze nodig hebben om overtuigd te geraken van jouw expertise. Die informatie is cruciaal om jouw marketingstrategie op te zetten.

  4. Controleer je branding: Past jouw branding nog helemaal in je verhaal? Straalt je logo en huisstijl nog de juiste waarden uit naar je doelgroep? Wordt je huisstijl consistent toegepast op al je kanalen?

  5. Optimaliseer je website: De website is voor de meeste bedrijven het belangrijkste kanalen. Hier kan je bezoeker zich inschrijven op je mailinglijst, een offerte aanvragen, een product kopen of contact met je opnemen. Je website moet dus ingericht zijn op het behalen van je doelen, dient helemaal in lijn te zijn met je branding, moet up-to-date zijn en de juiste informatie aanbieden aan je doelgroep. Daarnaast wil je ook dat je website goed geïndexeerd wordt door Google zodat je ook organisch steeds nieuwe prospecten aantrekt. Je website op punt zetten en onderhouden is dus een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie.

  6. Schrijf een duidelijke strategie uit en gebruik een marketingkalender. Hoe vaak ga je posten op social media, hoe vaak ga je een nieuwsbrief versturen, hoe vaak ga je bloggen of een podcast of video maken, wanneer en waar ga je adverteren, enz. De basis van je strategie zit in je customer journey. Hou ook rekening met het volgende:

    • Hoeveel tijd heb je beschikbaar voor je marketing?

    • Waar ben je goed in, wat doe je graag?

    • Welk budget is beschikbaar?

  7. Reserveer tijd voor marketing: Zet een vast moment in je agenda om te werken aan je marketing. Bewaak dat moment alsof je leven ervan afhangt en hou je consistent aan je marketingkalender.

Vind je het moeilijk om de eerste stap te zetten?

Klik dan hier door naar de Boost-je-MarketingScan en krijg in enkele minuten persoonlijke inzichten in de onderdelen die jouw aandacht verdienen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment