popup gebruiken

Pop-upsPop-ups

Dit is een klein venster dat verschijnt op een pagina van een website. Vaak gebeurt dit doordat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Pop-ups kunnen reclameboodschappen bevatten of de bezoeker aansporen tot call-to-action.
, je kent ze wel, die vensters die te pas en te onpas op websites verschijnen. Het openen van zo'n pop-up kan gebeuren als reactie op een klik van de bezoeker maar kan ook veroorzaakt worden door andere gebeurtenissen, zoals het laden of het verlaten van een pagina.

Vaak worden pop-ups als irritant beschouwd. Veel van die pop-ups verschijnen immers al zodra je op de homepage komt, nog voor je de kans hebt gehad om te ontdekken waar de website over gaat. Slechte timing dus.
Op mobiele telefoons kan je ze dan weer vaak niet wegklikken omdat het sluitvak zich net buiten het scherm bevindt, waardoor je vast zit en niet anders kan dan de website verlaten. Slecht getest dus.

En toch kunnen pop-ups, indien juist gebruikt, enorm bijdragen tot het succes van je online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
!

Waarom toch pop-ups gebruiken?

Een pop-up is een call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
en wel één die enorm goed werkt.

In de meeste gevallen worden pop-ups gebruikt om bezoekers aan te sporen hun gegevens achter te laten, meestal in ruil voor iets waardevol zoals een gratis e-book
e-book

Een e-book is een digitaal boek en kan een gedigitaliseerde versie van een bestaand boek zijn of een nieuw geschreven boek dat niet in papiervorm verschijnt. E-books worden op een e-reader gelezen, maar ook op gewone computerschermen, tablets of smartphones, afhankelijk van het bestandsformaat.

, een gratis trial of een andere interessante weggever. De pop-up wordt dan ingezet als opt-in formulier met als doel een waardevolle e-maillijst op te bouwen. Over het belang van opt-in formulieren en het opbouwen van een e-maillijst schreef ik al eerder een blogartikel, dat je hier kan lezen.

Maar pop-ups kunnen ook gebruikt worden om de aandacht te vestigen op een promotie, om een kortingsbon te tonen of om een evenement onder de aandacht te brengen.

Mogelijkheden en doelen

Met welk doel je pop-ups ook wil inzetten, belangrijk is dat je het juiste soort kiest, zodat je de juiste doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
bereikt op het juiste moment. Een kort overzicht van de mogelijkheden:

Entry pop-up

Dit is waarschijnlijk de meest storende pop-up. Hij verschijnt onmiddellijk bij het openen van de pagina, nog voor je de kans hebt gehad om de website te bekijken. Het is een beetje alsof iemand die je pas ontmoet hebt al onmiddellijk je telefoonnummer vraagt, nog voor het gesprek goed en wel begonnen is. Not done dus. De bezoeker is nog niet klaar om zijn gegevens achter te laten en zal waarschijnlijk de pop-up onmiddellijk wegklikken.

Click pop-up

Deze verschijnt enkel wanneer bezoekers een bepaalde link aanklikken. Als je dergelijke pop-ups goed inzet, kunnen ze een zeer goed resultaat opleveren, de bezoeker geeft immers door het klikken al aan interesse te hebben.

Exit-intend pop-up

Deze komt te voorschijn op het moment dat de bezoeker de website wil verlaten. Het grote voordeel is dat die bezoeker wel al de tijd heeft gehad om je website te bekijken en je aanbod te ontdekken. Mogelijk is die bezoeker ook echt geïnteresseerd maar verlaat hij je website omdat hij nog even wil nadenken en vergelijken of is hij nog niet voldoende overtuigd van je expertise om contact op te nemen. Door iets waardevol aan te bieden op het moment dat hij de website wil verlaten, kan je vaak toch nog zijn gegevens krijgen waardoor je later via e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
verder contact kan leggen.

Timed pop-up

Deze pop-up verschijnt pas wanneer de bezoeker bv 3 seconden op je pagina blijft. Je toont de pop-up dus pas op het moment dat er duidelijk interesse is waardoor de kans op reactie groter wordt.

Scroll pop-up

Net als bij de timed pop-up verschijnt de scroll pop-up pas wanneer een bezoeker zich al een tijd op je pagina bevindt. De pop-up wacht hier geen bepaalde ingestelde tijd af, maar een punt waar de bezoeker voorbij scrollt. De pop-up kan bijvoorbeeld verschijnen wanneer 50% van de tekst werd gelezen. Deze vorm wordt vaak ingezet bij blogartikelen.

Pop-up voor leads

Eén van mijn favoriete pop-ups is de pop-up die enkel getoond wordt aan mensen die al op je lijst staan. Dat klinkt misschien vreemd maar op elke e-maillijst staan ook leads die nog nooit iets gekocht hebben. Door juist die mensen een pop-up te tonen met bv een extra korting of gratis levering kan je ze vaak over de streep trekken om een eerste aankoop te doen.

Hoe Google er mee om gaat

Google hecht heel veel waarde aan de gebruikerservaring en is zich bewust van de irritatie die pop-ups oproepen, vooral op mobiele apparaten. Sinds januari 2017 werd het algoritme dan ook aangepast en worden pop-ups afgestraft met een lagere ranking in de zoekresultaten.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier enkel over pop-ups op mobiele apparaten die bijna het volledige scherm innemen en eerst moeten weggeklikt worden alvorens de bezoeker de content kan bekijken.

Andere pop-ups die minder ruimte innemen en minder opdringerig zijn, geven geen problemen.

Hoe zet je pop-ups efficiënt in?

Zelf ben ik absoluut overtuigd van het gebruik van pop-ups mits je rekening houdt met een aantal regels:

  • overweeg steeds zeer goed welk soort pop-up je wil gebruiken
  • denk steeds goed na over de timing van je pop-up
  • beperk het aantal keren dat de pop-up verschijnt aan eenzelfde bezoeker
  • kies zorgvuldig de plaats op de pagina waar de pop-up verschijnt
  • laat pop-ups enkel opduiken op relevante pagina's
  • zorg ervoor dat hij de content van de pagina niet verstoort

 

convertbox

 

Convertbox, mijn voorkeurtool

Niet elke tool biedt alle bovenstaande functies waardoor het soms moeilijk is om pop-ups optimaal in te zetten. Een tool die dit wel allemaal mogelijk maakt en waar ik zelf enorme fan van ben is convertbox.

De mogelijkheden van convertbox op een rij:

  • verschillende vormen, van kleine bescheiden pop-ups tot full-page oplossingen
  • A/B testing om te zien welke popup het beste werkt
  • templates voor verschillende toepassingen, zoals opt-in formulieren, promoties, webinarswebinars

    Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.
    , segmentatie, enz.
  • steeds met een drag & drop systeem om heel eenvoudig nieuwe ellementen toe te voegen
  • je kiest zelf wanneer je pop-up zichtbaar wordt
  • je bepaalt zelf wie, wanneer en hoe vaak bezoekers je pop-up zien
  • en wie nog een stap verder wil gaan, kan zelfs een volledige funnelfunnel

    Een funnel is een marketingterm die verwijst naar een denkbeeldige trechter waarin eerst zoveel mogelijk bezoekers naar je website getrokken worden en vervolgens in een aantal stappen worden omgezet naar klanten. Een goed uitgewerkte funnel is cruciaal om meer resultaat te halen uit je online marketing.
    instellen via convertbox

Bovendien kan deze tool geïntegreerd worden met tools zoals mailchimp, active campaign, drip en vele andere e-mailmarketingtools waardoor je ook je bestaande leads kan opvolgen met specifieke pop-ups.

Ik promoot zelden betalende tools maar voor deze maak ik graag een uitzondering.
Momenteel kan je nog gebruik maken van Lifetime Deal! Voor het bedrag van 395$ kan je dus deze fantastische tool gebruiken voor de rest van je leven.  In de loop van dit jaar zal dit waarschijnlijk veranderen naar een maandelijks abonnement, dus dit is echt een goed moment om van deze deal gebruik te maken.

Klik op onderstaande link en je hebt alles in handen om nu te starten met deze geweldige tool.
Je kan altijd nog gebruik maken van de 30 dagen-geld-terug-garantie moest convertbox toch niet beantwoorden aan je verwachtingen!

 

link convertbox

 

Heb je hierover nog vragen of ben je niet zeker dat pop-ups voor jou kunnen werken, neem dan eerst even contact op, ik geef je graag advies voor je hiermee van start gaat.

 

 

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment