boosting 1

 

Waarom je de boost-knop beter niet gebruikt voor een Facebook campagne


Als je een bedrijfspagina hebt, dan herken je waarschijnlijk deze melding: 'Promoot dit bericht voor 19€ om tot 33.000 mensen te bereiken'. En het enige dat je moet doen is op die boost-knop klikken... klinkt geweldig natuurlijk maar is het dat ook wel?

Een bericht boosten op Facebook is niet de beste manier om te adverteren

Facebook laat het heel mooi klinken en als je alleen maar kijkt naar hoeveel mensen je bereikt hebt, zal je waarschijnlijk ook tevreden zijn. Maar hoe zit het met de echte resultaten? Hebben mensen ingeschreven op je e-maillijst of hebben ze contact met je opgenomen of iets gekocht? Neen? Lees dan zeker verder.

Waarom de boost-knop niet de beste resultaten geeft

Met de boost-knop kan je slechts kiezen uit drie doelstellingen.

boosten doelstelling

Gebruik je de boost-knop dan kan je kiezen uit volgende doelstellingen: websitebezoeken, betrokkenheid bij je bericht of contact leggen via de chat. Een zeer beperkte keuze in vergelijking met de lijst van 13 doelstellingen waar je uit kan kiezen als je advertentiebeheer gebruikt. Het kiezen van de juiste doelstelling kan je resultaat enorm beïnvloeden, dus vraag jezelf steeds eerst af welk resultaat je wil halen en kies op basis daarvan de juiste doelstelling.

 

Het instellen van je doelgroep is te beperkt

Het bepalen van je doelgroep is één van de belangrijkste onderdelen van een Facebook campagne. Je product of dienst mag nog zo goed zijn, als je het aan de verkeerde mensen toont, zal je het aan de straatstenen niet kwijt geraken. Met de boostknop is het vaak moeilijk om je doelgroep heel precies in te stellen.

Ik geef een voorbeeld:
Als ik via Facebook adverteer bestaat mijn doelgroep uit mensen die geïnteresseerd zijn in webdesign, online marketing en sociale media. Maar waarschijnlijk zitten daar ook studenten bij of mensen die als hobby af en toe een website maken of een blog schrijven. Die mensen zijn misschien wel geïnteresseerd in mijn blog of e-book (en dat is ook helemaal ok natuurlijk) maar ze zullen waarschijnlijk geen klant worden. Telkens wanneer iemand klikt op mijn Facebook advertentie betaal ik daarvoor een bepaald bedrag, dus heb ik liefst dat mensen die klikken ook potentiële klanten zijn.
Door gebruik te maken van advertentiebeheer kan ik mijn doelgroep verfijnen en kan ik naast die interesses extra instellen dat ze bv ook een eigen onderneming moeten hebben.
Mijn doelgroepbepaling ziet er dan uit als volgt: 'Iedereen die geïnteresseerd is in webdesign, online marketing en sociale media MAAR ze moeten ook eigenaar zijn van een bedrijf'. Zie je het verschil? Door mijn doelgroep heel precies in te stellen, bereik ik de juiste mensen en haal ik meer resultaat uit hetzelfde budget.

De mogelijkheden voor het bepalen van je doelgroep via de boostknop zijn beperkt, al heeft Facebook ondertussen de keuzes wel een stuk uitgebreid. Heb je via advertentiebeheer al eerder specifieke doelgroepen of aangepaste doelgroepen aangemaakt, dan kan je die nu ook selecteren als je een bericht boost. Heb je nog niet eerder doelgroepen aangemaakt dan zal het moeilijker zijn om via de boostknop het juiste doelpubliek te bereiken.

 

boosten kanalen

Je bepaalt liever zelf waar en wanneer je advertentie getoond wordt

Een bericht boosten gaat onmiddellijk in, je kan enkel de einddatum instellen. Werk je met advertentiebeheer dan kan je niet enkel bepalen wanneer je advertentie start maar ook wanneer die getoond wordt, op welke dagen en zelfs op welke uren. Wil jij enkel mensen bereiken tijdens het weekend of juist enkel tijdens de werkuren of zelfs tijdens de lunchuren dan kan je dat perfect instellen.
Bovendien wil je ook controle over waar je advertentie getoond wordt. Ga je een bericht boosten dan kan je enkel de weergave in Messenger en Instagram uitzetten. Maak je gebruik van advertentiebeheer dan heb je een heleboel mogelijkheden en kan je heel precies bepalen waar je advertentie getoond wordt.
Dankzij de statistieken kan je vervolgens opvolgen wat best werkt voor jouw dienst of product en kan je continue aanpassingen doorvoeren als je merkt dat een bepaalde plaatsing jou geen resultaat oplevert.

Een advertentie is toch vaak net iets anders dan een bericht

Ga je een bestaand bericht boosten dan kan je dat bericht niet meer aanpassen en dat is jammer. Een advertentie vraagt vaak toch net om een iets sterkere titel of een duidelijke call-to-action om je publiek in actie te zetten. 
Bovendien hoeft een advertentie niet altijd in je tijdlijn te staan. Zet je in advertentiebeheer een campagne op, dan verschijnen die advertenties niet in je tijdlijn, waardoor je een specifiek aanbod kan doen voor een specifieke doelgroep.

Gebruik advertentiebeheer voor meer resultaat met je advertenties

De mogelijkheden van advertentiebeheer zijn enorm uitgebreid en maken het mogelijk om jouw advertentiecampagne heel precies op te zetten en constant aan te passen.
Ik zet de grootste voordelen nog even op een rij:

  • kiezen van de juiste doelstelling
  • bepalen van de ideale doelgroep
  • bepalen waar je advertentie getoond wordt
  • kiezen of je enkel op mobiel of desktop getoond word
  • je advertentie verschijnt niet in je nieuwsoverzicht
  • je kan meerdere afbeeldingen of zelfs video's tonen in een carrousel, telkens met een aangepaste titel en link
  • je kan meerdere advertenties testen om te zien welke best loopt
  • je kan alle instellingen constant aanpassen op basis van de resultaten

 

Mag je bericht boosten dan echt nooit gebruiken?

Ja, toch wel. In sommige gevallen is die boostknop echt wel nuttig. Hieronder geef ik je enkele voorbeelden:

  • Krijg je op een bericht onverwacht veel reacties, boost dan dat bericht voor één of twee dagen om het bereik nog te vergroten. Volg vervolgens de likes op je bericht op en nodig die mensen uit om fan te worden van je pagina.
  • Wil je een nieuw blogartikel onder de aandacht brengen, boost dan je bericht eens naar je eigen fans of naar mensen die je website al bezocht hebben. Zelfs van je eigen fans ziet slechts 5% je berichten. Door je bericht te boosten, bereik je een groter deel van die mensen die al geïnteresseerd zijn in je dienst of product.

Waar viadvertentiebeheernd je advertentiebeheer?

Avertentiebeheer start je altijd op vanuit je persoonlijke account. In de linkerkolom van je startpagina kan je klikken op 'advertentiebeheer'. Is het de eerste keer dat je gaat adverteren dan zal je een aantal gegevens moeten invullen en een creditcard moeten ingeven. Eens je account is opgezet kan je berichten promoten, campagnes opzetten en statistieken raadplegen.

Hulp nodig met je Facebook campagnes?

Het opzetten van Facebook campagne is zeker geen rocket science maar Facebook advertentiebeheer zit wel vol met allerlei functionaliteiten. Zet je voor het eerst een campagne op, dan is heb best wel wat werk om uit te vissen welke instellingen belangrijk zijn en welke functionaliteiten je kan inzetten.
Gelukkig kan je heel veel zaken achteraf copy-pasten waardoor volgende campagnes een stuk sneller opgezet worden.
Wil je graag wat hulp bij het opzetten van je eerste campagne, dan geef ik je graag een Facebook-training waarbij ik je op één namiddag leert hoe je een campagne opzet en hoe je die kan opvolgen en optimaliseren.
Meer weten? Neem gerust contact op en we bespreken de mogelijkheden.

Misschien ook interessant voor jou:

 doelgroepen FBFacebook algoritme


 
We willen je graag verwittigen als er weer een interessante blog voor je klaarstaat:
E-mail adres:
Naam:

Je gegevens worden nooit gedeeld met derden.
We gebruiken ze enkel om je op de hoogte te houden van nieuwe blogartikelen of interessante aanbiedingen.

 


 

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment