Facebook heeft in 2015 in de advertentiemanager een nieuwe feature toegevoegd, nl. de relevantiescore.
Dankzij deze score wordt het een heel stuk inzichtelijker waar de advertentiekosten in Facebook op gebaseerd zijn.
Zoals het woord het al zegt, gaat het hier over de relevantie van je advertentie voor je ingestelde doelgroep
doelgroep
Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
. Iedere advertentie krijgt een score van 1 tot 10, waarbij 10 uiteraard het hoogste is.
Die score wordt berekend aan de hand van positieve of negatieve feedback op je advertenties, dwz de positieve commentaren, de shares, de likes en daartegenover de spam reports of het verbergen van je advertentie op de tijdlijn.
De score zal tijdens de looptijd van je campagne worden aangepast en zal dus na verloop van tijd sowieso dalen omdat de interactie daalt. Dat maakt het dan ook gemakkelijker in te schatten wanneer je campagne zijn beste tijd heeft gehad en het tijd wordt voor iets nieuw.
De relevantiescore zal ook je prijs beïnvloeden, hoe hoger de score, hoe lager de kosten. Dat is logisch aangezien Facebook de content wil bieden die aansluit bij de behoefte van de doelgroep.
Uiteraard is deze score niet de enige factor die het verloop van je advertenties zal beïnvloeden. Stel dat je concurrent een gelijkaardige advertentie heeft lopen en dezelfde relevantiescore krijgt, dan zal diegene met het hoogste bod het best getoond worden. Facebook wil natuurlijk bovenal ook zelf winst maken.
Gebruik deze score zeker als hulpmiddel maar kijk ook naar de resultaten. Heb je een slechte relevantiescore maar werd je e-book
e-book
Een e-book is een digitaal boek en kan een gedigitaliseerde versie van een bestaand boek zijn of een nieuw geschreven boek dat niet in papiervorm verschijnt. E-books worden op een e-reader gelezen, maar ook op gewone computerschermen, tablets of smartphones, afhankelijk van het bestandsformaat.
wel vaak gedownload of waren er wel veel inschrijvingen op je evenement dan is je doel bereikt en is de score van minder belang.
De relevantiescore kan wel een handig hulpmiddel zijn om verschillende advertenties tov elkaar te testen. Je bouwt dan een campagne op waarin je verschillende advertenties plaatst met hetzelfde doel, maar met verschillen in tekst en beeld. Dankzij de relevatiescore en click through rate kan je na enkele dagen perfect zien welke van je advertenties het best loopt zodat je daar je campagne verder op kan uitbouwen.
Waar vind je de relevantiescore?
Ga naar advertentiebeheer en selecteer de advertentie die je wil controleren. In de laatste kolom zie je de relevantiescore.
In mijn artikel tips voor een goede facebook advertentie vind je de belangrijkste richtlijnen om een succesvolle Facebook advertentie te maken en een hoge relevatiescore te krijgen.
Meer weten over het opzetten van een relevante Facebook campagne? Neem vrijblijvend contact met op of bel me even op 0495/164 799 en dan zitten we samen om jouw campagne te bespreken.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment