Wanneer ik met klanten of prospecten praat over online zichtbaarheid komt LinkedIn vaak ter sprake. Het valt me daarbij op dat er over dit medium toch nog vaak misverstanden zijn en dat heel veel ondernemers dit netwerk nog links laten liggen
Nochtans is LinkedIn een zeer krachtig platform om een professioneel netwerk uit te bouwen
Zit je al op LinkedIn dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat dit netwerk zeer veel gebruikt wordt door recruters en headhunters die via LinkedIn op zoek gaan naar de juiste profielen. Dat wil echter niet zeggen dat het netwerk niet interessant is voor ondernemers. Er zijn heel wat zelfstandigen en freelancers die nieuwe klanten winnen via LinkedIin. Zeker als je BtoB werkt, is Linkedin een platform dat je absoluut wil inzetten.
Waarom je wel een LinkedIn profiel wil hebben
Linkedin is een ideaal platform om nieuwe, zakelijke contacten te leggen. Netwerken doe je tegenwoordig niet meer alleen 'live' maar ook steeds meer online. Dankzij LinkedIn connecteer je gemakkelijk met mensen die je hebt ontmoet op een netwerkevent of opleiding. Zelfs al heb je daar slechts een kort gesprek gehad, je kan elkaars expertise bekijken en de stap om opnieuw contact op te nemen wordt kleiner.
Via LinkedIn maak je je digitale visitekaartje, je toont waar je expertise en interesses liggen. Een professional die niet online vindbaar is, loopt eigenlijk wat achter en dat is niet de indruk die je bij prospecten en klanten wil achterlaten.
Wat zijn nu de vijf belangrijkste redenen om een Linkedin profiel op te zetten:
- LinkedIn is het ideale platform om een professioneel netwerk uit te bouwen
- Met een goed ingevuld profiel laat je ook zien wat voor persoon jij bent
- LinkedIn bevat uitgebreide tools om je expertise te tonen
- Je kan gemakkelijk nieuws verspreiden dankzij updates, blogteksen of via betaalde advertenties
- Aanbevelingen van je klanten ondesteunen je expertise
En er is meer...
Dankzij de bedrijfspagina's kan je op zoek gaan naar interessante prospecten. Door het bekijken van de bedrijfspagina, de updates en de werknemers leer je soms meer over het bedrijf dan door het bekijken van hun website.
Heeft een bedrijf zelf contact met je opgenomen om een afspraak te maken, ook dan kan je LinkedIn perfect inzetten om die afspraak voor te bereiden. Wat is de functie en expertise van de persoon waar je een afspraak mee hebt, hoe profileert het bedrijf zich binnen de sector, enz. Misschien vind je het vervelend dat je contactpersoon kan zien dat je zijn profiel hebt bekeken maar daar is geen enkele reden voor, je hebt je voorbereid op een gesprek en dat wordt over het algemeen als positief ervaren.

Start met een sterk profile
Heb je beslist om een LinkedIn profiel aan te maken dan raad ik je aan er voor te zorgen dat je een sterk profiel aanmaakt. Dat betekent dat je uitgebreide informatie geeft over je kennis en bekwaamheden. Gebruik daarin ook de trefwoorden waarop je wil gevonden worden.
Trap echter niet in de val jezelf onmiddellijk te gaan 'verkopen', dat schrikt over het algemeen vooral af. Vergelijk het met een verkoper die probeert om je al bij een eerste bezoek die auto ook te verkopen. Niet fijn toch? Je neemt liever even de tijd om te vergelijken en te bekijken waar je de beste service krijgt. Jouw profiel moet de prospect overtuigen van je expertise, je kennis en service. De uiteindelijke verkoop is een volgende stap.
Hoe hou je je LinkedIn profiel levendig
Ook je LinkedIn profiel zal je up-to-date moeten houden. Net zoals het belangrijk is om je website te onderhouden of om geregeld nieuwe berichten op je Facebook pagina te zetten, is het belangrijk om actief te zijn op je LinkedIn pagina.
Een overzicht van de mogelijkheden om je profiel actief te houden:
- plaats geregeld een update, een interessant project, een opleiding, een opendeurdag,...
- plaats een beeld of video bij je update
- deel updates van anderen of reageer op een update
- plaats geregeld een blogartikel
- meng je in groepen, reageer op vragen en berichten
- geef een aanbeveling voor iemand in je netwer
- vraag een aanbeveling bij een tevreden klant
- vul je profiel aan met bv nieuwe opleidingen of nieuwe werkervaringen
Wat doe je beter niet op LinkedIn
LinkedIn is echt een zakelijk netwerk en je houdt beter rekening met het volgende:
- gebruik een zakelijk profielfoto, geen vakantiekiekje
- nodig je iemand uit om te connecteren, stuur dan even een persoonlijk bericht
- overdrijf niet met updates
- vermijd persoonlijke updates, op LinkedIn plaats je beter geen foto van je huisdier, hoe schattig die ook is.
- wees voorzichtig met openbare persoonlijke kritiek of negativiteit
Hoe ga je van start?
Lid worden van LinkedIn is gratis en zeer eenvoudig, ga naar www.linkedin.com en klik rechts bovenaan op 'aanmelden'. Vul vervolgens een aantal basisgegevens in en word lid.
Lees mijn artikel '10 tips voor een perfect Linkedin profiel' en vul je profiel aan met behulp van dit artikel. Kijk gerust ook even op mijn profiel als je op zoek bent naar inspiratie.
Naast een persoonlijk profiel kan je op ook een bedrijfspagina opzetten. Wil je daarover graag meer info, martine@id-advertising.be" data-cke-saved-href="http://mailto: martine@id-advertising.be">stuur me dan een mailtje, ik bel je zo snel mogelijk om de mogelijkheden te bespreken.
Veel succes met je LinkedIn profiel!
Reacties mogelijk gemaakt door CComment