In dit blogartikel gaat het eens niet over online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
maar wel over iets dat er heel nauw mee samenhangt, namelijk je logo en huisstijl.

Nu denk je misschien ‘wat heeft mijn logo met online marketing te maken’?
Wel, meer dan je denkt. Want een logo en huisstijl zijn enorm belangrijke onderdelen van je communicatie. Hieronder leg ik je uit waarom:

Waarom is je logo zo belangrijk?

1. Een goede eerste indruk maken

Online heb je ongeveer 2 seconden om een goede eerste indruk te maken en je potentiële klant ervan te overtuigen dat het de moeite waard is om je aanbod verder te bekijken.

Op dat moment kan een goede huisstijl het verschil maken. Een sterk logo in de juiste kleuren ondersteunt jouw aanbod. Klopt je uitstraling niet met je dienst of product dan ben je die prospect binnen die 2 seconden weer kwijt.

2. Herkenbaarheid

Je logo is het symbool waardoor je merk of bedrijf herkenbaar wordt. Trek jij je logo en huisstijl consequent door, dan gaan mensen steeds makkelijker de link leggen met je bedrijf en wat je doet.

3. Vertrouwen en loyaliteit

We worden overladen met prikkels waardoor consumenten, meer dan ooit, verlangen naar consistentie.
Groeit je bedrijf en wordt je logo steeds bekender dan ontstaat er ook een beeld van betrouwbaarheid. Denk bv aan merken zoals Nike. Zelfs al heb je nog nooit iets van Nike gekocht, je zal niet snel twijfelen aan de betrouwbaarheid. Het logo wordt dan een soort kwaliteitsgarantie.

Waarom geldt dit ook voor kleine bedrijven?

Misschien denk je dat een sterk logo en huisstijl alleen belangrijk is voor grote bedrijven zoals Nike en Coca-cola, maar niet is minder waar. Laten we de drie bovenstaande argumenten eens in het licht houden van een klein bedrijf:

1. Eerste indruk:
Ook als klein bedrijf wil je een professionele indruk maken op je website zodat je bezoekers geïnteresseerd geraken en doorklikken.

2. Herkenbaarheid:
Stel dat je telkens weer die opvallende camionette van Loodgieter Joeri ziet opduiken in de buurt. Aan wie zal je denken als je een loodgieter nodig hebt?

3. Vertrouwen:
Misschien heb je toch niet onmiddellijk aan Loodgieter Joeri gedacht of je kan niet op zijn naam komen, dus je gaat googelen. Je hebt al 3 websites bekeken maar je twijfelt en dan komt je op de site van loodgieter Joeri. Je herkent onmiddellijk het logo en de kleuren want die gebruikt hij ook op zijn camionette. En die camionette heb je al zo vaak gezien in je buurt, dus je buren doen blijkbaar ook beroep op hem. Je beslissing is genomen, je belt Joeri.

Zie je hoe een sterk logo en een goede huisstijl ook voor een klein bedrijf meer klanten kan opbrengen?

Wat maakt een logo sterk?

Als we logo’s gaan ontleden dan zien we drie belangrijke onderdelen: tekst, contour en kleur.
Elk van die onderdelen speelt een rol in je logo en huisstijl.

1. tekst

De tekst is het onderdeel dat het minst vatbaar is voor interpretatie. Besteed daarbij extra aandacht aan de keuze van het lettertype en kies een font dat gemakkelijk leesbaar is, ook als je logo sterk verkleind werd.
Onderstaand merk slaagt er zelfs in om met een totaal andere tekst herkenbaar te blijven. Een sterk voorbeeld van hoe een lettertype in combinatie met een kleur herkenbaarheid creëert.

 

 nutella naam

 

2. beeld en contour

Een logo bevat naast de merknaam meestal ook een beeld of contour. Een beeld kan er voor zorgen dat duidelijk wordt wat je doet maar ook een zeer eenvoudige contour kan zorgen voor herkenning.
Ik durf wedden dat je absoluut niet twijfelt over welke logo's het hieronder gaat.

 

coca cola vorm nike logo inverse

3. kleur

Ook door het claimen van een bepaalde kleur of kleurcombinatie kan je je merk herkenbaar maken, zelfs zonder je logo te tonen. Kijk maar eens naar onderstaande foto, dit kan toch maar over één winkelketen gaan!

ikea winkel id

 

id4web kleurenkaart

Hoe kies je de juiste kleuren voor je logo?

Bij het kiezen van één of meerdere kleuren is het belangrijk om rekening te houden met de psychologie van kleuren. Onbewust roepen kleuren immers altijd een bepaald gevoel op. Die associaties worden grotendeels gevormd door de universele betekenis van kleuren, al kan dat gevoel ook beïnvloed worden door cultuur of persoonlijke ervaringen. Zo zullen vrouwen in België en Nederland vaak kiezen voor een witte trouwjurk terwijl in Oosterse landen wit eerder met de dood wordt geassocieerd.

Als we kijken naar logo’s en huisstijl baseren we ons op de universele betekenis van kleuren en dan zien we dat elke kleur zowel een positief als negatief gevoel kan oproepen. De kleur van je logo roept dus ook een bepaald gevoel op bij jouw klanten en prospecten en dat moet natuurlijk kloppen met je dienst of product. Soms is die kleurkeuze heel logisch, zoals groen voor een milieuvriendelijk product. Maar soms zijn de nuances veel subtieler.

Ik heb een kleurenkaart gemaakt met bij elke kleur zowel de positieve als negatieve associaties. Ik ben benieuwd of kleurkeuze van je logo klopt met je bedrijf. Laat je het me weten?

Je kan de kleurenkaart hier downloaden als pdf.

 

Durf je logo en huisstijl te herwerken

Doorgaans heeft een logo een levensduur van 5 tot 15 jaar. Dat wil niet zeggen dat je daarna een ander logo moet laten maken maar wel dat je logo waarschijnlijk eens moet gerestyled worden.

Een paar vragen die je jezelf kan stellen:

  • Is het logo of je huisstijl niet oubollig geworden?
  • Klopt de uitstraling van je logo nog, past die nog bij het bedrijf?
  • Straalt je logo de kwaliteit uit van je dienst/producten
  • Is je logo gemakkelijk bruikbaar op alle soorten dragers, bv t-shirts, balpennen, e-mailhandtekening, ….
  • Ben je er zelf nog gelukkig mee?

Misschien lijkt het raar om je logo te laten herwerken, wat dan met die herkenbaarheid?

Natuurlijk wil je de herkenbaarheid niet volledig overboord gooien maar je wil ook geen logo dat oubollig is waardoor heel je bedrijf oubollig lijkt. Met een goede restyling behoud je de herkenbaarheid en verbeter je de uitstraling.
Ook grote bedrijven laten hun logo en huisstijl regelmatig evalueren en restylen. Soms gaat het over grote wijzigingen maar vaak gaat het ook over kleine veranderingen die het logo eenvoudiger, duidelijker en eigentijdser maken.

Hieronder enkele voorbeelden:

evolutie logo google

evolutie logo CA

evolutie logo McDonalds

evolutie logo shell

evolutie logo pepsi

 

De do's en dont's van een professioneel logo

Heb je nog geen professioneel logo of is je logo en huisstijl aan een restyling toe, lees dan eerst deze do's en dont's:

Hou het simpel

Het zijn vaak de eenvoudigste logo's die het meest herkenbaar zijn, denk maar aan de eenvoudige vorm van Nike. Een goed logo geeft je het gevoel dat er niks meer bij moet maar dat er ook niks meer kan weggelaten worden.

Test de herkenbaarheid

Je logo moet in alle omstandigheden herkenbaar en leesbaar zijn.  Een goede test is alvast om je logo eens heel klein af te printen. Is het nog steeds leesbaar en herkenbaar dan zit je goed.

Kies de kleur die past bij je bedrijf

Je persoonlijke voorkeur voor bepaalde kleuren is niet persé ook de juiste keuze voor je logo. Belangrijk is dat je de kleur kiest die past bij je product of dienst. Wees ook voorzichtig met het aantal kleuren, in de meeste gevallen geldt ook hier de stelling 'less is more’.

Voorzie verschillende versies

Je logo moet geschikt zijn voor verschillende ondergronden en verschillende druktechnieken. Voorzie daarom ook steeds een zwart-wit versie van je logo en een versie die je kan gebruiken op een donkere achtergrond.

Maak een brandguide of een huisstijlhandboek

Een brandguide is een korte handleiding waarin duidelijk omschreven staat hoe je logo en huisstijl mogen gebruikt worden.

  • Volgende onderdelen kunnen daarin aan bod komen
  • kleurcodes logo voor verschillende druktechnieken
  • gebruik van het logo op verschillende achtergronden of producten
  • typografie, welke fonts gebruik je voor bv adresgegevens, mail, opmaak brochures enz.
  • richtlijnen voor de opmaak van visitekaartjes, briefhoofden, omslagen en andere documenten
  • welke papiersoorten moeten gebruikt worden voor huisstijldocumenten en brochures
  • welke bijkomende kleuren kunnen nog gebruikt worden voor bv productcategorieën
  • aan welke stijl moeten beelden voldoen
  • enz.

Handig voor jezelf als leidraad voor een consequente huisstijl maar ook als je met externe partners in zee gaat, is dit een handig werkinstrument waardoor zij precies weten hoe ze kunnen aansluiten bij de bestaande huisstijl.

Lever de juiste kwaliteit aan

Moet je je logo aanleveren voor drukwerk, lever dan steeds een gevectoriseerde versie aan zodat je logo haarscherp gedrukt wordt. De jpg-file die je online gebruikt mag er dan wel perfect uitzien op je computer, op drukwerk loop je het risico dat het allemaal onscherp en vaag wordt waardoor je een onprofessionele indruk maakt.

Schakel een professioneel ontwerper in

Je hebt nu een goed idee van wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een goed logo en laat ons eerlijk zijn, dat is heel wat. Je wil immers een uniek logo dat past bij jouw bedrijf of dienst. Je wil dat het goed herkenbaar is, dat je het op verschillende dragers kan gebruiken en dat het een hele tijd meegaat.

Een professioneel ontwerper kan daar allemaal voor zorgen. Die zal eerst luisteren naar jouw verhaal en naar wat je wil dat je logo uitstraalt. Vervolgens worden er een aantal voorontwerpen gemaakt in verschillende stijlen. Op basis van jouw voorkeur wordt er uiteindelijk een definitief logo ontwikkelt.

Een professioneel ontwerper zal ook steeds je logo aanleveren in verschillende fileformaten, zodat je zowel een gevectoriseerde versie hebt voor drukwerk als een laag-resolutie versie voor online gebruik.

Dekt jouw logo de lading nog?

Als ondernemer ben je vaak zo gewend aan je logo dat het je nauwelijks nog opvalt. Het bedrijf groeit en evolueert maar het logo blijft vaak ongewijzigd meegaan waardoor het op een bepaald moment niet mee past bij de onderneming.

Herkenbaar?
Is jouw logo ondertussen ook aan restyling toe of heb je nog geen echt logo?

Geef dan gerust een seintje of kijk alvast eens rond in onze portfolio op de website id-advertising.be.

 

 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment