Facebook biedt voor ondernemers heel wat mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken en om in contact te blijven met bestaande klanten.
Belangrijk daarbij is dat je gaat werken met een Facebook bedrijfspagina. De belangrijkste reden om dat te doen is dat Facebook niet wil dat je je persoonlijke pagina gebruikt om promotie te maken voor je bedrijf. Doe je dat toch, dan riskeer je dat Facebook je pagina blokkeert en dat sta je verder van huis.

Maar er zijn nog voordelen verbonden aan een Facebook bedrijspagina. Zo kan je op je privé pagina maximum 5.000 vrienden hebben, het aantal fans op een bedrijfspagina in niet gelimiteerd. Bovendien heb je op je bedrijfspagina de mogelijkheid om te adverteren, zodat je heel gerichte boodschappen kan sturen naar jouw doelpubliek.

 

facebook adds

 Lees hieronder alvast 10 redenen om een Facebook bedrijfspagina op te zetten:

 

  1. Momenteel zijn er zo'n 5,8 miljoen Belgen actief op Facebook waarvan 4,3 miljoen dagelijks inloggen. Ook jouw doelgroep
    doelgroep

    Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
    zit dus op Facebook
    ! Maak jij er geen gebruik van? Wees dan zeker dat je concurrent dat wel zal doen.

  2. Vertel je verhaal op je Facebook bedrijfspagina. Vertel over je bedrijf, beschrijf je product of dienst. Vertel iets over jezelf zodat je mensen leren kennen. Vermeld duidelijk je contactgegevens en verwijs naar je website. Met andere woorden: zorg er voor dat bezoekers je leren kennen.

  3. Dankzij je Facebook bedrijfspagina heb je een extra link in de zoekmachines. Heb jij naast een website die goed scoort ook nog een Facebook bedrijfspagina en misschien ook nog een Linkedin profiel of een Twitter account,.... Telkens verhoog je de kans beter gevonden te worden in Google. Hoog scoren in Google betekent meer prospecten, meer klanten en meer omzet.

  4. Ga interactie aan met je klanten en prospecten. Je kan Facebook op allerlei manieren inzetten om echt contact met je prospect of klant te hebben. Stel je fans vragen om te weten te komen wat ze verwachten of willen weten. Reageer op vragen of reacties van je bezoekers. Misschien kan je je bedrijfspagina zelfs inzetten om je klantenservice te verbeteren. Bekijk eens de mogelijkheden in functie van je bedrijf.

  5. Help je klant. Ga zeker niet alleen promotionele content plaatsen maar vraag je af met welke vragen de klant nog zit. Welke informatie wil hij, waar help je hem mee of welke drempel kan je wegnemen? Mensen worden fan van je pagina omdat ze er iets aan hebben, niet om jou een plezier te doen.

  6. Blijf onder de aandacht van je klanten en prospecten. Ook voor jouw product of dienst is waarschijnlijk veel concurrentie en die concurrenten staan ook gewoon op internet en zijn gemakkelijk te vinden.  Anderzijds willen we ook niet telkens op zoek naar nieuwe leveranciers en zullen we eerder bij het bedrijf bestellen dat we al kennen. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat je je een firmanaam niet herinnert en je die factuur niet onmiddellijk kan terug vinden. Of misschien heb jij ook al wel eens ergens anders iets besteld omdat je niet wist dat je vaste leverancier die dienst ook levert. Door onder de aandacht te blijven van je bestaande klanten, vergeten ze je naam niet en hebben ze een veel beter beeld van welke diensten of producten jij allemaal aanbiedt!

  7. Verzamel recensies op je Facebook pagina. De mening van anderen is vaak net datgene dat we nodig hebben om de knoop door te hakken en over te gaan tot een bestelling. Kijk maar naar het succes van booking.com, tripadvisor of resto. Je kan een tevreden klant best vragen om een recensie op je Facebook pagina te zetten en wie weet is dat net wat die prospect nodig heeft om de stap te zetten en met jou in zee te gaan.

  8. De grootste toegevoegde waarde van een Facebook bedrijfspagina zit waarschijnlijk in de advertentiemogelijkheden. Facebook biedt daar namelijk fantastische opties om specifieke doelen te bereiken zoals meer kliks naar je website, meer likes voor je pagina, leads verzamelen, enz. Bovendien kan je ook je doelgroep zeer precies bepalen op geslacht, regio, interesses, enz. Vanaf 5,00 Euro per dag kan je starten met adverteren en een doelpubliek bereiken dat veel breder is dan enkel jouw fans.

  9. Gebruik Facebook om aan retargeting te gaan doen. Bezoekers zullen zelden de eerste keer dat ze op je website komen een aankoop doen of contact opnemen. Mensen zijn in dat stadium bezig met het zoeken van informatie en vergelijken. Door die bezoeker opnieuw aan te spreken, trek je opnieuw die bezoeker zijn aandacht en kan je hem vaak alsnog overhalen contact op te nemen.

  10. Wees niet bank van kritiek. Mensen die niet gewend zijn aan sociale media, blijken vaak bang van negatieve commentaren. Mijn ervaring zegt me dat dat weinig gebeurt.  In al die jaren heb ik het nog maar één keer meegemaakt bij een klant en ook zelf heb ik nog maar één keer een kwaad bericht gepost. Zeker bij een kleiner bedrijf zal de klant eerst rechtstreeks contact trachten op te nemen om een oplossing te krijgen. Pas als die klant het gevoel krijgt dat hij niet gehoord wordt of genegeerd wordt, zal hij de stap zetten om zijn kritiek publiek te maken. Komt het toch zo ver, dan zijn er echt wel goede manieren om om te gaan met die negatieve kritiek. Doe je dat op een weloverwogen manier en toon je je goede wil om het probleem zo snel mogelijk op te lossen dan kan het zelfs je imago ten goede komen.

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment