goede domeinnaam kiezen

 

Waarom is je domeinnaam belangrijk?

Een domeinnaam is jouw unieke adres op het internet.  Je website is hier aan verbonden maar ook je professionele e-mailadressen worden aangemaakt op basis van je url.
Daarnaast is je domeinnaam ook vaak het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten, op je visitekaartje of op andere websites die naar jou doorverwijzen. Je domeinnaam geeft mensen dus al een eerste indruk, nog voor ze je website bezocht hebben.

 

Is je domeinnaam ook belangrijk voor SEO?

Tot voor 2012 had een url op basis van trefwoorden een grote invloed op de ranking in zoekmachines. Loodgieter7op7.be of loodgieterantwerpen.be scoorde toen beter in de zoekresultaten dan een url met de bedrijfsnaam in, zelfs al waren die websites vaak zeer pover van inhoud.
Ondertussen heeft Google echter een lange weg afgelegd en een hoge notering op basis van een zoekwoord-domeinnaam past momenteel niet meer in de filosofie van Google. De waarde van dit soort domeinnamen is ondertussen dan ook drastisch gedaald.

In onderstaande video leg ik kort uit wat de filosofie van Google is. Als je eenmaal begrijpt wat Google wil, wordt het veel eenvoudiger om je website te optimaliseren voor een betere ranking.



Hebben zoekwoord-domeinnamen dan totaal geen waarde meer?

Een zoekwoord-domeinnaam zoals slotenmaker.be is zeker geen shortcut meer naar een hoge ranking maar ze hebben wel nog steeds een zekere waarde.  Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer een zoekwoord voorkomt in de url dit een gunstige invloed heeft op de doorklikratio (of CTR). Maw, bezoekers klikken gemakkelijker door als het zoekwoord voorkomt in de url. Daarnaast is er nog steeds een beperkte waarde voor de zoekmachines al zal dat vooral van toepassing zijn op een website met hoogwaardige, relevante content die al goed scoort in de resultaten.

Daarnaast hebben die zoekwoord-domeinnamen ook en aantal nadelen:

  • ze zijn vaak duurder in aankoop
  • de concurrentie kan een gelijkwaardig zoekwoord claimen om jouw bezoekers  te targeten
  • ze zijn niet altijd geschikt voor meerdere talen
  • ze zijn niet altijd bruikbaar op lange termijn
  • het is moeilijker om aan branding te doen

Showcase:
Een tijd geleden vroeg een garage uit Zele mijn hulp bij het optimaliseren van de website om beter te scoren in Google. Tijdens de coachingnamiddag bleek dat zij ook een hele lijst domeinnamen gereserveerd hadden. Omdat de jaarlijkse hernieuwing er aan kwam, zijn we gaan kijken welke nuttig waren om te behouden en welke niet. Bij het overlopen van die lijst bleek al snel dat niet alle domeinnamen even relevant waren voor de inhoud van de website, die konden dus alvast geschrapt worden. Naast de url met de bedrijfsnaam bleef uiteindelijk nog een beperkte lijst over met trefwoord-domeinnamen die écht relevant zijn voor het bedrijf, de anderen werden niet meer verlengd. 

Hoe kies je een goede domeinnaam?

Technische beperkingen

Bij het kiezen van een url moet je rekening houden met een aantal technische beperkingen. Zo mag een domeinnaam max. 63 karakters bevatten en mag hij enkel bestaan uit letters, cijfers en een koppelteken. Andere tekens zoals @ of & kunnen er geen deel van uitmaken. Bovendien wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters.

Kiezen van een extensie

Momenteel kan je kiezen uit meer dan 1500 extensies, vaak met een zeer specifiek doel. De meest gekende zijn uiteraard landextensies zoals .be of .nl maar ook .com, .org en .net kom je vaak tegen.
Belangrijk om te weten is dat een extensie ook een bepaalde verwachting schept naar taal en werkgebied. Een lokale winkel kiest beter voor .be, een internationaal bedrijf kiest beter voor .com.
Wees voorzichtig met minder bekende extensies zoals .shop of .biz, ze worden minder gemakkelijk onthouden.

Leesbaarheid en herkenbaarheid

Kies een naam die duidelijk en logisch is en gemakkelijk te onthouden. Let ook even op de spelling. Hoe minder vragen er zijn over de schrijfwijze, hoe gemakkelijker het is voor bezoekers om je website te vinden.
Het belang daarvan viel me vorige week weer op toen ik iemand op de radio hoorde vertellen over een webshop met trendy artikelen. Mijn interesse was gewekt maar het was onduidelijk hoe je de url moest spellen. Ik heb een drietal pogingen gedaan maar dan heb ik het opgegeven. Jammer toch?
Wees ook voorzichtig met het gebruik van een koppelteken. Uit onderzoek blijkt dat mensen dat koppelteken gemakkelijk vergeten. Wat zeker een goed idee is, is om je url met en zonder koppelteken te registreren, zodat bezoekers altijd op de juiste website terecht komen.

Wat als je voorkeursdomeinnaam al bezet is?

De laatste cijfers die ik gevonden heb, dateren van eind 2016, toen waren er al 1.554.475 .be domeinnamen geregistreerd. De mogelijkheid bestaat dus steeds dat de domeinnaam die jij wou, al bezet is.
Een mogelijke optie is om de url te gebruiken met toevoeging van een koppelteken. Stel dat loodgieterstevens.be al bezet is, dan zou je kunnen kiezen voor loodgieter-stevens.be.
In praktijk blijkt dat helaas niet altijd zo'n goede keuze omdat mensen vaak dat koppelteken vergeten en dan alsnog bij je concurrent uitkomen, dus wees daar voorzichtig mee.

Wat kost een domeinnaam

Een domeinnaam reserveer je jaarlijks. Standaard is de prijs voor een domeinnaam tussen de 10 en 30 Euro per jaar, afhankelijk van de extensie. Een .com is over het algemeen duurder dan een .be domeinnaam.
Is je favoriete domeinnaam al bezet dan is er soms ook de mogelijkheid om die over te kopen. Vooral domeinnamen met voor de hand liggende trefwoorden zoals slotenmaker.be zijn vaak opgekocht door bedrijven die handelen in domeinnamen. Die prijzen kunnen behoorlijk oplopen, van enkele honderden tot zelfs duizenden euro's. Op de website www.catchtiger.com kan je bv meebieden voor domeinnamen. Stel jezelf wel altijd de vraag of het echt die prijs waard is en of je echt die bepaalde domeinnaam nodig hebt om succesvol te worden op het internet.

Meerdere domeinnamen en één website

Het is niet omdat je meerdere domeinnamen hebt, dat je ook verschillende websites moet hebben. Je kan natuurlijk altijd verschillende sites opzetten of een extra niche-site maken voor een bepaalde domeinnaam maar dat hoeft niet. Je kan perfect één website koppelen aan verschillende domeinnamen.  Je zou er dus voor kunnen kiezen om een domeinnaam te reserveren met je bedrijfsnaam en daarnaast nog een domeinnaam te gebruiken waar je trefwoord in voorkomt. Bezoekers worden dan steeds automatisch doorgestuurd naar je hoofddomein.

Tools bij het kiezen van je domeinnaam

Een leuke tool om op zoek te gaan naar domeinnamen, vind je op webchamp.nl. Geef bovenaan je trefwoord in en je krijgt een hoop mogelijke domeinnamen. Zeer inspirerend!

Heb je een domeinnaam gevonden die helemaal bij je past, dan moet je nog controleren of die specifieke domeinnaam nog vrij is.

  • voor een .be extensie kan je dit controleren via dnsbelgium.be
  • andere extensies kan je controleren op de website van Combell

Voor je gaat reserveren, raad ik je aan nog even te overleggen met je webdesigner, het werkt namelijk vaak makkelijker als domeinnaam en hosting op dezelfde plaats staan.

Laat hieronder een berichtje achter als je nog vragen of opmerkingen hebt bij dit artikel. Of laat gewoon even weten wat je er van vindt!

Misschien ook interessant voor jou:

SEO tips 2018

 


 
We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 


Reacties mogelijk gemaakt door CComment