weggever

Opt-in formulieren en online marketingonline marketing

Dit is het verkopen van producten of diensten via digitale weg. Het is daarbij belangrijk om met de juiste strategieën de exacte doelgroep tot kopen te laten overgaan. De basis van online marketing is een grondig onderzoek en analyse zodat de juiste marketing strategieën gebruikt wordt.

Tot enkele jaren geleden waren de meeste websites niet veel meer dan een online visitekaartje maar de laatste jaren is er een gigantische online evolutie geweest. Veel bedrijven zijn aan de slag gegaan met online marketing en websites worden niet langer opgezet als een visitekaartje maar als een middel om betere resultaten te halen.
Een eerste vraag die zich daarbij opdringt is welk doel je wil halen met je website.
Een aantal doelen liggen voor de hand:

 

  • online verkoop
  • inschrijvingen op evenementen, opleidingen, webinarswebinars

    Dit is een live online seminarie waarvoor geïnteresseerden al dan niet betalend kunnen inschrijven. Na inschrijving ontvangt de deelnemer dan een link waarmee hij op het afgesproken tijdstip kan inloggen. Deelnemen gebeurt gewoon via computer, tablet of smartphone waarbij bepaalde interactie in de vorm van polls of vragen mogelijk is. Webinars worden in sommige gevallen ook opgenomen zodat ze ook achteraf nog kunnen bekeken worden.
    , ....
  • reservaties
  • downloads
  • ....

Een doel dat misschien minder voor de hand ligt maar wel een zeer grote invloed kan hebben op je resultaten is het opbouwen van een e-maillijst zodat je constant een lijst ter beschikking hebt met prospecten die je kan contacteren.


Stop met koude prospectie

Koude prospectie is nooit mijn ding geweest, ik vind het moeilijk, tijdrovend en absoluut vervelend om te doen. Met een goede inrichting van je website kan je daar voorgoed komaf mee maken.
Wat je wil is dat bezoekers op je website hun e-mailadres achterlaten zodat je hen daarna kan opvolgen via e-mailmarketing
e-mailmarketing

E-mail marketing is een krachtige vorm van direct marketing waarmee je op een eenvoudige en persoonlijke manier producten of diensten kan promoten via e-mail. Het is een goedkope en snelle manier om nieuwe klanten te werven, bestaande klanten te overtuigen om tot actie over te gaan (bv kopen) en relaties met klanten te beheren.
. De beste manier om dit te bereiken is een weggever op je site plaatsen. Je 'geeft' je bezoeker dus iets in ruil voor hun e-mailadres.

Weggevers die je bezoeker ook echt wil

Een goede weggever is ook een waardevolle weggever en om die te bepalen moet je eerst zeer goed weten wie je klant is en welke problemen die ondervindt. Kijk eens welke vragen vaak gesteld worden en welke problemen steeds terugkomen? Maak daarna een weggever die daarbij aansluit en waarmee je prospect alvast een eerste stap kan zetten om zijn probleem op te lossen.

Ik geef een voorbeeld:
Stel dat jij je richt op mensen die gezond willen eten maar weinig tijd hebben om te koken. Jouw weggever kan dan bv een e-boek zijn met 7 gezonde recepten die je klaarmaakt op 20 minuten. Je zou die bezoeker ook gedurende 1 week dagelijks een recept kunnen mailen.

 

cadeauEen aantal mogelijke weggevers:

  • een e-boek
  • het eerste hoofdstuk van een boek
  • een audioboek
  • een download of trial versie
  • een online berekening
  • een reeks interessante e-mails
  • een challenge
  • een mini-cursus
  • een online test
  • ....

Laat je niet beperken door bovenstaand lijstje, elk bedrijf is uniek en je weggever mag dat ook zijn. Denk goed na over alle mogelijkheden, maak een lijst met alles wat in je opkomt en vraag eventueel aan een aantal klanten welke weggever hen aanspreekt, waarmee zij zouden geholpen zijn. Besteed ook genoeg tijd aan het ontwikkelen van je weggever, zorg voor een professionele uitstraling.

 

Het opt-in formulier in combinatie met je weggever

Heb je een goede weggever bedacht dan is het tijd om die op je website te plaatsen. Kies daarvoor een opvallende plaats of maak gebruik van een pop-uppop-up

Dit is een klein venster dat verschijnt op een pagina van een website. Vaak gebeurt dit doordat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Pop-ups kunnen reclameboodschappen bevatten of de bezoeker aansporen tot call-to-action.
. Gebruik daarbij steeds een beeld dat je weggever ondersteunt en combineer die met een prikkelende titel die de nieuwsgierigheid wekt van je bezoeker. Meestal wordt daarbij nog een button voorzien naar een pagina met meer info maar dat is geen noodzaak. Wat wel belangrijk is, is dat de bezoekers zijn mailadres moet achterlaten om jouw weggever te krijgen. We gebruiken daarvoor een formulier, in vakjargon noemen we dat een opt-in formulier.

Een logische volgorde is deze:
stap 1: de bezoeker laat naam en mailadres achter (opt-in formulier)
stap 2: er wordt een bevestigingsmail verstuurd waarop de prospect moet klikken (zo weet je zeker dat het mailadres juist is)
stap 3: vervolgens kan hij je e-boek downloaden.
stap 4: je legt contact met deze nieuwe prospect

e mailmarketing

De volgende stap in de kennismaking

Je hebt nu die bezoeker zijn e-mailadres en je weet dat hij interesse heeft in jouw dienst of product. Tijd voor de volgende stap. Door je opt-in formulier te koppelen aan een autoresponder stuur je die nieuwe lead automatisch een aantal mails. Je wil die persoon immers overtuigen van je expertise zodat hij klant wordt. Je gaat een nieuwe lead in eerste instantie niet overstelpen met commerciele aanbiedingen maar je gaat hem in een aantal mails meer informatie geven die aansluit op je weggever. In de laatste mail kan je dan een eerste aanbod doen, bv voor een persoonlijk gesprek, een opleiding of een kortingscode voor een eerste bestelling. Die eerste aankoop zal vaak voor een laag bedrag zal zijn, je nieuwe klant zal op die manier willen testen hoe goed jouw service is alvorens over te gaan naar een grotere aankoop.

Hoe installeer je een opt-in formulier en autoresponder?

Wat je nodig hebt is een mailserverprovider, zoals Mailchimp, Active Campaign of de nederlandstalige variant Mailblue. Met deze online tools kan je het hele systeem opzetten. Je start met het opstellen van een formulier, dat is je opt-in formulier. Daarna zet je de autoresponder op met een aantal mails die automatisch verstuurd worden. Zodra dit systeem live staat moet je er niet meer naar omkijken. Telkens als iemand jouw weggever download wordt dit hele systeem automatisch in gang gezet en wordt elke nieuwe lead opgevolgd zonder dat jij er nog tijd moet insteken.

Te moeilijk of geen tijd?

Het opzetten van het volledige systeem zal wat tijd vragen, daar moeten we niet flauw over doen. Je moet eerst een goede weggever bedenken, daarna moet je die ontwikkelen en vormgeven. Je moet de weggever op je site zetten in combinatie met een opt-in formulier, je moet bepalen welke mails je na de inschrijving verstuurt, welke info je geeft, welk aanbod je doet en je moet alles opzetten in de mailserverprovider.

Ben je daarmee klaar, dan kan je lijst met warme prospecten constant groeien zonder dat je er extra tijd moet in investeren. Pas als jij vindt dat het tijd is voor bv een nieuwe weggever moet je het systeem aanpassen.

Geen zin of tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan, dan helpen we je graag. Je kan bij ons terecht voor het opzetten van het volledige traject of een deel daarvan. We denken graag mee over een goede weggever, helpen je met de ontwikkeling en met de vormgeving en zetten het opt-in formulier en autoresponder voor je klaar.
Heb je zin hiermee van start te gaan en constant een stroom prospecten te creëren, neem dan contact op en we zitten binnenkort samen om dit verder te bespreken.

Reacties mogelijk gemaakt door CComment