Toen ik jaren geleden begon met webdesign, was er van SEO
SEO
Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.
of online marketingonline marketing
Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
nog nauwelijks sprake. Een website was niet meer dan een online visitekaartje. Je toonde hem aan klanten en potentiële klanten, en dat was het zo'n beetje.
Ondertussen is er veel veranderd, en speelt je website nu een fundamentele rol in je marketing en bij het aantrekken van nieuwe klanten.
Voor een webdesigner is dat een grote uitdaging. Een website moet er mooi uitzien, goed gevonden worden in Google, en in de meeste gevallen verkopen of nieuwe klanten opleveren. Als marketeer help ik je dat te realiseren.
Vindbaar zijn tussen meer dan 1 miljard websites
Wil je een mooie website of wil je een website die verkopen oplevert? Natuurlijk moet een website er goed uitzien, maar nog belangrijker is dat je website je helpt bij het bereiken van je doelen.
Goed gevonden worden in de zoekmachines is de eerste stap. Maar hoe doe je dat tussen meer dan 1 miljard websites?
In de beginjaren van Google kon je daarvoor nog een aantal eenvoudige trucjes gebruiken. Door een grote hoeveelheid links naar je website te organiseren, kwam je vaak al veel hoger in de ranking. Als je je teksten dan ook nog eens overlaadde met zoekwoorden, werd je al snel goed vindbaar. De links waren vaak niet relevant en de teksten nauwelijks leesbaar, maar dat deed er niet echt toe.
Ondertussen is er (gelukkig) heel wat veranderd:
-
Google laat zich niet meer misleiden door trucjes.
-
BacklinksBacklinks
Dit zijn links op andere websites die naar jouw site doorverwijzen. Waardevolle backlinks dragen nog steeds bij aan je populariteit en ranking in de zoekmachines al zijn ze niet meer zo belangrijk als in de begindagen van Google. Een backlink is momenteel alleen nog waardevol als het verband tussen de beide sites relevant is.
zijn niet langer de belangrijkste factor en helpen enkel als ze ook relevant zijn. -
Waardevolle content is belangrijker geworden.
Als marketingstrateeg ben ik blij met deze evolutie en de mogelijkheden die online marketing biedt voor kleine ondernemers."*
Wat is het verschil tussen een webdesigner en een marketeer?
Niet elke webdesigner is op de hoogte van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Veel webdesigners kennen wel de basisregels, maar volgen de evolutie niet op de voet.
Dat is overigens geen verwijt. Ik ben zelf graficus van opleiding, en webdesign ging ook voor mij lange tijd over het maken van een mooie, aantrekkelijke website. Tot ik besefte dat een knappe website geen enkele functie heeft als hij geen resultaat oplevert.
In de volgende stap ben ik me gaan verdiepen in SEO. Hoe maak je je website beter vindbaar in de zoekmachines? Waaraan moet je website technisch voldoen en hoe creëer je content die je beter vindbaar maakt?
Met die kennis werd het veel gemakkelijker om websites beter vindbaar te maken in de zoekmachines, maar opnieuw kwam ik tot de conclusie dat dit niet genoeg is om resultaat te behalen. Veel bezoekers op je website hebben is natuurlijk heel fijn, maar als daar geen nieuwe klanten uitkomen, heb je daar uiteindelijk niets aan.
De volgende stap was dus online marketing. Hoe bouw je een strategie omheen je website met social media, e-mailmarketing
e-mailmarketing
E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
en online advertising? Hoe zorg je ervoor dat het niet allemaal losse kanalen zijn, maar dat ze elkaar ondersteunen? En hoe richt je je website en die kanalen in op het bereiken van je doelen?
Ik heb de kennis die ik in de loop der jaren heb opgedaan, eerst op mezelf uitgetest, vaak met wisselend resultaat, maar ik heb er veel van geleerd. Die kennis zet ik nu, als marketeer, in om kleine ondernemers meer controle te geven over het behalen van hun doelen.
Mijn visie als marketeer
Er zijn ontzettend veel manieren om met online marketing bezig te zijn, en mijn visie is dat ze allemaal kunnen werken. Ik beweer niet dat ze allemaal even goede resultaten zullen opleveren. De meeste strategieën zijn voor verbetering vatbaar, maar het allerbelangrijkste is dat je focus behoudt en consistent blijft werken.
Focus betekent dat je een helder plan hebt en je daaraan houdt. Laat je niet afleiden door iedere nieuwe hype, en verander niet voortdurend van richting omdat je een nieuw, briljant idee hebt.
Consistentie is misschien wel een van de meest onderschatte factoren voor succes. Je krijgt geen fit lichaam van af en toe eens naar de fitness te gaan. Evenmin bouw je succesvolle marketing op door slechts af en toe aanwezig te zijn op social media of sporadisch een nieuwsbrief te sturen.
Plan wat je dagelijks, wekelijks en maandelijks doet en hou je daaraan.
Dat betekent niet dat je constant aan het werk moet zijn. Het gaat erom dat je een ritme vindt dat voor jou werkt en dat je het volhoudt. Vaak leveren kleine, consistente acties op lange termijn meer op dan sporadische, grote inspanningen.
Kies verstandig met welke kanalen je aan de slag gaat. Kies wat bij je past zodat je het consistent kan volhouden. Laat good-for-all templates en formules links liggen, kies voor je eigen visie en je eigen strategie. Net zoals je niet in dezelfde jeans past als je concurrent, pas je ook niet in dezelfde marketingstrategie. Durf je eigen weg te volgen.
Je website als kern van je online marketing
Ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website, dan is mijn advies om van bij de start ook een SEO-expert en marketeer in te schakelen. Je zult immers veel sneller resultaat boeken met je website als je het vanaf het begin goed aanpakt.
De marketeer zal meekijken naar het grotere plaatje: op welke zoekwoorden wil je goed gevonden worden, en wat heb je daarvoor nodig? Hoe sluit je website aan bij je marketingstrategie, en hoe richt je die in om je doelen te bereiken?
Heb je al een website maar haal je er weinig resultaat uit?
Dan kan een SEO scan je een eerste beeld geven van waar de knelpunten liggen en welke stappen je kunt ondernemen om beter te scoren.
De SEO-scan als eerste stap naar meer resultaat
In een SEO scan kijken we zowel naar de technische aspecten als naar content en inrichting van je website. Wat heb je nodig om beter vindbaar te worden in de zoekmachines?
-
Is de laadsnelheid van je website goed?
-
Werd de sitemap
sitemap
Dit is een overzicht van alle pagina’s binnen een website, te vergelijken met een inhoudsopgave in een boek. Naast een sitemap voor de bezoeker, die vaak in de footer staat, kan je ook een sitemap indien bij Google om je website sneller te laten indexeen.
ingediend bij Google? -
Is er voldoende tekst aanwezig zodat Google je website kan 'lezen'?
-
Werd je tekst schermvriendelijk opgemaakt?
-
Werden titels en tussentitels aangegeven met <h1> en <h2>?
-
Werden de metadata (correct) ingegeven?
-
Werden je afbeeldingen geoptimaliseerd?
-
Is je content up-to-date?
-
Wordt je content regelmatig aangepast of aangevuld?
-
wordt er gebruik gemaakt van interne en externe linkbuildinglinkbuilding
Het doel van link building is om meer bezoekers op de website te krijgen door relevante links op andere sites die naar de eigen site verwijzen. Hoe meer links op andere sites naar de eigen website verwijzen, hoe interessanter die is volgens Google. Daardoor komt hij ook hoger te staan in de ranking.
? -
....
Van meer bezoekers naar meer klanten
Wordt je website goed gevonden, heb je veel bezoekers maar haal je er weinig tot geen nieuwe klanten uit?
Uit mijn ervaring als marketeer blijkt dat websites vaak niet goed zijn ingericht om doelen te behalen.
Dit zijn de fouten die ik het vaakst zie terugkomen.
-
Je website is geen onderdeel van een samenhangende marketingstrategie.
-
Je website bevat niet de juiste informatie.
-
Je laat niet zien hoe jij je onderscheidt van je concurrent.
-
Het is voor de bezoeker niet duidelijk welke actie hij kan ondernemen?
-
Je pagina's lopen dood en je bezoeker verlaat je website zonder een volgende stap te zetten.
-
Je gebruikt geen duidelijke call-to-actions
call-to-actions
Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
.
Wat voor jou glashelder is, is dat vaak niet voor je bezoeker. Als marketingstrateeg ontdek ik snel de blinde vlekken en laat ik je zien hoe je met kleine ingrepen grote veranderingen kunt realiseren.
Meten is weten
Ja, het klinkt saai, maar het klopt wel.
Waarom zou je investeren in je website of marketing als je geen idee hebt wat het je oplevert?
Gelukkig zijn er veel goede meetinstrumenten. Google Analytics is zo'n gratis tool van Google waarmee je heel wat gegevens over je website kunt verzamelen. Je ontdekt hoeveel bezoekers je website heeft, uit welke regio die bezoekers afkomstig zijn en hoe ze op je website terechtkomen. Je kunt er doelen instellen om snel terug te vinden hoe vaak jouw weggever werd gedownload of hoe vaak je formulier werd ingevuld. Allemaal informatie die je helpt om je marketingstrategie te optimaliseren en je te focussen op acties die écht resultaat opleveren
Daarnaast heb je ook de statistieken van social media, Google Ads
Google Ads
Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.
en je e-mailmarketing.
Al die informatie is enorm waardevol, maar regelmatig in al die statistieken duiken is iets dat we zelden doen, waardoor we vaak gewoon blind blijven varen.
Om dat op te lossen bouw ik voor mijn klanten een dashboard waarin we alle belangrijkste gegevens verzamelen. Door maandelijks een kwartiertje aan dat rapport te besteden, heb je altijd een goed overzicht van je resultaten en zie je snel wat goed gaat en welke onderdelen extra aandacht nodig hebben.
Wat is jouw volgende stap?
Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd hoe jij meer resultaat kan halen uit je website en online marketing?
Doe hier de test en ontdek in enkele minuten waar jouw groeikansen zitten.
Of boek een Gratis Marketing-Boost-Sessie. Ik kijk dan met je mee naar je website en online marketing en geef je een aantal concrete tips om mee aan de slag te gaan.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment