Facebook duim

Opgelet! Onderstaand artikel is sinds september 2020 niet meer actueel. De regel van Facebook waarin tekst op advertentieafbeeldingen werd beperkt, is volledig geschrapt!

 

Ga je adverteren op Facebook dan is het belangrijk om te weten dat Facebook niet houdt van afbeeldingen met veel tekst. Uiteraard kan je wel een korte slogan in je beeld zetten of een promo-knop maar als je te veel tekst in je beeld zet, dan straft Facebook je af door je advertentie minder goed te tonen.

Hoe de 20% regel werkte

Sinds september 2012 maakte Facebook gebruik van de 20% regel en dat werkte eigenlijk best eenvoudig. Via een online tool kon je testen hoeveel % van je afbeelding tekst bevatte. Was dat meer dan 20% dan werd je advertentie afgekeurd. Zo eenvoudig was het. Je kon dit testen met een eenvoudige rastertool zoals je hieronder ziet.



rastertool oud

 

De nieuwe regels

Die 20% regel werd afgeschaft in 2016 maar toch zal de hoeveelheid tekst in je advertentie nog onmiddellijk invloed hebben op je campagneresultaten. Hoe meer tekst er in je afbeelding zit, hoe lager je bereik zal zijn en hoe hoger je cost per click (CPC). Wil je de best mogelijke resultaten halen met je campagne dan zal je de tekst in je afbeelding moeten beperken.

Hoe meet Facebook de hoeveelheid tekst.


Niet enkel gewone tekst telt mee maar ook logo's, getallen en watermerken bekijkt Facebook als tekst. Gelukkig zijn er ook enkele uitzonderingen.
Wat niet meetelt als tekst:

  • cartoons
  • covers van boeken, albums ed
  • verpakkingen of producten, voor zover die volledig zichtbaar zijn
  • affiches van concerten, films, evenementen ed
  • screenshots van bv spelletjes of apps
  • wettelijke teksten
  • infographicsinfographics

    Een andere benaming voor infographic is datavisualisatie. Het is een geheel van tekst en afbeelding dat gebruikt wordt om snel en efficiënt informatie over te brengen. Die kan bestaan uit één of meerdere grafieken of schema’s in combinatie met tekst. De afbeelding is altijd een visualisatie van de tekst. Daardoor is het onmiddellijk duidelijk waar die over gaat.

Hoe kan je je advertentie testen?


Twijfel je aan de  hoeveelheid tekst in je afbeelding, maak dan gebruik van deze link om je afbeelding eerst te testen. Klik op de knop 'uploaden' en selecteer de afbeelding die je wil gebruiken in je advertentie. Facebook zal je vervolgens één van volgende beoordelingen tonen.

beoordelingen

Hieronder zie je 2 zeer uiteenlopende resultaten:

afb ok

afb gemiddeld

Heb je niet op voorhand getest dan zal je ook een vermelding zien in je advertentiebeheer zodra er te veel tekst in je afbeelding zit. Die waarschuwingen zien er uit als volgt:

melding 1

melding 2

Conclusie:

Persoonlijk vond ik de oude regel veel duidelijker en mijn gevoel zegt dat er eigenlijk niet veel verandert is. Beperkt je de tekst tot 20% van je afbeelding zoals vroeger dan krijg je nog steeds een postieve beoordeling.

Wil je graag meer weten over adverteren op Facebook en hoe je de beste resultaten haalt, dan is mijn training 'Succesvol Adverteren op Facebook' zeker iets voor jou. Ik lees je daarin alles wat je moet weten om succesvolle advertentiecampagnes op te zetten!

Heb je nog vragen over dit artikel of over de opleiding, stuur me dan gerust een mailtje of bel me op 0495/164 799.

 

 

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment