amazon webshop 

In het opzetten van een webshop kruipt veel tijd en energie en als die webshop dan eenmaal online staat, verwacht men vaak al heel snel een mooie verkoop. Maar dan blijkt dat de klanten de weg naar je webshop niet vinden en bestellingen komen al helemaal niet binnen. Wat is de oorzaak en wat kan je doen om het tij te keren?

Zorg ervoor dat je doelgroep
doelgroep

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die je wil bereiken met jouw product of dienst. Het zijn de mensen die zich er het meest door aangesproken voelen. Hoe nauwkeuriger jij je doelgroep kan bepalen, hoe gemakkelijker het zal zijn om de juiste marketingacties te ondernemen.
je webshop vindt

Een webshop is niet gelokaliseerd in een drukke winkelstraat waar je voorbijgangers kan binnen lokken met een mooie etalage. Nee, je webshop bevindt zich online tussen miljoenen andere sites. Gewoon zitten wachten tot je webshop gevonden wordt, zal dus echt niet voldoende zijn.

 

Hoe scoort je website in de zoekmachines?

Is je webshop wel voldoende geoptimaliseerd voor de zoekmachines, zodat die ook vlot geïndexeerd wordt? Ben je daar niet zeker van laat dan een test op je website uitvoeren, zo krijg je een duidelijk beeld van wat je eventueel kan verbeteren.

Gebruik sociale media om meer bezoekers te krijgen op je webshop!

Bekijk welke sociale media geschikt zijn om je webshop in de kijker te zetten. Er zijn veel mogelijkheden dus vergelijk de verschillende media en bekijk welke het best passen bij jouw dienst of product.

Ga van start met online advertentiecampagnes via AdWords of Facebook. Hopelijk heb je bij het opzetten van je webshop rekening gehouden met een marketingbudget. Als je enkel gokt op gratis acties en de hoop dat ze viraal gaan, zal je vooral teleurgesteld worden.
Enkel met een betalende advertentiecampagne zal je snel je doelpubliek bereiken en meer verkeer op je webshop krijgen. Vooral het bereiken van het juiste publiek wordt vaak onderschat, maar juist daar zit een groot deel van je succes. Ik geef een voorbeeld: stel dat ik een filiaal van Ferrari wil openen, dan zal ik op zoek gaan naar een locatie waar mensen een dergelijk merk verwachten en waar ik het publiek kan trekken dat een Ferrari kan betalen. Hetzelfde geld voor jouw website, je zal ervoor moeten zorgen dat je de doelgroep bereikt die geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Vaak wordt daar te veel gerekend op vrienden en kennissen en de mond-aan-mond reclame die daaruit voortvloeit. Geloof me, dat werkt niet.

 

Hoe presenteer jij je product?

Loop je langs etalages dan zal je aandacht ook sneller getrokken worden door een winkel die zijn producten aantrekkelijk uitstalt. Hetzelfde geldt voor je webshop. Zorg ervoor dat je product op de best mogelijke manier getoond wordt.  Plaats eventueel verschillende beelden vanuit verschillende standpunten of misschien zelfs een filmpje. Zorg voor eenheid in je beelden, kies een effen achtergrond die past bij de huisstijl van je webshop en gebruik die consequent. Hou je beelden rustig en helder en zorg er voor dat ze scherp zijn.

Waarom kopen je bezoekers niet?

Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts  20% van de bezoekers ook echt de intentie heeft om te kopen, de rest is gewoon aan het rondkijken. Verwacht ook niet dat mensen bij een eerste bezoek aan je webshop onmiddellijk een aankoop doen, die kans is relatief klein. De bezoeker kent je immers nog niet en twijfelt nog. Wie ben jij eigenlijk? Kan hij jou en je product wel vertrouwen? Is jouw prijs wel ok? Kijk eens kritisch naar je webshop, neem jij die twijfels van de klant weg op je site of kan je dat nog verbeteren?
Ook reviews en beoordelingen worden alsmaar belangrijker. Wat een vorige koper over een product of dienst zegt, kan de twijfel wegnemen.
Hou je verwachtingen realistisch, denk niet dat 10% van de bezoekers ook zal kopen, 1 à 2 % is over het algemeen een realistisch percentage.

Waarom wordt je winkelmand zo vaak niet afgerekend?

67% van de klanten laat hun winkelwagen gewoon achter zonder de bestelling af te werken. De voornaamste redenen daarvoor zijn onverwachte kosten (bv voor transport), trage webshops en te hoge prijzen. Die 67% is gelukkig niet volledig verloren. Een kwart van de shoppers gebruikt de winkelwagen of de verlanglijst om er nog eens over na te kunnen denken, zij komen vanzelf weer terug naar de webshop om de aankoop af te ronden. Vooral bij jongeren blijkt het opslaan van producten om er later nog eens naar te kijken een echte trend. Bij een onderzoek onder 2000 consumenten bleek 70% van de vrouwen al wel eens een product opgeslagen te hebben in de winkelwagen, bij mannen was dit slechts 10%. Bij tieners blijkt het verschil tussen jongens en meisjes dan weer zo goed als weg te vallen.

Welke middelen kan je gebruiken om die shopper te laten overgaan tot aankoop?

  • zorg voor een verlanglijst in je webshop waar het opslagen van producten gemakkelijk verloopt

  • zorg voor een opvolgactie, bv door een e-mail te sturen

  • spreek je bezoeker opnieuw aan via remarketing.

Controleer je betaalproces. Is het eenvoudig en gebruiksvriendelijk? Weet je klant bij elke stap precies wat hij moet doen en welke volgende stap hij mag verwachten? Het is zeer belangrijk om je klant in dit stadium op zijn gemak te stellen en zijn twijfels weg te nemen.
Zorg ervoor dat er voldoende keuze is in betaalsystemen zodat een klant kan kiezen voor het systeem van zijn voorkeur en vermeld dat de betaling veilig is.
Vermeld ook duidelijk je contactgegevens, zorg er voor dat mensen je kunnen bellen of mailen als ze een vraag hebben, dat wekt vertrouwen.

Ga voor dat beetje extra:

Zorg er voor dat je klant zich verwend voelt. Lever een verzorg pakketje af, steek er misschien een extra cadeautje bij of een mooie kaart. Vraag aan je klant of hij tevreden was van de aankoop en volg hem op.
Zorg er voor dat je regelmatig nieuwe producten aanbiedt, blijf bij met de nieuwe trends en hou je klant op de hoogte via nieuwsbrieven.
Bouw een band op met je klant, het is immers altijd makkelijker opnieuw te verkopen aan een bestaande klant dan een nieuwe klant te winnen.
Luister naar je klanten! Wanneer hebben ze kritiek? Wanneer zijn ze tevreden? Luister en leer, zodat je je webshop constant kan verbeteren en een betere service kan leveren.

En tenslotte.... oefen je in geduld

Een webshop loop nu eenmaal niet onmiddellijk. Wees geduldig en werk rustig door aan naambekendheid. Hou maand per maand je resultaten in het oog en stel jezelf realistische doelen.
Zolang er een vooruitgang is, hoe klein ook, ben je op de goede weg.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je webshop of met het kiezen en opzetten van sociale media? Aarzel niet om contact op te nemen, ik help je graag om op korte termijn meer verkoop te halen uit je webshop!

Reacties mogelijk gemaakt door CComment