ID4web google ads

Wil je snel bovenaan komen in de Google zoekresultaten, dan is Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

de tool die je zoekt.
Honderdduizenden bedrijven maken gebruik van deze krachtige tool om dagelijks nieuwe prospecten aan te spreken.

Het grote voordeel van Google Ads is dat je advertentie alleen getoond wordt aan mensen die een relevante zoekopdracht ingeven en dus op dat moment ook werkelijk op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Het nadeel van Google Ads is dat het niet echt een eenvoudige tool is. De mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en juist of fout gebruik heeft behoorlijk wat invloed op je prijs per klik en je positie binnen de zoekresultaten. Door je Google Ads campagne te optimaliseren verbeter je niet alleen je positie maar verlaag je tegelijkertijd de prijs die je per klik betaalt, waardoor je dus meer resultaat haalt met hetzelfde budget.

 

Hieronder alvast 7 tips die je helpen met het verbeteren van je resultaten:

 

 Tip 1: Gebruik de Google Ads zoekwoordplanner

Met de zoekwoordplanner ga je op zoek naar nieuwe zoekwoordideeën voor je campagne. Een goed alternatief is de tool ubersuggest, die op heel eenvoudige manier een overzicht geeft van mogelijke trefwoorden.

In onderstaande korte video laat ik je zien hoe beide tools werken.


Tip 2: Zoekwoorden aanvullen

Per 60 seconde verwerkt Google zo'n 5 miljoen zoekopdrachten. 15% van die zoekopdrachten zijn volledig nieuw en bestaan uit een combinatie van woorden die niet eerder werden gebruikt.

Het is dus belangrijk om regelmatig te controleren op welke zoektermen je advertenties getoond worden. Zie je nieuwe zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw dienst of product dan kan je die eenvoudig toevoegen aan je trefwoorden.


Tip 3: Google Ads uitsluitingswoorden

Bij het opzetten van een Google ads campagne is het niet alleen belangrijk om de trefwoorden in te geven waarop je wil gevonden worden maar ook om die woorden in te geven waarop je juist NIET wil gevonden worden.

Ik geef een voorbeeld:

Eén van onze klanten verkoopt mixers voor waterzuivering. Uiteraard willen zij geen advertenties tonen als de bezoeker op zoek is naar een staafmixer of een betonmixer. Die worden werden dus uitgesloten.

Hoe vind je die foute woorden?

In Google Ads kan je steeds zien op welke zoekopdrachten je advertenties getoond worden. Staan daar zoekopdrachten bij waarop je NIET wil getoond worden, dan kan je die eenvoudig selecteren en vervolgens toevoegen aan de uitsluitingszoekwoorden. Zeker bij het opstarten van een nieuwe campagne moet dit goed opgevolgd worden om te vermijden dat er te veel vertoningen en klikken verloren gaan door foute trefwoorden.


Tip 4: Google Ads extensiesextensies

Een extensie kan verschillende betekenissen hebben.
1. domeinextensies: hier gaat het over de letters die na het laatste punt komen in de domeinnaam. Bv .be voor België of .nl voor Nederland
2. documentextensie: geeft aan wat voor soort bestand het is. Bv. .pdf of .docx
3. Google Ads extensies: zijn extensies die als doel hebben je advertentie te ondersteunen

Je Google advertenties kunnen uitgebreid worden met verschillende extensies. Die extensies hebben als doel extra bedrijfsinformatie toe te voegen waardoor je advertentie meer aandacht krijgt.

Dit zijn de mogelijke extensies:

  • Sitelinkextensies: extra links die de gebruiker naar een specifieke pagina sturen
  • Oproepextensie: een extra knop waardoor mensen onmiddellijk via telefoon contact kunnen opnemen. Uiteraard kan je instellen wanneer die moet getoond worden, zodat je niet dag en nacht gebeld wordt.
  • Structured snippets: USP's rond bepaalde thema's, zoals merken, stijlen, services, enz.
  • Prijsextensies: voegt een prijsindicatie toe aan je advertentie
  • Beeldextensies: voegt een klein beeld toe aan je advertentie
  • Locatie extensie: laat de bezoeker zien hoe ver hij van je bedrijf verwijderd is
  • App-extensie: biedt de mogelijkheid om mensen door te sturen naar een mobiele app
  • Highlight extensie: zet de USP's van je bedrijf in de verf, bv. Gratis verzending
  • Eerdere bezoeken: toont de bezoeker of en hoe vaak hij de website eerder heeft bezocht
  • Verkopersbeoordeling: toont recensies uit betrouwbare bronnen waar reviews worden verzameld


Tip 5: Optimaliseer je landingspaginalandingspagina

Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product

Een Google Ads advertentie verwijst altijd naar een pagina op je website (de landingspagina) en dat is niet noodzakelijk je homepage. Belangrijk is dat je de pagina kiest die relevant is voor je advertentie zodat de bezoeker onmiddellijk de juiste info te zien krijgt.

De kwaliteit van die landingspagina is ontzettend belangrijk. Je mag nog zoveel klikken hebben op je advertenties, als mensen op de landingspagina niet vinden wat ze zoeken, zal je geen resultaat behalen.
In mijn artikel '10 tips voor een goede landingspagina', lees je hoe je meer conversieconversie

Conversie in online marketing wordt meestal uitgedrukt in percentage en gaat over het behalen van een bepaald vooropgesteld doel.
Een mogelijk doel is bv dat bezoekers van je website zich inschrijven op je nieuwsbrief. Telkens wanneer een bezoeker die actie uitvoert, spreken we van een conversie. In dit geval betekent een conversiepercentage van 5% dat 5 op 100 bezoekers zich inschrijfven op je nieuwsbrief.
haalt uit je landingspagina.


Tip 6: Hou conversies bij in Google Ads

Google Ads geeft de mogelijkheid om conversies bij te houden, zodat je precies weet wat je campagne heeft opgeleverd. Zo kan je bv aankopen in de webshop bijhouden maar ook aanmeldingen voor nieuwsbrieven of telefoongesprekken vanuit je advertentie.


Tip 7: Koppel Google Ads aan Google analytics

anlaytics koppelen ads

De statistieken van Google Ads geven je heel wat inzichten over de zoekwoorden die je bezoekers gebruiken, over het aantal vertoningen, klikken, kosten per klik, enz.

Helaas geven ze geen inzicht in wat de bezoeker op je website doet nadat hij op je advertentie geklikt heeft. Door Google Ads te koppelen aan Google analytics krijg je meer inzicht in hoe bezoekers op je website terecht komen, welke stappen ze vervolgens zetten, welke pagina's worden bekeken en welke conversies werden bereikt.


Toch geen goede resultaten?

Ik ben enorm enthousiast over Google Ads en op een enkele uitzondering na is het voor bedrijven een uitstekende tool om de juiste klanten te bereiken en omzet te verhogen.

Toch hoor ik ook wel eens ondernemers die beweren dat het niet werkt. Ik ga niet zeggen dat dat onmogelijk is, want elke dienst en elk product is anders en er zijn altijd uitzonderingen. Twijfel je of Google Ads geschikt is voor jouw dienst of product, download dan hier mijn stappenplan en ontdek wat Google Ads voor jou kan betekenen.

adwords ebook front

In de meeste gevallen waar het resultaat uitblijft, werd Google ads niet goed opgezet.
Google Ads maakt gebruik van een veilingssysteem om de advertenties te rangschikken en de kosten voor elke klik op de advertentie te bepalen.
Wil je niet de verliezer zijn in dat veilingsysteem dan is het belangrijk om alert te blijven en tijdig in te spelen op veranderingen en nieuwigheden.

Optimaliseren van Google Ads is dan ook een doorlopend proces met als doel de prestaties te verbeteren en meer resultaat te halen uit je budget.
Adverteerders die hun account verwaarlozen, verliezen van de adverteerders die wel investeren in optimalisatie.

Investeer je in Google Ads, dan is die optimalisatie dus een echte noodzaak.
En optimaliseren vereist tijd, aandacht en bovenal expertise en praktijkervaring.

Wil je toch zelf aan de slag met Google Ads, neem dan de tijd om je hierin te verdiepen en investeer eventueel in een goede opleiding. Vergeet ook niet dat Google Ads constant wijzigingen doorvoert en dat je dus op de hoogte moet blijven van die veranderingen als je goede resultaten wil blijven houden.

Heb je geen zin of geen tijd om hier intensief mee aan de slag te gaan, overweeg dan om met een specialist in zee te gaan. Wij nemen je een hoop werk uit handen en zorgen er voor dat je Google Ads account steeds up-to-date is zodat je budget optimaal besteed wordt. Een investering die zichzelf terugbetaalt.

Meer weten over onze werkwijze?
Lees dan hier verder en ontdek hoe je met Google Ads jouw prospect kan bereiken op het moment dat die op zoek is naar jouw dienst of product.

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment