Heb jij een dienst of een product waar je mooie beelden van kan tonen? Zit je bv in de toeristische sector en wil je jouw B&B en de omgeving promoten? Of geef je cursussen bloemschikken en wil je tonen wat je klanten kunnen leren? Of heb je een webshop met porselein? Of wil je geregeld een nieuwe collectie laten zien.... voorbeelden genoeg!

Zeker als je een webshop hebt, blijkt Pinterest een zeer belangrijk kanaal, 43% van de gebruikers geeft aan dat een pin al heeft aangezet tot een aankoop.

Pinterest op zich is niet zo moeilijk. Het opzetten van een account is zeer eenvoudig en binnen 5 minuten kan je starten met het aanmaken van 'borden'.
Een bord is dan weer een verzameling van pins (beelden) die anderen kunnen volgen of delen.

Hieronder geef ik je nog 18 tips die je kan toepassen om goed te starten:

  • Gebruik je Pinterest al privé, maak dan een afzonderlijk bedrijfsaccount aan zodat je privé en zaken gescheiden kan houden.
  • Zorg voor een volledig profiel, geef een duidelijke omschrijving in en vermeld je website of blog
    blog

    Een blog of weblog is een online dag- of logboek dat op regelmatige basis door de blogger (schrijver) geactualiseerd wordt. Het kan ook een nieuwtjes platform zijn op een website. Blogs worden meestal chronologisch gepost, met het meest recente artikel bovenaan. Er kunnen in een blog behalve tekst ook afbeeldingen of video’s voorkomen. Afhankelijk van de schrijver en het onderwerp kan een blog tot duizenden bezoekers per dag hebben.
    .
  • Organiseer je borden. Bekijk voor je start hoe je je borden kan indelen zodat je verschillende doelgroepen kan bereiken.
  • Klik je in het overzicht onderaan je bord op 'bewerken' dan kan je per bord nog de info vervolledigen zodat je gemakkelijker gevonden kan worden. Gebruik daarbij in de beschrijving zeker het voornaamste trefwoord voor het bord.

    pinterest 4

  • Kies per bord onder 'omslag wijzigen' het beeld dat je vooraan wil geplaatst zien. Overweeg dit geregeld te wijzigen.
  • Maak eventueel gebruik van de 'kaart' als dat voor jouw bedrijf zinvol is. Ben je bv eigenaar van een B&B en wil je die graag lokaliseren op de kaart of je wil laten zien waar de uitstappen naar toe gaan, dan is dit een uitstekende tool.
  • Nodig eventueel ook anderen uit om een bijdrage te leveren aan je pinbord. Zelf blijf je altijd de eigenaar van je bord en ben je de enige dit het ook kan verwijderen.
  • Kies je pins goed, ieder beeld vertegenwoordigt immers jouw bedrijf. Kies steeds voor beelden van hoge kwaliteit.
  • Installeer de extensieextensie

    Een extensie kan verschillende betekenissen hebben.
    1. domeinextensies: hier gaat het over de letters die na het laatste punt komen in de domeinnaam. Bv .be voor België of .nl voor Nederland
    2. documentextensie: geeft aan wat voor soort bestand het is. Bv. .pdf of .docx
    3. Google Ads extensies: zijn extensies die als doel hebben je advertentie te ondersteunen
    Pin It in je browser.
    Je kan dan heel eenvoudig beelden op internet pinnen naar je borden.

    pinterest 2

  • Voeg aan elke pin een omschrijving toe en verwijs naar je website of blog. Kies daarbij niet per definitie je homepage maar leg de link naar de juiste pagina waarop je bezoeker kan verder lezen of meer beelden kan bekijken.
  • Zet een call-to-action
    call-to-action

    Een CTA kan een stuk tekst, een button of een afbeelding zijn en is steeds een korte en krachtige boodschap die de bezoeker van je website aanzet om een volgende stap te nemen. Elke pagina in je website zou moeten eindigen met een CTA die is ingesteld op het bereiken van je doelen.
    in de omschrijving. Bv. 'bestel hier' of ' bekijk hier meer foto's'....
  • Voeg aan het einde van je beschrijving ook hashtags toe.
  • Roep reacties op door bv een vraag te stellen bij je pin.
  • Gebruik eventueel een slogan in je beeld dat de aandacht trekt.

    pinterest 1  pinterest 3

  • Plaats je een logo of tekst in je beelden, doe dit dan in overeenstemming met je huisstijl, zo creëer je herkenbaarheid.
  • Plaats ook af en toe een film op je Pinterest borden.
  • Verifieer je Pinterest account zodat je toegang krijgt tot statistieken en rich pins. Bovendien zal een geverifieerd account meer professionaliteit uitstralen.
  • Gebruik de statistieken en controleer welke pins het meest gedeeld worden en of je inderdaad verkeer naar je website of blog krijgt via je pinterest pagina.

Hulp nodig bij het inzetten van sociale media voor jouw bedrijf, lees dan hier hoe we je kunnen helpen.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment