adwords 

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is de advertentietool van Google, waarbij je advertenties getoond worden in de Google zoekresultaten. Op het voorbeeld hieronder zie je de resultaten van een zoekopdracht op het woord 'kelderdichting' in Google. De 4 bovenste resultaten zijn betaalde advertenties, daaronder krijg je pas de organische of gratis zoekresultaten te zien. Onderaan de pagina worden vaak nog een 3-tal advertenties getoond.

 

Google Adwords vb

Waarom AdWords gebruiken?

Bovenaan staan in de zoekresultaten kan een enorm verschil maken, onderzoek wijst immers uit dat slechts 5% van de bezoekers doorklikt naar de tweede pagina. 60% klikt op één van de eerste 3 resultaten.
Door te werken met Adwords kom je onmiddellijk bovenaan in de zoekresultaten terecht zonder optimalisatie van je website. Ben je pas met een nieuwe website gestart of wil je sneller resultaat dan is Google AdWords een ideale oplossing. Natuurlijk kan je ook hoger ranken in de organische (onbetaalde) zoekresultaten door intensief op SEO te werken maar daar kan gemakkelijk een aantal maanden tot een jaar over gaan.  Bovendien zal je een SEO-expert moeten inhuren om je website te gaan optimaliseren, tenzij je zelf perfect weet hoe SEO werkt. Dankzij Adwords kan je echter letterlijk binnen enkele uren bovenaan in de zoekresultaten komen, als je er tenminste wat budget voor wil vrijmaken.
De ideale situatie is dat je naast AdWords ook nog aan zoekmachineoptimalisatie doet. Wie bovenaan rankt in de organische zoekresultaten én een advertentie plaatst, zou volgens onderzoek gemiddeld tot 30% meer inkomsten genereren!

Wie ziet je AdWords advertenties?

Wil je starten met AdWords dan bepaal je eerst op welke trefwoorden je wil gevonden worden. Op basis van een trefwoordonderzoek bepaal je welke trefwoorden wel en welke juist niet geschikt zijn voor jouw bedrijf. Die zoekwoorden worden opgeslagen in AdWords en op basis daarvan ga je verschillende advertenties aanmaken. Je advertenties worden dan getoond op basis van de trefwoorden die iemand in geeft. AdWords toont de advertentie die het best aansluit bij de zoekopdracht.

Google AdWords of Facebook advertenties?

Beide zijn uitstekende advertentietools met heel uitgebreide mogelijkheden maar ze werken op een heel andere basis.
In AdWords is diegene die je advertentie ziet op dat moment echt op zoek naar jouw dienst of product. Vaak zijn die bezoekers op zoek naar informatie of prijzen en willen verschillende mogelijkheden vergelijken. Ze hebben een probleem en zijn op zoek naar een oplossing. Je bereikt dus mensen precies op het moment dat ze naar jouw dienst of product op zoek zijn, waardoor de kans op conversie groter wordt.

Op Facebook krijg je advertenties te zien in je tijdlijn op basis van je interesses, zelfs al ben je daar op dat moment misschien niet naar op zoek. Deze manier van adverteren kan in je voordeel spelen als je een nieuw product op de markt wil brengen, mensen kunnen uiteindelijk niet (in AdWords) naar je product op zoek gaan als ze het nog niet kennen...  Maar ook voor meer bekende diensten of producten is het een uitstekend middel om een nieuwe doelgroep te bereiken. Bovendien kan je via Facebook heel gemakkelijk aan retargeting doen waarbij je websitebezoekers opnieuw aanspreekt zodat je onder de aandacht blijft.

Overweeg dus absoluut een combinatie van AdWords en Facebook om een zo breed mogelijk publiek te bereiken en om via remarketing websitebezoekers gedurende een periode opnieuw aan te spreken. Mensen kopen zelden de eerste keer dat ze met een product kennis maken, je zal hen vaak eerst moeten overtuigen van je expertise of van de kwaliteit van je dienst of product. Remarketing is daar uiterst geschikt voor.

Is Google Adwords duur?

Google Adwords werkt met een CPC of Cost Per Click-systeem. Dat betekent dat je betaalt iedere keer dat een bezoeker klikt op jouw advertentie. Die bezoeker komt vervolgens op je website terecht.

De prijs van die klik wordt bepaald door verschillende factoren maar jij bepaalt wel welk budget je maandelijks wil uitgeven, dat kan 250€ zijn of 5.000€ afhankelijk van het budget dat je kan vrijmaken en de resultaten die je wil behalen.  Op basis van dat bedrag wordt je budget per dag berekend en zal je advertentie getoond worden tot je dagbudget op is. Is je dagbudget niet volledig op dan schuift het resterende bedrag mee naar de volgende dag. Op het einde van de maand brengt Google enkel in rekening wat werkelijk besteed werd.
De prijs die je effectief betaalt per klik is een soort opbodsysteem waardoor de prijs per klik enorm kan verschillen afhankelijk van de sector en de concurrentie. AdWords hanteert daarbij een kwaliteitsscore die de kwaliteit van je advertenties weerspiegelt. Volg je je advertenties goed op en kan je die steeds verbeteren dan zal je kwaliteitsscore hoger worden en betaal je minder per klik.

Hoe werkt de kwaliteitsscore van Google Adwords?

De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van een aantal factoren. Door regelmatig de statistieken te ontleden en je zoekwoorden, advertenties en landingspagina te optimaliseren kan je je kwaliteitsscore steeds verbeteren waardoor je een betere positie krijgt en minder betaalt per klik.
Dit zijn de factoren waarmee AdWords rekening houdt:

  • De klikfrequentie van je zoekwoorden
  • Hoe zoekwoorden in het verleden hebben gepresteerd.
  • De kwaliteit van je bestemmingspagina
  • De relevantie van je zoekwoorden tov de zoekopdracht
  • De relevantie van je zoekwoorden tov de advertentietekst
  • De prestaties van je advertenties. Meer kliks zullen je score positief beïnvloeden.

De plaats van je advertentie op de pagina met de zoekresultaten wordt na elke zoekopdracht opnieuw berekend. Constant optimaliseren is dus de boodschap om je resultaten te verbeteren.

Is AdWords makkelijk op te zetten?

Persoonlijk vind ik AdWords een fantastisch advertentiekanaal en ik haal er voor verschillende klanten geweldige resultaten mee. Helaas is het ook een vrij ingewikkelde tool. Wat ik hierboven omschreven heb is een korte samenvatting van hoe AdWords werkt maar er zijn nog heel wat extra mogelijkheden. Zo kan je nog allerlei extra extensies toevoegen aan je advertenties waardoor je meer klikken kan genereren, je kan aan remarketing doen, je kan adverteren op het Google display-netwerk, op YouTube, enz.
Daarom help ik je graag met het opzetten van je AdWords campagnes. Wil je meer weten over hoe ik je kan helpen meer klanten te bereiken met AdWords, lees dan hier verder.