tips linkedinprofiel

LinkedIn is een fantastische tool om je professioneel netwerk uit te bouwen en te onderhouden.
Net zoals andere social media worden er ook op linkedIn regelmatig nieuwe funtionaliteiten uitgerold en wijzigingen doorgevoerd. Op deze pagina vind je regelmatig nieuw over grote en kleine updates en hoe je ze kan inzetten in functie van je onderneming.

Wil je meer resultaat halen met LinkedIn zorg er dan altijd eerst voor dat je privé profile helemaal up to date is en lees eerst mijn artikel met 10 tips voor een perfect profiel op LinkedIn.

Is één van onderstaande functies bij jou nog niet zichtbaar, dan moet je mogelijk nog wat geduld hebben. LinkedIn rolt nieuwe functies altijd geleidelijk uit waardoor ze niet altijd overal tegelijkertijd ter beschikking zijn.

 


LinkedIn nieuws oktober

Update algoritme.

Misschien heb je het al gemerkt, het algoritme van LinkedIn kreeg recent een update.
De belangrijkste wijziging is dat het eerste uur niet meer zo belangrijk is om je post langer zichtbaar te houden. Timing is nog steeds belangrijk maar je krijgt nu meer tijd om de kwaliteit van je post aan te tonen.

Wanneer krijgt een post meer bereik?

• Likes hebben een gunstig effect maar reacties op je post, doen je bereik pas echt groeien.
• Omdat LinkedIn houdt van conversaties wordt het nog beter als je zelf weer reageert op die reacties.
• Het delen van een post heeft weinig invloed op je bereik, LinkedIn lijkt dit steeds meer te zien als duplicate content
duplicate content

Er is sprake van duplicate content wanneer twee of meerdere pagina’s dezelfde of zo goed als dezelfde inhoud hebben. Het heeft enkel met de content te maken, niet met vormgeving. Wanneer verschillende pagina’s meer dan 70% identiek zijn, beschouwt Google dit als duplicate content wat nadelig kan zijn voor je ranking. Duplicate content kan voorkomen op eenzelfde domein (identieke pagina’s) of op verschillende domeinen (bv gekopieerde inhoud).

.

Wil je iemand uit je netwerk een handje helpen, dan kan je dus beter reageren op zijn post dan het bericht te gaan delen.

Wat heeft een negatieve invloed op je post?

• Je post wordt gerapporteerd als spam,
• mensen gaan je post verbergen
• of ze gaan je ontvolgen.

Wat kan je nog doen?

• Gebruik hashtags om je zichtbaarheid te verhogen, gebruik 3 tot maximum 5 hashtags.
• Ook mentions kunnen het algoritme beïnvloeden. Ze werken positief als de persoon die getagd werd je post liket of er op reageert. Als de tag door die persoon verwijderd werd, kan het een negatief effect hebben op je bericht.

Wat met linken naar je website?

Plaats je een bericht met een link naar je website dan is het bereik minder groot.
Eén reden is dat het verkeer op dat moment verplaatst wordt naar je website en dat die persoon meestal niet terugkeert naar LinkedIn voor een like of reactie.
LinkedIn zelf zou het ook niet zo fijn vinden dat je verkeer wegtrekt van het platform en zou je daarvoor afstraffen met een kleiner bereik.

Vaak wordt aangeraden om de link niet in je post te plaatsen maar in een reactie daaronder. Nochtans is dat niet ideaal, je link wordt zo immers niet zichtbaar gedeeld waardoor je geen positief effect hebt op de SEO
SEO

Dit staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het is een verzameling van technieken die een website kunnen verbeteren waardoor hij makkelijker gevonden wordt in Google.

van je website.
Daarnaast gaat de link niet mee als de post gedeeld wordt door een connectie en wordt hij behoorlijk onvindbaar als er veel reacties zijn.
Bovendien gaat ondertussen het gerucht dat het algoritme ook die tactiek ondertussen kent en afstraft.
Mijn advies is nog steeds om te zorgen voor een gezond evenwicht tussen posts met en zonder link naar je website.

Nieuwe lay-out.

De voorbije periode werd ook de nieuwe lay-out van LinkedIn uitgerold al is die nog niet bij iedereen beschikbaar.
Wat opvalt is dat er meer wit is, het blauw is grotendeels verdwenen. Verder zijn de icoontjes wat stijlvoller geworden en zijn een aantal logootjes gewijzigd.

In de zoekopties kan je nu ook op ‘evenementen’ zoeken, wat interessant is omdat je daar ook online evenementen en webinarswebinars

Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.
terugvindt.

zoeken evenementen LinkedIn

Heb je zelf nog iets nieuw ontdekt dat je interessant vindt, deel het dan hieronder in de commentaar.

LinkedIn automation tools.

Misschien heb je ze ook al wel gekregen, onpersoonlijke berichten van volslagen onbekenden met een commercieel aanbod of met de vraag om te connecteren.

Mogelijk heeft de afzender daarvoor een automation tool gebruikt. Die tools worden vaak gebruikt om automatisch mensen terug te volgen, vaardigheden te onderschrijven of uitnodigingen te accepteren. Daarnaast kan je die tools ook gebruiken om je netwerk uit te breiden. Met de zoekfunctie kan je eerst een lijst samenstellen van interessante contactpersonen en vervolgens kan je de automation tool inzetten om die doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
één of meerdere geautomatiseerde berichten te sturen.

Is zo’n tool handig om je netwerk snel uit te breiden?

Mocht je overwegen om met zo’n tool aan de slag te gaan, dan is het belangrijk om je te realiseren dat het van LinkedIn niet mag. In de gebruiksvoorwaarden staat duidelijk vermeld dat het niet toegestaan is om software te gebruiken die informatie van LinkedIn afhaalt. Je loopt dan ook het risico dat je profiel geblokkeerd wordt als je toch zo’n tool gebruikt.

Bovendien blijkt dat gebruikers zich vaak ergeren aan die geautomatiseerde berichten. Uitnodigingen om te connecteren hebben meer succes als je je contact aanspreekt met een persoonlijke tekst. Zelfs als je elkaar nog nooit ontmoet hebt, kan je wel aangeven waarom je graag wil connecteren met die persoon. Als je naar een groep van 50 of 100 mensen tegelijk een bericht stuurt, wordt het moeilijk om persoonlijk te zijn. Bovendien is het gevaar reëel dat je de bal totaal misslaat. Zo kreeg ik wel eens een aanbod voor een gratis SEO-check van mijn website. Tja… dat laat toch niet echt een professionele indruk achter.

Wil je toch gebruik maken van zo’n tool, controleer dan altijd eerst grondig je lijst en vermijd dat je concurrenten of bestaande klanten gaat aanspreken met het voorstel om samen te werken.

Hoe ga je om met automatische berichten?

Heb je een bericht ontvangen dat echt niet door de beugel kan?

Klik op de drie puntjes in de uitnodiging, kies onderaan ‘melden’ en vervolgens ‘dit is spam of oplichterij’. Zo help je LinkedIn om het platform spamvrij te houden.

spam melden 

 


LinkedIn nieuws september 2020

Je bedrijfspagina delen

Sinds kort zie je bovenaan je bedrijfspagina naast de knop ‘pagina bewerken’ een extra knop ‘pagina delen’.

02 headerpagina delen
Klik je daarop dan zie je bovenaan 2 opties: ‘delen in een bijdrage’ en ‘verzenden in een bericht’.

 

02 pagina delen

Met de eerste optie ‘delen in een bijdrage’ kan je je pagina delen als een update in je persoonlijke tijdlijn. Het standaardtekstje dat daarbij verschijnt vind ik persoonlijk wel wat koeltjes en kan je volgens mij beter herschrijven met je eigen woorden.

02 pagina delen update

De tweede optie ‘verzenden in een bericht’ kan je gebruiken om een connectie te vragen je pagina te volgen via een privé bericht. Je kan gemakkelijk verschillende connecties tegelijk selecteren en de tekst onderaan kan je wat persoonlijker maken.
Hiermee biedt LinkedIn een alternatief voor het ‘uitnodigen van connecties’ dat daaronder staat.

02 pagina delen bericht

Persoonlijk vind ik deze manier aangenamer en zou ik er zelf ook sneller op ingaan.
Wat vinden jullie? Laat je in de commentaren even weten wat jij gaat gebruiken om connecties uit te nodigen, pagina delen of connecties uitnodigen?


 

LinkedIn nieuws juni 2020

Opties nieuwe bijdrage

In mei vertelde ik je over de mogelijkheid om een ‘teamlid te feliciteren’. Ondertussen is dit gewijzigd naar ‘vier een gelegenheid’ en kan je hier gebruik maken van verschillende opties zoals een nieuwe collega verwelkomen, waardering tonen voor een collega, een projectmijlpaal of werkjubileum delen of een nieuwe vacature-update delen.

 

Een volledig nieuwe optie onder de knop ‘nieuwe bijdrage’, is ‘deel een profiel’. Met deze optie kan je iemand uit je netwerk aanbevelen.

linkedin bijdrage

Delen van updates

Een update delen kon al langer maar nu kan je een update ook via een privé bericht naar één van je contacten versturen.

linkedin update versturen

Stories nu ook voor bedrijfspagina’s

In mei kondigde ik al aan dat ook LinkedIn gestart is met Stories. Nu zijn ze ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s. Wil je graag weten wat er mogelijk is en hoe je stories kan inzetten op LinkedIn, download dan hieronder mijn whitepaper met alle do's en dont's van stories op LinkedIn.

 

 


LinkedIn nieuws mei 2020

Na een wat rustigere periode waren er afgelopen maand weer een aantal grote updates op LinkedIn:
Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Uitbreidingen onder nieuwe bijdrage schrijven

Klik je op ‘begin met het schrijven van een bijdrage’ dan zie je daar nu 3 extra opties verschijnen:

  • Teamlid feliciteren: Dit geeft je de mogelijkheid om een nieuw teamlid te verwelkomen maar ook om een bestaand teamlid in het zonnetje te zetten. Je krijgt daarbij keuze uit 10 verschillende meldingen, zoals bedankt, fantastische prestatie, teamwerk of 100% gegeven, telkens met een mooie illustratie.
  • Expert vinden: Ben je op zoek naar een expert, dan kan je deze optie gebruiken om via je netwerk de juiste persoon te vinden. Je maakt eerst een keuze uit een aantal dropdown schermen en voegt vervolgens nog een persoonlijke omschrijving en hashtags toe. Leuke manier om binnen je netwerk de juiste partner te zoeken.
  • Opiniepeling opstellen: Ook de polls zijn dus terug op LinkedIn! Stel een vraag, voeg een aantal keuze-antwoorden toe en bepaal hoe lang je de poll wil laten lopen. Een uitstekende manier om te peilen naar de mening of ervaring van je netwerk.

Evenementen promoten

In november vorig jaar werd het opnieuw mogelijk om een event aan te maken op LinkedIn. Tot enkele weken geleden kon dat alleen op een privé profiel maar nu kan het dus ook weer op een bedrijfspagina.
Je vindt de tool terug op je bedrijfspagina onder ‘Tools voor beheerders.’

Het werkt overigens op precies dezelfde manier als op je privéprofiel. Hieronder toon ik in een korte video hoe het werkt.

 

 

 

Nu ook stories op LinkedIn

Stories zijn natuurlijk niet nieuw, we kennen ze al van Facebook en Instagram, maar nu kunnen we ook stories maken op LinkedIn.
Ze zijn zeer vergelijkbaar met de andere kanalen. Zo verschijnen ze ook op mobiel zeer prominent bovenaan de updates en blijven ze ook slechts 24 uur zichtbaar.


Heb je nog vragen of kan je wat hulp gebruiken om meer resultaat te halen met LinkedIn, neem dan contact op via 0495/164 799 of via martine@id4web.be. We bespreken dan binnenkort hoe ik je best kan helpen.

 

 

We gebruiken cookies op onze website om de beleving op onze website te verhogen. Daarnaast plaatsen we ook cookies van veilige en betrouwbare partners om aanbiedingen te tonen die voor jou interessant zijn. Accepteer je het plaatsen van veilige en betrouwbare cookies, ga dan verder met browsen op onze website. Privacy Policy

Reacties mogelijk gemaakt door CComment