youtube

Waarom is het belangrijk je YouTube kanaal te optimaliseren?

Dat video goed werkt op internet is ondertussen algemeen bekend maar ook Google ziet video als zeer waardevol en dan vooral YouTube video. Niet zo vreemd natuurlijk als je weet dat YouTube eigendom is van Google. Na Google is YouTube trouwens de tweede grootste zoekmachine ter wereld.


Wil je hoog scoren in de zoekresultaten op YouTube dan zal je dus ook je video's en videokanaal moeten optimaliseren. Bovendien worden je video's ook meegenomen in de zoekresultaten van Google zodat je ook daar beter gaat scoren.

Redenen genoeg dus om je YouTube kanaal te perfectioneren. Hieronder geef ik je een ovrzicht van de belangrijkste stappen:

1. Optimaliseer je video

De eerste 5 tot 10 seconden van je video zijn van cruciaal belang. In die korte tijd moet je de aandacht van de kijker te pakken krijgen, zodat hij niet wegklikt maar je film verder uitkijkt.
Ook het einde van je video is belangrijk. Plaats daar een goede call-to-action
call-to-action

Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
waarmee je bezoekers doorverwijst naar andere films op je kanaal, naar je website, blog
blog

Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
of webshop.

2. Bedenk een goede titel voor je video

De titel van je video is één van de belangrijkste factoren om goed gevonden te worden en om ervoor te zorgen dat mensen je video ook zullen bekijken. Gebruik een prikkelende titel die de aandacht trekt van de bezoeker en verwerk daarin steeds je belangrijkste trefwoord.
Pas de bestandsnaam van je film aan zodat Google die kan lezen. Een bestandsnaam als video-nov-2016 geeft Google geen informatie. Verander de naam in bv 'boost je zelfvertrouwen' en Google weet onmiddellijk waar jouw film over gaat waardoor hij die beter kan tonen in de zoekresultaten.

3. Kies een thumbnail voor je video

De thumbnail van je video is het eerste wat mensen zien nog voor ze de titel gelezen hebben. YouTube geeft je de mogelijkheid om zelf een thumbnail te kiezen uit een aantal screenshots. Zijn die screenshots niet aantrekkelijk genoeg, maak dan zelf een aangepaste thumbnail met een opvallend beeld eventueel in combinatie met een slogan of logo.

4. Geef een omschrijving aan je video

Je kan niet alleen een titel meegeven aan je video maar ook een omschrijving. Iemand die op zoek is naar specifieke informatie zal vaak ook kijken of de omschrijving overeenkomt met zijn zoekopdracht voor hij beslist welke film hij eerst bekijkt.
YouTube toont wel enkel de eerste lijnen van je omschrijving, daarna moet de bezoeker klikken op 'lees meer'. Het is dus essentieel dat je de belangrijkste informatie vooraan zet in je omschrijving.

5. Kies de juiste tags voor je video

Onder je titel en omschrijving kan je tags kiezen voor je video. Die tags helpen Google te weten waar je video over gaat en worden gebruikt om gerelateerde video's te tonen. Goed taggen is dus belangrijk voor je vindbaarheid. Heb je een concurrent die zeer goed scoort en veel vertoningen heeft op YouTube, kijk dan even welke tags hij gebruikt. Stem jouw tags daar op af en mogelijk word je getoond in de gerelateerde zoekresultaten waardoor je met een simpel trucje precies jouw doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
bereikt.

6. Organiseer je video's in afspeellijsten

Plaats je regelmatig een nieuwe video online dan is het een goed idee je films te gaan rangschikken in afspeellijsten. Je kan bv lijsten aanmaken op je belangrijkste trefwoorden waardoor het voor je bezoekers eenvoudiger wordt om video's te bekijken rond specifieke onderwerpen.

7. Optimaliseer ook je YouTube kanaal

Bovenstaande optimalisatietips gaan allemaal over je video zelf en zijn zeer nuttig voor je ranking in Google. Maar ook je YouTube kanaal zelf verdient wat extra aandacht. Fans kunnen zich immers abonneren op je kanaal waardoor ze automatische verwittigd worden zodra jij een nieuwe film plaatst. Zorg er dus voor dat je YouTube kanaal er aantrekkelijk en professioneel uitziet.
Wil je weten hoe je je YouTube kanaal kan optimaliseren, bekijk dan nog even onderstaand filmpje.

Werk je regelmatig met video, dan is mijn artikel over video op Facebook vast ook interessant voor jou.



Ik wens je alvast veel succes met je videokanaal. Mocht je nog vagen hebben, contacteer me dan even.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment