SEO expert

Toen ik jaren geleden begon met webdesign was er van SEO nog niet echt sprake. Een website was eigenlijk niet meer dan een online visitekaartje. Google werd in 1998 opgericht en stilaan werd het belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten. In de beginjaren kon je daarvoor nog een aantal eenvoudige trucjes gebruiken. Backlinks waren zowat de belangrijkste factor en dus kon je door te zorgen voor een groot aantal linken je positie gigantisch verbeteren. Een andere manier die vaak werd toegepast was het plaatsen van trefwoorden in de achtergrond zodat die onzichtbaar waren voor de bezoeker maar wel goed werden opgepikt door Google.
Ondertussen is er echter heel wat verandert:

  • het aantal websites blijft gestaag groeien, Google indexeert momenteel een 23 miljard webpagina's
  • Google is enorm geëvolueerd en laat zich niet meer misleiden door trucjes
  • backlinks zijn niet meer de belangrijkste factor en helpen enkel als ze ook relevant zijn.
  • websites zijn geen visitekaartjes meer, we willen er ook resultaten mee halen
  • het aantal internetgebruikers blijft stijgen en goede online marketing kan je business enorm doen groeien

Wat is het verschil tussen een webdesigner en een SEO specialist?

Niet elke webdesigner is op de hoogte van hoe SEO werkt. De meeste webontwerpers kennen wel de basisregels maar volgen de evolutie niet op de voet waardoor je website niet goed rankt of te weinig resultaat oplevert. Dat is overigens geen verwijt, ik ben zelf ook gestart als graficus en webdesign ging voor mij ook lang over het maken van een mooie, aantrekkelijk website. Tot ik begon te beseffen dat die knappe website geen enkele functie had als hij niet goed gevonden werd door de zoekmachines. Vervolgens ben ik me beginnen verdiepen in SEO, ben opleidingen gaan volgen en massa's boeken gaan lezen en heb zo stap voor stap mijn kennis opgebouwd door te leren van experts in binnen- en buitenland. Met die kennis help ik nu ondernemers naar meer online zichtbaarheid en resultaat.

Wanneer is een website zoekmachinevriendelijk?

Ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website dan raad ik je aan om van bij de start een SEO expert onder de arm te nemen om samen te werken met je webdesigner. Je zal immers veel sneller resultaat halen met je website als je het van bij de start goed aanpakt.
Heb je een bestaande website maar haal je er weinig verdienste uit, dan kan een SEO scan je een duidelijk beeld geven van waar het fout loopt en welke stappen je kan ondernemen om beter te scoren.

Wat houdt een SEO scan in?

Elke SEO scan zal bekijken of de basis van je website goed zit en je een eerste overzicht geven op basis van volgende factoren:

  • is je website mobielvriendelijk?
  • is de snelheid van je website hoog genoeg?
  • werd de sitemap ingediend bij Google?
  • werd er een robots.txt file aangemaakt?
  • zit de navigatie en menustructuur goed in elkaar?
  • is er voldoende tekst aanwezig zodat Google je website kan 'lezen'?
  • werden titels en tussentitels aangegeven met <h1> en <h2>?
  • werden de metadata (correct) ingegeven?
  • werden je afbeeldingen geoptimaliseerd?
  • wordt de info op je basis regelmatig aangepast?
  • wordt er eventueel gebruik gemaakt van https?

SEO is meer dan een eenvoudig lijstje dat je kan afpunten

Op basis van bovenstaand lijstje zal er al een eerste advies gegeven worden voor mogelijke verbeteringen. Maar daar stopt het niet. Als je écht wil gaan scoren met je website dan moet ook de inhoud van je website grondig bekeken worden.

Als basis zou je een lijst moeten hebben met je belangrijkste trefwoorden en vooral een combinatie van trefwoorden die heel precies aangeeft waar jouw dienst of product voor staat. Het zal bv heel moeilijk worden om goed gevonden te worden op het trefwoord 'restaurant', de concurrentie op dat woord is gewoon te groot. Gelukkig is dat ook niet echt belangrijk omdat het niet specifiek genoeg is. Het is veel beter om gevonden te worden op een heel specifieke zoekopdracht zoals bv, 'Italiaans restaurant centrum Gent'. Hoe specifieker jouw lijst met zoekwoorden en zoekwoordcombinaties, hoe beter je daar je menustructuur en inhoud kan op afstemmen.

Heb je die lijst klaar, dan kan je eenvoudig controleren of je zoekwoorden voldoende voorkomen in je titels en tekst, zodat het voor Google duidelijk is waar je website over gaat en voor welke zoekopdrachten jouw website kan getoond worden.
Niet alleen voor Google is het trouwens belangrijk dat je voldoende tekst op je website zet, ook de bezoekers van je site moeten alle info vinden die ze zoeken. De stelling dat 'mensen niet lezen op een website' is echt niet meer van deze tijd. Content is king, dus plaats voldoende tekst maar zorg er voor dat je teksten schermvriendelijk zijn opgemaakt, zodat je het je bezoeker makkelijk maakt om je tekst te 'scannen' en de juiste info terug te vinden.
Een goede SEO-expert zal je ook daarbij helpen, hij kan een trefwoordenonderzoek voor je uitvoeren en eventueel je teksten herschrijven in functie van Google, rekening houdend met de leesbaarheid voor je bezoeker.

De kwaliteit en kwantiteit van bezoekers op je website

Heb je al eens gekeken naar de statistieken van je website in Google Analytics dan weet je dat je daar onder andere kan bekijken hoeveel mensen je website bezoeken, hoe lang ze op je website blijven en welke pagina's ze bekijken.
Ook dat zijn belangrijke gegevens die je kan gebruiken om je resultaten te verbeteren.
Een SEO-rapport zou dan ook een aantal van die cijfers moeten weergeven om een volledig beeld te schetsen en je duidelijk advies te geven waar het beter kan. Die cijfers zullen ook steeds moeten geïnterpreteerd worden op basis van jouw diensten of producten. Zo wordt er bv vaak gezegd dat een hoog bounce-percentage niet goed is maar als je regelmatig blogartikelen schrijft en die promoot op sociale media dan is dat vaak onvermijdelijk en helemaal niet erg.
Google analytics geeft daarnaast ook inzicht in hoe mensen op je website terecht komen. Uit concrete cijfers kan je afleiden of bezoekers je site vinden via organische zoekresultaten, via sociale media of via linken op andere sites. Dat maakt het mogelijk om zeer gericht advies te geven over online marketing.
In onderstaande video laat ik zien waar je die cijfers vindt in Google Analytics.

De waarde van een SEO specialist

Het maken van een goed SEO rapport met concreet advies vraagt aardig wat tijd maar het is een zeer waardevol instrument waarmee je je resultaten en omzet kan verhogen. Vraag je je af of dat ook voor jouw bedrijf geldt, beantwoord dan even onderstaande vragen:

vraag 1: Wat brengt een klant je gemiddeld op? (getal 1)
vraag 2: Hoeveel klanten haal je gemiddeld binnen via je website? (getal 2)
vermenigvuldig nu getal 1 x getal 2 en noteer dit cijfer
vraag 3: Hoeveel klanten zou je kunnen binnen halen via je website? (getal 3)
vermenigvuldig nu getal 3 x getal 1 en vergelijk beide uitkomsten. Dit bedrag laat je dus liggen door niet in actie te schieten!

Zet nu een eerste stap, laat een SEO rapport maken en ontvang concreet advies over wat je kan doen om meer resultaat te halen met je website en online marketing.
Heb je nog vragen over de SEO-scan of twijfel je of het zinvol is voor jouw bedrijf? Bel me of stuur me een mailtje zodat we eerst kunnen bespreken of en hoe dit voor jou kan werken.