01 AI assistente

Laat me om te beginnen meteen eerlijk zijn: ik ben fan van AI of artificiële intelligentie en gebruik het bijna dagelijks.

AI heeft mijn werk als marketeer niet alleen eenvoudiger, maar vooral een stuk efficiënter gemaakt. Ik gebruik ChatGPT als mijn persoonlijke assistent om te sparren, creatieve ideeën uit te werken, teksten te verbeteren, statistieken te evalueren en zelfs om allerlei probleempjes op te lossen. Het is alsof ik er een extra collega bij heb gekregen, eentje die altijd beschikbaar is en nooit een slechte dag heeft 😉.

Maar AI is geen wondermiddel, eerder een hulpmiddel om tijd te besparen, slimmer te werken en zelfs je marketingresultaten te verbeteren zonder dat je extra budget nodig hebt.

In dit artikel vertel ik je hoe AI je kan ondersteunen, welke tools handig zijn, en hoe je de eerste stappen kunt zetten om deze technologie in jouw voordeel te gebruiken.


 

AI inzetten voor het creëren van waardevolle content

✅ Inspiratie opdoen voor nieuwe content

Soms zit je vast en weet je niet waarover je moet schrijven of welke ideeën interessant zijn voor je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
. ChatGPT kan helpen door suggesties te geven voor blogonderwerpen, sociale media-posts, video's of podcasts. Zie het als een brainstormpartner die altijd beschikbaar is en je net dat duwtje in de rug geeft op momenten dat je het nodig hebt.

Vertel ChatGPT wat je aanbod is, hoe jij je onderscheidt van je concurrent en wat je doelgroep is. Hoe meer informatie jij aanreikt, hoe beter hij je kan helpen met het schrijven van relevante en interessante content.

✅ Hulp bij het verbeteren van content

Heb je een tekst geschreven, maar twijfel je of die wel vlot leest of echt aansluit bij je doelgroep? ChatGPT is de ideale tool om je daarbij te helpen. Teksten verbeteren, schrijffouten verbeteren of een pakkende titel verzinnen, dat kan ChatGPT als de beste.

De gratis versie is voldoende om te starten en ChatGPT te testen. Zelf koos ik ondertussen voor de betalende versie en dat levert me voor €20/maand heel wat extra voordelen op:

  • Meer geavanceerde en nauwkeurige antwoorden.

  • Snellere reacties, met verbeterde prestaties.

  • Voorrang, zelfs tijdens piekuren, waardoor je continu toegang hebt.

  • Geschikter voor complexere taken

✅ Ondersteuning bij het schrijven van blogartikelen

Schrijf je regelmatig blogs of langere artikelen dan helpt AI je om dat sneller en efficiënter te doen. Een aantal taken waar ChatGPT je mee helpt:

  • Brainstormen over mogelijke onderwerpen

  • Het uitwerken van een overzichtelijke structuur

  • Het uitzoeken van informatie of relevante voorbeelden

  • Je tekst vlotter en beter leesbaar maken

  • SEO
    SEO

    Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

    -optimalisatie om je blog beter vindbaar te maken

  • ...

02 AI leadmagnet

✅ Een leadmagnet maken met AI

Het maken van een leadmagnet of weggever is nog steeds een uitstekende manier om een waardevolle mailinglijst op te bouwen. Chat GPT kan je ook hier uitstekend mee helpen.

Geef ChatGPT een overzicht van de problemen waar jouw doelgroep mee worstelt en welke resultaten ze willen bereiken. Vervolgens kan je hem vragen om verschillende suggesties te doen voor een leadmagnet die een klein probleem oplost voor je doelgroep op korte tijd.

Vind je maar één idee goed, zeg dan wat je goed vindt en vraag extra ideeën. Je kan gerust doorvragen tot je de basis hebt van een leadmagnet die helemaal past bij jou en bij je doelgroep. Met AI heb je een sparringpartner die niet lastig wordt omdat je zijn ideeën niet leuk vindt 😉.

Vervolgens kan je ook zijn hulp inroepen met het uitwerken van je leadmagnet. Extra informatie opzoeken, een script maken voor je video, de structuur uitschrijven van je checklist of pdf of het beter leesbaar maken van je tekst. Vraag je bij elke stap af hoe AI dat onderdeel gemakkelijker voor je kan maken. Laat AI tijdens het proces de positie van je doelgroep innemen om te controleren hoe interessant je leadmagnet is voor jouw prospecten.

Bouwen van je eigen GPT

Een eigen GPT is een gepersonaliseerde versie van een AI-assistent, die speciaal is aangepast om jouw bedrijf of specifieke behoeften te ondersteunen. Zie het als een virtuele assistent die "getraind" is met informatie over jouw diensten, producten, processen of klanten.

Het gebruikt dezelfde technologie als ChatGPT, maar je voegt jouw eigen data toe, zoals veelgestelde vragen, handleidingen, of marketingmateriaal. Je leert het AI-model hoe jouw bedrijf werkt, zodat het antwoorden en suggesties kan geven die volledig aansluiten bij jouw stijl en behoeften.

Een paar voorbeelden voor het gebruik van een eigen GPT:

  • Een klantenservice chatbot die de meestgestelde vragen beantwoordt

  • Een GPT om blogs, sociale media-posts of e-mails te schrijven, afgestemd op je specifieke tone-of-voice en doelgroep.

  • Een intern opleidingsplatform

  • Een GPT die klantenfeedback samenvat en analyseert

  • Een assistent voor je online opleidingen die de cursisten opvolgt en vragen beantwoordt

  • Vertaalassistent voor je documenten en artikelen

  • ...

Visuele contentcreatie met AI

Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden en met AI kunnen we nu zowat elk idee in beeld omzetten. Ziet dat er altijd even geslaagd uit? Helaas nog niet. Zeker als je realistische beelden van mensen wil, loopt het nogal eens fout. Het ziet er vaak nogal gekunsteld uit en er zitten vaak fouten in de handen en gezichten.

Het is wel heel leuk om er mee te experimenteren. Je kan bij je blogs of social media beelden bedenken die de aandacht trekken en dan mag je best zien dat ze met AI gemaakt zijn.

Mijn favoriete tools zijn midjourney.com, stability.ai en ideogram.ai. ChatGPT kan je helpen met het schrijven van een goede prompt maar het is vaak wel wat experimenteren en zoeken om een goed resultaat te krijgen.

Bekijk ook zeker Napkin.ai, een tool waarmee je tekst omzet in diagrammen en infographicsinfographics

Een andere benaming voor infographic is datavisualisatie. Het is een geheel van tekst en afbeelding dat gebruikt wordt om snel en efficiënt informatie over te brengen. Die kan bestaan uit één of meerdere grafieken of schema’s in combinatie met tekst. De afbeelding is altijd een visualisatie van de tekst. Daardoor is het onmiddellijk duidelijk waar die over gaat.
.

Uiteraard werden alle beelden bij dit artikel, ook onderstaande, met AI gemaakt.

08 AI goodiebag

07 AI kinderen

08 AI socials zee

08 AI kerstkaart

Presentaties maken met Artificiële intelligentie

Maak je regelmatig presentaties in PowerPoint dan is Copilot de ideale ai-assistent. Met een goede prompt genereert Copilot direct dia's met tekst, visuele elementen en een logische structuur. Bovendien kan Copilot suggesties doen voor afbeeldingen, grafieken en overgangen die passen bij het thema van je presentatie.

Je kunt Copilot zelfs vragen om de toon of complexiteit van de presentatie aan te passen, bijvoorbeeld simpeler voor beginners of gedetailleerder voor experts.

Copilot is een krachtige hulp waarmee je sneller en efficiënter een presentatie maakt. Helaas enkel beschikbaar in specifieke versies en abonnementen van Microsoft.

AI in video

Met video heb ik zelf nog niet zo uitgebreid geëxperimenteerd maar wat ik zie wordt steeds indrukwekkender.

Een video maken en daarna die video in verschillende talen omzetten, het kan al perfect. Ai gebruikt je stem ook voor die andere talen en met een digitale avatar zorg je er zelfs voor dat je gezichtsuitdrukking je spraak perfect volgt. Geweldig toch! Hopelijk zien we binnenkort nergens meer afschuwelijk gedubde video's of films.

Experimenteer zeker eens met:

  • Runway, een veelzijdige AI-tool voor videobewerking en generatieve AI-video’s

  • Synthesia, voor AI-video’s met avatars en voice-overs.

  • ElevenLabs, richt zich puur op AI-gegenereerde stemmen en tekst-naar-spraak.

Opus Clips analyseert dan weer lange video's en knipt de meest interessante fragmenten eruit om te delen op social media, vooral nuttig voor podcasts en interviews.

Ai in audio en muziek

Suno en Udio zijn geavanceerde tools die gebruikers in staat stellen om muziek te creëren op basis van tekstuele input. Met deze platforms kun je eenvoudig muziek maken door het invoeren van beschrijvende prompts, zoals het gewenste genre, stemming of specifieke kenmerken.

Als ondernemer kan je dit bv inzetten voor het maken van intro- of achtergrondmuziek voor video's, podcasts, games, educatieve content enz.

In sommige tools kan je werken met een sample die je oplaadt om ai die vervolgens te laten aanvullen. In de prompt kan je vermelden welke stijl je wil en waar het over moet gaan zodat hij ook nog eens de lyrics kan schrijven.

Probeer het maar eens, het is fun om te doen en het resultaat is echt indrukwekkend!

03 AI muziek audiojpg

Artificiële intelligentie inzetten voor data analyse

Snel inzicht in je data

Data analyseren en interpreteren is niet altijd even leuk om te doen en vaak ook behoorlijk tijdrovend. AI is heel goed in het vinden van patronen en trends, het signaleren van afwijkingen, voorspellingen doen op basis van historische gegevens of zelfs suggesties doen voor optimalisatie.

Je moet nog steeds zelf de nodige data verzamelen uit tools zoals Google Analytics of Google Search ConsoleGoogle Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties en vindbaarheid van je website kan meten. Een absolute must-have voor iedereen die gericht met SEO bezig is.
, dus de voorbereiding vraagt wat werk. Als alternatief kan je ook werken met schermafbeeldingen, ook daar kan ChatGPT heel goed mee aan de slag.

Enkele mogelijke toepassingen:

  • Uittekenen van je customer journey

  • Verrijken van je doelgroepomschrijving

  • Analyseren van data rond een event of webinarwebinar

    Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.

  • Content engagement analyseren

  • Analyseren van de populariteit van je blogartikelen

  • Analyse van de concurrentie

  • ....

SEO of zoekmachineoptimalisatie

Beter gevonden worden in de zoekmachines is voor de meeste ondernemers een behoorlijke uitdaging. Er is natuurlijk het technische aspect van je website. Een heldere structuur, mobielvriendelijkheid en een korte laadsnelheid vormen de basis.

Is je website technisch in orde, dan is waardevolle content maken de volgende stap.

AI kan je daarbij helpen met:

  • Uitschrijven van de kenmerken van je doelgroep of ideale klant

  • Bepalen van je zoektermen.

  • Suggesties voor verschillende types content, gerelateerd aan je zoektermen of zoekintenties

  • Verbeteren van landingspaginalandingspagina

    Dit is een pagina op je website waar de bezoeker automatisch op terecht komt (landt) na het volgen van een link, bijvoorbeeld vanuit een sociale media of vanuit Google Ads. Elke pagina kan dus een landingspagina zijn maar vaak worden er ook specifieke of tijdelijke landingspagina’s geschreven om een bepaalde dienst, een product
    ’s

  • Verbeteren van je metadata, titels en tussentitels

  • Updaten van blogartikelen

  • ....

04 AI agenda bijhouden

Beheren van je mail en agenda

Zelf ben ik nogal een gestructureerd iemand maar ben je eerder chaotisch dan is het beheren van je mailverkeer en agenda misschien een dagelijks terugkerende uitdaging voor je.

Ook daar kan AI je redder in nood zijn.

E-mailassistentes

Krijg je veel mails te verwerken en kan je daarbij wat hulp gebruiken, kijk dan naar tools zoals spark.ai, copilot of apple intelligence. Deze tools kunnen je heel wat hulp bieden met het beheren en organiseren van je mail:

  • Uitlichten wat aandacht nodig heeft

  • Het samenvatten van mails of omzetten van lange mails in actiepunten

  • Hulp bij het schrijven van mails.

    • Presets maken voor mails die regelmatig terugkeren.

    • Een bepaalde toon instellen, bv formeel of informeel

    • En hoe langer je de tool gebruikt, hoe beter hij je schrijfstijl kan overnemen waardoor het schrijven van mails steeds beter en sneller gaat

Je agenda beheren met de hulp van ai

Met artifiële intelligentie wordt het makkelijker om je agenda te plannen op basis van een deadline. Herplannen als iets uitloopt en ondersteuning bij het plannen van terugkerende activiteiten zoals teammeetings of zelfs je dagelijkse workout.

Met Reclaim.ai wordt het makkelijker om je agenda efficiënt te plannen op basis van deadlines en terugkerende taken. FlowSavvy en Motion Scheduler richten zich meer op het automatisch verdelen van taken binnen je dagplanning."

Meetings voorbereiden en opvolgen

Zit je vaak in meetings, overweeg dan een tool zoals otter.ai voor opname en transcriptie van vergaderingen, interviews of zelfs telefoongesprekken.

Fireflies.ai zorgt dan weer voor automatische transcriptie van online meetings via tools zoals Zoom, Microsoft Teams en Google Meet.

Beperkingen en uitdagingen

05 AI tovenaar

Zoals ik al zei ben ik fan van AI maar er zijn zeker ook beperkingen. AI kan je taken makkelijker maken maar het blijft natuurlijk een tool en af en toe loop ik ook behoorlijk tegen de limieten aan.

Vanuit mijn ervaring deel ik hier alvast mijn inzichten:

❌ AI is geen magische oplossing

AI kan je ondersteunen, maar neemt je het werk niet volledig uit handen. Jij blijft degene die de strategie bepaalt en de creatieve keuzes maakt. Zonder jouw input en begeleiding levert AI misschien wel snel resultaten, maar niet altijd de juiste of goede resultaten.

⚠️ Het gevaar van Artifiële intelligentie

Mensen doen zaken met mensen, niet met een website of robot. Marketing draait om menselijke connectie, om laten zien wie je bent, waar je voor staat, wat jou anders maakt dan de concurrent. AI kan je zeker helpen met je strategie, teksten of beelden maar bewaak altijd je eigenheid en ga niet gewoon copy-pasten wat AI je aanlevert.

AI-tools kunnen bovendien ook fouten maken. ChatGPT helpt mij enorm met sparren en het verzamelen van informatie maar vanuit mijn ervaring als marketeer gebeurt het regelmatig dat ik het niet met hem eens ben. Twijfel ik aan bepaalde info dan vraag ik naar de bron en ga het controleren. Laatst betrapte ik hem op een totaal fout advies voor Google display 🤣. Zijn reactie was ‘Goed opgemerkt, Martine’ 🙄. Controleren, corrigeren en personaliseren is dus belangrijk als je werkt met AI-tools.

🔑 Het leren gebruiken van de tools

Hoewel veel AI-tools gebruiksvriendelijk zijn, vraagt het toch enige tijd om ermee vertrouwd te raken. In het begin waren de teksten en beelden die ik terug kreeg belachelijk slecht,maar gaandeweg heb ik ontdekt hoe ik betere resultaten krijg.

Dit zijn alvast enkele tips:

  • Geef AI altijd voldoende context en informatie.

  • Geef aan welke rol AI moet spelen. Je kan hem laten denken als marketeer, zaakvoerder of als klant. Het kan ook interessant zijn om hem een vraag vanuit die verschillende rollen te laten beantwoorden.

  • Werk steeds stap voor stap, vraag je te veel tegelijkertijd dan loopt het sneller fout.

👁 Privacy en ethiek

Als ondernemer is het belangrijk om te zorgen dat je voldoet aan privacyregels, zoals de GDPR
GDPR

Voluit is dit General Data Protection Regulation en bestaat uit regels bijeengebracht in een wet om de gegevens van de Europese burger beter te beschermen.

. Je wil steeds zorgvuldig omgaan met de gegevens van je bedrijf of van je klanten. Wees dus altijd voorzichtig met de data die je online gooit.

Ethisch staat alles nog in zijn kinderschoenen. Zo hoorde ik laatst van een case waarin mensen via social media foto’s van kinderen te zien kregen in oorlogssituaties. Die foto’s waren gebaseerd op foto’s van hun eigen kinderen waardoor het emotioneel een groter effect had. Van dat soort toepassingen krijg ik toch een beetje koude rillingen.

Ook naar duurzaamheid moeten we AI zeker in vraag stellen. AI verbruikt veel energie, vooral bij het trainen van modellen. Ook dat is een aspect om bij stil te staan.

Starten met AI

Mogelijk heb ik je in dit artikel wat overrompeld met alle mogelijkheden van AI. Maar met een stapsgewijze aanpak zal je snel ondervinden hoe AI je kan ondersteunen en jouw persoonlijke assistent kan worden.

Stap 1: Analyseer je behoeften

Bedenk waar je de meeste tijd aan kwijt bent of welke processen je kan verbeteren. Heb je moeite met het bedenken van social media-content, het verbeteren van je SEO of het beantwoorden van klantvragen? Door te bepalen wat je wilt aanpakken, kun je gericht op zoek gaan naar een oplossing. AI kan je trouwen al helpen met het zoeken van de juiste tools en oplossingen.

Stap 2: Kies een eenvoudige tool

Begin met laagdrempelige tools die direct resultaat opleveren. Probeer bijvoorbeeld ChatGPT voor tekstcreatie of Canva’s AI-functies voor visuals. Test hoe deze tools werken en kijk of ze aansluiten bij jouw behoeften.

Stap 3: Start klein

Probeer niet alles in één keer te automatiseren. Kies één project, zoals het schrijven van een blog of het maken van een social media-post en ga daarmee experimenteren.

Stap 4: Evalueer de resultaten

Vraag jezelf na een eerste test af: heeft dit me tijd bespaard? Was de output waardevol? Zou ik dit opnieuw gebruiken? Deze evaluatie helpt je bepalen of de tool de moeite waard is en hoe je het beter kunt inzetten.

Stap 5: Schaal op en blijf leren

Naargelang je positieve resultaten ziet en de mogelijkheden ontdekt, ga je AI vanzelf breder inzetten. Laat de technologie met je meegroeien en geniet van het proces. Weet je niet zeker of iets kan of hoe je het moet aanpakken, vraag het gewoon aan ChatGPT en hij helpt je stap voor stap op weg.

De toekomst van AI in marketing

AI blijft zich razendsnel ontwikkelen, elke week komen er nieuwe mogelijkheden bij en de tools blijven me verrassen.

Daarnaast wordt AI ook steeds toegankelijker. Waar het nu soms nog wat technisch aanvoelt, zullen de tools in de toekomst nog eenvoudiger te gebruiken zijn.

Toch is er één constante in marketing: de menselijke factor. Hoe slim AI ook wordt, het blijft jouw unieke stem, creativiteit en empathie die het verschil maakt. AI is een hulpmiddel, maar het is jouw visie die jouw marketing succesvol maakt.

06 AI toekomst

Conclusie

AI is geen verre toekomstmuziek meer; het is een krachtig hulpmiddel dat nu al binnen handbereik ligt. Het helpt je om efficiënter te werken, tijd te besparen en je marketing te verbeteren, terwijl jij de controle behoudt. Door klein te beginnen, de juiste tools te kiezen en te experimenteren, kun je AI stap voor stap inpassen in jouw bedrijf.

In dit artikel heb ik heel wat mogelijkheden vermeld maar ik ben me er van bewust dat het onvolledig is. Bovendien evolueert het zo snel dat wat ik vandaag schrijf, morgen mogelijk achterhaald is.
Lees je iets dat niet (meer) klopt of gebruik je een interessante tool die in dit artikel ontbreekt, laat het me dan zeker even weten zodat ik dit artikel kan updaten.

Ben je benieuwd hoe je AI kunt inzetten als onderdeel van jouw marketingstrategie? Of worstel je met het opstellen van een plan dat echt resultaat oplevert? Ik help je graag om een strategie te ontwikkelen én te implementeren die bij jouw bedrijf past. Samen kijken we hoe AI je daarbij kan ondersteunen om tijd te besparen en slimmer te werken.

Benieuwd naar mijn manier van werken en hoe je met me kan samenwerken? Je ontdekt het op marketingimpact.be!

Reacties mogelijk gemaakt door CComment