online marketing

We spreken over online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.
of internet marketing
wanneer we internet en verwante digitale technologieën inzetten om onze marketingdoelen te bereiken. Twee belangrijk pijlers zijn zoekmachineoptimalisatie ( of SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

) en online advertising maar ook sociale media, e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
en contentmarketing maken deel uit van een goede online marketing strategie.

Waarom is online marketing belangrijk?

Een bedrijf dat wil groeien of zelfs simpelweg wil blijven bestaan, kan niet meer zonder online marketing. We maken met z'n allen steeds meer gebruik van het internet en we googelen op alles wat we maar nodig hebben, of dat nu een loodgieter is of een leuk vakantiehuisje.

 

Als bedrijf is het belangrijk om online gevonden te worden op het moment dat iemand op zoek gaat naar jouw dienst of product. Komt jouw bedrijf niet voor in de zoekresultaten dan ben je die klant kwijt aan je concurrent die wel gevonden wordt.

 

Hoe werkt online marketing?

Online marketing wordt pas succesvol als het ook een echte strategie is en juist daar loopt het vaak fout. De meeste bedrijven hebben ondertussen wel een website maar vaak wordt daar weinig aan gewijzigd of geoptimaliseerd. Op sociale media blijven de inspanningen vaak beperkt tot 1 of 2 berichten per maand en pas als er een promotie of een opendeurdag op de planning verschijnt, wordt er ook een nieuwsbrief verstuurd naar de klanten.

 

Met die werkwijze wordt over het algemeen weinig resultaat behaald. Er zit immers geen strategie of continuïteit achter en er is geen samenhang tussen de verschillende kanalen. Vaak besluiten bedrijven dan dat online marketing niet werkt waardoor er nog minder aandacht aan wordt besteed, wat vooral goed nieuws is voor de concurrent die wel een goede strategie heeft opgezet.

Hoe een online marketing strategie bepalen?

Bepaal je doelgroep

Belangrijk is dat je weet wie jouw ideale klant is. Een antwoord als 'ieder klein bedrijf' of 'elke vrouw tussen 20 en 40' is niet voldoende. Je wil echt een duidelijk beeld hebben van wie er tot jouw doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
behoort.
Een goede basis is een lijst van de kenmerken die eigen zijn aan jouw doelgroep, zoals:

  • vrouwen of mannen
  • leeftijdscategorie
  • regio waarin ze wonen of werken
  • opleiding
  • functie
  • interesses, hobby's, ....
  • situatie, omstandigheden, ...
  • dromen, verlangens, doelen, ....
  • levensvisie
  • ....

Heb je een goed beeld van jouw ideale klant dan wordt het gemakkelijker om te weten hoe je die kan aanspreken, op welke kanalen je hem kan vinden en hoe jij die persoon best kan helpen.

Hoe onderscheid jij je van je concurrent?

Net zo belangrijk als weten wie je ideale klant is, is weten hoe je je onderscheid van je concurrent. Dat hoeven geen gigantische verschillen te zijn, een klein verschil kan voldoende zijn als je klant zich daardoor aangesproken voelt.

Enkel voorbeelden zijn:

  • stiptheid
  • hoge kwaliteit
  • materiaalkennis en ervaring
  • totaalprojecten
  • klantgerichtheid
  • resultaatgericht
  • familiaal
  • service
  • creativiteit
  • ......

Bel je beste klanten en vraag hen waarom ze voor jouw bedrijf kiezen. Vaak hebben zij een heel concreet antwoord en mogelijk geven zij een troef aan waar je zelf niet onmiddellijk aan zou denken.

Bepaal de Customer Journey.

De Customer journey maakt duidelijk welk traject iemand aflegt tijdens het aankoopproces en geeft inzicht in het verbeteren van dat proces. Voor elke aankoop kunnen we een customer journey uittekenen, al zal die uiteraard wat eenvoudiger zijn voor de aankoop van een croissant dan voor de aankoop van een auto.

We onderscheiden in de customer journey 5 fases:

customer journey

Fase 1: aandacht

De klant wordt zich bewust van een probleem of van iets dat hij wil of nodig heeft en gaat op zoek naar een oplossing. In deze fase gaat hij googelen en verschillende websites bekijken. Een andere mogelijkheid is dat iemand zich bewust wordt gemaakt van een probleem omdat hij een advertentie te zien krijgt. Een tijd geleden zag ik bv een Facebook advertentie voor een kofferlabel met een trackingsysteem. Lijkt me superhandig maar je kan er niet op Googelen als je niet weet dat het bestaat.

In deze fase zal SEO belangrijk zijn om goed gevonden te worden maar mogelijk ook advertenties op Google of op sociale media.

Fase 2: overweging

In deze fase vergelijkt de klant de verschillende mogelijkheden en oplossingen. In het geval van een croissant is de eenvoudige vraag 'bij welke bakker zal ik gaan?'. Wie een nieuwe wagen wil kopen, heeft al wat meer te overwegen: merk, type, benzine of diesel, prijs, opties, dealer, enz.

Je website zal in deze fase belangrijk zijn. Die moet voldoende informatie bevatten zodat je bezoeker het antwoord vinden op zijn vragen. In deze fase is ook het opt-in formulier belangrijk zodat je via e-mailmarketing je bezoeker kan overtuigen van je expertise.

Fase 3: de aankoop

Het moment van beslissing. De keuze is gemaakt en de klant wil bevestiging dat hij de juiste beslissing heeft genomen. Bekijk in deze fase wat je kan doen om die klant een goed gevoel te geven bij zijn aankoop, bv garanties, iets extra, een mooie verpakking, een handleiding, een training video enz.

Fase 4: Service

In deze fase bekijken we welke service je kan aanbieden na de aankoop en hoe je de tevredenheid kan opvolgen. Denk daarbij aan een (online) helpdesk, een demo, training video's of een poll.

Fase 5: loyaliteit

Een fase die zeker wat extra aandacht verdient. Hoe zorg je ervoor dat de klant opnieuw bij je koopt en dat hij ambassadeur wordt van je bedrijf. Mogelijk kan je een voordeel aanbieden bij een tweede aankoop of kan je een loyaliteitsprogramma voorzien voor trouwe klanten. Belangrijk in deze fase is dat je in contact blijft met de klant. Dat kan via sociale media maar ook e-mailmarketing kan je hier perfect inzetten.

Vergeet ook het belang niet van reviews, ze kunnen dat laatste duwtje zijn dat een prospect nodig heeft om bij jou te kopen. Daarom is het belangrijk om in je marketingstrategie ook een systeem te voorzien waarbij je je klant vraagt om een referentie.

Op het overzicht kan je nu voor elke fase noteren hoe en via welk kanaal je jouw doelgroep best kan bereiken.

customer journey ingevuld

Kies je marketing tools en kanalen

Nu je een beeld hebt van je doelgroep en welke weg die aflegt voor hij jouw product of dienst koopt, kan je ook bepalen welke tools en kanalen je gaat inzetten.

SEO en e-mailmarketing zal bijna altijd deel uitmaken van je marketingplan. Bekijk daarnaast ook welke sociale media je best inzet en op welke kanalen je gaat adverteren. Google Ads
Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waarmee je een advertentie kan plaatsen in de zoekresultaten van Google. Die wordt getoond op basis van zoekwoorden die ingebracht worden. Je herkent de Ads aan het woordje “advertentie” en ze verschijnen zowel bovenaan als onderaan de organische (of onbetaalde) zoekresultaten.

en Facebook bieden momenteel allebei fantastische mogelijkheden maar zijn totaal verschillend in aanpak. In dit artikel lees je meer over de verschillen.

De kers op de taart: de online marketing funnel

Nu we weten wie onze klant is en welke customer journey hij volgt, kunnen we een marketingfunnel opzetten.

In het begin van dit artikel zei ik al hoe belangrijk het is dat al je kanalen op elkaar afgestemd zijn en elkaar gaan ondersteunen. Om daar een goede structuur in te brengen, hebben we een funnel nodig.

Hieronder zie je de opzet van een eenvoudige funnel waarin nieuwe klanten via Google Ads en Facebook worden aangesproken met een link naar de website. Op de website willen we de bezoeker een opt-in formulier laten invullen zodat hij op onze mailinglijst terecht komt.
Wie de website heeft bezocht maar geen gebruik heeft gemaakt van het opt-in formulier, spreken we opnieuw aan via een remarketing campagne op facebook. Wie wel op onze mailinglijst is gekomen komt terecht in een autoresponder en ontvangt volledig automatisch een drietal mailtjes met meer info en een laagdrempelig aanbod. Wie ingaat op het bod, komt automatisch terecht op de klantenlijst. Wie niet ingaat op het bod sturen me nog automatisch 3 nieuwe mails.

online marketing funnel

Het opzetten van een goede funnel is best wel wat werk maar zal vervolgens over een lange periode steeds nieuwe prospecten opleveren.

Wat is een goed online marketing budget

Op deze vraag is helaas geen eenduidig antwoord mogelijk, marketingbudgetten variëren van 3 tot 20% van de omzet, afhankelijk van bv jouw winstmarge, kosten, enz.

Je marketingbudget verdeel je vervolgens nog over offline, online en advertentiebudget. Advertenties zijn belangrijk om een nieuw publiek aan te trekken maar ook om remarketing te doen. Voorzie daarvoor ongeveer 55% van je budget.

Het budget voor SEO, e-mailmarketing en andere online inspanning kan je ongeveer 30% toekennen. De resterende 15% gaat naar offline zoals brochures, leaflets, ed.

Online marketing uitbesteden of niet?

Er zijn best wel wat goede redenen om je online marketing uit te besteden:

  • Expertise: Online marketing evolueert razendsnel, daarom neem je best iemand onder de arm die op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen.
  • Lastenverlichting: Wij nemen een aantal praktische taken voor onze rekening zodat jullie kunnen focussen op de eigen kerntaken.
  • Een frisse blik: Als buitenstaander bekijken we je website en online marketing vanuit een ander perspectief waardoor we sneller nieuwe mogelijkheden en verbeterpunten ontdekken.
  • Ervaring: Google Ads opzetten of je website optimaliseren voor Google, dankzij onze ervaring kennen we de kneepjes van het vak. Zelf experimenteren kost je niet alleen veel tijd maar vaak gaat er ook veel budget verloren aan trial en error.
  • Langetermijnstrategie: We zijn op ons best als we je mogen helpen met het uitbouwen van een langetermijnstrategie waarbij we zowel advies geven als praktische ondersteuning.

Al zal het uitbesteden van je online marketing je heel wat tijd besparen, toch is het belangrijk om regelmatig input te geven, mee te denken en mee te evalueren. Wij zijn dan wel de experten op gebied van online marketing, jij bent de expert in je eigen vak en de beste resultaten ontstaan wanneer we die kennis samenvoegen.

Wil je ontdekken wat we kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan contact op via mail of via 0495/164 799 en we bespreken binnenkort de mogelijkheden.

ebook onlinemarketing id4web 

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment